Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 14:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2750
mere specifikt: hvad er det der går af muslimerne angående svinekød.

Jeg syntes der er en generel tendens blandt unge muslimer, der går på at hor og druk er ok, det er drab af mennesker sådan set også, så længe det er israelerne det går ud over, eller Al-Quida der står bag, men en bid skinke er den sikre direkte vej til helvede...

Er der nogle der kan forklare mig logikken her???

venlig hilsen
Fråder

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg er ikke helt inde i det, men såvidt jeg er orienteret så startede det faktisk hos jøderne. Jeg har engang læst noget om ormeinfektioner i svin som man vist ikke kunne gøre noget ved før i tiden, men som man godt kan i dag.... men som sagt, jeg husker det ikke specielt godt, jeg mener at der ligger en debat i google's diskussionsgruppe dk.videnskab....

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Fråder skrev:
mere specifikt: hvad er det der går af muslimerne angående svinekød.

Jeg syntes der er en generel tendens blandt unge muslimer, der går på at hor og druk er ok, det er drab af mennesker sådan set også, så længe det er israelerne det går ud over, eller Al-Quida der står bag, men en bid skinke er den sikre direkte vej til helvede...

Er der nogle der kan forklare mig logikken her???

venlig hilsen
Fråder

Grunden til at muslimer ikke må spise svinekød er at det står i Koranen, Islams hellige bog, der, ifølge muslimerne, er ufejlbarlig og direkte dikteret fra Allah.

Det med den "generelle tendens", du skriver om er jo selvfølgelig en grov generalisering, som jeg tror mange unge muslimer vil blive temmeligt fornærmede over. "Logikken" i at nogle fraktioner indenfor Islam ser det som deres hellige pligt at bekæmpe "de vantro", skyldes forskellige komplicerede fortolkningstraditioner, eksegese, der beskæftiger sig med udlægning af bla. Koranen og hadith-litteraturen (beskrivelser af Muhammeds liv som retningslinier for den troende muslims liv). Der er ikke en "generel" enighed om fortolkningerne og deres autoritet internt blandt muslimerne. Så en grund til din forvirring kunne være at du blander forskellige muslimske skoler/traditioner sammen.

Din post afspejler en sørgelig tendens i Vesten: At generalisere og overforsimple Islam - og meget andet "fremmedt". Det er fint at have en holdning til ting, men det kræver et minimum af viden om disse.

Håber det kunne hjælpe! :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

jeps du har nok ret angående min generalisering. Men da jeg for nylig er begyndt at ryge temmeligt meget sammen med en Palestinenser, og altid har hængt en hel del inde på staden og i rygerklubber, der jo er fyldt med 2. og 3. genere , for man et forkert billede. For så er det jo kun den del af muslimerne der ryger meget hash man snakker med. Og det er sikkert ikke alle de bedste muslimer der render rundt og ryger meget hash.

Men jeg mener dog at det også er skrevet i koranen at druk og hor er lige så stor no no. Så de er hyklere mange af dem, altså ihvertfald en meget stor del af de unge muslimer jeg kender. Jeg kender da også et par stykker jeg syntes er vildt fornuftige, og de drikker og horer ikke, så det er lettere for mig at respektere dem som muslimer.

venlig hilsen
Fråder

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Jeg tror at det i lige så stor grad handler om tradition for dem der horer og drikker, men ikke spiser svinekød. Desuden kan du vel være ligeglad hvilke regler de vælger at overholde? Jeg synes kun det er glædeligt, når folk ikke overholder de gamle regler, det er nemlig tegn på selvstændig tankevirksomhed (det har jeg vist også sagt før).

Mvh. Psyko

Titel:
Insane psychedelia user!

Psyko, jeg holder stadigvæk på fuldstændig løsrivelse, eller ingen løsrivelse. Det er jo hykleri hvis man mener at man godt kan tillade sig det ene, men ikke det andet.

Titel:
In our memories

MuseJens > Du vil altså hellere havde gale fanatikere, der slet ikke er interesseret i integration end du vil havde muslimer der drikker horer og ellers opfører sig ganske "dansk?"

Det synes jeg er en underlig holdning at havde.

Mvh. Psyko

Titel:
korte sagt så er svin nogen møj dyre .de kan æde deres ejen vis det var også elles æder de hvad de kan ,mange mener det er et beskid dyr .derfor de ikke vil æde det......

bare spøre slagter drenge hehe :)

men spise øko kød så kan i spise med gode samvithed :D

Titel:
Insane psychedelia user!

Psyko skrev:
MuseJens > Du vil altså hellere havde gale fanatikere, der slet ikke er interesseret i integration end du vil havde muslimer der drikker horer og ellers opfører sig ganske "dansk?"

Det har jeg så overhovedet heller ikke sagt. Jeg siger bare at hvis man er troende, så bliver man da nødt til at følge tradition. Hvis man synes at nogle ting går an og andre ikke gør, så kan man da ligeså godt lade vær med at følge sin tro når man alligevel ikke støtter den fuldstændig.

Titel:
In our memories

MuseJens > Det er fordi du skriver "total løsrivelse eller ingen løsrivelse", det lugter da lidt af ultimatum? Ved godt at du heller ikke ønsker hjernedøde fanatikere, men jeg forstår altså ikke hvad du har imod indvandrere der forsøger på integration, ved at bryde nogle regler i deres tro. Anyways, ikke noget ondt blod imellem os.

mvh. Psyko

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland
Jeg spurgte en af mine veninder som er joede om det, men fik ikke lige fat i det hele, for vi havde roget, og lige pludselig begyndte hun at snakke hebraisk :shock: Det har noget med hygiejne at goere:

En ko spiser sin mad 4 gange, saa derfor er maden vaek, men en gris derimod spiser kun maden en gang, saa hvis du spiser grisen, spiser du det som grisen har spist... Jeg fatter det ikke rigtig, og kan ikke se logikken i det, men saadan er det.

No drug, not even alcohol, causes the fundamental ills of society. If we're looking for the source of our troubles, we shouldn't test people for drugs, we should test them for stupidity, ignorance, greed and love of power.

P. J. O'Rourke

Titel:
Insane psychedelia user!

Ah, jeg kan nu dokumentere mit første udsagn.

Citat:
Det fremføres ofte, at forbudet mod svinekød er en religiøst/hygiejnisk betinget forholdsregel fra gammel tid baseret på svinekøds indhold af trikiner (orm) der kan overføres til mennesker. Forskere har i årevis været klar over, at kroniske gigtsygdomme skyldes en ubehandlet infektion forårsaget af en bakterie, der findes i svinets svælg og som (ad endnu ukendte veje) overføres til mennesker. Der er begrundet mistanke om, at også Aujuszkis syge (falsk hundegalskab) kan overføres til mennesket, hvis svin f.eks. dør uden at sygdommen er påvist, går til destruktion og bliver anvendt i form af kød/benmel i foderblandinger, der gives til svin, høns og andre husdyr. Svinets kromosomtal svarer til menneskets. Dette bekræftes af, at forskere mener, at det ikke vil vare længe, før svinehjerter kan transplanteres til mennesker. Hvem vil mon sætte sine artsfæller til livs?

I kan læse meget mere her: Islamisk studiebogsamling - Etik.

Det er interessant læsning.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Det er vel meget logisk at de vælger at overholde forbudet mod at spise svinekød fremfor forbudene mod at hore og drikke ? :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
miss84 skrev:
Jeg spurgte en af mine veninder som er joede om det, men fik ikke lige fat i det hele, for vi havde roget, og lige pludselig begyndte hun at snakke hebraisk :shock:

LOL!!! :lol: :lol:

Ring lige næste gang i skal ryge - det må jeg opleve :wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Zarathustra-> Det kan du selvfølgelig have ret i, men de har jo heller ikke prøvet at smage min farmors frikadeller :D

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Det er noget med at deres profet, Muhammad, blev overfaldt en aften han spiste svinekød.. Det har jeg i hvert fald fået at vide af en god muslimsk ven.. Det skulle altså ikke være fordi svinet er et urent dyr, selvom mange muslimer mener det

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Stonez skrev:
Det er noget med at deres profet, Muhammad, blev overfaldt en aften han spiste svinekød.. Det har jeg i hvert fald fået at vide af en god muslimsk ven.. Det skulle altså ikke være fordi svinet er et urent dyr, selvom mange muslimer mener det

"Sig: Jeg finder ikke i det, som er åbenbaret til mig, noget forbudt for den spisende, som vil spise det, undtagen når det drejer sig om (kød af) selvdøde dyr eller udgydt blod eller svinekød, thi det er urent, eller (det, hvis fortæring betyder) ulydighed, (nemlig) det, der er slagtet i andres navn end Allahs..."

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Zarathustra skrev:
Det er vel meget logisk at de vælger at overholde forbudet mod at spise svinekød fremfor forbudene mod at hore og drikke ? :D

Kan sagtens følge dig, hehe... men skinke, mmmm en skinke og ost pizza, er sku da verdens lækreste fast food, som muslimer i høj grad sælger, om det er dobbelt moralsk ved jeg ikke, bare en fordel for sådan en som mig!!! :D

Titel:
Hvorfor er der aldrig nogen der er på nakken af vegetarene??? De vil ikke engang æde en go rød bøf eller en go dansk hakke dreng.

Nej det er noget man ikke kan forstå, men tjek bare deres sko og bælter de er ofte af læder. De vil gerne bruge skindet som pynte genstande og nytte ting, det ligner da noget nær mink pæls ect. :twisted:

MVH
Piercer :twisted:

PS. Pionten skulde være at det er da lige meget hvad man æder, hvis man selv bare er tilfres med det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]