justchill skrev:
arpheus skrev:
Mennesker bør bo i stammer med ens religion, myter osv. Det andet er usundt. Man bør dele verden op i religiøse zoner for at undgå de sammenstød, der uundgåeligt er alle steder, hvor flere religioner er samlet.
Kristne for sig, Jøder for sig, Muslimer for sig osv. Så kan man besøge hinanden og indordne sig, så længe besøget varer.
Man kan ikke forlange af mennesker, at de skal kunne forstå og acceptere alle mulige religiøse samfund og deres sære skikke og særlige følsomme punkter.
din mor forventer at du siger tak for mad når du har spist. jeg forventer at du respektere folk selvom du ikke forstår dem
Spændende paradoksalt indlæg. Bemærk, at jeg intet repektløst har skrevet. Du fantaserer videre. Og her kommer paradokset: Du udtaler dig repektløst overfor mig. Prøv at analysere sætningen: "Jeg hader mennesker der er intolerante". Du er alt for ukritisk overfor dine egne holdninger og ryger lige i din egen fælde.
Hvor ser du mangel på respekt i det jeg har skrevet? Hvis du bemærker det, så har mennesker det med at dele sig op i grupper. Du er formentlig selv del af en, hvis ikke vores fragmenterede og rodløse samfund har invalideret dig socialt og du sidder alene det meste af tiden og glor ind i en computer. At man er en del af en gruppe betyder ikke nødvendigvis, at man ikke respekterer andre individer eller grupper. Men at forvente andres forståelse, det kan man bare ikke, man kan kun håbe på den.
>halugen: Ja, det er der mange religiøse fundamentalister der mener og det synes jeg selv de må bestemme. Jeg forstår det bare ikke. Jeg forstår heller ikke relevansen af dit indlæg.
>unb: Problemet er bare, at du ikke kan forvente eller kræve den holdning du har, af andre. Derfor kommer der problemer. At kræve det, eller lovgive om det, ville betyde totalitær tvang og ville være uægte og skrøbeligt.
Jeg mener heller ikke jøder skal inddæmmes. Jeg mener heller ikke nogen skal forfølges eller udsættes for vold og overgreb eller tvungen integration (som jeg også ser som overgreb). Sådan ender det bare altid, når man blander meget forskellige kulturer. Jeg kan ikke gøre for, at det er sådan, men sådan er det bare.
Alle skal have land, sammen med andre de føler et nært fællesskab med. Det der verdensborger begreb er håbløst abstrakt og teoretisk. Det virker ikke i praksis.
>Snoezel: Du er realistisk, tager konsekvensen og ser hvad der skal til for få det til at fungere: Tvang, indoktrinering osv.
Vi har smadret vores eget fællesskab på "frihedens alter". Det offer skal vel bringes for at nå til en sand multikulturel verden: En stadig større ensartethed. Det er et paradoks, for det viser jo netop, at det fungerer skidt med meget forskellige kulturer i samme geografiske område. Det er også derfor etniske og religiøse grupper klumper sig sammen. Sammenblandingen kræver, at de opgiver noget af sig selv, bliver ensartede og ender rodløse, forstyrrede og uden at føle sig som en del af et fællesskab. Derfor er det overvejende flertal af mennesker i Vesten forstyrrede i dag.