Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 aug 2025 04:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Junior medlem

Til folk der kritiserer idéerne er det helt fint, mit formål med dette er at skabe debat og få lidt gang i det her.

Ja en rød regering ville være nødvendig, men mon ikke at det kommer til at blive således næste gang forhåbentligt. :)

Som jeg kan forstå er der mange der har gode idéer og meninger til hvordan det evt. skulle fremvises.
I stedet for folk så sidder her og skriver, synes jeg vi skal snakke sammen om hvordan vi vil gribe det an. Vi undlod at hænge plakaterne op igår, for vi evt. ville kunne lave en national "kampagne" hvor vi har aftalt hvordan det skulle foregå.

Nu når der er så mange meninger omkring dette, så PM mig hvis nogle skulle være interesseret. Så kan vi få lave noget seriøst som vi kan ramme befolkningen på den bedste måde. Der er ingen tvivl om at der er mange herinde der brænder for legaliseringen, og der hersker heller ingen tvivl om at der er mange der synes "konceptet" er godt.
Der er intet at miste så hvis vi kunne få samlet lidt stykker for forskellige landsdele kunne vi oprette en tråd hvor vi kan diskutere hvorledes vi vil gribe det an. Jeg håber at folk er interesserede, desuden kan man også vise resten af befolkningen man godt kan udrette noget selvom man støtter cannabis. Et stort problem er jo at der aldrig er blevet gjort nok fra rygernes side, da de fleste rygere nok har det med at blive lidt dovne :)

Medlem
Brugeravatar

Det sjovt i siger en rød regering ville være nødvendig, når de to eneste politiske "parti" organistioner som har sagt ja til fri hash er Venstres Ungdom og Amitzbøll.. ikke ligefrem kommunister!

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
hms117 skrev:
Det sjovt i siger en rød regering ville være nødvendig, når de to eneste politiske "parti" organistioner som har sagt ja til fri hash er Venstres Ungdom og Amitzbøll.. ikke ligefrem kommunister!

Da også SF og enhedslisten... Og de Radikale indtil for få år siden, hvor de ændrede holdning. Jeg husker tydeligt deres argument: "De unge skal ikke beruses, de skal afruses" :roll:

Medlem
Brugeravatar

CannaChem skrev:
Citat:
Ikke for at gnide salt i såret, men et grundlag for at komme legaliseringen ét skridt nærmere IMO, er at afsætte Dansk Folkeparti som regeringsstøtter. De Konservative skal nok heller ikke sidde i regeringer hvis det skal legaliseres. Og Anders og Co. er coated med teflon. Så har vi oppositionen;

Socialdemokraterne som helhed er heller ikke vildt pjattede med at legalisere. Ikke på nuværende tidspunkt!
Søvndal og Co. kan nok være nogle kandidater, men hvem har vi så i samme båd? Enhedslisten?, Yeah, right :roll:
Og ham der dukkedrengen til Ammitzbøll. Det projekt er da seriøst en dødsejler!

Tværtimod. Du skal over på højrefløjen hvis du vil have en chance for en legaliseringen. Venstre Ungdom har fx en kampagne for legaliseringen af cannabis. Du kan jo bare se på fx venstre idealogi, liberalisme = frihed til individet!

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Zipped90 skrev:
CannaChem skrev:
Citat:
Ikke for at gnide salt i såret, men et grundlag for at komme legaliseringen ét skridt nærmere IMO, er at afsætte Dansk Folkeparti som regeringsstøtter. De Konservative skal nok heller ikke sidde i regeringer hvis det skal legaliseres. Og Anders og Co. er coated med teflon. Så har vi oppositionen;

Socialdemokraterne som helhed er heller ikke vildt pjattede med at legalisere. Ikke på nuværende tidspunkt!
Søvndal og Co. kan nok være nogle kandidater, men hvem har vi så i samme båd? Enhedslisten?, Yeah, right :roll:

Tværtimod. Du skal over på højrefløjen hvis du vil have en chance for en legaliseringen. Venstre Ungdom har fx en kampagne for legaliseringen af cannabis. Du kan jo bare se på fx venstre idealogi, liberalisme = frihed til individet!

Ja Venstre ungdom. Deres faderparti har en helt anden holdning, så i realiteten gør det sgu ikke rigtig noget at deres ungdomsparti går ind for legalisering af hash. Venstre er sgu ikke hvad det var dengang det startede i sin tid, deres holdninger har ændret sig fuldstændigt.

Medlem
Brugeravatar

kemal skrev:
Zipped90 skrev:
CannaChem skrev:
Citat:

Ja Venstre ungdom. Deres faderparti har en helt anden holdning, så i realiteten gør det sgu ikke rigtig noget at deres ungdomsparti går ind for legalisering af hash. Venstre er sgu ikke hvad det var dengang det startede i sin tid, deres holdninger har ændret sig fuldstændigt.

Helt bestemt at de har ændret deres holdninger, men Venstre er stadigvæk højreorienteret og det er der jeg tror at der er størst chance for en legalisering.

Moderator
Brugeravatar

Så du sætter altså dine penge på et parti, der i sin regeringstid har 4-doblet bødestraffen for de fleste rusmidler (inkl. cannabis), og kriminaliseret en lang række andre stoffer?

Venstre er ikke liberale, de er borgerlige.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der findes mange måder at slå et slag for en bedre rusmiddelpolitik. Jeg skal kun nævne én her. Det er den mest effektive, og samtidig vælger de fleste cannabistilhængere at blive i sofaen (ja, se bare på det ynkelige fremmøde af rygerne til årets Marijuana March ... ).

Vi får aldrig legaliseret noget som helst med mindre alle cannabisbrugere begynder at stå frem, vedkende sig deres forbrug og kæmpe for legalisering i deres nærmeste omgangskreds. Jeg ved udmærket at folk er bange, ikke tør og frygter at alle mulig farlige ting kommer og spiser dem. Sagen er bare den, at så længe alle bliver ved med at sidde tilbage som krystere, ligeså længe består de tåbelige, stereotype forestillinger om hash. De allerfleste hashbrugere er - som de fleste alkoholbrugere - uproblematiske forbrugere af stoffet, og det drejer sig bare om at få vist omgivelserne, at ikke alle brugere af cannabis er håbløse tabere, der lever op til alle fordommene.

Igen ... jeg ved godt, at I er bange, men tænk på, hvad der er sket i al den tid I har siddet der med hænderne i skødet og leget med jeres lille fantasi om, at det nok bliver bedre af sig selv? Resultatet af den strategi kan opgøres til tre ting: stramninger, stramninger og atter stramninger.

Jeg garanterer jer for, at det kan blive meget værre endnu - og jeg stiller gerne op til et foredrag om USA i den forbindelse. Så kom ud af busken, spring ud af skabet, og start med at overbevise din nærmeste omgangskreds om, at hashen er bedre end sit rygte. Vær det eksempel, der ikke bliver nævnt i pressen. Giv hashen og dens brugere en snert af "reasonable doubt" og fuck med folks fordomme. Alternativet er at du bare lader det hele gå til helvede, og så sidder vi om nogen år med danske SWAT teams, pansrede mandskabsvogne med patronbælte-fødte .50 cal. maskingeværer, urintests på hver en arbejdsplads, ingen borgerrettigheder, livstidsdomme for et par joints og et par piller og ENDNU flere gode grund til at være bange. Meget bange!

Alle er så uhyggeligt bange for at stå frem, for hvad kunne de ikke miste? Jeg garanterer dig for, at du over de næste år vil miste mange, mange gange det, du nu går og frygter for at miste.

Glem fortiden. Vi er lige her og nu, og hvis du stadig vælger at skjule dit valg af rusmiddel ... tror du så realistisk på, at du om nogen år, når vi har fået amerikanske tilstande, tør stå frem og RENT FAKTISK ofre alt? Du kan nøjes med en smæk over fingrene i dag, i fremtiden kan du se frem til at satse dit liv.

Medlem
Brugeravatar

Malkavian i love you! :gud:
Du skrev lige hvad jeg havde i tankerne, men ikke var kommet i tanke om endnu.

CannaChem skrev:
Citat:
Danmark befinder sig midt i en alvorlig finanskrise, der er en ting der vil kunne mildne den krise væsentligt:
Legaliseringen af cannabis vil sætte den danske stat på rette kurs igen.

Jeg sætter pris på ildsjæle, der aktivt går ind i kampen for en go´sag - præcis som du gør.
Men at bruge en (alvorlig?)finanskrise, til at argumentere for en legalisering, får den almene, oplyste dansker til at ryste på hovedet.
Sådan et argument er svært at tage alvorligt, da cannabis´statsindtægt i den sammenhæng er peanuts, i forhold til hvordan regeringen skal forholde sig til lige pludselig at lave en "kovending" i spørgsmålet om cannabis´ legaliseringsstatus.

Jeg er 1oo% sikker på at et cannabis forbud er langt dyrere end en lovliggørelse.
En flink sjæl fra DCF valgte at lave nogle udregninger som er meget relevante:

TheLizardKing skrev:
Citat:
Center For Rusmiddelforskning ved Århus Universitet anslår at der ryges 25 tons hash om året.
25t = 25 millioner gram
De fleste pushere sælger gennemsnitligt til 70kr/g

70 * 25000000 = 1.750.000.000 = 1,75 milliard kroner årligt

Hash siges at koste 4 kroner grammet for rygeren i Marokko.
Lad os så tillægge 6kr grammet i transport- og logistik omkostninger
og sige at det koster den erhvervsdrivende 10kr at importere.
Så er der stadig 60 kroner at beskatte med den sædvanlige erhvervsskat, 30% = 20kr
Afgifter til sundhedsvæsenet = 20kr mere
og den erhvervsdrivende ville så stadig ha' tjent det samme som idag.

40kr grammet til statskassen = 25.000000 * 40 = 1 mia. rent ud.

Og så er de penge der spares på politiindsats ikke medregnet, men der gisnes om at det drejer sig om 350 millioner kroner årligt, så alt i alt 1,35 milliard kroner årligt - ikke dårligt! Very Happy

Edit: Indhold

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Shperma skrev:
Malkavian i love you! :gud:
Du skrev lige hvad jeg havde i tankerne, men ikke var kommet i tanke om endnu.

CannaChem skrev:
Citat:
Danmark befinder sig midt i en alvorlig finanskrise, der er en ting der vil kunne mildne den krise væsentligt:
Legaliseringen af cannabis vil sætte den danske stat på rette kurs igen.

Jeg sætter pris på ildsjæle, der aktivt går ind i kampen for en go´sag - præcis som du gør.
Men at bruge en (alvorlig?)finanskrise, til at argumentere for en legalisering, får den almene, oplyste dansker til at ryste på hovedet.
Sådan et argument er svært at tage alvorligt, da cannabis´statsindtægt i den sammenhæng er peanuts, i forhold til hvordan regeringen skal forholde sig til lige pludselig at lave en "kovending" i spørgsmålet om cannabis´ legaliseringsstatus.

Jeg er 1oo% sikker på at et cannabis forbud er langt dyrere end en lovliggørelse.
En flink sjæl fra DCF valgte at lave nogle udregninger som er meget relevante:

TheLizardKing skrev:
Citat:
Center For Rusmiddelforskning ved Århus Universitet anslår at der ryges 25 tons hash om året.
25t = 25 millioner gram
De fleste pushere sælger gennemsnitligt til 70kr/g

70 * 25000000 = 1.750.000.000 = 1,75 milliard kroner årligt

Hash siges at koste 4 kroner grammet for rygeren i Marokko.
Lad os så tillægge 6kr grammet i transport- og logistik omkostninger
og sige at det koster den erhvervsdrivende 10kr at importere.
Så er der stadig 60 kroner at beskatte med den sædvanlige erhvervsskat, 30% = 20kr
Afgifter til sundhedsvæsenet = 20kr mere
og den erhvervsdrivende ville så stadig ha' tjent det samme som idag.

40kr grammet til statskassen = 25.000000 * 40 = 1 mia. rent ud.

Og så er de penge der spares på politiindsats ikke medregnet, men der gisnes om at det drejer sig om 350 millioner kroner årligt, så alt i alt 1,35 milliard kroner årligt - ikke dårligt! Very Happy

Edit: Indhold

Ja, ingen tvivl om at et forbud af cannabis er langt dyrere at opretholde for staten, end en legalisering - det er fundamental logik!
Hvad jeg mente var, at de politikere, som i lang tid har malet fanden på væggene mht. hashens status som dræbernarko, pludselig skal vende bøtte og modsige sig selv, hvis tjalden skal legaliseres, hvilket jeg nærmest finder utopisk.
Herunder vil 1-2 mia. årlige DKK i statsindtægt være uden betydning ift. hvor meget regeringspolitikerne skal "tabe hovet" og krybe til korset og indrømme, at de har taget fejl og nu vil prøve en ny(rationel) strategi.
Det vil "de" ikke gøre for "blot" et par mia. kroner.
Endvidere sikrer forbudet et kæmpe flow af bevillingskroner til politiet i kampen "mod narko". At legalisere hashen, hvor et nuværende forbud sikrer denne pengemaskine, ville være som at smadre fundamentet på politiets arbejde, såfremt disse kroner ikke længere kan bevilges.

Lur mig, om ikke en pæn sjat af disse "bekæmpelse af hash"-bevillinger bruges til andet end til bekæmpelse af hash?
Det håber jeg i hvert fald!
For der er sgu da intet fornuftigt menneske, som kan nikke retfærdigt til dette spild af skattekroner, på en 100% umulig mission, som selvfølgelig aldrig vil lykkedes.

Citat:
La´os få noget mere rå og rivaliserende bandekriminalitet i storbyen og provinsen. En masse drab på uskyldige personer og regeringspolitikere pga. hashens illegale status. La´os få 30´ernes prohibition manifesteret i stadig tiltagende kriminalitet i Kongeriget, forårsaget af hashens illegale status.

Ja, det var så den holdning jeg havde før jeg var på staden i går aftes ved 22:30-23:00-tiden.
I og med jeg selv færdedes i pågældende område hvor der blev skudt, er det sgu kommet lidt for tæt på, til kun at være "sjovt, med lidt gang i gaden". Nu kører jeg ikke BMW, men i princippet kunne det sgu lige så godt være min slæde som var skydeskive.
Man har jo næsten haft lyst til at hjælpe panserne med opklaringen af skyderiet(man kunne i teorien jo have set "noget"), hvis ikke man havde haft det antiparti mod netop denne autoritet.
Men mon ikke det er rockerrelaterede gerningsmænd med forretninger på CA, som tog fejl af uskyldige borgere og visse indvandrerpersoner!!!

Medlem
Brugeravatar

.. Tabe hovedet?
Kan virkelig ikke forstå din tankegang.
1. Hvad har social kapital at gøre med $$$?
2. Jeg tror nu mere at den regering der får legaliseret urten og får ret i sine forudanelser ang. det samfundsskadelige osv. får mad probs af diverse eksperter og pøblen.

Junior medlem

Også selvom at der er uenighed om hvorvidt det økonomiske ville kunne bruges som et af de gode argumenter, er der ingen tvivl om lige nu at skyderierne vil være et virkeligt effektivt argument. Det kan godt være at den del af danskerne der ikke støtter lovliggørelsensen af hashen vil være meget svære at rokke ved, men for tiden tror jeg at mange er villige til at gøre noget aktivt for at svække den organiserede kriminalitet, som den uden tvivl vil blive væsentligt efter dette. Jeg tror at dette argument, formidlet på den rigtige måde, vil være næsten nok i sig selv.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]