Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 aug 2025 18:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Forhåbentlig er den her tråd i det korrekte fora, jeg er sku ikke sikker. Jeg har brug for noget hjælp fra nogle af de eksperter jeg ved lusker rundt herinde.
Det her bliver en lang tråd også, men jeg håber virkelig i vil læse med. Det vil jeg og mange andre sætte meget stor pris på.

For at forstå mit problem bliver jeg nødt til at komme lidt ind på baggrunden for det hele.
Problemet omhandler min mormor på 72. Hus mistede sin mand (min morfar) for en 5-6 år siden nu, og siden da er hendes mentale såvel som fysiske tilstand gået støt ned ad bakke. Det er der flere grunde til, en er ca. 1.5 årig lang depression hun faldt i straks efter hans langtrukne død. Han omkom pga. flere vitale organer som gav op til sigt. Både ham og min mormor har ædt rigtig mange piller altid. Min morfar led både af voldsom gigt og hjerte problemer, og andre ting jeg ikke kan huske mere. Min mormor lider nu af rigtig meget andet, og kommer igennem ca. 20-25 forskellige tabeletter hver dag for at tage forskellige smerter og hjælpe på psyken. Kort sagt var og er både min mormor og morfar narkomaner, men på lovligt medicin. Min mormor har flere gange forsøgt at trappe ned på de stærke sager hun får, men det hjælper sku ikke rigtig.
I dag ligger hun på plejehjem og lider af noget der kaldes "Dementia with Lewy bodies". (http://en.wikipedia.org/wiki/Dementia_with_Lewy_bodies) En mental sygdom tæt relateret til Alzheimers og Parkinsons. Dvs. Hun oplever symptomer som hukommelsestab og halucinationer, og hun ryster meget. En gang imellem hender det også at hun bare mister balancen og falder og brækker et eller andet. Virkelig en lorte tilværelse, gjort værre af en nedslidt krop (i skulle se røntgenbillederne af hendes ryg, man fatter det ikke). Men her kommer noget som i måske ved mere om. Hun bliver ved med at påstå at hun har smerter i maven. Nedre venstre del af maven. Hun har været scannet, skåret op, fået kikkert undersøgelser i massevis, og lægerne kan intet finde. Intet overhovedet. Men alligevel siger hun det gør voldsomt ondt. Hun påstår hun slet ikke kan komme ud af sengen fordi det gør så ondt, men så alligevel når hun ved lægen vil komme på besøg er hun ikke bleg for at komme på benene og rydde lidt op så der ser pænt ud. Min teori er at hun håber på at lokke noget stesolid ud af ham. Hun åd det nemlig i enorme mængder en gang af grunde jeg ikke kan huske. Men min teori er altså at hun slet ikke har ondt i maven, men at hendes psykiske sygdom som hun ikke rigtig selv forstår (blandt andet fordi hun hører og ser ting som ikke er der) manifesterer sig som en smerte i hendes mave. Den kan hun sætte ord på. Jeg tror hun lader som om hun har ondt i maven for at hun kan få mere morfin, fordi de lægger hende til at sove. Hun sover meget af dagen nemlig, ligger som regel bare i forsterstilling og glor ind i vægen.
Nå. Nu forstår i forhåbentlig at hun ikke har det skide fedt, men jeg vil meget gerne hjælpe hende. Vi har prøvet mange mange ting, men det er skide svært at tage fat om. Jeg kan ikke begynde at købe stesolid til hende på det sorte marked, og der er ingen læger der vil udskrive det. Vores mål er bare at gøre hende lidt lykkelig i de sidste dage/år hun har tilbage. Men jeg kom til at tænke på om cannabis ville kunne gøre noget for hende. Man kunne da eventuelt bage hende nogle kager eller noget, og fodre dem til hende. Men jeg er bange for at det måske vil have en negativ effekt blandet med noget af de medicin hun tager. Vi har også overvejet at fodre hende nogle placebo piller, men det vil hverken plejehjemmet eller lægerne gå med til heller.

Tak til dig, hvis du fik læst så langt. Glæder mig til at høre fra jer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
For det første:
Her er et meget godt råd... Lad være med nogensinde at lege læge. Det ender sjældent godt. Og så specielt ikke på så syg og gammel en dame.
Man skal generelt ikke blande sig med læger, og deres metoder, medmindre den virkelig er gal... Og så skal man absolut heller ikke selv gøre det...

For det andet:
Dullface skrev:
Vi har også overvejet at fodre hende nogle placebo piller, men det vil hverken plejehjemmet eller lægerne gå med til heller.
:shock:....

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Den ene side af mig siger "GO FOR IT!" og håber der er nogen der vil give /mig/ drugs når jeg engang bliver så gammel.
Den anden side siger lad være. Det bliver opdaget og du får en masse ballade ud af det og når hun lider af psykisk sygdom udover, så kan det nok også give komplikationer den vej.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Jeg vil ikke anbefale at jer at gøre det, men jeg vil heller ikke anbefale jer at lade være - Hvis i gør det, så start MEGET lavt ud - 0,1 g eller mindre i en kage, for at finde ud af om hun reagerer stærkt på det psykisk og hvis i kan, så få fat i noget indica hash/skunk det er det bedste til kroppen - og det er jo maven hun har ondt i... Det ville nok hjælpe lidt, hvis du kunne remse noget af det medicin op hun tager for psyken.

Medlem

Hun hallucinere og er meget svækket mentalt/depressiv. Det er jo det gale vanvid at give hende et stof der er kendt for at forværre psykotiske og depressive menneskers symptomer.

Du er frustreret over din bedstemor har så forringet livskvalitet, og det er fuldstændig forståeligt. Men pas nu på med at forværre hendes situation med tåbelige medicineringsforsøg.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
CBD som er et af de aktive stoffer i cannabis har en dokumenteret anti-depressiv virkning - men cannabis er en lunefuld plante, så det er selvfølgelig ikke sikkert at det har den ønskede effekt i dette tilfælde.
Lidt mere om emnet:
http://da.wikipedia.org/wiki/Cannabis#Hash_og_medicin

Jeg ville personligt IKKE være bleg for at give min bedstemor en kage, bagt med en smule mørk slaske hash i, hvis jeg stod i samme situation som dig. MEN, du bliver nødt til at finde ud af, hvilke bivirkninger og krydsvirkninger der kan ske at komme fra den medicin hun i forvejen tager. Det er også vigtigt at nævne, at hun ikke må have problemer med hjertet, da cannabis godt i yderste tilfælde kan udløse slagtilfælde.
http://psychedelia.dk/wiki/Cannabis#Pr.C3.A6ventivt

Medlem

Hej, mange tak for svarene.
Jeg forstår sagtens de er jer som fraråder at jeg leger doktor, det er slet ikke det jeg prøver på. Det er bare et forsøg på at tilføge min gamle mormor lidt livsglæde, hun har selv sagt hun ikke vil mere. Jeg anser hende ikke som en forsøgskanin, men hun er en skygge af hvad hun engang var. Hvis jeg skulle gå hen og prøve det på hende, ville det selvfølgelig være ekstremt moderate mængder. Jeg kunne aldrig drømme om at gøre hende ondt, og jeg vil bestemt sætte mig dybere ind i tingene, skulle jeg beslutte mig for at undersøge det nærmere. Jeg ville bare høre hvad folk har at sige her først.

@Snoezel. Tusind tank for de links. Jeg vil sætte mig og læse nogle ting igennem. Skal forsøge at få en liste på hvilke tabeletter hun faktisk æder. Som sagt er vi ikke overbevist om at hun faktisk har fysisk ondt, men at det er noget psykisk. Dog er det ikke så underligt at have mavesmerter når man æder 8 panodil dagligt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]