Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 22:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

.

Senest rettet af slettetb 19 jul 2020 12:32, rettet i alt 1 gang.

Titel: asperger
Junior medlem

jeg har os asperger i en mild grad, men jeg kan godt snakke med andre.
Det jeg har sværest ved er og starte en samtale med nye menesker, men når den er kommet i gang er jeg bange for og komme til og sige noget dumt.
Det gør jeg rimlig tit da jeg ik ved hvad jeg skal sige, så kommer jeg med en eller anden underlig fact.
Tror det er en slags forsvars mekanisme, men det har hjulpet mig meget og snakke med en psykriater.
(snakkede med ham da jeg skulle have stillet en diagnose)
Jeg ryger os en gang imellem og så sidder jeg og tænker over tingene.
Da jeg for det meste bare lægger på en hylde da jeg ik orker og bearbejde dem, men syntes det er en dårlig ide og og behandle dig selv med hash hver dag det er bedre at du holder det til en gang om ugen eller 2.
Og så arbejde på og lærer og snakke med andre uden en rus den andre dage

Titel:
Medlem

.

Titel:
Medlem

Hey. Nu har jeg ikke selv asperger, men har en del kendskab til det af forskellige grunde. Jeg vil råde dig til at snakke med en psykiater, om ikke andet så bare for at prøve det og se om det kan hjælpe dig. Jeg ved at det kan være lettere sagt end gjort, men synes ikke det er en god idé at du selvmedicinerer dig, selvom det bare er hash.

Også et lille spørgsmål tilsidst, ved du om andre med asperger-syndrom oplever samme positive effekter på cannabis?

Titel:
Medlem

.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hmm, da jeg læste denne tråd og tjekkede linket gik det op for mig at jeg nok også har asperger i en mild version.
Har da ihvertfald mange af symptomerne.

Men altså, som de andre siger er det nok en god idé at snakke med en psykiater, da det at selvmedicinerer sigselv ikke altid er så smart.

Men til det med om du skulle holde fast i at ryge hash vil jeg nok fraråde det, ihvertfald i hverdagene, mest af alt fordi at du jo stadigvæk er under udvikling.

Selv bruger jeg cannabis til at få tænkt ting igennem, jeg synes selv jeg funker bedre i hverdagen nu, end før jeg røg.

EDIT: Noget der også har hjulpet mig er dette http://www.bloodletters.com/hackyourself.shtml

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Laufetamin, jeg synes du skulle prøve at tage kontakt til Center for Autisme, hvis du ikke allerede har det. De kan være rigtigt hjælpsomme for en med Aspergers (som for øvrigt ikke er noget man lider af, det er en udviklingsforstyrrelse, der ikke kan behandles).
Jeg tror mere det er en psykolog du har brug for fremfor en psykiater, for der er iegentlig ikke noget medicin der rigtigt kan hjælpe dig. Du har brug for en anden slags støtte og ikke mindst nogle folk omkring dig du kan stole på, for det gør det nemmere. Tro mig.
Længerevarende selvmedicinering med cannabis(eller andet) er ikke tilrådeligt, da målet jo er at du skal kunne fungere sammen med andre i de fleste situationer, og det er ikke formålstjenstlig at rende rundt og være skæv hele tiden, for det vil nok isolere dig mere, til du til sidst ikke kan foretage dig noget socialt uden lige at skulle ryge en joint eller et par hoveder.
Det der vil være formålet til terapien vil formentlig være at give dig nogle 'værktøjer' du kan bruge til at udvikle dig selv og håndtere de situationer der er svære på dette tidspunkt, men jeg kan fortælle af egen erfaring at hvis man finder nogle der bare accepterer en som man er, sker der helt utroligt meget udvikling, der vil resultere i mere ro i dit sind. Det vil samtidig give nogle personlige sejre som vil støtte selvtilliden, så man "tør" mere i selskab med nye mennesker.
I sidste ende: Cheer up, det er meget, meget langt fra en dødsdom du har fået og der er intet i vejen for at du ikke kan få et absolut lige så indholdsrigt og givende liv som enhver anden :)

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
......................

Senest rettet af Opis 28 jul 2008 16:13, rettet i alt 1 gang.

Titel: asperger
Junior medlem

det eneste en psykriater vil hører om er hvordan du var som lille
og hvordan du har det nu så han kan stille en diagnose
men jeg fik det da en del bedre da jeg fik papirer på hvad jeg fejlede
ved dog ik om du har det på samme måde
men hvis du vil snakke med en om dine problemer
og hvad du kan gører for og afhjælpe dem så er det bedst og finde en
psykolog

(hader og sætte tegn!)

Mvh Womas

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Lad nu en enkelt dør stå på klem til psykiateren, da hans rolle er en del af det netværk, som gerne skulle hjælpe dem som ikke er født ind i samfundets klæder om jeg så må sige.
Kaster lige kierkegaard af mine skuldre og fortsætter personligt tror jeg mit første møde med en psykiator ligger på top ti over pinlige begivenheder i mit liv hvis ikke jeg var for deprimeret til at opfatte det så havde det nok været en etter - for det er sku ikke særligt sjovt og blotlægge sin sjæl for et fremmed menneske, for det er jo lidt det som man gør ved en psykiater.
Det drejer sig om personlige detaljer hvornår hvorfor hvad hvorledes og sidst men ikke mindst "nu er du vel ikke blevet misbrugt som barn".
Psykiateren bruger oplysningerne til at vurdere hvilken type behandling der skal ydes og selvfølgelig til en form for kategorisering af klienterne.
Ovenstående er helt og holdent min egen opfattelse af psykiaterens rolle, som sikkert er langt større.

Grunden til at jeg skriver ovenstående nu, hvor jeg burde ligge ned i hen hold til min egen aftale med mig selv er: Laufetamin du skriver at dine forældre, en enkelt læge og ikke mindst dig selv, ved at du har aspergers.
Du er uden tvivl den største ekspert indenfor området Laufetamin - håber du forstår hvad jeg mener :wink: .
Dog vil jeg mene at der bør indvoldveres en (psy fuck jeg kan ikke stave til det navn så kopipaster lige igen tak) psykiater af flere grunde ikke kun behandlings, men også rent økonomisk fremtidsmæssigt og nu mangler jeg virkeligt en som forsvandt under min selvvalgte karrantæne - Troll vær nu sød kom tilbage bare lidt jeg ved du ved svarene - hvor er du? Du får alle mine kantereller ... undskyld mig Baileys er vist ved og tage over og min seng kalder.skal nok se om ikke jeg kan samle op på trådene i løbet af weekenden for der er jo en del uafklarede spørgsmål, men jeg må tilslutte mig de andres mening om at du bør holde igen med at ryge - se om ikke du kan finde dig selv først og godnat fra det øde Jylland.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV
Hej Laufetamin, du bør virkelig ikke tøve med at kontakte enten din psykiater eller psykolog, med henblik på at blive behandlet, hvis du mener at du har brug for deres hjælp, og du må huske på at begge har tavshedspligt og har med hensigt at hjælpe dig.

Angående hashrygningen, så er det svært at bedømme om du skal ryge eller ej - det er klart at det som udganspunkt ville være bedst for dig at lade være, men det er nok ikke den største bekymring du går rundt med set i lyset af at du lider af Asperger's syndrom.

Jeg ved selv hvor svært det er at holde sig fra hashen da jeg selv lider af skizofreni og har ofte brug for noget der kan give mig en lille smule følelser/glæde.

Held og lykke med din eventuelle behandling.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lad mig lige kneppe lidt fluer og slå fast en gang for alle: Aspergers Syndrom er ikke en sygdom og kan derfor ikke behandles!!!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

DeHades skrev:
Lad mig lige kneppe lidt fluer og slå fast en gang for alle: Aspergers Syndrom er ikke en sygdom og kan derfor ikke behandles!!!

Det er forkert, alt kan behandles og specielt en der lider af Aspergers syndrom, fordi de ofte har brug for psykoterapi og måske endda medicin og stoffer, for at løse nogle af de problemer de oplever, akkurat ligesom andre sygdomme kan behandles.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Laus skrev:
Det er forkert, alt kan behandles og specielt en der lider af Aspergers syndrom, fordi de ofte har brug for psykoterapi og måske endda medicin og stoffer, for at løse nogle af de problemer de oplever, akkurat ligesom andre sygdomme kan behandles.

Man kan ikke behandle det, man kan hjælpe til et lettere liv, men man slipper aldrig for at have Aspergers, så nej, det er ikke forkert: Aspergers kan ikke behandles.
Det er desuden meget få med Aspergers der er medicineret, og medicineringen er oftest pga. andre faktorer, såsomgrænsepsykotisk adfærd, skizofreni o.lign. Ting der ikke er har noget at gøre med Aspergers Syndrom, men som nogle desværre oplever oveni.
En psykolog kan kun hjælpe vedkommende med værktøjer der gør livet lettere, heller ikke denne kan helbrede det.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

DeHades skrev:
Man kan ikke behandle det, man kan hjælpe til et lettere liv, men man slipper aldrig for at have Aspergers, så nej, det er ikke forkert: Aspergers kan ikke behandles.
Det er desuden meget få med Aspergers der er medicineret, og medicineringen er oftest pga. andre faktorer, såsomgrænsepsykotisk adfærd, skizofreni o.lign. Ting der ikke er har noget at gøre med Aspergers Syndrom, men som nogle desværre oplever oveni.
En psykolog kan kun hjælpe vedkommende med værktøjer der gør livet lettere, heller ikke denne kan helbrede det.

Asperger's syndrom kan behandles for dets symptomer lige så vel som enhver anden sygdom. Ordet "behandler" kræver blot et objekt og et subjekt og for det til at handle ensidigt på det der kræver behandling.

Det ord du nok tænker på er at "kureres", hvorsom hvis du havde brugt det ville have ret, fordi vi med nutidens teknologi ikke kan kurere en genetisk baseret sindslidelse som Asperger's syndrom. Det er dog irrelevant om det kan kureres eller ej, det der er interessant er om det kan gøre livet tilstrækkeligt bedre for den syge person, for derfor at kunne anvendes.

Titel:
Quarrelsome sponser

Geografisk sted: Den ukendte frihed - Fri af underudviklet stakler, der fylder verden med mørke og ulykkelighed
I hverttilfælde så skal!! Lysten til kontakt med evt psykiateren eller en psykolog være til stede hos Laufetamin. Ellers bliver det noget juks.

Jeg hælder også til Laus, i mine øre, flotte fortolkning.

Mht til THC’en er det også Laufetamin’s egen lyst til, at holde inde med overforbruget, som skal styre.
- Jeg kalder det overforbrug når vi køre på samme stof hver eneste dag.

Hvis du har lyst Laufetamin, så prøv blot med, at tage en enkelt fast dag i ugen fri af THC’eren. Og senere måske en dag mere osv.

Jeg mener du allerede nu har udført et stort! flot skridt ved, at skrive her i forummet.

Jeg kunne forslå dig at skrive (PM) til one-eye her på Psychedelia.
Han har erfaring med at bruge naturen til, at bearbejde hans social forbi, som lyder for mig, lidt på samme måde som aspergers.

Ivertilfælde så er det rart at tale med ligemænd – Så find dem, og skriv lidt med dem.

God vind Laufetamin og tak for dit sjældne input.

(Til Badblindboy – Jeg har en stor privat mail kontakt til dem der savner mig. Du er også velkommen – Tjek din PM)

Senest rettet af Troll 28 okt 2007 12:37, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Jeg bukker og takker - vi tales ved troll. :wink:

Laufetamin jeg håber på at du har fået svar på nogle af de spørgsmål du går og tumler med - eller i hvert fald fået sat flere vinkler på. Jeg har ihvert fald fået lidt og tænke på, hvilket jeg vist har godt af så jeg ikke falder ind i min egen navle selvom jeg synes den er ganske pæn.
:roll:
Håber du har en rigtig god weekend.
:wink:

Titel:
Medlem

.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det lyder godt :)
Hva sagde psykiateren så til hashen, hvis du da nævnte det ?

Titel:
Medlem

.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]