Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 10:52


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 08 nov 2011 08:51 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/lever-vi-i-matrix

Citat:
Lever vi i The Matrix?
Af: Thomas Hoffmann, journalist
3. november 2011 kl. 13:40 11 kommentarer
Emner: Filosofi, Spørgekasse
SendPDFPrint
Spørg VidenskabenHvordan kan vi være sikre på, at vi ikke lever i en computersimulation? Og hvad betyder det for vores liv, hvis vi gør? Spørg Videnskaben tager på en lille rejse ind i filosofiens verden.


The Matrix satte nye standarder for special effects i actionfilm, bl.a. i en allerede filmhistorisk kampscene med bl.a. hovedpersonen Neo i en forhal. Men var filmen mere end fed action? Skildrede den måske også en del af virkeligheden? (Screenshot fra filmen, 1999 Village Roadshow Films Limited)
Det er et helt afgørende øjeblik i storfilmen The Matrix, da den voksne mand Neo vågner op et fremmed sted og i en menneskekrop, han aldrig har brugt.

Det går op for Neo, at vores velkendte liv på Jorden med lugte, smage, kærlighed, sex, blå himmel og lækker aftensmad er en kulisse.

Vores verden er i virkeligheden et computerprogram – kaldet The Matrix – og vores oplevelser er bare elektriske impulser i hjernen, skabt af robotter for at skjule virkeligheden for os: At vi er fanger i et mørkt univers, hvor vi ligger bedøvet og med slanger overalt i kroppen, mens robotterne tapper os for energi og bruger vores kroppe som batterier.

Kan vi afgøre, hvad der er virkeligt?
Det lyder måske lidt søgt eller langhåret, men det hele er pakket ind i en god historie og fantastisk action, og filmen er ifølge den førende filmdatabase, IMDb, nr. 73 på listen over de bedste film, der nogensinde er lavet.

Og så sætter hele scenariet tanker i gang, f.eks. hos vores læser Amin Salami:

»Kan det passe, at den verden vi kender i virkeligheden er en computersimulation? Jeg har lyst til at sige nej, men jeg kan ikke rigtig være sikker. Som Morpheus i filmen The Matrix siger: ‘If real is what you can feel, smell, taste and see, then 'real' is simply electrical signals interpreted by your brain’,« skriver Amin Salami i en mail til Spørg Videnskaben.

En anden læser, Jakob Plum Philipsen, spæder til: Ser vi overhovedet virkeligheden? Og hvis ikke, hvad er virkeligheden så?

The Matrix er inspireret af filosof fra Harvard
Det er store spørgsmål, og selv Spørg Videnskaben må erkende, at det er svært at finde endegyldige og stensikre svar.

Fakta
Hilary Putnams navn er knyttet til en sprogfilosofi kaldet semantisk eksternalisme. Han argumenterer blandt andet for, at mening ikke kun opstår i sindet, men også kommer til os udefra, blandt andet gennem sproget, som igen er påvirket af miljøet omkring os.

Til gengæld huser Danmark en mand, der ivrigt forsker i filosofi, logik og erkendelse og i øvrigt har emhætten monteret tilstrækkeligt skævt til at kaste sig ud i et svar: Professor Vincent F. Hendricks fra Københavns Universitet og Columbia University i New York.

Hendricks beretter, at ideen om The Matrix er inspireret af tanker fra Hilary Putnam, filosof og professor på Harvard University. I 1981 filosoferede han i bogen ’Reason, Truth and History’ over, om vi principielt kan være hjerner, der ligger i et kar et sted, koblet op på en supercomputer.

Pointen er – som Morpheus påpeger i The Matrix – at signalerne i hjernen er de samme, om vi modtager dem fra en computer, eller om vi får dem ved at gå en tur i nabolaget.

»Det er et moderne potpourri over Descartes’ skeptiske scenarier, hvor Descartes ender med at konkludere det velkendte, ’jeg tænker, derfor er jeg’, og han ville sige, at netop fordi han tænker, kan han ikke være en hjerne i et kar. Men det er et rationalitetsargument, som ikke bygger på sanselig evidens. Ifølge Putnam er pointen netop, at intet i din datastrøm kan afgøre, at du ikke er en hjerne i et kar,« fortæller Vincent F. Hendricks, professor i formel filosofi på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet.

Hvis alt er en illusion - hvad så?
Hilary Putnam finder antydning af, at vi eksisterer i sproget: Når vi formulerer, at vi måske er hjerner i et kar, sætter vi et tankeeksperiment op, som indikerer, at noget må være virkeligt – om ikke andet så vores evne til at bruge sprog.

»Men det er jo ikke ensbetydende med, at tankeeksperimentet om hjernerne i kar beskriver noget virkeligt. Det kan være et semantisk trick, som ikke siger noget om, hvordan verden ser ud.«

»Derfor er det i mine øjne mere interessant at spørge: Hvis det virkelig er sådan, at du er en hjerne i et kar, hvad så? Hvis det hele er én stor illusion, hvilken forskel gør det så? Eller som Woody Allen siger det: ’Hvis alt er en illusion, har jeg helt sikkert betalt for meget for mit gulvtæppe!’, altså: so what?«

Men hvis man skal tænke i banerne fra The Matrix, kunne det vel være rart at vide, om vi i virkeligheden ligger som bedøvede kroppe, der bliver tappet for energi af robotter..?


En grafisk fremstilling af Hilary Putnams tankeeksperiment: At en computer via elektroder til vores hjerner kan få os til at tro, at vi er et menneske, der f.eks. er ude at løbe. (Grafik: Alexander Wivel)
»Det er jo et meget godt billede på menneskelig megalomani – storhedsvanvid. Fysikeren Richard Feynman sagde engang, at hvis sandheden er derude, så er den måske for stor for os at håndtere. Ligesom Jack Nicholson udbryder i ’Et spørgsmål om ære’: ’You can’t handle the truth!’ Hvis vi fik at vide, at vi var hjerner i et kar, ville vi så kunne håndtere det? Eller måske endnu mere interessant: Hvad ville det betyde for vores daglige gøren og laden?«

Du kender ikke virkeligheden - bliver du apatisk eller får sjælefred?
Vincent F. Hendricks opridser to klassiske udfald for vores liv, hvis vi opdagede, at vi i virkeligheden er hjerner i kar: Det ville føre til apati eller til sjælefred, afhængig af synsvinkel.

Professoren beretter, at sjælefred var målet for de akademiske skeptikere Carneades og Arkesilaos, der overtog Platons skole – Akademiet, som var Europas første forskningsinstitution – og levede efter de kloge ord fra Sokrates: ’Det eneste vi ved er, at vi intet ved’.

»De skrev aldrig noget, for de kunne ikke være sikre på, at gåsefjeren i hånden eller pergamentet på bordet virkelig var der. Men hvad kan man så? Man kan sætte sig tilbage i stolen, der nok ikke er der, og fortælle om alt det, man angiveligt har oplevet, og så til sidst tilføje: ’Men jeg er ikke sikker på, at jeg har oplevet det, jeg netop har berettet om, eller om jeg eller verden overhovedet er her’.«

»Ifølge den akademiske skepticisme skulle man lade være med at dømme noget; forholde sig agnostisk til enhver dom om verden, altså erkende, at vi ikke kan finde frem til absolutte sandheder om noget. Tanken var, at det skulle give ataraxia – sjælefred. Men sjælefred kan i praksis også betyde apati.«

Ikke produktivt at have sex med kone, der ikke er der
Vincent F. Hendricks har fået talt sig varm.

»Problemet er, at skepticisme ikke er særligt befordrende for almindelige mennesker eller for videnskabelige undersøgelser: ’Nu sætter jeg mig ud og får en kop kaffe, men det er ikke sikkert, at den er der’, eller ’jeg elsker med min kone, men måske er hun der ikke, og så kan jeg analysere en molekylestruktur, som ikke findes’.«

»Du kan altid søge refugium i den metafysiske skepticisme, men det er bare ikke synderligt produktivt eller oplysende, hvis man vil afdække virkeligheden, lave undersøgelser eller spørge, og hvis det skal være andet og mere end tidsfordriv.«

Hvad skal vi tro?
Fakta
Akademiske skeptikere som Carneades og Arkesilaos skrev intet ned. Vi har kun viden om dem fra senere overleveringer af andre skeptikere, især Sextus Empiricus.

Det er næppe alle, som finder det voldsomt tiltrækkende at opnå sjælefred eller apati ved at tænke skeptisk om verden. Og tanken om, at ens hjerne ligger i et kar et sted virker heller ikke særligt fed.

Så hvad skal man tænke og tro på som virkeligt, hvis man gerne vil sørge for at være et nogenlunde velfungerende menneske?

Professoren er selvfølgelig farvet af sin profession, men han opfordrer til, at man ser på verden med det nysgerrige blik, man bruger, når man som menneske lever livet eller som forsker inden for videnskaben prøver at erkende verden og forstå, hvordan den er skruet sammen.

»Dybest set er det en cost/benefit-analyse: Hvad får du ud af at være skeptiker, og hvad får du ud af at være optimist? Svaret er simpelt: Du får mere ud af at være erkendelsesteoretisk optimist. Det giver mere i cool, erkendelsesmæssig cash, end at sidde og sige, at man slet ikke er her,« lyder det fra Vincent F. Hendricks.

Det er bedst at være optimist!
Vincent F. Hendricks har demonstreret, at det bedst kan betale sig at være erkendelsesteoretisk optimist ved hjælp af formel indlæringsteori og logik. Han har sammen med John Symons samlet argumentationen i en videnskabelig artikel; Limiting Skepticism, der udkom i 2010 i tidsskriftet Logos & Episteme.

Vi takker for spørgsmålene og håber, at den langhårede, filosofiske ged blev nogenlunde barberet.

Der er t-shirts på vej til de to spørgere. Virkelig!

Du kan læse flere svar i Spørg Videnskaben eller selv stille et spørgsmål om alt mellem himmel og jord eller liv og død ved at sende en mail til redaktionen@videnskab.dk.


Meget interessant læsning, "Were all connected" :rocking:

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 nov 2011 09:10 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 dec 2004 14:22
Indlæg: 2447
Geografisk sted: Schwiez
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 nov 2011 09:39 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Du bliver forundret min kære ven :D
Og så få lige lavet sådan at "aktive emner" ligger i toppen i stedet for man skal helt tilbage.
Har ikke tid lige nu, men en forklaring der relaterer sig til psychedelia.dk kan komme :)

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 nov 2011 10:29 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Er det ikke ret lig solipsisme, hvis det da ikke er solipsisme?

Idéen er spændende og sjov nok, men det er nemmest og mest fornuftigt at forkaste den, af de grunde som Vincent selv påpeger.
Citat:
eller ’jeg elsker med min kone, men måske er hun der ikke, og så kan jeg analysere en molekylestruktur, som ikke findes
.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 nov 2011 13:22 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Netop derfor er det jo et spørgsmål der driver ens intelligens "mod sandheden" eller hvad man skal kalde det.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 nov 2011 13:49 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Det må du lige uddybe... Altså er matrixverdenen en form for sandhed, som man kan stræbe efter at opnå/erkende med sig selv?
Det er jeg ikke uenig i, hvis det er dette, du mener.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 nov 2011 14:47 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Det er jeg uenig i, hvis den erkendelse ses som et endemål. Det Matrix gjorde var at trække noget andenverdsligt, transcendent, ned på et sekulært niveau, og få det til at se spirituelt og dybt ud. Men i Matrix vågner de op til blot ét lag mere som bør gennembrydes, for at nå til en fuldendt opvågnen. Spørgsmålet er, hvis vi lever i en matrixverden, om vi kan nå til en "fuldendt" opvågnen direkte fra den, eller skal igennem laget ud over en computer lavet verden.. Eller hvad man nu skal kalde det....

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 nov 2011 15:17 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 okt 2009 13:41
Indlæg: 2369
Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Ville det ikke være Paradoksalt (paradokst?) at vi slår hinanden ihjel?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 nov 2011 15:38 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Det er jeg uenig i, hvis den erkendelse ses som et endemål. Det Matrix gjorde var at trække noget andenverdsligt, transcendent, ned på et sekulært niveau, og få det til at se spirituelt og dybt ud. Men i Matrix vågner de op til blot ét lag mere som bør gennembrydes, for at nå til en fuldendt opvågnen. Spørgsmålet er, hvis vi lever i en matrixverden, om vi kan nå til en "fuldendt" opvågnen direkte fra den, eller skal igennem laget ud over en computer lavet verden.. Eller hvad man nu skal kalde det....


Her vil jeg gerne introducere kaosteori (Butterfly effect)
Hvis man går ud fra den antagelse at der er en mening med alt her i livet (som da Neo i Reloaded snakker med Oraklet) og hun siger: "Du har allerede lavet valget, nu er du her for at forstå det"
Er helt enig i din antagelse om at Matrixverden trækker noget transcendent ned på et niveau hvor vi har de sanser vi har nu.

I "The Butterfly Effect" ligger en lille dreng i hypnose, hvor der bliver prøvet at trække nogle ting frem, som ikke skal frem. Det resulterer i at han skriger efter hans mor, vågner. Men inden det, der kommer der en "spids ting" frem inde i hans krop som rammer hjertet, og der kommer blod heraf, samt næseblod.

Det jeg vil frem til er... (kan ikke få det hele ned på én gang lige nu) men.. Hvad hvis at den antagelse at der er en mening med alt hvad der sker. Så kan jeg ledes videre til "The Nines", den skal du tage at se Odden, KK og I andre.

I Matrix Revolutions, siger "The Creator" at maskinerne er villige til visse overlevelsesmetoder, hvis Neo vælger kærligheden fremfor at vælge hvem der skal bygge et nyt Zion. Hvilket leder hen til den film der hedder "9". Se den. I nævnte rækkefølge. Hvis vi lever i en Matrixverden, må det betyde at vi kan komme ind og ud af avatars når det kræver det. Altså at rollerne kan blive byttet om, for at rette systemet. I Matrix Reloaded siger "Merovingian": "Jeg har overlevet dine forgængere, og vil også overleve dig". Som et program der holder styr på tilstanden.

Men alting til rette tid :)

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2011 13:45 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 14 nov 2011 16:41
Indlæg: 5
Her forleden dag sad jeg i en sædvanlig rumkoger, og så the Simpsons. Det interessante ved selve afsnittet var introen. Hvis i er bekendt med the themesong, så ser man i slutningen altid en forskellig approach til måden de sætter sig i sofaen. I dette afsnit, kan beklageligvis ikke huske hvilket et det var, zoomede man langsomt fra Simpson'ernes hus ud til jorden, dernæst solsystemet, galaksen og tilsidst hele universet. Derefter klippede de til en enkelt celle, derefter en cellestruktur, efterfulgt af Homers(betydeligt lille) hjerne, forbi denne og så selve hans hoved.

Selve teorien om at hele vores "univers" kun er en enkelt celle i et yderst komplekst værk, har undret mig siden da.
Nogen der vil bekræfte denne teori, og i så fald, komme med et konkret navn.

_________________
If I became a philosopher, if I have so keenly sought this fame for which I'm still waiting, it's all been to seduce women basically.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2011 09:17 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 okt 2009 13:41
Indlæg: 2369
Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Her forleden dag sad jeg i en sædvanlig rumkoger, og så the Simpsons. Det interessante ved selve afsnittet var introen. Hvis i er bekendt med the themesong, så ser man i slutningen altid en forskellig approach til måden de sætter sig i sofaen. I dette afsnit, kan beklageligvis ikke huske hvilket et det var, zoomede man langsomt fra Simpson'ernes hus ud til jorden, dernæst solsystemet, galaksen og tilsidst hele universet. Derefter klippede de til en enkelt celle, derefter en cellestruktur, efterfulgt af Homers(betydeligt lille) hjerne, forbi denne og så selve hans hoved.

Selve teorien om at hele vores "univers" kun er en enkelt celle i et yderst komplekst værk, har undret mig siden da.
Nogen der vil bekræfte denne teori, og i så fald, komme med et konkret navn.



Sæson 15 episode 14?


Den tankegang du nævner kilder min hjerne når jeg tager svampe.
Det med at vi bare kan være en del af et stykke stof i en sweater eller lign.


Fandt den lige.
Godt nok dårlig kvalitet;


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2011 16:41 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 apr 2001 01:01
Indlæg: 4843
Da jeg havde lineær algebra kunne jeg godt føle det nogle gange...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 nov 2011 23:53 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2010 20:03
Indlæg: 12
Martix...ja det er min oplevelse...at vi lever i en matrix...
Jeg har været "på begge sider"...oplevede det både fysisk og psykisk...var 2 steder på samme tid (svært at forklarer) har set min sjæl og skabelsen fra begge sider (umulig at forklarer)

Nøglen for mig var DMT - guidet af en Ayahuasca Shaman

_________________
For enhver regering er den farligste mand ham, som selv kan regne tingene ud... Han
kommer uundgåeligt til den konklusion, at det styre han lever under er uærligt,
sindsygt og utåleligt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 dec 2011 10:52 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 aug 2011 17:33
Indlæg: 326
Martix...ja det er min oplevelse...at vi lever i en matrix...
Jeg har været "på begge sider"...oplevede det både fysisk og psykisk...var 2 steder på samme tid (svært at forklarer) har set min sjæl og skabelsen fra begge sider (umulig at forklarer)

Nøglen for mig var DMT - guidet af en Ayahuasca Shaman


... Du tog narko, blev fucked up, og er nu overbevist om at vi lever i en matrix? Er det umuligt at forklare? Er dette måske fordi det ikke giver nogen mening? Det er min erfaring, at folk der har idéer som de ikke kan formulere, enten er meget ubegavede, eller at selve idéen ikke giver nogen mening fordi det er en følelse, og ikke en logisk sammenhængende tanke. Præcis som religion. Dette sker tit for folk der tager stoffer. HURR I UNDERSTAND THE WORLD -BUT I CANT EXPLAIN IT LOL, BUT IT ALL MAKES SENSE IN MY OWN HEAD!!!11!!1


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 dec 2011 15:55 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 jun 2010 11:34
Indlæg: 152
Geografisk sted: Jeg er en sommerfugl.
http://www.youtube.com/watch?v=T1vYHOPFgcg

her er der noget til de af jer der stadig tror virkeligheden er objektiv. (han har også skrevet en bog om emnet)

tag jer tid til selv at prøve de teknikker, han med videnskabelig metode, har fundet virker bedst. det er den eneste måde man kan vide.

"fucked up på stoffer"-kommentaren har jeg desværre ikke det store tilovers, andet end medlidenhed.

lys og kærlighed herfra :peace:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 dec 2011 16:09 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 aug 2011 17:33
Indlæg: 326
http://www.youtube.com/watch?v=T1vYHOPFgcg

her er der noget til de af jer der stadig tror virkeligheden er objektiv. (han har også skrevet en bog om emnet)

tag jer tid til selv at prøve de teknikker, han med videnskabelig metode, har fundet virker bedst. det er den eneste måde man kan vide.

"fucked up på stoffer"-kommentaren har jeg desværre ikke det store tilovers, andet end medlidenhed.

lys og kærlighed herfra :peace:


Jeg er udemærket klar over at virkelighed er noget mærkeligt noget, og det er jo netop derfor at jeg mener, at fyren højst sandsynligt IKKE har unlocked the universe ved simpelthen at tage DMT. Hvad der derimod er mere sandsynligt(Og det er jo præcis sandsynligheder det hele handler om på denne kosmiske skala) er at han har haft et intenst psykedelisk trip, der gav ham en følelse af at "det hele giver mening nu!" samt nogle ville hallucinationer, sammensmeltninger af sanser og uvante kropsfornemmelser, der blev bundet sammen af en voldsom trang til at forstå hvordan verden fungerer. Er det ikke underligt, at religiøse mennesker typisk har dybt religiøse oplevelser på hallucinogener, at spirituelle mennesker har dybt spirituelle oplevelser på hallucinogener, at folk der søger personlig indsigt får personligt indsigt af hallucinogener og at ateister typisk aldrig får oplevelser af religiøs karakter på hallucinogener?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 dec 2011 21:26 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
Vrøvl. Der er masser af beretninger om, at ateister er blevet religiøse efter de har prøvet hallucinogener. De har bukket sig i støvet. Noget de fleste ellers kun gør, når de møder intens kærlighed, fysisk smerte eller tab. Fantastisk. Det giver en mere ydmyg holdning til tilværelsen og større forståelse for andre mennesker.

Den måde man reagerer på ved af psykedeliske stoffer, fortæller noget om, i hvor høj grad opfattelsen af verden påvirkes af de filtre vi er udstyret med. En fugl oplever formentlig verden på en helt anden måde ned vi gør, men det er den samme verden.

Man bringes til at se verden på andre måder og det er der fandme godt nok mange, som ville ha svært godt af.

Men der er selvfølgelig dem, der aldrig oplever det. Det er som om de er lukkede overfor andre muligheder end netop den konkrete verden. De lider af "konkrethed". Det er en forfærdelig lidelse, der gør det svært at leve sig ind i andre menneskers måde at opfatte verden på.

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 dec 2011 22:45 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 aug 2011 17:33
Indlæg: 326
Vrøvl. Der er masser af beretninger om, at ateister er blevet religiøse efter de har prøvet hallucinogener. De har bukket sig i støvet. Noget de fleste ellers kun gør, når de møder intens kærlighed, fysisk smerte eller tab. Fantastisk. Det giver en mere ydmyg holdning til tilværelsen og større forståelse for andre mennesker


På hvilken måde mener du at religiøse mennesker har større forståelse for andre mennesker? Min erfaring siger mig det stik modsatte.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 dec 2011 23:54 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
Jeg mener ikke religiøsitet nødvendigvis betyder, at man bedre forstår andre andre mennesker. Jeg taler om, hvordan det kan berige en, at opleve verden på en anden måde, at få en oplevelse af en så stor dybde at man "kaster sig i støvet". Det var en metafor, et billede.

Religiøsitet er absolut ingen garanti for tolerance. Der er jo i øvrigt også mange religiøse, som aldrig selv har haft en religiøs oplevelse. De tror måske bare på det samme som deres forældre, eller dem omkring dem. Men har man oplevet, at se verden på en så afgørende anden måde, så man for eksempel græder spontant, mens man smiler, fordi man bliver så overvældet over tilværelsen og måske ligefrem vil kalde sin oplevelse for religiøs eller "spirituel", så vil jeg tro, det giver større forståelse for andre måder at opleve verden på, end ens egen.

Det er jo også det tråden handler om, at verden ikke nødvendigvis kun er som den umiddelbart fremstår for os, men at den kan fremstå på mange måder. Har man oplevet det, så vil jeg tro man bedre kan forstå, at andre kan se verden på en anden måde.

Da man startede forskningen med LSD, da fremkom teorien om, at LSD var en slags psykotisk eller skizofren tilstand og man prøvede derfor at give det til personalet på et psykiatrisk hospital, så de bedre kunne forstå deres patienter. Den er god nok, men jeg kan som sædvanlig ikke huske kilden og gider ikke finde den. Det er formentlig Stanislav Grof jeg har det fra. Det illustrerer meget godt hvad jeg mener.

Men der er jo mange måder, at være religiøs på og jeg ved ikke hvad du bygger dine erfaringer på.

Min oplevelse er, at de mennesker der har erfaret, at der er noget dybere (eller højere) end den overfladiske fysiske virkelighed (det fysiske er jo netop "overfladen", så det er egentlig ikke ment nedsættende), så giver det større ydmyghed, mindre skråsikkerhed, mere tvivl.

Der er masser af intolerante religiøse, men det er jo netop dem, som mener at have fundet "de vise sten", svaret på alting og ofte har fundet svarene i en bog. Men der er også mange intolerante ateister, kommunister, liberale, eller hvad ved jeg.

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 dec 2011 02:08 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Martix...ja det er min oplevelse...at vi lever i en matrix...
Jeg har været "på begge sider"...oplevede det både fysisk og psykisk...var 2 steder på samme tid (svært at forklarer) har set min sjæl og skabelsen fra begge sider (umulig at forklarer)

Nøglen for mig var DMT - guidet af en Ayahuasca Shaman


... Du tog narko, blev fucked up, og er nu overbevist om at vi lever i en matrix? Er det umuligt at forklare? Er dette måske fordi det ikke giver nogen mening? Det er min erfaring, at folk der har idéer som de ikke kan formulere, enten er meget ubegavede, eller at selve idéen ikke giver nogen mening fordi det er en følelse, og ikke en logisk sammenhængende tanke. Præcis som religion. Dette sker tit for folk der tager stoffer. HURR I UNDERSTAND THE WORLD -BUT I CANT EXPLAIN IT LOL, BUT IT ALL MAKES SENSE IN MY OWN HEAD!!!11!!1


Er ærlig talt ved at blive en smule træt af din militante retorik... :roll: Manden skriver ingen steder, at han er overbevist, han skriver om en oplevelse han havde, så lad være med at flame på den måde... Jeg var selv dybt skeptisk overfor åndelighed og religiøsitet - indtil jeg oplevede det på egen krop, så tesen om at man altid vil finde det man søger er noget forpulet ævl og en arrogant generalisering.

En kunstner formulerer sine idéer/følelser på et æstetisk plan, mener du så, at alle kunstnere er ubegavede, fordi det er den måde de bedst kan formulere deres værdier på? Begavelse viser sig specielt hos det individ, der er i stand til træde et skridt tilbage og se på andres idéer uden fordomme og med nysgerrighed og ydmyghed...

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team