Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 22:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle :)

Som ryger og som en der har kendt/kender mange rygere er jeg dog ikke stødt på nogen der har haft en hashpsykose eller for den sags skyld, ved hvad det går ud på.

Derfor håber jeg på der er nogle af jer der kan "enlighten me with some of your experiences"

Jeg har før søgt på nettet men der er ikke en uddybning af hvad det er der sker i hjernen/kroppen idet man bliver diagnosticeret med en hashpsykose. Jeg har læst mig frem til at man kun er i risiko hvis man i forvejen har mentale problemer, men det gælder vel ikke dem der har adskilt sig fra deres ego og lever som free spirits??

-VivaLaRevolution

Dedikeret medlem

Kan du uddybe den med at leve som free spirits?
Og velkommen til :)

Junior medlem

Jo tak :)

Jeg mener når man har dræbt sit ego og er blevet genfødt som en fri sjæl uafhængig af hjerne og krop... --> Med det mener jeg ikke mig selv, jeg er stadig somewhat på et begynderstadie hvad det angår. Jeg mener bare at når man stadig er i "mass-hypnosis" så er man mere tilbøjelig overfor nogle "sygdomme" såsom bipolarism og andre lignende. Jeg kunne bare godt tænke mig at vide om hashpsykose er i samme "kategori", vi ser jo mere og mere at folk bruger netdoktor til at diagnosticere dem selv og derfor kunne jeg godt tænke mig at vide præcis hvad en hashpsykose er så jeg bedre kan sætte mig ind i det. (mht symptomer, årsag, medicinsk behandling osv.)

Medlem
Brugeravatar

Jeg fatter hat af det der free spirits halløj, men har set et par hashpsykoser, og det sker endten hvis du psykisk syg og så ryger alt for meget på en gang, typisk grønt indblandet, eller hvis du er i en form for svær deprition og så bare ryger igennem hele dagen så kan det sige klik til sidst.

Tror ikke der er noget svar på hvad der sker i hjernen, eller hvordan det bliver behandlet. Tror bare ens hjerne går i mega koks mode..

Medlem

Som jeg har forstået det er det ikke noget egentligt, men nærmere bare et label der bliver sat på hashrygere der har fået en psykose. Kan ikke se hvordan at det differencierer sig fra ordinære psykoser.
Det er ihvertfald min opfattelse. Om det er sådan det hænger sammen kan jeg ikke be- eller afkræfte.
Har bare aldrig hørt nogle forklare forskellen.

Junior medlem

Hmm.. Ja det er vel bare en psykose grundet hash hence hashpsykose.

Men tak for jeres input :)

Medlem

Jeg vil ikke mene at man kan sige at den er forsaget af hash, da det i sig selv ikke kan fremkalde en psykose. Der ligger altid noget personligt til grund for sådan en diagnose. Hash kan dog fremprovokere det, da du "stresser" din hjerne(af mangel på bedre udtryk.. ;-) ) ved at være påvirket.

Så det er bestemt ikke godt at ryge hvis du har "tendens" til psykiske problemer, men at kalde det en hashpsykose synes jeg virker lidt ekstremt.. :-)

Junior medlem

Ja sådan har jeg også set på det... Men der er en del som mener enhver kan få det, så jeg ville bare gerne lige have et straight answer.

But thanks for clearing my mind :D

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Enhver kan også blive fed hvis de spiser nok fast-food, det skal man jo ikke give fast-food'en skylden for... Det er individdets eget ansvar at administrere et fornuftigt forbrug...

Jeg er aldrig stødt på nogen der selv siger at de har fået en hashpsykose, jeg kender dog masser af rygere der har prøvet at få badtrips og siddet fast i misbrug gennem længere perioder. Jeg støder til gengæld OFTE på folk som kender én eller anden, der tilsyneladende har fået hashpsykose og blev indlagt på psyk. og nu tager en kæmpe bunke piller, folk har altid en skræmmehistorie klar som de kan læne sig opad og holde deres nysgerrighed i ave med.
Jeg er også på det hold som mener at psykoser er noget man har liggende i sig latent som enten er medfødt eller som er et resultat af det miljø man er vokset op i - at cannabis så udløser den på et tidspunkt synes jeg kun man kan være glad for, så bliver problemet belyst og man kan få noget ordentlig hjælp.

Dedikeret medlem

i skal ikke spise deres hashpsykose, det er et salgs argument for deres antipsykptiske medicin, intet andet, cannabis er bedre mod psykoser end deres lorte medicin.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
hashpsykoser er vel bare det kan kalder en stof-induceret depression, der skyldes hash?

når du først har fået din "psykose" er det ikke anderledes fra en normal depression... det er i hvert fald sådan jeg altid har opfattet begrebet.. det er sådan noget christiansborg-fåflerestemmer-snak

Dedikeret medlem

"Psykose (fra græsk ψυχή "psyche" dvs. sind, og -οσις "ios" dvs. sygdomstilstand), rent sprogligt oversat sindssygdom (psykose) eller sindssyge (psykotisk), er et psykiatrisk begreb for en sindstilstand, hvor personen har mistet kontakten til "virkeligheden", dvs. vedkommendes tolkning af omverdenen er blevet privat i så høj en grad at andre mennesker ikke ville kunne forstå det.[1] Psykosen inddeles i daglig tale i to slags former: Hvis man er psykotisk beskrives en tilstand hvor man på grund af sygdom eller forgiftning har en svækket realitetssans.[2] Eksempelvis er man psykotisk hvis man har vrangforestillinger om at blive forfulgt eller har syns- eller hørehallucinationer.[3] Ved en psykose lider man oftest under en sygdom som eksempelvis skizofreni eller paranoid psykose,[2] omend også enklere tilstande som søvnmangel og forgiftninger kan give psykoser.

En psykose kan opstå pludseligt eller komme gradvist, symptomer varierer ofte fra individ til individ og kan endda ændre karakter med tiden.[4] Nogle af de mest typiske symptomer inkluderer vrangforestillinger, tankeforstyrrelser, hallucinationer, humørændringer[4] og manglende sygdomserkendelse.[5]"

http://da.m.wikipedia.org/wiki/Psykose

Det ligger ret langt fra depression.

Fx jeg kunne læse tanker fra andre og var sikker på at det kunne jeg, men jeg kan ikke med garanti sige at det kun var hashen som udløste det. Jeg ved dog stemmerne først stoppede efter pause fra hash.
Det hjalp ikke med lange pauser fra amfetamin og ecstacy, hvor jeg holdt fast i min dejlige hash.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

det er rigtigt nok, men så vidt jeg ved tyder alt forskning på området på at man ikke kan blive psykotisk af hash, men at det kan "udløse" en psykose, som du ellers havde fået senere i dit liv.

altså der er ikke flere folk der får psykoser der ryger hash (minimalt færre i undersøgelsen) men folk får dem tidligere i deres liv hvis de ryger.

Senest rettet af Joe_biden 11 okt 2013 20:17, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

Men så er det vel ikke forkert at kalde det for en hash psykose, hvis det er det som udløser den?
Har du nogle links til både forskning og undersøgelsen?

Der er ingen tvivl om jeg havde en masse som skulle bearbejdes, men jeg er tilgengæld sikker på at uden knark havde jeg aldrig kunne overbevise mig selv om at jeg kunne læse tanker/eller høre stemmer som ikke var der.

Så jeg forholder mig tvivlende, men overbevis mig.

Dedikeret medlem

http://videnskab.dk/kultur-samfund/hash ... skizofreni

"Hashpsykoser fører til skizofreni
6. maj 2008 kl. 03:58 8 kommentarer
Hashpsykoser er et forvarsel om skizofreni under udvikling, viser ny undersøgelse fra Aarhus Universitetshospital

Emner: Biologi, Børn og unge, Forebyggelse, Hjernen, Kroppen, Medicin, Psykologi, Stoffer, Sundhed, Sygdomme
SendPDFPrint
Af: Charlotte Koldbye

Flere internationale undersøgelser peger på, at hashrygning kan føre til skizofreni. Men psykolog og ph.d. Mikkel Arendt fra Århus Universitetshospital viser i en ny undersøgelse, at hashen ikke bærer hele skylden for den alvorlige sindslidelse i sig selv:

»Cirka en procent af befolkningen udvikler skizofreni. Dette antal er tilsyneladende ikke steget i Danmark, selv efter at hash er blevet et almindeligt udbredt rusmiddel. Min forskning tyder på, at hashrygning får skizofrenien til at bryde ud i en yngre alder end hos dem, der ikke ryger hash. De er i gennemsnit 24,6 år mod normalt 30,7 år uden hash,« fortæller Mikkel Arendt.

Det betyder, at selvom skizofrenien ikke direkte skyldes hashen, så fremrykker hashmisbruget tidspunktet for udviklingen af sygdommen.

Omkring halvdelen af dem, der bliver får diagnosticeret en hashpsykose udvikler senere skizofreni. Selv om godt og vel lige mange mænd som kvinder udvikler skizofreni, så bliver markant flere mænd skizofrene efter en hashpsykose.

»Hashrygning får skizofreni til at bryde ud i en yngre alder« - Mikkel Arendt

Unik dansk forskningDet er et helt unikt statistisk materiale, Mikkel Arendt har haft mulighed for at undersøge. Hidtil har man på verdensplan undersøgt godt og vel 400 personer i forbindelse med hashpsykoser. Den danske psykolog har undersøgt 535 personer og har fulgt dem over en længere periode.

Fakta
VIDSTE DU

THC eller tetrahydrocannabinol - det aktive stof i hash - bliver optaget af receptorer i hjernen tæt forbundet med hjernens belønningssystem, som aktiveres af stoffet dopamin.

Dopamin giver os følelsen af velbehag, det bliver frigivet af bl.a. alkohol, heroin og kokain. Dopamin frigives også når vi spiser, bevæger os og dyrker sex.

Læs mere om dopamin i artiklen Unge bliver lettere afhængige af stoffer

»Det er fordi, vi i Danmark har registre og cpr-numre,« fortæller Arendt, der derfor kan drage nogle meget mere sikre konklusioner ud fra den nye undersøgelse.

Kronisk sygdom
Har man først fået diagnosen skizofreni, går de fleste desværre en dyster fremtid i møde. »Sygdommen er oftest kronisk. Samtaleterapi kan ikke kurere sygdommen, og hovedparten af patienterne er nødt til at tage anti-psykotisk medicin for at holde symptomerne stangen. Desværre har medicinen mange bivirkninger,« forklarer Mikkel Arendt.

Økologisk rus
Mange hashbrugerne giver udtryk for, at det er et naturligt stof, i modsætning til ecstasy og andre designerdrugs, og de anser det derfor mindre skadeligt end andre rusmidler. Men det giver Mikkel Arendt ikke meget for:

»Der er lige en mindre mellemregning, de har overset. Den hamp, der dyrkes nu, er langt mere forædlet end i 70'erne. Det vil sige, at hashen er meget stærkere, og den påvirker meget kraftigere. Skunk er for eksempel meget kraftigt. Det er altså et kraftigt stof, som påvirker hjernen,« fastslår han.

Se til Sverige
Mikkel Arendt undersøgelse baserer sig udelukkende på danske patienter med hash-psykoser. Han kunne derfor godt tænke sig at sammenligne med tal fra lande som Holland og Sverige:

»Det vil være interessant at sammenligne mine tal med svenske tal for hash-psykoser og skizofreni. I Sverige ryger man nemlig langt mindre hash end i Danmark, fordi det er så kriminaliseret. Hvis der er færre skizofrene i Sverige end i Danmark, så kunne det aligevel tyde på at hashrygning kan føre til skizofreni i stedet for blot at fremrykke sygdommens udbrud,« afslutter Mikkel Arendt.

inShare
Eksterne links
Netdoktor om skizofreni
NetPsykiater: Spørgsmål og svar om skizofreni
WHO's klassifikation af påvirkning af rusmidler
Stemmer i hovedet - om hashpsykoser

En hash-psykose kan give forskellige symptomer. De mennesker, som oplever dem, fortæller, at de hører stemmer, de føler, at deres kroppe bliver styret af andre. De føler sig overvåget og måske forfulgt. De kan tro, at de har en særlig mission i livet - de kan for eksempel tro, at de er Jesus.

Langt de fleste tror ikke på, at der er noget galt med dem. De har med andre ord en manglende sygdomserkendelse. Hvilket kan gøre det svært at behandle dem. Det kan resultere i tvangsindlæggelser, hvis læger vurderer, de er til fare for sig selv eller andre.

Cirka 15% af dem, der ryger hash, fortæller, at de på et tidspunkt har oplevet nogle af disse psykosesymptomer. Men de er klinget af efter et kortere stykke tid. Hvis symptomerne ikke er forsvundet 48 timer efter, at de har røget hash, stiller man diagnosen: cannabis-induceret psykose."

Er det den her du tænker på?
For så har du vist misforstået emnet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

jeg lægger mig ned! ;) ja det var den artikel.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det virker stadig til at det (røgen) blot skubber til udviklingen eller "opblomstringen" af sindslidelsen. At de der ryger oplever tegnene tidligere end de der ikke gør. Jeg oplever selv at tjald forstærker min sindstilstand, intet mere eller mindre. Og selvfølgelig giver det adgang til nogle ubevidste områder af ens sind.

Dedikeret medlem

Jeg fatter hat af det der free spirits halløj, men har set et par hashpsykoser, og det sker endten hvis du psykisk syg og så ryger alt for meget på en gang, typisk grønt indblandet, eller hvis du er i en form for svær deprition og så bare ryger igennem hele dagen så kan det sige klik til sidst.

Tror ikke der er noget svar på hvad der sker i hjernen, eller hvordan det bliver behandlet. Tror bare ens hjerne går i mega koks mode..

Kender 1 som har haft en hash psykose og han startede med steroider osv. som 14 årig havde været på den lukkede allerede osv. så ja min mening er også at man kan få det hvis man er meget psykisk ustabil men ellers skal man vidst ikke være bange for det for jeg har da aldrig set andre end ham.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]