Nej der er sjældent ting der er simple, når først man begynder at spørge "hvorfor" eller "hvordan".

Jamen jeg uddyber gerne, det var kun et spørgsmål om, ikke at hælde mere på, end at det stadig gav mening. Jeg er selv ganske videnbegærlig, så hvis jeg kan give andre den samme glæde, ved en dybere forståelse for noget, gør jeg et forsøg.
Stoffer ændrer generelt ikke struktur af, at blive opløst i noget. Hvis du opløser en klump sæbe i vand, er det stadig sæbe - blot i en opløsning af vand. Blandingen af cannabinoider i fedtstof kan sammenlignes med fx. en creme af flødeskum og flødeost. De to ingredienser kan i begge tilfælde blandes homogent (ensartet) sammen, fordi begge er relativt upolære.
Årsagen til, at molekyler kan indeles i polære / upolære stoffer, er - som nævnt tidligere i tråden - en fysisk egenskab der kaldes elektronegativitet (EN). Elektronegativtet relaterer en værdi til et atoms evne til at trække elektroner til sig, fra andre atomer det deler en binding med. Elektronegativitet sammenlignes på en arbitrær skala fra 0,7 til 0,4 , hvor flour har den højeste værdi (4,0) og cæsium den laveste værdi (0,7). Højere værdi betyder, at atomet trækker bedre - en lavere værdi, at det trækker dårligere. Ved en forskel i elektronegativt på over 1, siges bindingen at være polær. Denne polaritet stammer fra, at det mere elektronegative atom trækker elektronerne fra det mindre elektronegative atom. Dette betyder, at kernen af det mindre elektronegative atom ikke skærmes i samme grad af dets elektroner, og atomet får derfor en relativ positiv ladning. På samme måde, bliver det atom der trækker elektronerne til sig mere negativt, da det får en overvægt af negativ ladning.
I denne gennemgang, kan vi nøjes med at se på 3 atomer: Hydrogen med EN på 2,1 , Carbon med EN på 2,5 og Oxygen med EN på 3,5. Hvis alkohol (ethanol) bruges som eksempel: CH3-CH2-OH . Ses det at der i ethan delen (CH3-CH2) kun er en forskel i bindingerne på 0,4, da bindingerne kun er mellem hydrogen atomer og carbon atomer, er forskellen i EN 2,5 - 2,1 = 0,4. Disse bindinger er derfor upolære. I hydroxy gruppen (OH) derimod, er forskellen i EN 3,5 - 2,1 = 1,4. Denne forskel betyder, at oxygen atomet er i stand til at trække elektronen fra hydrogen til sig. Oxygen bliver derfor mere negativt og hydrogen bliver positivt.
Generelt gør sig gældende, at stoffer der har mange kombinationer af O-H bindinger, er polære (fx. vand, H2O). Stoffer med mange C-H bindinger, er upolære.
Polære stoffer "klistres" sammen på samme måde som magneter. Positive ladninger tiltrækker negative ladninger og dette skaber et sammenhængene netværk fra molekyle til molekyle. (
http://www.sciencepartners.info/wp-cont ... ity041.jpg)
Upolære stoffer "klistres" sammen på et lidt mere kompliceret måde. Upolære stoffer har ikke fase positive og negative komponenter, men hænger sammen med såkaldte van der waals kræfter. Denne stammer fra, at elektronerne aldrig er jævnt fordelt i et molekyle. Der vil derfor konstant være steder med en højere og lavere koncentration af elektroner. Derved kommer der små "polariteter", der påvirker andre molekylers elektronfordeling. Hvilket giver et abstrakt netværk af konstant skiftende positive og negative områder i molekylerne der får dem til at hænge sammen. For van der waals kræfter gælder det, at jo større molekylet er (eller jo flere elektroner et atom har), jo stærkere bliver kraften de hænger sammen med
Igen er der stadig flere årsager og inddelinger end blot polær/upolær, men i relation til opløsningen af cannabinoider i fødevare, er det rimeligvis det relevante.
For at konkretisere det lidt, kan vi se på det aktuelle eksempel; cannabinoider i fedtstof.
Hvis man ser på henholdvis strukturen af THC (
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... -balls.png) og et triglycerid (fedtstof) (
http://gaia-health.com/gaia-blog/wp-con ... lecule.jpg)
Det ses tydeligt, at begge stoffer hovedsageligt er kæder er carbon atomer omgivet af hydrogen atomer. Begge stoffers intermolekylære bindinger er derfor domineret af van der waals kræfter og de to stoffer opløses gerne i hinanden.
Jeg tror, hvis ikke jeg har formået at formidle det forståeligt eller ikke forklaret noget, du undrede dig over, at det må blive ud fra et konkret spørgsmål. Ellers ender det vist ud i et mindre kemi kursus.