Fråder skrev:
mere specifikt: hvad er det der går af muslimerne angående svinekød.
Jeg syntes der er en generel tendens blandt unge muslimer, der går på at hor og druk er ok, det er drab af mennesker sådan set også, så længe det er israelerne det går ud over, eller Al-Quida der står bag, men en bid skinke er den sikre direkte vej til helvede...
Er der nogle der kan forklare mig logikken her???
venlig hilsen
Fråder
Grunden til at muslimer ikke må spise svinekød er at det står i Koranen, Islams hellige bog, der, ifølge muslimerne, er ufejlbarlig og direkte dikteret fra Allah.
Det med den "generelle tendens", du skriver om er jo selvfølgelig en grov generalisering, som jeg tror mange unge muslimer vil blive temmeligt fornærmede over. "Logikken" i at nogle fraktioner indenfor Islam ser det som deres hellige pligt at bekæmpe "de vantro", skyldes forskellige komplicerede fortolkningstraditioner, eksegese, der beskæftiger sig med udlægning af bla. Koranen og hadith-litteraturen (beskrivelser af Muhammeds liv som retningslinier for den troende muslims liv). Der er ikke en "generel" enighed om fortolkningerne og deres autoritet internt blandt muslimerne. Så en grund til din forvirring kunne være at du blander forskellige muslimske skoler/traditioner sammen.
Din post afspejler en sørgelig tendens i Vesten: At generalisere og overforsimple Islam - og meget andet "fremmedt". Det er fint at have en holdning til ting, men det kræver et minimum af viden om disse.
Håber det kunne hjælpe!