Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 13 aug 2025 20:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: vintergæk?
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Det mørke Jylland
hey psychedelia!

vi er et par gutter der lige har røget nogle vintergækker (vi røg hovedet af blomsten, dvs det hvide og så "Pollenfangeren" inde i blomsten) det var knastørt.
vi sidder lidt og håber på der vil ske noget, men ved det ikke?

evt. nogle der ved noget om hvordan det skulle virke og hvor meget man skal ryge af det? (vi nok et gram)

ps. hvis det her ikke er det rigtige forum, så please ryk posten til det rigtige :D

Børdguy :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Brug søgemaskinen. I får desuden ikke nogen rus ud af det. Måske i sover lidt uroligt i nat og dermed drømmer mere end normalt.

Medlem

Geografisk sted: Århus
Tror ikke de er nogen succes. Cannabis er det eneste er virker. Alt andet gøjl og skøre ideer med at ryge diverse almindelige blomster virker bare aldrig efter hensigten (Placebo).

Medlem

EDIT: vintergækker = Galanthus nivelis.
arten med galantamin = Galanthus caucasicus.

Sorry.

Vintergækker indeholder nu galantamin. Jeg Har kun lige skimmet wikipediaartiklen, men hold da op hvor strukturen ligner noget fra en valmue :D
Kunne være man skulle gå sig en tur i det godt vejr i morgen og kigge efter de små sataner (måske for jeg brug for at vandre hele tyve skridt!)
Men spis dem i stedet for at ryge dem - den orale biotilgængelighed er 80-100%, og du ved ikke om varme nedbryder alkaloiden!

Og pas på! Ifølge denne undersøgelse indeholder galanthus nivalis (altså almindelig vintergæk) også lycorin, som kan være dødelig giftigt. Lad være med at gå ud og æde hundrede vintergækker!

Senest rettet af Beast 24 mar 2011 14:02, rettet i alt 2 gange.

Medlem

Det er et godt spørgsmål. Falck siger "ingen risiko for større forgiftning", mens netdyredoktor mener at især løgdelene er giftige. Dette er også sandt hos påskeliljer, hvis løg folk en gang i mellem forveksler med rigtige løg med følgende alvorlige forgiftninger.

Det lader altså til, at den overjordiske del af planten er forholdstvis ufarlig, men angående dosering og tilberedning er jeg fuldstændig blank. Der er ikke andet at gøre end at imitere vore forfædre - start i det små, og forøg dosen indtil enten en positiv effekt fremkommer (man har da fundet tærskeldosen) eller en negativ effekt fremkommer (man har da fundet en skodplante). Personligt er jeg på vej ud af døren for at hente nogen!

EDIT: der er vist ikke galantamin i vintergækker alligevel :(
Vintergækker hedder Galanthus Nivelis, mens arten med galantamin er Galanthus caucasicus. Undskyld forvirringen, men det er da underligt at der på wikipedia bare står at det findes i "Caucasian snowdrop", uden at specificere end art, det fik i hvert fald mig til at tro at det er den almindelige vintergæk, men det er så åbenbart en der stammer fra Kaukasusbjergene. Pis. Jeg retter lige artiklen så andre ikke misforstår på samme vis.

Den ligner nu ellers almindelig vintergæk pænt meget...

EDIT2: Mystikken stiger: ifølge fugleognatur.dk findes Kaukasisk Vintergæk også i Danmark (den er dog sjælden), men her kalder de den "Galanthus woronowii", så der er åbenbart flere navne for arten - Kaukasisk Vintergæk er da også kendt som "Voronov's Snowdrop" på engelsk, så "Woronowii" giver mening. Kær blomst har mange navne... der er ikke noget at sige til at jeg blev forvirret!

Medlem
Brugeravatar

faldt for det samme beast :)

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Børdguy skrev:
hey psychedelia!

vi er et par gutter der lige har røget nogle vintergækker (vi røg hovedet af blomsten, dvs det hvide og så "Pollenfangeren" inde i blomsten) det var knastørt.
vi sidder lidt og håber på der vil ske noget, men ved det ikke?

Lad mig lige fange den her rigtigt: I har røget af en plante, som I slet ikke har nogen ide om, hvordan vil virke?

ER I FULDSTÆNDIG HJERNELAMME?

Man starter med at læse om det. Derefter udvælger man sig den plante man vil prøve. At gå ud og ryge tilfældige planter er idiotisk. Der er haveplanter, som er pænt giftige - på den ufede måde. Dem ønsker I ikke at få ind i jeres krop!

I kan starte med at læse Sten Larris gamle bog Forbyde Hallucinationer? - Forbyd naturen at gro!
Han har indsamlet viden om alle mulige planter og skriver doseringsforslag. Men pas på, hans doser er ofte ret høje, pga. hans egen tolerens i den tid han eksperimenterede, så gå forsigtigt frem.

Hilsen Fanny

Medlem
Brugeravatar

Hehe, det var ikke sådan vi gik fuldstændig uinformerede ind i det, vi havde læst os frem til at det indholdte galantamine, som man bruger til alzheimers patienter og at den havde været brugt tidliger som en lægeplante, så vi kom frem til at der nok ikke var noget giftigt ved den :) desuden mener jeg at have læst et indlæg herinde med nogen der havde prøvet det? men er ikke sikker :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Fanny skrev:
ER I FULDSTÆNDIG HJERNELAMME?

Det kan være at personen har været inde og runde denne tråd:
euforiserende stueplanter??

Derefter har han måske læst følgende :
Manze skrev:
Salvia, meskalin kaktusser, hamp, vintergækker, påskeliljer..
Ja, listen er lang.

Og så skulle de bare prøves da de er nemmest at få fat på
sammen med påskeliljer.... hvem har ikke været der :D :roll:

Men ja ud over det, spørg en anden gang inden i
bare propper i hovedet ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Det tror jeg ikke Kuma, da den her tråd er oprettet før det :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
høhø
det er da også rigtigt

Medlem
Brugeravatar

hehe, Tak for rådet Kuma!
Men altså, er der så nogen der har en idé om der er noget af det de der dejlige planter vi har i dansk natur, som virker?
når man nu engang er en fattig studerende og til tider ikke har penge til den dejlige urt :D

Insane psychedelia user!

Jeg hører, at flere folk har overlevet perioder uden røg og diverse spøjse substituter. Måske I skulle give det en chance? :wink:

Medlem
Brugeravatar

Hehe, det er rigtigt nok, har jeg også selv, men det kunne da være en rart med en substitut hvis man var i humøret og man så ikke lige havde pengene til det :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Børdguy skrev:
...og man så ikke lige havde pengene til det :)

Hold kæft et (dårligt) junkie-argument...

Medlem
Brugeravatar

Tjoeh, det er vel som man ta'r det :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]