Alle visionære planter er ulovlige, ja det var beskeden i dag fra Fødevarestyrelsen.
Vi har en lille butik, der linkes til den her fra linksektionen, og vi har i lidt over et år haft et fint lille udvalg af hallucinogene urter. Alle produkter er lovlige og er ikke på listerne over ulovligt stoffer.
Vi vidste fra starten at vi skulle gå stille med dørene, det er tage sig retten sin farmakologi er åbenbart meget provokerende for både enkeltpersiner, politikere og myndigheder. Det sås for eksempel med det hovedkulds forbud mod Salvia i 2003, som ikke bygger på andet end at planten kan benyttes som hallucinogen.
Få måneder efter vores start dukkede de første problemer op. PBS som vi havde indløsningsaftale med på dankort og internationale kort ville have at vi skulle fjerne alle vores urter ifølge et eller andet udenlands regelsæt for internationele elektroniske transaktioner. Efter længere tids tovtrækkeri fik vi lov til at beholde dankortet, men vi mistede muligheden for at sælge i hele verden. Hvis i finder steder på nettet hvor man kan køber visionære planter med VISA, Master eller lignende, så overtræder disse steder altså regelsættet og betalingsmulighederne kan blive fjernet uden varsel.
Nå men vi er heller ikke hyperambitiøse med vores butik, vi har begge fuldtidsarbejde ved siden af og startede faktisk kun fordi vi synes det kunne være sjovt og også vigtigt at øge tilgængeligheden af hallucinogener fra hele verden.
Et par uger efter kom der så et brev fra Lægemiddelstyrelsen. En række af vores produkter indgår åbenbart i lægemidler og vi har jo ikke tilladelse til at sælge lægemidler. Vi havde virkelig lyst til at være trodsige og sige at de kunne rende os. Vi sælger jo ikke lægemidler vi sælger hallucinogener! - Men arten af brevene gjorde at vi ikke var i tvivl om at næste skridt var at panserne bankede på døren. Vi fjernede derfor modvilligt en stor del af urterne fra sitet. Big business har jo monopol på det med at gøre folk syge...
Næste skridt kom for nyligt. Fødevarstyrelsen har lavet kontrol af vores website og konkluderer at alle vores urter er fødevarer eller kosttilskud. Det er de ikke godkendt til, og da de er giftige er de ulovlige og skal fjernes øjeblikkeligt. Jeg snakkede med en fra styrelsen og hun sagde at "vi jo lige så godt kunne lukke vores website med det samme". Vi sælger også nogle andre ting, blandt nogle specialmøbler som hun dog godt kunne se ikke umiddelbart var et kosttilskud.
Flere af de ting vi har på sitet er kapsler og blandinger til the. Det er klart at de er beregnet til indtagelse, men damen mente også at eksempelvis en levende peyote er ulovlig fordi det jo er åbenlyst at den skal indtages.
Det samme mente hun om vores mange frø. - Det på trods af at vi skriver på sitet at hallucinogenerne ikke er til menneskelig indtagelse.
Så i dag fandt vi ud af at vores site ikke kan ses i Sverige! Svenske ISP´ere blokerer vores site for at den svenske ungdom ikke skal falde i fordærv. JESUS FUCKING CHRIST!
Humlen er at jeg ovenpå disse oplevelser er direkte chokeret over den bonerthed folk har overfor at andre nyder urter og tilhørende udvidede bevidsthedstilstande. Jeg mener - alle vores produkter er lovlige planter, men det ser ud som om at myndighederne vil bruge alle kneb for at få dem væk fra markedet. De ved jo godt at vi ikke vil henvende os til en advokat og gå mod en offentlig styrelse, vi gider jo heller ikke stille os frem som frontkæmpere for retten til at kunne indtage entheogener i medierne eller andre steder. Det er sørgeligt og vores samfund bliver fattigere af folk ikke har ret til selv at bestemme hvilke planter de vil pleje omgang med.
Jeg var på Skanderborg Festival for nogle uger siden. Jeg så ikke én eneste joint i løbet af fire dage. Tværtimod var der plakater plastret op over alt med budskabet "stoffri festival" Da jeg begyndte at gå på festival i 80´erne var der sgu boder med joints!
Jeg synes bare det er så trist at vi er ved at skabe et samfund, hvor de fantastiske ting som hallucinogenerne kan lære os smadres og tabuiseres.
Nå, jeg måtte lige have det ud. Hvis i skal købe ind så gør det i weekenden, der kan være lukket på mandag

- Ellers er der kun en ting at gøre: Byg drivhuse og gå underground!