Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 12:30


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 18 okt 2019 13:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 dec 2012 21:46
Indlæg: 266
Jeg skal dyrke svampe for første gang.

Jeg venter en growbox med myceliet, en pose til at stille growboxen i, og en papkasse, som jeg stiller det hele ned i.

Hjemmesiden skriver selv, at det hele skal stå i papkassen, så jeg tænker, at det skal holdes væk fra lys - men alligevel skrives der også lidt om det ideelle lys til svampene. Er det mon fordi, at toppen af kassen skal være åben? Jeg er lidt forvirret omkring det skridt.

Derudover: hvad er det ideelle lys. Hjemmesiden skriver lidt om lysstofrør, men det har jeg ikke noget af i min lejlighed. Derudover indirekte sollys - det kan jeg klare, men hvad hvis der bare er ligeså gråt, som der har været i de seneste par uger, og der ikke kommer særligt meget sollys - vil svampene så få problemer med at gro? Hvor meget betyder det med lys egentlig? Jeg har nemlig også læst om folk, der stiller deres growkit i et skab - der får de vel slet intet lys...?

Håber I kan hjælpe mig af med noget af min forvirring, på forhånd tak


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 okt 2019 15:44 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Lys er mest vigtigt ift. retningen svampene vil gro. Hvis de fx får lys nedefra eller fra siden, vil de gro i denne retning. Og da growkittet ikke pladsmæssigt er designet til at de kan gro i disse retninger, vil svampene gro ind mod siderne af kittet og til sidst knække.
Du kan godt stille dem i et skab, og have en svag diodepære hængende over dem (fx en cykellygte)

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 okt 2019 18:32 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 dec 2012 21:46
Indlæg: 266
Ah ok. Ville det så ikke være meget fornuftigt at stille kittet i en åben papkasse, som placeres i et lyst rum, sådan at der kommer naturligt lys ind fra toppen?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 nov 2019 21:48 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 dec 2016 14:21
Indlæg: 266
Geografisk sted: København
lykkeli skrev:
Ah ok. Ville det så ikke være meget fornuftigt at stille kittet i en åben papkasse, som placeres i et lyst rum, sådan at der kommer naturligt lys ind fra toppen?


Gaffatape, eller andet hvor lyset ikke kan skinne igennem, på siden af kitter burde give samme resultat.

Hilsen BluePill

_________________
"Klarsyn er som absolut gehør - bare med øjnene."


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team