Folk med tvangstanker og andre sindslidelser, kan helt sikkert have glæde af benzoer i korte perioder, ind til de starter terapi. Der er stoffet berettiget. Den gang min far startede med at tage dem var i 60érne, hvor alle læger så det som et vidundermiddel til at bekæmpe en hver slags nærvøsitet, fik han gavmildt udskrevet dem til dagligt forbrug. Det var ganske almindelige folk, med almindelig nærvøsitet (præstationsangst, eksamensangst, selskabsangst, osv.) som fik udskrevet piller. Problemet blev, at de aldrig fik bearbejdet deres almindelige angst, og det gjorde dem med tiden til følelsesmæssige krøblinge. De af dem som besluttede sig for at standse misbruget, røg så tillige ud i abstinenser af 2-5 års varighed (alt efter hvor mange år misbruget havde varet), og abstinenssymptomerne var netop voldsom nærvøsitet/depression. Derfor er det så svært at komme ud af misbruget efter mange år.
Min far klarede det ved at få ordineret "lykkepiller" som han spiste et års tid. Det var helt sikkert godt at han tog dem, og jeg tror ikke, han havde klaret det uden.

hilsen Fanny