28 købere af hash og én sælger blev anholdt torsdag ved en stor aktion lige uden for Christiania. Aktionen er en del af en ny plan om at ramme den organiserede hashhandel på pengepungen ved at skræmme kunderne væk, oplyser Task Force Pusher Street.
- Vi går efter dem, som vil købe hash, fordi vi vil ramme bagmændene ved at gøre det usikkert for deres købere, så de mister kundegrundlaget, siger vicepolitiinspektør Poul Kjeldsen, leder af Task Force Pusher Street, til Ritzau.
Det bliver risikofyldt
Den nye Task Force trak i arbejdstøjet i mandags og har altså allerede sendt en advarsel til køberne, mener politiet.
- Vi vil sende det signal til køberne, at det er mere risikofyldt at færdes i området. Der er en noget større sandsynlighed for at løbe ind i en betjent derude nu, hvor vi har startet task forcen, fortæller lederen.
Der blev i alt beslaglagt 350 gram hash under aktionen. Men langt de fleste havde købt under 10 gram og fik derfor en bøde på 2000 kroner. Anden gang, de bliver taget med hash, koster det 3000 kroner, mens bøden stiger til 4000 kroner ved tre eller flere.
Derfor rammer vi Pusherstreet
- Vi skal gå efter den organiserede kriminalitet på Christiania, og vi vil den åbenlyse hashhandel til livs på længere sigt, og derfor er det Pusher Street, vi vil ramme, forklarer Poul Kjeldsen, der også vil ramme bagmændene og i dialog med christianitterne.
Tidligere har der været sammenstød mellem narkomiljøet og politiet, men indtil videre har Task Forcen ikke mødt modstand.
Mere hashhandel
Justitsminister Morten Bødskov (S) var torsdag i samråd, fordi Dansk Folkepartis retsordfører, Peter Skaarup, kræver en plan for at stoppe "den åbenlyse hashhandel, som foregår overalt i København".
Ministeren mener dog, at "der er kommet betydeligt mere pres på hashhandlen i København de seneste år".
Københavns Politi beslaglagde 1352,84 kilo hash i 2011 mod blot 221,45 kilo i 2007.
kildeSuk en falliterklæring... Nu går man simpelthen efter den almindelige borger/køber, da man ikke tør gå efter rockerne - det bliver forhåbentlig et selvmål af format, da køberne/borgerne/vælgerne rammes direkte nu og ikke blot kan læse om det i aviserne
<ironi>Det var jo en dundrende succes da man valgte at nedlægge Pusherstreet og dermed sprede markedet til hele København, så det er nok logik for politikere at gentage succesen ved at intensivere indsatsen igen.</ironi>