Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 19:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 55 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Lad være med at spise proteinkure, suppekure og alle andre mærkelige påfund, det er noget pjat og der er intet videnskabeligt bevis for at de virker, det der kan give størst succes er at lade være med at drikke kalorier - f.eks. alkoholiske drikke, juice, mælk, sodavand osv. Især søde drikke er de værste. Sørg ellers for at holde dig til de almindelige kostråd. 30E% fedt, 20E% protein, 50E% kulhydrat. Lad være med at købe kosttilskud på skumle internetsider, i bedste fald kan du risikere at de ikke virker, i værste fald er de direkte farlige. Dinitrophenol som skulle være temmelig udbredt er f.eks. en afkobler af elektrontransporten som gør at du bruger din "mad" til at danne varme frem for energi, hvilket lyder skidesmart men jeg tror ikke det er helt sikkert at tage det i praksis, stoffer der påvirker funktionen af elektrontransporten (f.eks. cyanid) plejer at være pænt giftige.

Dyrk noget ikke-vægt-bærende motion og stop med at spise efter 6 timer inden sengetid, hold dig til sundhedsstyrelsens kostråd, prøv evt. Alli som Fso linker til. Det er de bedste råd jeg har.

LOL, du har godt nok et fordomsfuldt og forfejlet billede af "proteinkuren" samt kosttilskud. For det første virker "proteinkuren" 100% - der er intet hokuspokus i det, det er faktisk meget enkel, det virker fordi:
1. Proteinholdigt mad, indeholder færre kcal pr 100g i forhold til kulhydrat holdig føde.
2. Proteinholdigt mad, hovedsageligt kød, mætter mere end kulhydrat holdig mad, der er fattig på kostfibre.

"Lad være med at købe kosttilskud på skumle internetsider, i bedste fald kan du risikere at de ikke virker, i værste fald er de direkte farlige."

... :roll:

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det passer ikke. Protein og kulhydrat indeholder begge 17kJ/g. Fødevarer med højt GI mætter mindre i længden ja, men nu beder jeg ikke manden om at leve af raffineret sukker som kun må udgøre 10E%. Det kan godt være du har hørt i medierne og på internettet at det virker og tror på paleo-menneskerne når de siger at din krop er tilpasset stenalderkost (selvom du i virkeligheden nok er efterkommer af en mælkebonde i Tyskland for 400 år siden). Men jeg holder mig til fakta og den fagbog vi brugte på universitetet da vi lærte om ernæring siger "low-carbonhydrate/high-fat/high-protein diets have been increasingly advocated recently and are very popular in the media, without detailed evidence or their efficacy or safety.". Bogen er udgivet i 2004 og det kan være at der er kommet studier siden der videnskabeligt og ved brug af rette statistiske metoder har bevist kurenes egenskaber for at medføre varigt vægttab men da jeg ikke har adgang til sådanne kilder vil jeg ikke anbefale kuren.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Hele essensen er jo at protein ikke bliver omdannet til fedt, lige så hurtig som kulhydrater. Protein > Kulhydrater > fedt.
Du bruger mere energi på at omdanne det, end du gør ved fedt også.

Citat:
Kroppen kan via en biokemisk proces som hedder gluconeogenesis vha. aminosyre, lactate, pyruvate, propionate eller glycerol, danne glucose. Alle aminosyre undtagen leucine og lysine kan via deres carbon kæder tilføre den nødvendige mængde kulstof til at danne glucose. Aminosyrene kan træde ind i citronsyrecykuls flere steder afhængig af hvad aminosyre der er tale om. F.eks kan asparagine og aspartate omdannes til oxaloacetate, som omdannes til glucose. Min biokemiske viden er ikke så stor på nuværende tidspunkt, så jeg vil ikke forvilde mig ud i detaljer jeg ikke kan stå indefor. Men faktum er at protein kan omdannes til glucose via gluconeogenesis. Det samme gælder fedt.

Hvis du vil tabe dig, er det vigtigt at å alle 3 makronæringstofer i sin hovedmåltid - også selvom undersøgelser viser at protein mætter bedre, end kulhydrat/fedt - det er fordi at proteines byggesten - aminosyrene - påvirker de appetitregulerende centre i hjernen.
Men man kan ikke bare nøjes med at spise kun protein, hvis du vil have den optimale mæthed - med for få kulhydrater vil du risikere at dit blodsukker dykker, og så får din hjerne lyst til søde sager!
Udover det er der også forskel på protein, det er ikke "bare" protein - der findes protein af dårligere kvalitet, fx fastfoods proteiner - og i modsætning til fedt, har kroppen ikke et lager af protein den kan trække fra da overskydende bliver forbrændt, eller udskilt i dit urin - så hvis du æder dårlig protein, får du også en dårlig krop.
Udover det kan jeg IKKE anbefale at stoppe med at æde 6 timer før sengetid. det er jo sindssygt, ihvertfald for mit vedkommende.

http://videnskab.dk/krop-sundhed/protei ... -dig-slank

Hvad består din kost af, alice?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg spiser varieret: frugt, grønt, kød, brød. Prøver at undgå det mættede fedt, store mængder alkohol og raffineret sukker.

Hvad er "dårlig" protein?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg spiser varieret: frugt, grønt, kød, brød. Prøver at undgå det mættede fedt, store mængder alkohol og raffineret sukker.

Hvad er "dårlig" protein?

Protein der ikke indeholder de 8 essentielle aminosyrer.

Gæt hvilket kød der indeholder lige præcis den mængde vi skal have? Menneskekød.
Det er dog lidt kontroversielt om hvorvidt der egentlig er forskel, fx "lav-kvalitets" protein fra planter sikrer dig en langsom men sikker syntese af nye proteiner.

Det handler alt sammen om hvorvidt og hvor hurtigt det protein vi indtager kan bruges til at skabe vækst.

Admin
Brugeravatar

Jeg har sgu heller aldrig hørt om folk, der har brugt cyanid for at tabe sig :P
Er det fordi cyanid står lige ved siden af 2,4-dnp i din bog?

Nej det er fordi cyanid har en hæmmende effekt på vidstnok cytochrom c oxidase, hvilket nedsætter respirationen og derved oxidativ phosphoylering, eftersom en afkobler som DNP også har hæmmende effekt af den oxidative phosphoylering relaterede jeg de to stoffer for at sætte et skræmmebillede. DNP er jo være pissegiftigt i tilpas store mængder - ligesom cyanid fordi der i sidste ende ikke dannes nok ATP til at holde dig levende. Cyanid har bare ingen slankende effekt da det bremser elektrontronsporten, og derved ilt- og brændstofforbruget imens DNP gør det modsatte.
Håber sammenhængen er lidt mere tydelig nu.

Jeg vil ikke sige, at dnp er i nærheden af at være så giftigt som cyanid. Folk har taget helt op til et gram dnp om dagen for at slanke sig og overlevet. Der skal til sammenligning kun omkring 200 mg NaCN til at slå langt de fleste ihjel. Desuden virker de, som du siger, på to forskellige måder.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja der er forskel på LD50, men stoffet er stadigvæk giftigt i mængder man kan overkomme at indtage/finde på at indtage i desperation for at blive slank hurtigt uden bedre viden.

Men der er jo forskning i gang med fokus på aktivering af afkoblingsproteiner med vægttab til hensigt, så helt langt ude er idéen med afkobling jo nok ikke.

Flux: protein der ikke indeholder essentielle aminosyrer er ikke dårlig. Den er bare ikke livsnødvendig. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nej, jeg siger heller ikke jeg er er med på den vogn, jeg tror til dels det er forkert, hvis man læser om "the china study" kan man også se det omtalt som en misfortolkning.

Men man kan jo så argumentere om proteiner der ikke indeholder de essentielle er gode proteiner.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Det passer ikke. Protein og kulhydrat indeholder begge 17kJ/g. Fødevarer med højt GI mætter mindre i længden ja, men nu beder jeg ikke manden om at leve af raffineret sukker som kun må udgøre 10E%. Det kan godt være du har hørt i medierne og på internettet at det virker og tror på paleo-menneskerne når de siger at din krop er tilpasset stenalderkost (selvom du i virkeligheden nok er efterkommer af en mælkebonde i Tyskland for 400 år siden). Men jeg holder mig til fakta og den fagbog vi brugte på universitetet da vi lærte om ernæring siger "low-carbonhydrate/high-fat/high-protein diets have been increasingly advocated recently and are very popular in the media, without detailed evidence or their efficacy or safety.". Bogen er udgivet i 2004 og det kan være at der er kommet studier siden der videnskabeligt og ved brug af rette statistiske metoder har bevist kurenes egenskaber for at medføre varigt vægttab men da jeg ikke har adgang til sådanne kilder vil jeg ikke anbefale kuren.

Nej nej og nej. Tro du bare på dine bøger, så tror jeg på mine 10års erfaring indenfor træning og ernæring :roll:

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Medlem

Så gik der godt nok kemi i den

Admin
Brugeravatar

Ja der er forskel på LD50, men stoffet er stadigvæk giftigt i mængder man kan overkomme at indtage/finde på at indtage i desperation for at blive slank hurtigt uden bedre viden.

Det kan man jo sige om så mange ting :)

-Jimmy Carter

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

OP: hvordan er lægskaden? Kan det genoptrænes?

Når jeg skal tabe mig skruer jeg op for proteiner og fedt, ned for carbs og dyrker mere cardio end jeg normalt ville.
Udover det så er vægtløftning noget af det bedste du kan gøre, for at tabe dig.

http://4chanfit.wikia.com/wiki/Harsh%27s_Worksheet_(WIP)

Synes noobs der ikke træner og har prøvet at bulke/cutte ordentligt før, skal tie stille. Al for meget guessin' around, alt for lidt evidence

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Dedikeret medlem

Mht Alice og hypnos' diskussion om kulhydrat versus protein og mængden af energi der kommer ud af det:

Protein indeholder 18,0 kJ/g og kulhydrat 16,7 kJ/g (jævnfør nyest reviderede databog), disse tal er dog kun udtryk for energien der frigives ved forbrænding af disse stoffer. Det betyder derfor at man ikke kan opstille et simpelt regnestykke over kJ/g indtaget og tro at man ved hvor meget energi man reelt indtager.

I metaboliseringen af protein spenderes energi, samtidig brydes færre bindinger [end ved en reel forbrænding] typisk da man ikke fuldstændigt forbrænder protein i kroppen, men derimod bruger individuelle aminosyrere til en videre syntese af andre proteiner (hvilket igen kræver energi).

Dette kunne formodentligt forklare forskellen på hypnos' erfaring og Alices teori, da det forklarer at man (tilsyneladende) får mindre energi ind gram for gram ved at indtage af protein fremfor kulhydrat, selvom protein reelt rummer mere energi.

Udover det er kost og ernærings området IMHO præget af manglende fakta, modstridende data og selve håbløsheden i at sammenligne kroppe med forskellig metabolisme på samme måde, uden at kende de reele forskelle.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg er ikke helt nede med det er kJ beregning, men jeg har lavet energiregnskab:

Regneeksempel med alanin:
Ala + NAD + H2O -> Pyr + NADH + H (alanin aminotransferase samt reoxidation af glutamat til a-KG med GDH)

½Glukose ->->Pyr + NADH + ATP (glykolyse)

Pyr + CoA +NAD -> Acetyl CoA + CO2 + NADH + H

Pyr = 12,5ATP

½Glukose=16ATP
Ala=15ATP - 1ATP grundet 1 phosphylering pr. mol ammonium der skal bindes i urea.

½Glukose=180.16 g/mol*0,5mol=90,075g 16ATP/90,075g=0,1776ATP/g
Ala=89.09 g/mol*1mol=89,09g 14ATP/89,09g=0,1571ATP/g

Eprotein/Ekulhydrat=0,88 ...

Den værdi er meget tæt på dem du skriver randomname. Jeg tror det går an at gå ud fra de 18 og 16,7kJ/g, for jeg kan ikke få det til at stemme med energiregnskab hvis der er "andre metaboliske energikrævende processer involveret". Der er proteinsyntesen men hvor meget den skal bruge og hvad det koster at vedligeholde enzymer osv. i forhold til metabolismen ved en anden kostsammensætning er umuligt at regne på... jeg er i hvert fald ikke skarp nok til at holde overblikket. Men jeg tror at en større del af proteinerne i føden bruges som brændstof og følger det energiindhold du angiver hvis man ikke spiser så mange kulhydrater.

Jeg giver op... er klar for at jeg ikke skal være ernæringsekspert! Opfinder noget dope i stedet som folk kan fylde sig med dagligt og holde sig slanke.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Opfind også lige nogle bivirkningsfrie myostatin blockere, for muscle gain <3

Dedikeret medlem

Det var skam ikke ment som en kritik af dig Alice, men når teorien for de mikroskopiske processer ikke stemmer overens med den makroskopiske verdens observationer er det jo et tegn på at teorien ikke er fuldendt. Altså at der stadig er for mange variabler og ubekendte til at man fyldestgørende kan beskrive alle kroppens processer på et molekylært niveau. Det var ikke fordi jeg mente at netop du ikke vidste nok om det, jeg er sikker på at du ved langt mere om biokemi og farmakokinetik end mig.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
*alle normale råd for vægttab*

du kan bestille efedrin (slankepiller), de sætter forbrændingen op, de er ikke så sunde (sjovt nok), men de virker. læs mere op på emnet før du beslutter dig

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det kunne være der stod lidt på den her blog, http://www.kropblog.dk/ , som kunne være interessant for dig Alice & Hypnos og andre. Sindssygt god blog.

http://www.kropblog.dk/?p=1035

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Medlem
Brugeravatar

Der findes intet nemmere i denne verden end at tabe sig. Man skal faktisk slet ikke gøre noget aktivt (fordel for dig nu hvor du har en skade).
Du lader bare være mad at proppe alt det mad i kæften. Ergo spis mindre end du har brug for.
Så er der selvfølgelig et hav af mulige måder at gøre det på (Fx. for at bibeholde så meget muskelmasse som muligt) men i princippet er det bare at få mindre kalorier end man har brug for.
Så simpelt er det.
Det handler også oftest om en livsstilsændring, du skriver at du ikke selv synes at du spiser meget. Men det handler rigtig meget om hvilke fødevarer man spiser (ikke nødvendigvis mængder). Søg rundt på nettet og læs. Der mange steder der er dedikeret til et solidt vægttab. Hold dig væk fra slankekurer.

Dedikeret medlem

Det kunne være der stod lidt på den her blog, http://www.kropblog.dk/ , som kunne være interessant for dig Alice & Hypnos og andre. Sindssygt god blog.

http://www.kropblog.dk/?p=1035

Interessant interesant den skal nærlæses ved lejlighed.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 55 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]