Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 22:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg er ved at lave lidt research til noget skole-opgave, og jeg tænkte om nogen herinde har haft oplevelser efter raves?
Og med oplevelser mener jeg fx om nogen er blevet afhængige af eventuelle stoffer de har taget til et rave, eller om raves bare generelt har ændret dit liv (til det gode og/eller dårlige)?

elsk herfra 8)

Medlem
Brugeravatar

Jeg synes du burde fortælle lidt om, hvad din skoleopgave handler om og om opgavens formål. Hvad er det til? Folkeskolen, gymnasiet osv..? Du burde også uddybe dine spørgsmål. På du på den måde får du bedre svar.

Anywho, raves gir mig en følelse af at have vinger. Intet i verden (love måske? :)) kommer i nærheden af den fornemmelse, af at rave igennem, samme med mennesker der søger det samme. Det er en meget individuel ting for mig at rave, men jeg skal helst være i min egen verden når jeg raver, jeg vil helst ikke snakke eller danse med nogen, bare bevæge kroppen i takt og suge sanseindtrykkene til mig. Jeg tager enten til rave på stoffer eller ædru, da jeg hader stive folk til raves - de danser ind i mig og ødelægger min trance-like state, som er den jeg søger når jeg raver. Jeg indtager for det meste psykedeliske stoffer når jeg raver, og nej, jeg er ikke blevet afhængig af dem. Dog har min krop helt sikkert ikke haft godt af, at rave igennem, men tror ikke det er værre end flertallets af de unges weekends druk indtag.Jeg er lykkelig for at gå til raves, som sagt, næsten intet i verden slår den tranceagtige fornemmelse jeg kan opnå til raves. Godt det snart er sommer :rocking: Go opgaveskrivning.

Junior medlem

Tak for svaret ^^
Det er til gymnasiet, og for lige at uddybe spørgsmålet, så vil jeg bare gerne vide hvad sammenhængen mellem kultur og stoffer i et typisk rave miljø. det er vores hoved spørgsmål.
en af underspørgsmålende er om rave kan gøre dig stof misbruger. altså i den forstand at om folk er startede med at tage stoffer til rave og derefter er blevet afhængige.
eller om du tager stoffer til rave men føler dig ikke afhængig?
eller om du ikke tager stoffer, men stadig mener at du har en lige så god oplevelse som hvis du havde taget stoffer?

:tnx:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg tager stoffer til raves og andre fester uden at være afhængig, og andre gange er jeg ædru til samme fester og har det lige så fedt (på en helt anden måde).

Efter hvad jeg har oplevet, er en sammenhæng mellem stoffer og twancefester (eller raves med hårdere musik), men det er meget forskelligt hvordan det til selve festerne. Nogle tager narko for at blæse helt igennem, og dem som jeg 'kender' er formentlig ikke decideret misbrugere, men de tager meget narko alt for ofte.
Men så kender jeg også rigtig mange, som oftest kun tager narko til de fester.

Hvad med om et af underspørgsmålene var; "kan rave gøre dig til et gladere menneske med mere indsigt" (omend det måske er falsk lykke). Jeg har i hvert fald haft nogle rigtig fede druginduced oplevelser til raves/psyfester jeg ikke ville være foruden.

Men det ville være underligt hvis det var festens skyld, at man blev misbruger. Det handler nok mere om man kan sige nej eller ej.

5 timers parva-LSD trip darkpsy gjorde mig afhængig af narko!!

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Hvilket fag er det du skriver i? Synes det er en lidt sær indgangsvinkel du har valgt, du får svært ved at drage nogen gyldige konklusioner i hvert fald... Raves har jo ikke altid været der, det er en kultur der opstod midt i firserne og tog fart op igennem halvfemserne, dels p.g.a den psychedeliske scenes elektroniske genfødsel (TWANCE!) og til dels p.g.a ecstacy bølgen. Det er klart at man ikke kan sige rave uden at sige stoffer, men hvis man går derfra og til at sige, at raves kan gøre én afhængig af stoffer, så mangler man noget perspektiv IMO. Har du ikke en problemformulering?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
At tage til raves gør ikke en afhængig af stoffer. At tage mange stoffer kan gøre en afhængig af stoffer. Men det er sandt, at raves og stoffer er meget tæt forbundet. Der findes dog stadig folk som tager til raves, uden at indtage stoffer, om end dette nok er de færreste.

Det er meget vigtigt at huske på at stoffer og mennesker er forskellige, og ikke mindst at raves er forskellige. Der er ikke bare én 'elektronisk festkultur', men mange og meget nuancerede grupperinger af mennesker, genrer af musik, tilgange, holdninger, fokuser, formål og forhold, som man er nødt til at tage højde for, hvis man ønsker at danne sig et ordentligt indblik. Personligt er jeg klart mest tilhænger af psytrance-fester (som der igen findes en række nuancer af). Min egen interesse for stoffer startede dog før musikken, og jeg forsøgte mig frem med psykedeliske stoffer før jeg nogensinde rigtig havde hørt om psytrance. Dit spørgsmål er meget bredt og ufokuseret, og jeg foreslår at du først og fremmest sætter dig ind i hvilke stoffer som bliver indtaget, hvordan disse stoffer hvirker, og hvad afhængighed er, eller rettere kan være. Der er meget langt fra LSD til amfetamin til heroin til en benzodiazepin, de virker meget forskelligt og bruges ofte i forskellige sammenhænge og til forskellige formål. Jeg er klart mest til psykedeliske stoffer, en klasse som LSD hører ind under. Modsat alm. stimulerende såsom amfetamin og kokain, eller bedøvende og sløvende stoffer som morfin og heroin, er det stoffer som ændre ens virkelighedsopfattelse i en meget markant karakter, og det er ikke bare at man ser flotte farver, lyde lyder anderledes og den slags, som man ellers kan få et indtryk af. Det er blot de ting som er nemmest at forklare folk som ikke kender den mentale tilstand man kommer i af disse stoffer. Jovist, man ser da flotte mønstre osv. men de udgør en meget minimal del af det væsentlige af oplevelsen. Det er måden man tænker på som ændres, måden man føler på. Forestil dig at du pludselig tænker i et andet sprog, du ved det er et andet sprog, og på en måde forstår du det, og på en måde forstår du det ikke. Og paradoksalt nok kan det giver fuld mening, uden at give mening. Og det er ikke bare et sprog som fransk eller latin, det er så sindsygt mærkeligt, at det bryder med alt hvad man før har oplevet. Man kan ende med at komme i en tilstand, hvor ens virkelighedsopfattelse simpelthen bryder sammen, og man kan ikke huske at 2+2=4 eller at månen er rund, eller måske kan man godt huske at det var det man lærte som lille, men hvem var man egentligt som lille? Hvad er man som menneske? Osv. osv. Det flyver rundt med følelser og tanker, til tider uendeligt kaotisk, til tider med en ro så intens og smuk at man fælder tårer over indsigt i hvor lille et menneske man er, i denne store verden. Trance er en musikgenre som baserer sig meget på ensformige rytmer. Gentagende og monoton. Psytrance består så oftes med et lag og en verden af utrolige og mærkelige lyde ovenpå den monotone rytme, som kører fast, igen og igen. Rytmen er for mig med til at forstærke den effekt stoffet har på mig, eller måske sende det i en speciel retning. Lydende er stimulerende, og de psykedeliske stoffer har en effekt der gør sig at sanser krydser. Farver bliver til smag og lyd bliver til bevægelse og billeder. Alting begynder at smelte sammen. De mennesker man danser med ser og forstår man på en hel ny måde. Og pludselig er indser man at vi alle blot er børn i kosmos, stående uforstående overfor livets store mysterier og verdens vanvittige mørke såvel som lyse udfoldelse.

Bliver man så afhængig af det? Måske. Jeg ved at man bliver stærkt påvirket af det. Man kan helt sikkert ende med at blive fysisk afhængig, og psykisk afhængig af den eufori det kan medføre ved visse stoffer, når man tager dem for tit. Mange af de psykedeliske stoffer har dog ikke en fysisk vanedannende egenskaber på samme måde som det kendes fra f.eks. morfin med abstinenser og lign. Det er nok snarere det, at når man først har tumlet ned i eventyrland, og smeltet sammen med en flok dansende tosser i nattens mørke til den lyse solopgang, og pludselig opdager at man er den man plejer at være igen, efter ikke at have smeltet sammen med verden og hinanden, udforsket universitets totale uendelige uløselighed, så finder man ud af at man sgu ikke helt er den samme som før alligevel. Man bliver aldrig helt den samme efter de ture. Ligesom alle oplevelser påvirker os, og vi hele tiden ændrer os og udvikler os. Det er bare i en langt mere ekstrem grad en normalt at kigge ind af nøglehullet til den psykens verden. Og når man først har været der én gang, er det sgu svært ikke at kigge tilbage indimellem. For nogle sker det dog måske for ofte. Og som en gammel sang lyder, så er der altid en, der tager afsted lidt før de andre, og kom for langt ud. Det er bare svært at vide om man er den person eller det er en anden, eller hvem, hvad, hvornår nå disse begreber begynder at forsvinde for en.

For mig har det både været godt og dårligt. Overvejende godt vil jeg mene. Det har ændret min personlighed i en grad jeg absolut ikke kan forestille mig ville være sket uden disse oplevelser, og det også overvejende på en god måde. Jeg har mødt en utrolig masse interessante mennesker, som har haft indflydelse på den jeg er. Jeg er helt sikkert afhængig af raves til en vis grad, det er en måde at feste igennem på som slår alle andre måder. Og jeg er nok også afhængig af stoffer, alt efter hvordan man ser på det. Det betyder ikke at jeg skal have mit fix hver dag for at fungere, men jeg skal helt sikkert have mit skud mentale vanvid indimellem for at føler mig komplet.

Ligesom der findes mange typer af raves, genrer af musik, klasser af stoffer og alle mennesker har en unik personlighed. Så er enhver persons forhold til stoffer individuel, og spørgsmålet om hvorvidt man er afhængig, kommer helt an på konteksten og måden man sætter det op på. En bedre måde at se på det på er, om stofferne giver en overvejende flere problemer og sorger end lykke og glade stunder.

Held og lykke med din opgave! :)

Junior medlem

Jeg undskylder for ikke at kunne formulerer mig alt for præcist, men det er nu nogle fede svar i giver mig der :D Det hjælper meget, og da opgaven skal være færdig idag så er det helt fint med hvad i har givet mig. Det har givet mig en meget bedre indsigt, og jeg er virkelig glad for i har været så hjælpsomme :)

Moderator
Brugeravatar

Kildekritik lvl: - 10000 :roll:

Junior medlem

Geografisk sted: Skanderborg
Rave's made my life good <3
Live for weekends! :D

Junior medlem

Kildekritik gør jeg brug af, men det er nu min mening at ravers bedst ved, hvordan de har det ^^

Moderator
Brugeravatar

Klart nok... Men 3 ravers er jo ikke noget du kan konkludere noget udfra? Hvor meget skal man i øvrigt have ravet før at man kan kalde sig en raver? Hvis jeg har været til rave én gang, er jeg så raver? Hvis jeg får et misbrug, er det så p.g.a dét rave jeg var til, eller var det fordi jeg var uforsigtig eller uinformeret? Hvordan kan man være sikker på det?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Og hvorfor er dette i Medaljens Bagside? Det siger da lidt om fordommene fra trådstarter...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Haha

Medaljens bagside af stofbrug er at du er nød til at taget til reaves og høre på dårlig tramp
Somom abstinenser, tab af familie og venner samt sundhedsmæssige problemer ikke var nok

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Hvilket fag er det du skriver i? Synes det er en lidt sær indgangsvinkel du har valgt, du får svært ved at drage nogen gyldige konklusioner i hvert fald... Raves har jo ikke altid været der, det er en kultur der opstod midt i firserne og tog fart op igennem halvfemserne, dels p.g.a den psychedeliske scenes elektroniske genfødsel (TWANCE!) og til dels p.g.a ecstacy bølgen. Det er klart at man ikke kan sige rave uden at sige stoffer, men hvis man går derfra og til at sige, at raves kan gøre én afhængig af stoffer, så mangler man noget perspektiv IMO. Har du ikke en problemformulering?

Her må jeg dog komme med en rettelse. Ordret 'rave' har eksisteret siden slutningen af 1940erne, som slang for vilde feste, hvor et afslappet forhold til narkotika og ikke mindst til sex var hovedeingredienserne. Så der er en klar sammenhæng imellem narko og raves. Allerede fra starten, så trådstarter, dine fordomme er indfriet. Dengang var det Sohos beatnik/hipster bohemian kultur, der afholdte de såkaldte raves. Sidenhed er ordret ofte blevet brugt om vilde feste, der er mere eller mindre organiseret, og ofte spontane. Og op igennem 90erne, blev ordret som sagt udadskilligt med den spirende elektroniske musik scene.

Kilde: http://hehe.org.free.fr/hehe/texte/rave/#hist

Selve fænomenet 'rave' vil jeg dog mene er meget ældre.

Moderator
Brugeravatar

^He's raving mad!!! Lyt til musikhistorieprofessoren :P Men er det rimelig at sige at raves først blev en del af mainstream kulturen i 80'erne så? :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
rave on!!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
For at finde svaret på dette spørgsmål, bliver du nok nødt til at rette blikket mod én af danmarks sidste rigtige ravere - Elven Raver. :lol:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

TEEEECHNOOOOO! :rocking:

Medlem
Brugeravatar

Epic video <3

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]