Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 31 jul 2025 20:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Fyn er fin!
Pænt goddag til alle chillern dudes på Psychedelia.

Jeg tænkte jeg lige ville registrere mig, for at dele mine oplevelser omkring den transportable vaporiser VaporGenie, som jeg nu har siddet med en uges tid.

1 Billede 2 Billede

3 Billede 4 Billede

Hvad og hvordan?
Vapor Genie er, som det kan ses, opbygget som en pibe, blot med en ekstra anordning sat oven på det hovede (Billede 2), hvor urten ligger. Denne anordning indeholder et keramisk filter (Billede 3), som sørger for at varmen ikke bliver for stor for det man ønsker at fordampe i piben.

For at bruge den, er fremgangsmåden at man først opbygger varme i urte-rummet via lighteren der holdes forsigtigt ved toppen af piben, samtidig med at man suger i 8-10 sekunders tid. Herefter suges igen, og urten skulle gerne have nået en god temperatur = fordampning.

Rusoplevelsen
Jeg føler mig mere sativa-høj og frisk end ved forbrænding (joint, bong etc.). Rusens længde er ca. det samme som ved rygning, men måske en anelse mere kortvarig. Fraværet af nikotin i kroppen er fantastisk, selvom jeg har oplevet at blive lidt for skæv, når jeg i min utålmodighed efter at mærke en effekt ryger flere stop i træk. At blive ordentligt skæv er ikke noget problem, når først man har fundet teknikken. Men det er klogt at vente 10-15 minutter på effekten, for sparket kommer ikke nødvendigvis med det samme.

Kan tydeligt smage aromaerne i hashen/skunken. Det er ret fedt. Det er også fedt at lejligheden ikke henligger i tåger som i en scene fra Ringenes Herre, når man lige har fyret. Man sparer udluftningen. Det vil også sige, at naboerne ikke længere tror, de er flyttet ind ved siden af Thy Lejren.

Skunk...
Jeg har udelukkende forsøgt mig med White Widow fra staden. Fordamper glimrende, kræver lige at genien varmes op med moderat flamme et øjebliks tid, hvorefter man tager et langt sug yderligere, for så at se en flot dampsky komme ud af munden, og evaporere ca 1 sekund efter. En enkelt fyldning (hvad der kan være mellem pege/tommelfinger) giver mig 3-4 gode hits, før restproduktet efter fordampningen er blevet lidt mørkere (billede 4) - hvad der indikerer at det er tid til at genfylde.

Virker det med hash også?
Fungerer, men kræver tilsyneladende en lidt højere temperatur for at "dampe af". Det er et helvede at rense den lille "screen" i pibehovedet, hvis der har ligget hash direkte på den. I stedet kan jeg anbefale at ryge hashen forarbejdet til bittesmå stykker materiale, som ligger oven på en seng af pot/skunk. At ryge hash alene på VP'en er besværligt, den har sin klare force i rent, upresset plantemateriale

Sundhed?
Jeg oplever ingen belastning på mine lunger. Det er damp og ikke røg som kommer ned i lungerne. Mine læber / mundhule bliver ret varme, dét tror jeg ikke er sundt for kroppen. Hoste kan forekomme ved store hits, da der vist er nogle stoffer i cannabis som provokerer slimhinderne i halsen. Dog ikke noget slemt. Alt i alt føles det meget rarere end via forbrændingsvejen.

Alt i alt.......

Styrker:
- Super-transportabel
- Bygget til at holde. Der er livstidsgaranti fra producenten.
- Umiddelbart en sundere indtagelsesmåde end rygning.
- God smag
- Ingen røg i stuen/lugt til naboerne

Svagheder:
- Temperatur på røg man indånder kan blive for høj. Metode til afhjælpning kunne være forlængelse af pibestykket med en slange, eller ved at bruge isvand.
- Ikke superanvendelig til hash, primært til skunk/pot/urter
- Kræver tilvænning/indlæring af teknik for at være effektiv
- Man ligner et crack-head, når man ryger på den.

Min er købt i USA via nettet. Gav ca 390 kroner for pibe plus ekstra tilbehør som jeg købte med. Desværre røg der 200 kroner oveni pga told. Øv.

-----------

Andre der har erfaringer med dette rygeinstrument? Byd ind!

Senest rettet af Lars Pejsekammer 04 nov 2010 01:16, rettet i alt 2 gange.

Junior medlem
Brugeravatar

Lækker beskrivelse, og lækkert alternativ hvis man ikke lige har pengene til en vaporizer eller mener man har færdighederne til at lave en selv.

Derudover bliver du nok nødt til at slette dit link til hjemmesiden. Taget fra regelsættet "6) Ingen forhandlerlinks til følgende: Headshops,Growshops og lignende sider med stof relateret tilbehør/udstyr. Lovlige og ulovlige stoffer,kemikalier og lign" Ret mig gerne hvis jeg forkert på dette punkt?

Forsat god dag :)

Junior medlem

Hov....ja, det er da rigtigt kan jeg godt se. Tak for rettelsen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Uhh! Kæft den ser sgu lækker ud og reviews omkring den er sgu heller ikke andet end positive :) Kunne sagtens overveje at investere i sådant produkt, når den næste løn kommer i hus ;) Hvor varm er selve dampen egentlig når man ryger? Lavede en hjemmelavet vaporisor (el-pære) år tilbage, men synes til tider at dampene kunne blive for varme...

:peace:

Cannabis entusiast

Junior medlem

Ja, jeg synes ligeledes at dampene *kan* blive varme. Præcis hvor varmt er svært at sige, men det handler om selv at regulere indsugningen til piben tilstrækkeligt. Jeg synes jeg kan opnå både ordentlig indhalering samt en varme jeg kan holde ud, nu hvor jeg har brugt en del forsøg med den.

Dog overvejer jeg pt. hvordan jeg snedigst får nedkølet dampen yderligere. Måske en ekstra slange studset på piben.

Junior medlem

I øvrigt, hvis du vil investere, så prøv at se om ikke en eller anden hollandsk (eller anden EU-butik) har den på lager, det er godt nok vildt at skulle betale halvdelen af varens pris i told.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Ja, det var også det jeg tænkte, men det er sgu nok bare et spørgsmål om øvelse.. ;) Og ja, skal med 100 % sikkerhed bestille den fra en headshop i EU! Tolden skal satme ikke have en bid af kagen :D Bare nitten, at de også sælger beeline fra deres egen hjemmeside, men min hollandske headshop ikke gør.. Men hva fanden.. Man kan ikke få serveret alt på et sølvfad :)

Cannabis entusiast

Junior medlem

Nå, billederne forsvandt. De ligger der stadig, i chrome kan jeg få dem frem igen ved at højreklikke på det der "mangler"-ikon, og så vælge åbn i ny fane. Beklager ulejligheden.

Medlem
Brugeravatar

Hvis jeg højre-klikker og trykker Vis Billede (Firefox) kommer der bare en hvid skærm desværre.
Men synes det er lækkert med et godt review, har nemlig selv overvejet at købe én, men manglede bare en beskrivelse af hvordan det er :D

Junior medlem

Sorry jeg bumper mit gamle emne her, men jeg er lidt nysgerrig:

- Er der andre af Jer derude som har en VP /har fået én, og som har nogle yderligere erfaringer de kan dele ud af? Teknik, måder at ryge hash på etc?
- Eventuelle erfaringer med alternative transportable vaporizere?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]