Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 aug 2025 20:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvor kraverne vender
Hej. Jeg har længe tænkt på, om Anti-depressanter er det samme som SSRI?
Altså fx. Cannabis, Kanna, Kaffe, Perikon og Guayusa er Anti-depressanter. Men betyder det så at de er SSRIér?

Det er ret vigtigt at vide.
For jeg mener at man helst ikke må kombinere disse SSRIér med hinanden.
-og heller ikke med MAOi. -right?

Venlige hilsner, og god weekend:
Troldmanden

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Så vidt jeg lige husker så er SSRI en undergruppe af antidepressanter. Det er en betegnelse der dækker over en gruppe af lægemidler der har samme virkningsmekanisme - nemlig at forøge virkningen af den serotonin der frigives, idet lægemidlet hæmmer genoptagelsen igen (deraf betegnelsen Specific Serotonin Reuptake Inhibitor).

Man bør ikke kombinere SSRI'er med hinanden eller med andre stoffer der har antidepressiv effekt medmindre der er en læge indenover der ved hvad han laver, fordi der kan være uhensigtsmæssig potentisering med serotoninsyndrom til følge. Det samme gælder for MAOi.

Med hensyn til virkningsmekanismen af de planter du nævner, så har jeg desværre ikke tid til at slå dem op nu.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
Perikum må du ikke indtage sammen med SSRI præperater. Perikum indeholde de samme stoffer og derfor kan man komme til at overdosere. hvilket er den største årsag til at man ikke må indtage flere SSRI produkter sammen. Det er det samme med kanna.
MAOi og SSRI modarbejder hinanden og må derfor ikke tages sammen.
De andre du nævner har jeg ikke hørt eller læst noget omkring at skulle indeholde de samme stoffer.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Der er sådan set ret mange mennesker der bliver behandlet medicinsk med mere end ét SSRI/SNRI-præparat ad gangen, så det er noget vrøvl at skrive.

Visse ældre anti-depressiver er forøvrigt MAO-hæmmere.

Personligt kan jeg ikke lige se hvordan kaffe og cannabis kan betegnes som antidepressanter.

Dedikeret medlem

Dextrose skrev:
Der er sådan set ret mange mennesker der bliver behandlet medicinsk med mere end ét SSRI/SNRI-præparat ad gangen, så det er noget vrøvl at skrive.

Personligt kan jeg ikke lige se hvordan kaffe og cannabis kan betegnes som antidepressanter.

Ifølje lovgivning omkring medicenering er det kun tilladt at behandle med et præberat ad gangen, så håber ikke at du har ret deri...
Og nej gider ikke at finde kilder derpå, kan I selv hvis der er tvivl om det....

Aædre anti-depressiver er ikke ensbetydende at det er et ssri produkt og derfor kan det godt være maoi

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Opis skrev:
Dextrose skrev:

Ifølje lovgivning omkring medicenering er det kun tilladt at behandle med et præberat ad gangen, så håber ikke at du har ret deri...
Og nej gider ikke at finde kilder derpå, kan I selv hvis der er tvivl om det....

Den lovgivning må du meget gerne finde for min skyld - jeg er ret så interesseret. Generelt sigtes der af mange gode årsager til at mindske polyfarmaci så meget som muligt, men det er slet ikke usædvanligt at flere forskellige midler kombineres mod samme indikation.

Opis skrev:
Aædre anti-depressiver er ikke ensbetydende at det er et ssri produkt og derfor kan det godt være maoi
Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Hvis det er hvad normalt omtales som et ældre antidepressiv, er det ikke et stof af SSRI-klassen. Fluoxetin / Fontex / Prozac var så vidt jeg ved det første SSRI-middel på markedet, i slutningen af 80'erne engang. Tidligere var antidepressiverne primært af TCA-klassen (tricykliske antidepressiver) eller MAOi-klassen (monoaminoxidase inhibitorer).

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Mange mennesker behandles med flere psykofarmaka præperater ad gangen. Og jeg kan egentlig ikke se hvad der er galt deri?

Bør man heller ikke tage panodil for sin hovedpine, hvis man samtidig er på pencilinkur?

Dedikeret medlem

Prometheus skrev:
Den lovgivning må du meget gerne finde for min skyld - jeg er ret så interesseret. Generelt sigtes der af mange gode årsager til at mindske polyfarmaci så meget som muligt, men det er slet ikke usædvanligt at flere forskellige midler kombineres mod samme indikation.

Som sagt gider ikke.
Har svaret på en udokumentteret påstand. Få nogle kilder på det, så skal jeg nok også lave mit fodarbejde...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Det er meget svært at dokumentere at en lovgivning ikke findes. Det ville være superfedt hvis du gad grave en kilde frem, alene for informationsnivauet skyld.

be om?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]