Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 maj 2018 15:29


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
Indlæg: 13 maj 2018 10:28 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2568
Citat:
Har du nedlagt en hare, har du føde til en dag. Har du nedlagt en hjort,har du og din familie føde til en uge, såfremt føden velsagtens bliver opbevaret korrekt. læg også mærke til at jeg sagde i gennemsnit. Nogle dage er du nødt til at udføre belastende arbejde for at overleve. men har du nok mad og ly til dig og dine nærmeste, samt de nødvendige materialer, kan du slappe af for en stund.
Ligeledes var der ingen der dikterede dine pauser og satte dem i system. Du vil kunne slappe af næsten når du ville.
Det er en fultidsbeskæftigelse i at overleve, især med andre, og især hvis der er fjender i nærheden... men der er vi heldigvis også intelligente nok til at tage forholdregler og til at automatisere visse opgaver (ikke nødvendigvis med teknik... mure er nok til at holde de fleste vilde dyr ude :) )


Min pointe er, at man ikke kommer sovende til at leve fra munden til hånden. Livet er blevet nemmere i ren objektiv forstand siden da. At folk nu dør af fedme i stedet for sult fortæller os noget om, hvor meget næring vi har til rådighed vs hvor meget vi bruger på fysisk arbejde. Vi kan jo nok ikke finde ud af, hvor længe man i gennemsnit brugte før i tiden på fysisk arbejde. Men sultedøden var ret almindelig og de sad nok ikke og ventede på at dø af sult. Anyway, som sagt må man nok kigge dybere i literaturen for at finde ud af de her ting :)

Citat:
Der er jeg uenig. Selvfølgelig er det os forventet at bidrage til stammen/samfundet, men det jeg mener er at vi i meget højere grad forventes at være "på" hele tiden. Du er ikke kun produktiv på arbejde, men også derhjemme; bl.a. med at holde det sociale ved lige, klare det huslige, og så lige det din chef forventer at du skal uden for arbejdstiden (bl.a. holde dig opdateret på medierne uanset hvor utålelige og sensationalistiske de er blevet). I mit eget arbejde har jeg ofte skulle studere og researche til sent ud på natten, både for at holde min viden og karriere ved lige, men også fordi chefen forventer det. Siger jeg eller du nej til min/din chef for at investere min fritid, risikerer du/jeg blot at få en fyreseddel for at være "ufleksibel".


Det er langt fra alles arbejde, der er på den måde. Det sker jo givetvis, men det er ikke et billede jeg kan genkende fra de forskellige steder, jeg har arbejdet. Der findes rådne arbejdsgivere, men det er ikke et samfundsmæssigt problem.

Citat:
Den kontekst jeg ser det fra, er at det firma du en dag kommer til at arbejde hos ikke nødvendigvis har interesse i at støtte samfundet eller miljøet, men kun deres egen pengepung. Som overlevende støtter du kun samfundet/stammen (fælles overlevelse) og miljøet (da du ellers udpiner området og dyrelivet du er afhængig af). Du støtter ikke en eller anden spradebasses higen efter guld, med de etisk og økologisk forkastelige følger med.


Virksomheder er jo også skattepligtige. På den måde er de forpligtede til at bidrage til samfundet økonomisk. Store firmaer er grådige og i det store hele ligeglade med deres samfundsmæssige ansvar. Men jeg kan ikke se, hvad det har at gøre med diskussionen?

Citat:
Det jeg mene er, er at kedsomhed bliver set som noget dårligt. Når man keder sig, er det fordi man ikke har noget (direkte produktivt) at lave (eller ved hvad man vil lave). Her er muligheden for at give hjernen frit løb for at skabe sig overblik og være kreativ. I stedet for at "brænde tid" af foran fx computeren eller konsollen, som mange ville ty til, kan man gøre det man selv vil, om det så er at lægge sig på sofaen eller gå en tur i skoven og skaffe sig viden om planter og dyr.
Du har kraftigt misforstået med det at kede sig blot er at kigge ud i den blå luft. Det er din chance til at motivere dig selv og gøre hvad du selv vil, og for at meditere og reflektere over de problemer du skulle have.


Jeg bruger selv det tid jeg kan på at kigge ud af vinduet og ikke rigtigt lave noget. Og hvis andre folk ser det som noget dårligt, så er jeg da skideligeglad. Og det synes jeg alle andre også bør være :)
For mig er det vigtigt at fundere lidt over livet engang i mellem. Bare sidde og stirre udover vandet eller på skyerne. Det er min måde at meditere på. Som sagt vælger man selv, om man vil følge de opfattede sociale normer der måtte være om "produktivitet" i ens fritid.

Citat:
Vi danskere har det godt (indtil videre...) men resten er jeg ganske uenig i. Vi har kun "vundet" en kamp mod naturen her i landet. Vi kan brødføde vores egne, men saboterer det for resten af verden og fattigere mennesker med økologiske madvarer (= mindre udbytte). Desuden skal du stadig arbejde for føden selvom du er på kontanthjælp, pension eller dagpenge. Du skal huske at du ikke bare kan plukke eller så hvor og hvad du vil længere, uanset hvor meget det ville bidrage til samfund eller din egen overlevelse. Så længe du er afhængig af penge for at overleve, er du på skideren når du ikke har nogen.


Jeg siger også på mange måder. Det er ikke en ideel situation. Men i det store hele går det bedre for verdens befolkning end nogensinde før i menneskets historie.
Foreslår du så et alternativ til det monetære system? Det stinker at penge skal fylde så meget i vores bevidsthed. Men det er svært at forestille sig, hvordan tingene ellers skulle hænge sammen.

Citat:
Det er folkeskolen også, hvorfor er det så to forskellige instanser? Der er fx ikke meget på HTX pensum der gør dig synderligt bedre til teknik end en fra handelsskolen. Begge kan stadig blive elektronikingeniører. IMO er der bare for eget "fluff" på gymnasialt pensum til at det kan forsvare sig. Det eneste der egentligt skiller dem fra hinanden er valgfagene og linjefagene, som i sidste ende også betyder nada når du skal videre eller have et job.
Nu er det også taget i betragtning at jeg blev skubbet et par år frem i folkeskolen (bl.a. matematik og engelsk), og har fået den sjældne ære at gå i udenlandsk folkeskole i et par år. Det har givet mig en mere objektiv vinkel på det danske system. I de engelsktalende lande fungerer high school ret meget som vore gymnasier, linje- og valgfag inklusive. Desuden er en del af fagene længere fremme på et givent klassetrin ift. herhjemme, bl.a. fordi vi ikke bliver undervist overhovedet i børnehaven (hvor de har pre-school). Allerede i High School kan du få en AP i Computer Science; hvad der svarer til en datamatiker herhjemme. Fra college (deres gymnasier) ender du med en viden i mange fag, du først får på universitetet.

På trods af at det forventes at du i de lande har min. en college bag dig, så er en college degree brugbar, modsat en gymnasieuddannelse uden noget andet oveni. Taget i betragtning af at fx. engelsk på A niveau kun gør dig i stand til at kommunikere normalt med en englænder (og tilmed sikkert har efterladt dig med en bøvet u-flydende danskeraccent fordi du sikkert aldrig har lært korrekt udtale) og kommunikation/IT knapt lærer dig hvordan noget IT-mæssigt fungerer, lærer vi i de danske gymnasier kun et absolut minimum for at begå sig i verden derude...

Det jeg også forsøgte at sige i min sidste post, er at gymnasiet mere eller mindre er udformet som det er med vilje (det samme med college og uni), er fordi du skal lære at fokusere arbejdskraften. Hvis der endelig er et krav om gennemsnit på en videregående uddannelse, er det for at regulere antallet af elever der kommer ind (og som senere bliver fx. læger), ikke for at holde de dårlige ude.


Jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener her. På den ene side, synes du vi er alt for lidt fokuserede på direkte brugbart stof i det danske gymnasium og folkeskole. Men på den anden måde synes du, at vi lærer for meget at fokusere på at være arbejdskraft? Er det rigtigt forstået?
Jeg kan i øvrigt ikke se nogen umiddelbar gevinst ved at adoptere det amerikanske uddannelsessystem her. Snarere tværtimod. Men der er klart ting, der kunne være meget bedre i vores uddannelsessystem.

Citat:
Det der er problemet er at ny viden kommer ind i pensum, men der bliver ikke luget ud i det gamle, og at der bliver brugt alt for meget krudt på at presse holdninger og kulturidentitet ind i hovederne på de unge, hvor det vigtigste er det faglige for at vi også som nation kan være konkurrencedygtig... kort sagt; historie er vigtig (med verdenskrigene som rigtig godt eksempel), men det er ikke vigtigt for de fleste fx at kende hele kongerækken eller hvem der var statsminister i 1872 og hvad han lavede. Det er heller ikke vigtigt at kunne analysere en salme eller et digt af N.F.S. Grundtvig (en analyse af sådant materiale er også meget subjektiv, hvad mine lærere ikke syntes at forstå). Det er langt vigtigere at en elev har en fornuftig viden om IT og informationsdeling (og konsekvenserne). Det er langt vigtigere at kende sine rettigheder i samfundet og at vide når samfundet gør mere skade end gavn, og det er laaaangt vigtigere at du er mindst lige så dygtig i sidste ende til at konstruere fx en bilmotor eller et stykke software som en amerikaner eller en tysker (og at du kan kommunikere forståeligt med dem).

For at gøre ondt værre er der også decideret ubrugelige uddannelser derude. Du kan fx. stadig blive smørrebrødsjomfru, selvom en kok kan det samme og mere til (og kun tager ½ år mere). Du kan endda blive uddannet i noget så u-videnskabeligt og hokus-pokus agtigt som astrolog og healer (her snakker vi "healing" ved håndspålæggelse fx reiki og med krystaller og andet bras). De sidstnævnte fag skal du blot virke vidende og mystisk ... måske vifte med en tryllestav, for at suge penge ud af folk... ikke noget der just bidrager til samfundet, men kun din egen pengepung :-)


Jeg er enig med dig i, at der er alt for meget bras på den gymnasiale uddannelse og sådan set også på universitetet. Men jeg ser det også som en kæmpe frihed, at vi kan bruge vores tid på de her mindre direkte brugbare ting. Selvom jeg hadede dansk A som pesten, da jeg gik i gymnasiet, har jeg nok ikke taget skade af lidt folkeviser. Jeg læser det som at du gerne vil øge intensiteten i folkeskolen og gymnasiet, så de ikke bruger deres tid på at kede sig og være uproduktive :D

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team