>Resist: Du har måske ret. Jeg er i hvert fald enig med dig i, at moderation er et nøgleord, men en moderation som gang på gang viser sig at tage røven på mennesker. Indrømmet, ikke alle.
Det skal heller ikke forstås sådan, at jeg ikke synes fx. morfika eller kokain rusen er behagelig, men spørgsmålet om det er "det hele værd", synes jeg er svært at besvare. Jeg ville ikke have været det foruden, men vi har alle forskellige forudsætninger. Jeg har fået min portion centralstimulerende og mere til og savner det ikke. Det samme gælder cannabis, hvor jeg efter mere end 20 års rygning, bare fik nok (men det var vist heller ikke moderat). Morfika er derimod en anden sag, men det får mig ikke til at anbefale det.
Kan man modere sig, så er det vel det hele værd. Men at finde ud af, hvor det skæringspunkt præcist er, kan være meget svært og medfører for mange et tab af kontrol med mange menneskelige omkostninger til følge. Selv noget så harmløst som cannabis, kan være en sniger, hvor man selv mener det er helt moderat, indtil man ser tilbage på det 20 år efter.
Tror vi i sidste ende er enige.
For rigtig rigtig mange mennesker er den hårfine grænse med moderation en svær balance som ofte ender galt. Især med CNS stoffer.
Men er man i stand til at moderere brugen af de div. stoffer, så bidrager de med en masse positivt til ens liv.