Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 jul 2025 00:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: hasselager
hejsa allesammen, jeg kunne se den har være oppe her som jeg os har læst andre steder, at folk mangler en kaktus id program eller app , og jeg har snakke med fler der er frisk på at hjælpe til med det,

skal siges jeg ved ikke en skid om hvordan man laver sådan noget sad da og kigge på det i gpr men tror ikke jeg bleve meget kloger af´det,,,

det jeg tænker er med sin iphone og måske android kan tag et billede af sin kaktus, og muligvis skriver de kendetegn man har på den, også søger app i en stor database måske en vi selv laver eller over google , også får man nogen muligheder eller den rigtig, hvor der står hvad den heder på dansk og latin og dyrke info også vider....

det sted jeg så på var vist 800kr for et år, men igen ved ikke om det var det rigtig også vider...

nogen gamle der syns det er en ide og vil støtte op om det og muligvis bruge donoer penge på det ??

mvh trold

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
Du Kan evt. Snakke med min fætter om det han laver apps til firmaer og sådan noget

//Zh4d0w

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Medlem
Brugeravatar

Tror at det vil være mere eller mindre umuligt(meget langhåret), at lavet en app der kan genkende et billede af en bestem kaktus, specielt fordi at mange kaktusser ligner hinanden rigtig meget, og det vil være svært at analysere de karakteristika der er ved lige nettop din kaktus. Det man vil kunne gøre er at man tager et billede af sin kaktus, hvor efter billedet bliver sendt ud til andre brugere, der så manuelt finder ud af hvad for en kaktus du har, men det vil jo trods alt kræve, at der er nogle der ved noget om kaktusser der sidder vil bruge deres tid på det.
Jeg tror også at det er den metode, uden at jeg ved det, at det app du taler om bruger, og derfor den høje pris.

En anden ting man kunne gøre, var at bruge udelukkelsesmetoden, du kender måske det der stykke lejetøj man kan købe, som stortest kan enhver ting du tænker på, på x antal ja/nej spørgsmål? lidt vildt synes jeg, men det virker sgu meget godt :)
Det vil man også kunne gøre med kaktusser, men jeg tror at det vil kræve ret meget arbejde at definere alle karakteristika ved alle kaktusser? men det skulle kunne lade sig gøre, og man kan måske endda bruge databaser der findes i forvejen til det. :) Just my 2 cents

Junior medlem
Brugeravatar

Well... Som jeg ser det, så er det ikke umuligt... Svært men ikke umuligt...
Problemet er måske at iPhones (3, 3GS og 4) kamera ikke er godt nok... Den nye har ganske vist 8 MP, hvilket brude kunne fange detaljerne godt nok...
Men ellers ville jeg lave det som en "trin for trin" app... Kort sagt, man laver appen.
Person A sender et billed ind af kaktus A...
Appen er lige blevet lavet så vi har ingen billeder... Men billed af kaktus A bliver sendt ind til app ejer, app ejer prøver så at identificere kaktussen muligvis med hjælp, hvad ved jeg... Når den så er blevet identificeret lægger "profilen" så på kaktus A i databasen...
Når man så har fået lad os sige 100 kaktusser i databasen, og person B nu sender et billed ind af kaktus B, men databasen kan ikke finde den præsise kaktus fordi systemet har 3 der ligner hinanden men ikke er ens.
Systemet sender så billeder ud af Kaktus B, D og H til person B og så er det op til person B manuelt at identificer kaktussen...

Sådan ville jeg gøre det...

Medlem
Brugeravatar

Ja, jeg tror som sagt også at det vil blive meget svært at gøre det automatisk, tænk fx for hvor mange kriterier der skal bruges for at genkende et ansigt.
Og hvad er det der skeler sig ud fra om en kaktus er "Kaktus A" eller "Kaktus B"?

Junior medlem
Brugeravatar

nårm det er nu ikke så svært.. Du kan finde programmer der kan aflæse dine finger aftryk, der har du basen, så er det bare at modificere programmet til at genkende aftegninger på kaktussen og så den vej gennem bygge sin database. Der må da lægge en open source udgave et eller andet sted, mener teknologien bliver brugt mere og mere disse dage...
Men hvad ved jeg, så god er jeg heller ikke til at programmere.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det kan helt sikkert godt lade sig gøre. Men det kræver meget tid, og tid er penge.
Så med mindre du har omkring 50.000,- til at smide i projektet, bliver det aldrig en success.
Og tror ikke rigtigt det bliver let at finde investorer til et sådan projekt.

Lav en "Identificer min kaktus" tråd her på psychedelia, det tror jeg har bedre effekt. (Hvis her ikke allerede er sådan en.)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

nårm det er nu ikke så svært.. Du kan finde programmer der kan aflæse dine finger aftryk, der har du basen, så er det bare at modificere programmet til at genkende aftegninger på kaktussen og så den vej gennem bygge sin database. Der må da lægge en open source udgave et eller andet sted, mener teknologien bliver brugt mere og mere disse dage...
Men hvad ved jeg, så god er jeg heller ikke til at programmere.

problemet er, at et fingeraftryk blot er sort og hvid, der skal aflæses. det er ok simpelt at få et program til at læse og skelne stregerne i fingeraftrykket fra hinanden. Problemet med kaktusser, er at det er farver og nuancer, du skal arbejde med- du kan ikke bare skrive en source code om, du skal selv bygge den, og der skal være utallige variabler for at det kan lade sig gøre. Det er ikke sådan lige til at få en program til at læse et billede.
Helt sikkert, hvis man vil bruge tiden på det, kan det lade sig gøre, og jeg synes det ville være fedt, men det kræver altså meget tid og arbejde.

@Rellek - hvorfor lige 50.000? Det kan gøres gratis, hvis man får billederne foræret, og finder nogle programmører, der vil være med i projektet, som ligesom dig selv ikke tjener på det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

du kan godt skrive et program, hvor du kan skrive nogle stikord ind om kaktussen; alder, højde, størrelse på pigge, antal pigge, farve, form, trivsel etc etc etc. Det vil tage lang tid at skrive programmet, da du skal finde vildt mange variabler for at brugeren skal kunne finde lige præcis sin kaktustype blandt alle dem, der er, men tilgengæld er det meget nemmere at lave end et billedskanningsprogram.

Hvis du gider finde alle de variabler (fx højden på en peyote, den farve, antal pigge, og hvad der nu kendtetegner den), der skal til, og gider lave en form for database over alle de kaktussorter du overhovedet kan komme i tanke om, vil jeg med glæde skrive programmet for dig. <- men det vil tage sin tid

Junior medlem
Brugeravatar

Well, du har ret i at jeg ikke tænkte over nuancer, farve osv.
Men det er helt bestemt en udfordring... jeg tror jeg skal lære og programmere..! DET skal kunne lade sig gøre...

Samuel: ang. den database du snakker om... Well der vil jeg igen forslå en trin for trin... i stedet for at finde alle arter på en gang, hvorfor så ikke bygge det stille og roligt op..? på et eller andet tidspunkt har man en fed database... det eneste det kræver er at når man indgiver ny data er man sikker på at det er korrekt data...

bare et forslag...

Medlem

jeg vil ikke sige for meget om hvordan man mon kan lave det, det er ikke min stærke side,

men altså vis man ved noget om kaktuser, lade os sige trichocereus p / san pedro, der er forskellig farve forskellig efter hvor de komme fra, forskellig farve forskel på pigge, og mange har nogen indhak ved pigge som os er forskellig også vider, og sådan er det os med peyote,,

jeg tænker man tager det billede, også komme det op på en side hvor man kan skrive de info man kender , også at man søger på det, og databasen, kan man jo tag lidt af gange og virkelig underbygge info om hver kaktus.. med alt info vil jeg neme det er til ...

og ved ham jeg ser som verdens førene ind for trichocereus snakker selvom og lave sådan et program eller hjemmeside, hvor man kan gøre det,, så vil jeg da tro det er mulig og finde en løsning

og med så mange kloge hoveder her ind, så der sikkert nogen der kan stå for selve programme og andre på indholde ?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Samuel: ang. den database du snakker om... Well der vil jeg igen forslå en trin for trin... i stedet for at finde alle arter på en gang, hvorfor så ikke bygge det stille og roligt op..? på et eller andet tidspunkt har man en fed database... det eneste det kræver er at når man indgiver ny data er man sikker på at det er korrekt data...
bare et forslag...

Jo, ville være nærliggende at starte med dem, der indholder meskalin :)

men mener det, tror sgu ikke det bare er lige til at få et program til at scanne et billede, finde ud af hvor på billedet kaktussen er, identificere dens udseende (altså få den til at "se" kaktussen), og derefter identificere arten.
Siger det ikke, fordi jeg synes du skal droppe projektet, synes måske bare du skal overveje at ændre billedscanningsdelen :)

Medlem

kan man ikke få det til og gå efter bestemt kartaristika ?

Medlem

The interesting family of cactus plants (Cactaceae) consists of around 300 genera with a combined total of approximately 2500 , det har jeg lige læst mig til et her..

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The final frontier
ideen lyder jo god nok, men der er lige det at selv Google Goggles har problemer med især planter, da der kan være så få forskelle mellem arter. Hvis man tager et billede af en kaktus, så kan man kun forvente at få billeder tilbage der er det nærmeste match; det samme gælder fx. ansigter

Det havde været noget andet hvis det var tekst, der ligner et C altid og kun et C, men på levende ting er det møgsvært og kræver som det mindste en gigantisk database med billeder til bare een type kaktus.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]