Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 18:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 52 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: den sorte muld
christiania har ikke været rockerbetændt altid, det er den blevet fordi at christianitterne ikke kunne finde ud af at sige fra.

hvis de nu havde ringet til politiet når der var problemer istedet for at ville ordne det selv, så havde christiania ikke set ud som det gør den dag idag.

for sjovt nok er det jo ikke det store problem andre steder i landet, at ringe til politiet og rent faktisk bruge dem til det de er beregnet til.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Man skal satme snakke højt for at blive rullet på staden, at du ikke forstår det er jo dit eget problem.

øøhm, nej, det er da i høj grad et samfundsproblem, åben nu lige øjnene lidt ikke?

Jeg forstår godt at christianitterne selv vil løse problemerne med rockerne, tror at de føler sig skyldige, da det jo i sin tid var christianitterne selv der stod for hashsalget, de har desværre bare taget munden alt alt for fuld og det ender jo nok med, at politiet må rydde pusherstreet endnu engang. :roll:

Moderator
Brugeravatar

http://www.information.dk/telegram/306070

Hmmmm... De er godt nok pressede er de....

Insane psychedelia user!

Det ville være dejligt om der ikke bare blev skåret ind til benet. Skær det fucking ben af i stedet...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Christianitterne har ikke en skid pligt til at sige fra. Hele pointen med rockernes sammenslutning er, at de kan tilsidesætte retsstaten gennem hårde metoder. Bland andet gennem at, gisp, straffe folk, der siger fra. Det er vel også de private aktører inde omkring Nørrebro, der er skyldige i, at de betaler beskyttelsespenge - de kan jo bare sige fra! Organiseret kriminalitet ville ikke eksistere, hvis ofrene bare kunne sige fra.

Medlem
Brugeravatar

Christianitterne har ikke en skid pligt til at sige fra. Hele pointen med rockernes sammenslutning er, at de kan tilsidesætte retsstaten gennem hårde metoder. Bland andet gennem at, gisp, straffe folk, der siger fra. Det er vel også de private aktører inde omkring Nørrebro, der er skyldige i, at de betaler beskyttelsespenge - de kan jo bare sige fra! Organiseret kriminalitet ville ikke eksistere, hvis ofrene bare kunne sige fra.

This. Hvis folk tror Christianitterne bare kan sige nej tak til rockerne, ved folk ikke hvad de snakker om. Christianitterne har intet valg og rockerne har flere gange demonstreret deres magt overfor Christianitterne, selv på deres ugentlige fællesmøder har rockerne en vis indflydelse. Rockerne har derimod brug for Christianitterne. Uden den kreative, kulturelle og skæve del af Christiania, ville staden blive ryddet meget hurtigt og ville på ingen måde nyde den popularitet som staden trods alt stadig har. Staden overlever således udelukkende, fordi at mange folk støtter op omkring den alternative livsstil, og synes fortsat Danmark skal have en fristad.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Rockerne har derimod brug for Christianitterne.

jeps, og jeg har tænkt en del over hvor alle de penge staden har brugt til at frikøbe sig er kommet fra. andre som har haft den tanke?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Rockerne har derimod brug for Christianitterne.

jeps, og jeg har tænkt en del over hvor alle de penge staden har brugt til at frikøbe sig er kommet fra. andre som har haft den tanke?

Folkeaktier og realkreditlån med statsgaranti. Boring but true.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Man skal satme snakke højt for at blive rullet på staden, at du ikke forstår det er jo dit eget problem.

Hvis du gik ind i en bager og sagde til ekspedienten, at du ikke ville købe hans brød, fordi det sidste du fik var dårligt, ville du jo ikke blive truet af 15 fuckhoveder.
Bare fordi alle ved, at man skal passe på, når man handler med pushere, betyder det ikke, at det skal være sådan.
Vil du ikke også hellere købe dit hash af en venlig mand, der måske højst bliver lettere irriteret over du kritiserer hans varer frem for en rocker, der hellere end gerne slår dig ud?

Dedikeret medlem

Hvis du gik ind i en bager og sagde til ekspedienten, at du ikke ville købe hans brød, fordi det sidste du fik var dårligt, ville du jo ikke blive truet af 15 fuckhoveder.
Bare fordi alle ved, at man skal passe på, når man handler med pushere, betyder det ikke, at det skal være sådan.
Vil du ikke også hellere købe dit hash af en venlig mand, der måske højst bliver lettere irriteret over du kritiserer hans varer frem for en rocker, der hellere end gerne slår dig ud?

Det hedder sund fornuft., man er da en idiot hvis man er uhøflig overfor sådan en type mennesker der nu er på staden. uanset om de har snydt dig eller ej.

Moderator
Brugeravatar

Det hedder sund fornuft., man er da en idiot hvis man er uhøflig overfor sådan en type mennesker der nu er på staden. uanset om de har snydt dig eller ej.

Der er ikke noget uhøfligt over at kritisere et produkt, det er jo et produkt... :roll:

Dedikeret medlem

Der er ikke noget uhøfligt over at kritisere et produkt, det er jo et produkt... :roll:

Det har du helt ret i, i den rigtige verden.

Moderator
Brugeravatar

Det har du helt ret i, i den rigtige verden.

Hmm, point taken... Endnu en hage ved forbuddet... Suk...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: den sorte muld
jeg vil forøvrigt lige slå en ting fast, jeg er langt fra modstander af staden, men jeg er stor modstander af forherligelsen af staden...

Junior medlem

Billede

Moderator
Brugeravatar

hmmm... man kan sige, at folk bruger de midler de har... Politikere fører jo også valgkamp og på den måde forherliger deres "sager", måske jeg misforstår... Hvem er det du mener der forherliger staden og hvordan?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Jeg mener fx. staden blev forherliget, i den dokumentar i 6 afsnit, der blev sendt i fjernsynet for noget tid siden. Her beskrev Christianias egen talsmand bla. staden som ikke-voldelig. Samtidig er der pusher street med den anspændte stemning og trusler og øretæver, der hænger i luften.

Man kan diskutere ansvar for situationen osv., men det ændrer ikke ved, at der absolut ikke er nogen kærlig eller ikke-voldelig stemning i pusher street.

Most of the physical world is unseen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila

Det er sku rockerne der har et problem når de ruller ham for at kritisere deres vare. Jeg ville nok aldrig sige til en rocker at han solgte dårlig hash, men det betyder ikke at det er mig der har et problem hvis jeg gjorde det.

Christiania er blevet mindre rart på det sidste, men jeg føler nu ikke at rockerne dominere andre steder end nemoland og pusherstreet.

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Jeg bryder mig egentlig ikke særlig meget om staden længere. Det er desværre i lige så stor grad blevet et samlingssted for kriminelle og utilpassede folk, som et samlingssted for frisindede.

Kapitalisme hersker i bedste velgående på pusherstreet. Kvaliteten er ikke længere altid i top. Samtidig får en dårlig smag i munden over at støtte rockere økonomisk.

This.

Christiania er ikke hvad den har været. Rockerne skal fjernes med en hashafkriminalisering i dag før i morgen.

Efter jeg har set udviklingen og været vidne til respektløs og kapitalistisk opførsel, så har jeg det hårdt med stadig at argumentere for, at Christiania ikke skal lukkes ned. Jeg ser dog nærmere at hash afkriminaliseres, for at lukke rockerne ned, og ikke Christiania.

Christiania er et smukt sted. Man kan bare ikke se det mere. Det eneste jeg kan se er Brian 1, Brian 2, Brian 3 og de øvrige.

Jeg var tæt på at sige til en pusher fornylig, at han skulle lukke sin hashbiks ned, flytte ud af Christiania og stoppe med en være en grim bums på fuldtid. Jeg gik heldigvis med en lukket mund og en politisk frustration.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Syreperlen har en god pointe, og man kan nok udlede en ret generel tanke fra det. Tidligere har spørgsmålet om hvorvidt Christiania bør bevares, været et spørgsmål om hvorvidt Christiania har en stor kulturel værdi (frisind, fristad etc. eller skattesnyltende bumser) - det har været et spørgsmål om kulturpolitik, samt lovens lighed for alle, samt hvor grænsen for en sådan lighed kunne trækkes. Modstandere af Christiania, hvis de da har argumenterne i orden, vil mene at man aldrig kan gå på kompromis med lovens lighed. Christiania kan ikke have en speciel ordning og leve paralelt med resten af staten. Forsvarere mener, at det er en styrke ved Danmark, at der er plads til Christiania - forudsat, at der er plads til Danmark i Christiania (hvis dette udtryk giver mening). Hvis fristaden er kulturelt og socialt lukket, så har det ingen rigtig værdi, men hvis der er frie grænser (dog med krav fra færdsel på begge sider), så kan man sagtens finde et kompromis mellem fristad-er-værdifuldt og lovens-lighed-er-værdifuld, idet loven er lige for alle, hvis man kan vælge, om man bor i fristaden eller ej - det er en rettighed. (i praktikken har debatten ikke set helt sådan ud, men jeg synes, det er en god model for, hvordan den burde have set ud, samt hvordan den tilnærmelsesvist har set ud, selvom den var lidt grovere - men "fristaden er ikke fri" har man jo ofte hørt, hvilket hinter mod min fremstilling).

Når så pusherne opstår som problem i vores politiske bevidsthed, så rykker fokus fra fristaden som fristad, dvs. om Christiania er et problem eller en gave på den bekostning, til spørgsmålet om Rockerne skal have deres private lille ø midt i København. Men da rockerne ikke er fredet på grund af Christianias geografi eller politik, men derimod deres skånselsløse metoder, så er spørgsmålet ikke så meget om Christiania, som det er om, hvordan man håndterer hardcore kriminelle, der truer retsstaten. Jeg synes, Syreperlen siger det rigtig flot (jeg parafraserer, så ret mig, hvis jeg misforstod dig): hvorfor lukke Christiania på grund af rockerne, når man kan lukke rockerne?

Spørgsmålet er, om vi skal sigte mod et arbitrært mål, fordi det tilfældigvis er inficeret, eller om vi skal sigte mod smittekilden samt den faktiske bestand af utøj (med midler, der passer et civiliseret samfund!). Hvis rockerne slog sig ned på Christianshavn, ville vi så rive den gamle havn ned? Nej! Det ville være et overgreb mod befolkningen, de indbyggere, der bor i området, samt en falliterklæring for den danske retsstat. Man ville tvinge en kultur i knæ, den Christianhavnske, kun for at løse et problem, som de primært var ofre for! Det modsvarer at aflive et barn, for at fjerne dets børneorm!!! Da den slags løsninger generelt er uacceptable, så kan det jo godt vække den mistanke, at rockerproblemet, eller problemet om den organiserede kriminalitet, blandes sammen med f.eks. det skattepolitiske spørgsmål. Sådan får politikeren, der er imod en fristad som fristad et stærkt retorisk argument, da han blander rockernes eksistens sammen med Christianias - vil vi fjerne det ene, må vi fjerne det andet. Vi glemmer bare, at spørgsmålet om Christianias legitimitet stadig er åbent. Der findes børn og unge der, som er født på grunden, i kulturen, f.eks. Har de ret til deres egen kultur? Og hvordan er den forbundet med netop dét, som gør stedet kontroversielt? I mine øjne skal vi altså holde disse ting skarpt adskilt. Spørgsmålet om Christianias væren eller ikke væren skal være afgjort inden man snakker løsninger på et eksternt problem, rockerne, som blandt andet åbner muligheden for Christianias ikke-væren (idet et lignende projekt et andet sted ville, i princip, være umoralsk). Hvis spørgsmålet allerede er afgjort til Christianias bagdel så: fred være med det. Men medmindre Christiania er rockerne, eller Christianias struktur er en nødvendig (og ikke accidentiel, eller hvad vi skal sige) forudsætning for rockerdominans, så skal rockerdominansen slet ikke have en bærende betydelse for, om Christiania bliver eller ej. Jeg er dog åben for, at stedet ikke bliver - det må en debat om de relevante parametre dog afgøre. Rockerne er ikke relevante i denne henseende.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 52 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]