Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 00:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Falsk medicin
Junior medlem

Hey drenge og piger
Jeg havde en mindre debat med nogle venner idag, og håbede på at i måske kunne hjælpe lidt.

--Det er lidt svært at forklare men håber i bærer over med mig--

Ved i om læger har mulighed for at udskrive falske piller for at se om patienten virkelig lider af den pågældende sygdom.
Altså lad os sige at du går op til lægen for at overbevise ham om at du har ADHD så du kan få udskrevet Ritalin. kan han så udskrive en recept på en pakke Ritalin som er 100 % identisk med en normal pakke. men pakken indeholder ikke de rette piller.?
Håber i forstår, og beklager det underlige emne. jeg beskylder THC´en ;)

Mvh
Kasper

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Mener du ihenhold til placebo effekt? Vil du snyde Ritaliner ud af din læge?

Junior medlem

Nej. det var bare en lille diskussion jeg havde med nogle venner idag.
det var nu mere om der fandtes en "Snydepakke" af medicin for at teste om patienten virkelig lider af den sygdom som han fortæller. altså hvor der er piller i pakken som ikke giver nogen som helst effekt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vil du snyde Ritaliner ud af din læge?

Jeg havde en mindre debat med nogle venner idag, og håbede på at i måske kunne hjælpe lidt.

Jeg er ret sikker på at læger ikke ordinere placebo præparater for at se om det virker, før de ordinere det rigtige præparat.

Junior medlem

Det var os rent juridisk set. om det overhoved er lovligt, at snyde en patient på den måde og lade patienten bruge sine penge på noget som ikke er rigtig

Medlem
Brugeravatar

Nej det kan de ikke, de kan dog godt give dig placebomedicin, men så vil det oftest være som kalktabletter eller lignende uden nogen form for indpakning der er identisk med et markedsført lægemiddel.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Hey drenge og piger

--Det er lidt svært at forklare men håber i bærer over med mig--

Ved i om læger har mulighed for at udskrive falske piller for at se om patienten virkelig lider af den pågældende sygdom.
Altså lad os sige at du går op til lægen for at overbevise ham om at du har ADHD så du kan få udskrevet Ritalin. kan han så udskrive en recept på en pakke Ritalin som er 100 % identisk med en normal pakke. men pakken indeholder ikke de rette piller.?
Håber i forstår, og beklager det underlige emne. jeg beskylder THC´en ;)

Mvh
Kasper

Lægen ville ikke kunne udskrive en recept på en pakke ritalin som er 100% identisk med en normal pakke, hvor pakken ikke indeholder de rette piller, nej.

Medlem
Brugeravatar

Hvis man køber et medikament hvorpå der står at det indeholder fx. Ritalin, kan det ikke være andet. Ellers kunne farmaceuter og dem der fremstiller de "falske piller" nok komme i rimelig store problemer ind imellem :)

Junior medlem

Tak for alle de gode svar..
så af hvad jeg har forstået så kan apoteker ikke udlevere placebo Ritalin.?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Hvis man køber et medikament hvorpå der står at det indeholder fx. Ritalin, kan det ikke være andet. Ellers kunne farmaceuter og dem der fremstiller de "falske piller" nok komme i rimelig store problemer ind imellem :)

Bare lige for at fluekneppe, så er Ritalin et salgsnavn for Methylphenidat ;) Som er det Ritalin indeholder.

Admin
Brugeravatar

Nej.
Så vidt jeg ved, kan man kun få placebomedicin, hvis man med vilje deltager i et medicinsk eksperiment. Desuden ville det jo være sindssygt farligt at have identiske pakninger liggende uden det rigtige indhold. For mange patienter kan det være livsfarligt ikke at tage sin medicin. Og hvis man ikke ku se forskel på pakkerne, ville der før eller siden være en ekspedient, der byttede om på dem.
Jeg må afskrive det her som en and :)

-Jimmy Carter

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup

Nej.
Så vidt jeg ved, kan man kun få placebomedicin, hvis man med vilje deltager i et medicinsk eksperiment. Desuden ville det jo være sindssygt farligt at have identiske pakninger liggende uden det rigtige indhold. For mange patienter kan det være livsfarligt ikke at tage sin medicin. Og hvis man ikke ku se forskel på pakkerne, ville der før eller siden være en ekspedient, der byttede om på dem.
Jeg må afskrive det her som en and :)

Lige præcis. Selv hvis der skulle forekomme en placebomedicinering, ville denne foregå hos lægen, på sygehuset eller andre relevante institutioner. Ikke apoteket.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ude foran dit vindue, med en joint i hånden, og pikken i den anden.
kan ikke se hvad lægen ville få ud af det, hvis han ikke tror på du har det får du det nok ikke udskrevet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]