Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 17 jul 2018 19:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Introduktion

En kombination af lidt sommerferie og udgivelsen af et nyligt studie, har givet mig idéen til, at starte en tråd, som kan rumme diskussioner om cannabis og dets effekter (eller mangel på samme) i forbindelse med medicinsk brug. Tanken med tråden er at de forskellige påstande der fremføres af den økonomisk kraftigt voksende cannabis industri kan granskes rationelt og evidens-baseret.

Som udgangspunkt afhænger trådens skæbne af interesse; alle kan byde ind med både akademiske og populære artikler (såfremt de citere en form for studie, og ikke blot udtrykker en mening). Tager tråden ved, vil jeg løbende opdatere denne post med konklusionerne fra de i tråden diskuterede studier, samt den genrelle styrke af studiets metodologi.
Meningen med tråden er ikke at nå nogen specifik konklusion eller størrelse, men blot at akkumulere evidens-baseret viden, som er tilgængelig på dansk.

Format osv. modificeres i takt med vækst; hvis nogen opstår.

Jeg starter tråden med et nyligt studie om cannabis og smerte, hvorfor dette bliver den første kategori

Cannabis og smerte

The Lancet, Juli, 2018: Campbell et al. - "Effect of cannabis use in people with chronic non-cancer pain prescribed opioids: findings from a 4-year prospective cohort study" Link til fuld tekst

I studiet blev 1514 non-cancer smertepatienter, som fik udskrevet opiater, fulgt i 4 år. I løbet af studiet steg antallet af smertepatienter der også brugte cannabis fra 33 % til 60 % af deltagerene. Studiet fandt at de, der brugte cannabis selv-rapporterede mere smerte og at de kunne finde nogen evidens for, at cannabis brug mindskede smerter eller opiat forbrug for deltagere i studiet.

Studiet slår altså tvivl om, hvorvidt cannabis har nogen reel smertelindring. Samtidig fremhæves behovet for store, velkontrollerede, studier af cannabis og non-cancer smerte.

(Opdateres)

Insane psychedelia user!

Måske jeg derail´er tråden nu, men hvad synes du selv om det studie, du linker til Randomname?

"Den, som kun tar spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt."
"Husk at elske mens du tør det - husk at leve mens du gør det."
-Piet Hein

Dedikeret medlem

Nej slet ikke, så længe diskussionen bunder i et publiceret studie, er det præcis hvad jeg tænkte, denne tråd kunne danne rammerne for.

Da det lader til, at du har en mening om artiklen, ville det måske være relevant at tilkendegive den. Jeg mener det er et metodologisk forsvarligt studie, som er velkonstrueret til, at undersøge forholdet mellem cannabis og selv-rapporteret smerte i non-cancer patienter med opiat forbrug.
Det er dog også en af begrænsningerne. Man kan forestille sig mange andre scenarier, hvori cannabis måske kunne have en gavnlig effekt på smerte. Disse er dog ekskluderet i kraft af studiets rammer og mål.

Mest af alt, er der derfor tale om en indikation om at der ikke nødvendigvis er nogen effekt af cannabis på hverken smerte eller opiat forbrug i non-cancer smertepatienter.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]