Syreperlen har en god pointe, og man kan nok udlede en ret generel tanke fra det. Tidligere har spørgsmålet om hvorvidt Christiania bør bevares, været et spørgsmål om hvorvidt Christiania har en stor kulturel værdi (frisind, fristad etc. eller skattesnyltende bumser) - det har været et spørgsmål om kulturpolitik, samt lovens lighed for alle, samt hvor grænsen for en sådan lighed kunne trækkes. Modstandere af Christiania, hvis de da har argumenterne i orden, vil mene at man aldrig kan gå på kompromis med lovens lighed. Christiania kan ikke have en speciel ordning og leve paralelt med resten af staten. Forsvarere mener, at det er en styrke ved Danmark, at der er plads til Christiania - forudsat, at der er plads til Danmark i Christiania (hvis dette udtryk giver mening). Hvis fristaden er kulturelt og socialt lukket, så har det ingen rigtig værdi, men hvis der er frie grænser (dog med krav fra færdsel på begge sider), så kan man sagtens finde et kompromis mellem fristad-er-værdifuldt og lovens-lighed-er-værdifuld, idet loven er lige for alle, hvis man kan vælge, om man bor i fristaden eller ej - det er en rettighed. (i praktikken har debatten ikke set helt sådan ud, men jeg synes, det er en god model for, hvordan den burde have set ud, samt hvordan den tilnærmelsesvist har set ud, selvom den var lidt grovere - men "fristaden er ikke fri" har man jo ofte hørt, hvilket hinter mod min fremstilling).
Når så pusherne opstår som problem i vores politiske bevidsthed, så rykker fokus fra fristaden som fristad, dvs. om Christiania er et problem eller en gave på den bekostning, til spørgsmålet om Rockerne skal have deres private lille ø midt i København. Men da rockerne ikke er fredet på grund af Christianias geografi eller politik, men derimod deres skånselsløse metoder, så er spørgsmålet ikke så meget om Christiania, som det er om, hvordan man håndterer hardcore kriminelle, der truer retsstaten. Jeg synes, Syreperlen siger det rigtig flot (jeg parafraserer, så ret mig, hvis jeg misforstod dig): hvorfor lukke Christiania på grund af rockerne, når man kan lukke rockerne?
Spørgsmålet er, om vi skal sigte mod et arbitrært mål, fordi det tilfældigvis er inficeret, eller om vi skal sigte mod smittekilden samt den faktiske bestand af utøj (med midler, der passer et civiliseret samfund!). Hvis rockerne slog sig ned på Christianshavn, ville vi så rive den gamle havn ned? Nej! Det ville være et overgreb mod befolkningen, de indbyggere, der bor i området, samt en falliterklæring for den danske retsstat. Man ville tvinge en kultur i knæ, den Christianhavnske, kun for at løse et problem, som de primært var ofre for! Det modsvarer at aflive et barn, for at fjerne dets børneorm!!! Da den slags løsninger generelt er uacceptable, så kan det jo godt vække den mistanke, at rockerproblemet, eller problemet om den organiserede kriminalitet, blandes sammen med f.eks. det skattepolitiske spørgsmål. Sådan får politikeren, der er imod en fristad som fristad et stærkt retorisk argument, da han blander rockernes eksistens sammen med Christianias - vil vi fjerne det ene, må vi fjerne det andet. Vi glemmer bare, at spørgsmålet om Christianias legitimitet stadig er åbent. Der findes børn og unge der, som er født på grunden, i kulturen, f.eks. Har de ret til deres egen kultur? Og hvordan er den forbundet med netop dét, som gør stedet kontroversielt? I mine øjne skal vi altså holde disse ting skarpt adskilt. Spørgsmålet om Christianias væren eller ikke væren skal være afgjort inden man snakker løsninger på et eksternt problem, rockerne, som blandt andet åbner muligheden for Christianias ikke-væren (idet et lignende projekt et andet sted ville, i princip, være umoralsk). Hvis spørgsmålet allerede er afgjort til Christianias bagdel så: fred være med det. Men medmindre Christiania er rockerne, eller Christianias struktur er en nødvendig (og ikke accidentiel, eller hvad vi skal sige) forudsætning for rockerdominans, så skal rockerdominansen slet ikke have en bærende betydelse for, om Christiania bliver eller ej. Jeg er dog åben for, at stedet ikke bliver - det må en debat om de relevante parametre dog afgøre. Rockerne er ikke relevante i denne henseende.
|