Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 01:43


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Changa + MDMA
Indlæg: 31 jul 2020 23:46 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 okt 2018 22:33
Indlæg: 44
Hej :D

Jeg har læst lidt rundt og forstået at changa + MDMA er no-no, fordi changa indeholder MAO-i.

Ville det være forsvarligt at ryge lidt changa om dagen (måske middag/eftermiddag) og så tage MDMA om aftenen? eller tager det noget tid før at det MAO-i er ude af systemet?

På forhånd tak :gud:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 aug 2020 16:31 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Mig bekendt skal man passe på maoi, mdma mm. hvis man tager ssri. Men jeg kan pt ikke komme med et mere kvalificeret svar. Er det fordi du læser mdma som værende ssri at du spørger? Så vidt jeg ved er almindelig tobak fx også en maoi og det holder folk sig ikke tilbage fra når de tygger kæberne af led på mdma.

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 aug 2020 20:53 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 789
Geografisk sted: Messier 45
Bo Dega skrev:
Mig bekendt skal man passe på maoi, mdma mm. hvis man tager ssri. Men jeg kan pt ikke komme med et mere kvalificeret svar. Er det fordi du læser mdma som værende ssri at du spørger? Så vidt jeg ved er almindelig tobak fx også en maoi og det holder folk sig ikke tilbage fra når de tygger kæberne af led på mdma.


Tobak kan ikke sidestilles med stærke MAO-hæmmere som de såkaldte harmala-alkaloider, der ekstraheres fra fx pegamum harmala frø eller ayahuasca-stokken og bruges i changa til at forlænge/forstærke effekten af røget DMT.

MAO-hæmmere blokerer for et enzym, der står for at nedbryde hjernens signalstoffer. Derfor skal man være uhyre forsigtig at kombinere det med psykoaktive stoffer. Fx. MDMA, der frigiver en masse serotonin ud i synapsen. Kombinationen kan lede til såkaldt serotonin-syndrom, en ‘overdosis’ af ophobet serotonin i synapsespalten, der fører til overophedning og forstyrret hjerterytme, der i værste tilfælde kan være livsfarlig. MDMA og MAO-inhibitors må under ingen omstændigheder kombineres.

SSRI-præparaterne, der ofte bruges anti-depressivt, blokerer for genoptagningen af serotonin fra synapsen tilbage i cellen, hvorfor kombinationen med et stof som MDMA indebærer en lignende risiko for livsfarligt serotonin-syndrom. Selvsagt må SSRI-præparater og mao-hæmmere heller ikke kombineres, af samme årsag, og det er heller ikke en god idé at ryge changa, hvis man er på en gængs antidepressiv.

Hvad angår trådstarters spørgsmål, så ved jeg ikke nok om harmala-alkaloidets halveringstid til at svare på, hvor lang tid fra sidste indtagelse det vil være forsvarligt at indtage et stof som MDMA, men tænker, at det er bedre at være på den sikre side, og vente lidt? Better safe than sorry.




Red.:
https://drugs-forum.com/threads/how-lon ... dma.73909/
Citat:
The early MAOIs inhibited monoamine oxidase irreversibly. When they react with monoamine oxidase, they permanently deactivate it, and the enzyme cannot function until it has been replaced by the body, which can take about two weeks. A few newer MAOIs, notably moclobemide, are reversible, meaning that they are able to detach from the enzyme to facilitate usual catabolism of the substrate. The level of inhibition in this way is governed by the respective concentrations of the substrate and the MAOI.

Harmaline is a central nervous system stimulant and a "reversible inhibitor of MAO-A (RIMA)." It being a reversible MAO-A inhibitor means that it competes with tyramine for binding to MAO-A, so foods containing some tyramine can be safely consumed (wine and aged cheese should probably be avoided for 12 hours prior to consuming harmaline containing plants). The reversibility means that, instead of binding permanently to MAO-A for weeks until the body replaces the MAO-A enzyme molecules, harmaline binds only transiently, so tyramine can be metabolized as well by competing with harmaline for the binding site on the enzyme. This means that the risk of a hypertensive crisis, a dangerous high blood pressure crisis from eating tyramine-rich foods such as cheese, is potentially lower with harmaline than with non-reversible MAOI's, especially after 24 hours following ingestion.

If You feels so strongly about taking the MDMA that they are willing to knowingly risk their health, at the least find some sort of scientific evidence stating that the harmala alkaloids responsible for the monoamine oxidase inhibition would likely be out of one's system in a 24 hour time span.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 aug 2020 22:35 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Tak for uddybelsen plejadestjerne. Det giver mening. Har du nogen information eller idé om hvor store doser det handler om før risikoen for serotoninsyndrom er middel-stor? Grunden til jeg spørger, er fordi jeg selv prøvede det for noget tid siden. Tænkte i min koger ikke over at changa indeholder maoi selvom jeg godt vidste det. Det var en forholdsvis lille dosis mdma. Det er i øvrigt ikke noget jeg har tænkt mig at gøre igen - changa er sjovere for sig selv.

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 aug 2020 22:56 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 00:31
Indlæg: 808
Geografisk sted: ved havnen
Det er et no go no no ifølge alt logik sidst jeg holdte "brænderparty" eller hva man ska kalde det tog alle til festen mdma, om natten om morgenen hiver en gut noget canga frem vi ryger alle med uden at tænke meget længere end at det blir fedt at ryge canga, efter det kom jeg og en kammerat jeg har som også går lidt mere op i HR i tanke om præcis det spørgsmål vi undersøger det så, for sent men finder frem til at det faktisk ikke var så smart at blande de to ting, vi var dog 6 mennesker der jo havde lavet komboen, ingen fik nogen problemer, det betyder dog ikke at det er en god idé, vi ka lige så godt ha været heldige og det siger al logik også at vi blot var, så jeg vil sige at selvom jeg har "overlevet" komboen så er det ikke en god idé at tage cancen mdma i sig selv kan i værste tilfælde og ved meget høj forbrug gi serotonin syndrom i sig selv så at blande med canga eller andet i den stil vil jeg aldrig anbefale, nu ved du hvorfor det ikk behøver være en god idé selvom andre måske har gjort det de tog en canche vi tog en canche og havddvi tænkt længere lidt før havde ihvertfald jeg og min kammerat aldrig blandet de 2 ting Det er simoelthen ikke canchen være, serotonin syndrom er nemlig ikke til at spøge med


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 aug 2020 09:50 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 dec 2019 14:55
Indlæg: 67
^ har oplevet det samme. Folk, der har taget relativt store doser MDMA, som senere på natten ryger changa uden at tænke over interaktionen, og uden at opleve nogle problemer / ubehag fra det.

_________________
ओं


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 aug 2020 20:51 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 okt 2018 22:33
Indlæg: 44
extanor skrev:
Det er et no go no no ifølge alt logik sidst jeg holdte "brænderparty" eller hva man ska kalde det tog alle til festen mdma, om natten om morgenen hiver en gut noget canga frem vi ryger alle med uden at tænke meget længere end at det blir fedt at ryge canga, efter det kom jeg og en kammerat jeg har som også går lidt mere op i HR i tanke om præcis det spørgsmål vi undersøger det så, for sent men finder frem til at det faktisk ikke var så smart at blande de to ting, vi var dog 6 mennesker der jo havde lavet komboen, ingen fik nogen problemer, det betyder dog ikke at det er en god idé, vi ka lige så godt ha været heldige og det siger al logik også at vi blot var, så jeg vil sige at selvom jeg har "overlevet" komboen så er det ikke en god idé at tage cancen mdma i sig selv kan i værste tilfælde og ved meget høj forbrug gi serotonin syndrom i sig selv så at blande med canga eller andet i den stil vil jeg aldrig anbefale, nu ved du hvorfor det ikk behøver være en god idé selvom andre måske har gjort det de tog en canche vi tog en canche og havddvi tænkt længere lidt før havde ihvertfald jeg og min kammerat aldrig blandet de 2 ting Det er simoelthen ikke canchen være, serotonin syndrom er nemlig ikke til at spøge med


Det her er bare en tanke; efter MDMA er meget af det serotonin der blev frigivet vel 'opbrugt'. I min optik må det så være sikkert nok at ryge changa efter, altså når man er på vej ned. Ikke at jeg vil gøre det, da jeg bestemt ikke har lyst til noget på vej ned fra MDMA :eyes: :eyes:



Plejadestjerne skrev:
Bo Dega skrev:
Hvad angår trådstarters spørgsmål, så ved jeg ikke nok om harmala-alkaloidets halveringstid til at svare på, hvor lang tid fra sidste indtagelse det vil være forsvarligt at indtage et stof som MDMA, men tænker, at det er bedre at være på den sikre side, og vente lidt? Better safe than sorry.
.

Jeg tror jeg holder mig fra changaen den dag. Ja! Better safe than sorry.
Tak for dit input


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team