Lidt off-topic, men vi har også kongehuset at takke for at værnepligten ikke har set en fornyelse før det nu aktuelle (og såmænd ganske useriøse) værnepligtsudspil. Tænk over Livgarden som nationalsymbol, og overvej om ikke det emne rumsterer i baghovedet på de folk der sidder med beslutningerne? Jeg tror ikke de kan skaffe helt nok personel til den tjans, på en frivillig og/eller professionel basis. Det er altså r-ø-v at være derinde, been there done that.
Tilbage til topic - så mener jeg at kongehuset bør beholdes, om ikke andet, så for at få nogle turistkroner i kassen. Det sælger jo fint at nævne at man har et kongehus i landet, verdens ældste monarki osv. (Der kunne man så samtidigt snakke om det smarte i at modernisere Christiania...). Men de skal godt nok sættes ned i løn - ganske betragteligt. Selvfølgelig skal der være råd til at holde alle de historiske bygninger i stand, men det ordner staten vist udenom lønnen/apanagen, så lønnen skal vel bare være sådan sat, at kongehuset har råd til lidt mad og nyt tøj indimellem.

Forstå mig ret, jeg er ikke nationalist, men jeg synes da at kongehuset har nogle vigtige historiske og udenlandsrepræsentative værdier. De skal bare lige have sparekniven for struben, hvis man spørger mig.
(Danskerne ville i øvrigt nok blive forargede over at få et overslag på det beløb der årligt bruges på at holde beskyttede/historiske og statsejede bygninger i stand...)