Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 14:34


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 04 maj 2019 22:18 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 aug 2011 20:04
Indlæg: 706
Geografisk sted: Trekantsområdet
Hejsa, jeg har gang i et lille projekt, og jeg har brug for et par idéer.
Hvis i forestiller jer, at jeg har et varmelegeme, der er formet som en hestesko, og er i målene 18*5 cm længde*bredde, hvor jeg har viklet en kobber spiral rundt om hele varmelegemet.
Hvis i kan forestille jer det, så kan i nok se for jer, at varmelegemet kun har kontakt til spiralen, på 2 små punkter, på en hel omgang.
Derfor tænker jeg at nedsænke det hele i et lidt bredere rør, hvorefter jeg vil fylde røret op, med et varme ledende materiale.
Det bedste ville være og fylde røret hvori varmelegeme og kobber spiral er nedsænket i, med smeltet aluminium, men dette er ikke noget jeg sådan lige har mulighed for.

Derfor kommer mit spørgsmål:
Hvad kan jeg fylde røret op med, som kan lede varmen fra varmelegemet, ud til hele kobber spiralen?

Jeg har tænkt på og bruge sand, men er lidt nervøs for, om varmelegemet smelter sandet til glas der hvor det ligger tættest på legemet.
Eller måske få noget alu folie smuldret i meget små stykker, som jeg så kan fylde røret op med?

Vand er ikke en mulighed, da jeg skal op på 220°C eller højere.
EDIT: Ingen væsker kan bruges, da røret ikke kan gøres tæt nok til dette.

_________________
Mvh Narkopolo.

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."


Senest rettet af Narkopolo 05 maj 2019 01:32, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 maj 2019 23:18 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Forstår jeg det rigtigt, at idéen er et "standard" færdigkøbt varmelegeme, som du har viklet noget kobber rundt om og meningen med kobberet er, at fjerne varme fra varmelegemet? Det du nu er ude efter, er et materiale der kan øge kontaktfladen mellem varmelegeme og kobber rør, så du hurtigere kan fjerne varme fra varmelegemet (en bedre termisk leder)?

Har kobber spiralen anden funktion end at agere heat-sink?

Jeg tror det grundlæggende problem er lidt det samme som for CPU køling, matricen mellem metal A og metal B udgør en barriere for (hyper effekt) termisk konduktivitet. Måske det kan gøre det, at bøje nogle kølevinger omkring varmelegemet. Så er du udover at skulle tilsætte en 3. ting for at prøve at få kontakt mellem metal A og B. (Det ville være lettere at vurdere, hvis der var tal på)

Mht. sand er det ikke en vildt god termisk leder, men du skal ikke være bange for at 220 grader gør noget som helst. Du kan nok købe rent kvarts sand (bruges typisk til f.eks. glasblæsning; pas på lungerne), det smelter omkring 1600 C.


Måske er jeg bare lidt træt, men grundlæggende kan jeg ikke lure idéen i at ville fjerne varme fra et varmelegme. Kan du gå mere i dybden med formålet, eller er det "privat"?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 maj 2019 23:48 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Hvad med olie af en slags?
https://www.floraton.com/da/olier-rygep ... oegpunkter
https://www2.mst.dk/udgiv/publikationer ... /kap06.htm


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 maj 2019 01:28 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 aug 2011 20:04
Indlæg: 706
Geografisk sted: Trekantsområdet
Olie, og andre væsker er ikke fordelagtigt, da jeg ikke kan gøre det tæt nok ved indføringer mm.

Det er såmænd "bare" en hjemmelavet røg maskine.
Når der pumpes røg væske gennem den opvarmede kobber spiral, så fordamper væsken, og danner røgen.
Jeg har varmelegemet fra en lille bord grill, så det bliver rødglødende, indenfor kort tid, så er ude efter en god varmeleder, der kan overføre varmen så effektivt som muligt til kobber spiralen :)

_________________
Mvh Narkopolo.

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 maj 2019 01:34 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 aug 2011 20:04
Indlæg: 706
Geografisk sted: Trekantsområdet
Kan godt se det forvirrer lidt.
Min kobber spiral er viklet af 6mm kobberRØR ;)

_________________
Mvh Narkopolo.

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 maj 2019 12:47 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Ah, nu giver det mening - varmen skal arbejde.

Jeg gætter på, at dit kobber rør er noget á la brændstofrør. Hvorfor bøjer du det ikke bare i en spiral langs varmelegemet, fremfor på tværs? Hvis du ikke har styring på effekten fra varmelegmet, giver det også en primitiv regulering, da du kan lade antallet af vindinger omkring varmelegmet bestemme temperaturen din væske når. Ellers så kunne du fylde tomrummet op med aluminum pellets. De bruges f.eks. til luftgevære, men er måske lidt dyre. Det vil dog give både god varmeledning og varme kapacitet. Så skal hele pakken bare vikles ind i lidt stenuld e.l.

Jeg gætter på, at det er noget vand / glycerin blanding du vil fordampe, og det kræver jo ikke vildt høje temperature. Hvis du ikke har styring på varmekilden, ville jeg måske være lidt påpasselig med, ikke at risikere at brænde væsken og lave skadelige stoffer i dampen / røgen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 maj 2019 14:22 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 aug 2011 20:04
Indlæg: 706
Geografisk sted: Trekantsområdet
Jeg har temperatur regulering på. Har købt sådan en termostat der bryder ved 220°C, som monteres på det ydre rør der indeholder varmelegeme og kobber spiral, så jeg mangler kun forslag til hvordan jeg bedst muligt kan fylde tomrummet med et dertil passende varme ledende materiale :)
Aluminium pellets lyder som en løsning, men har aldrig set dem lavet i alu, det plejer som regel og være bly?

_________________
Mvh Narkopolo.

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 maj 2019 18:36 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Bly bliver udfaset. Det er allerede ved at være forbudt i rigtig ammunition.

Her er f.eks. til luftpistol/gevær: https://bbguns4less.co.uk/aluminium-pellets/

Her er alu pellets til generel brug: https://www.amazon.com/Handi-Ramp-Recyc ... B007K987OK


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 maj 2019 23:00 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 aug 2011 20:04
Indlæg: 706
Geografisk sted: Trekantsområdet
Tror link nr 2 bliver løsningen ;)
Tak for tippet. Havde slet ikke tænkt over, man kunne købe aluminium granulat :D

_________________
Mvh Narkopolo.

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 maj 2019 23:52 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Glad for at være behjælpelig.

Så at amazon ikke kunne levere det produkt, men ali har noget lignende: https://www.aliexpress.com/item/Alumini ... 3.html?spm


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 maj 2019 14:16 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Isoler hele lortet med glasuld. Klart den nemmeste løsning. Bare lad være med at gør det nøgen, da sådan noget glasuld klør af helvede til! :lol:

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team