Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 11:56


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 09 jan 2019 11:58 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 jan 2019 11:53
Indlæg: 2
Så fik jeg endelig oprettet mig herinde :)

Jeg har problemer med at sove, og vil høre om der er andre der har erfaringer med midler til at afhjælpe søvnproblemer?
Cannabis er ikke en mulighed, ligesom lægen heller ikke er til nogen hjælp.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jan 2019 12:21 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 dec 2016 14:21
Indlæg: 266
Geografisk sted: København
Det der virker bedst for mig er en eller anden form for fysisk udfoldelse - lang gåtur i raskt tempo, lang cykeltur eller lignende.

Derudover hjælper det også at slukke alle skærme 1-2 timer før sengetid.

Hilsen BluePill

_________________
"Klarsyn er som absolut gehør - bare med øjnene."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jan 2019 12:56 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 16 okt 2011 00:36
Indlæg: 1364
ja til det^ evt. + noget melatonin..
@sleep: hvordan ser din søvnrytme ud?..

_________________
legaliser frihed! °ºª -og løs problemerne istedet!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jan 2019 14:03 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 jan 2010 22:54
Indlæg: 221
Gå i seng når du føler dig træt, og begynder at gabe, selvom klokken måske kun er 22. Jeg har haft en tendens til at udskyde min søvn til 24-01 tiden - fordi jeg liiiige skulle have det sidste ud af dagen, det er en dårlig vane for mig, fordi jeg kommer ind i et mode hvor jeg holder mig vågen - og så kan det være svært at falde til ro, når man beslutter sig for/er nød til at sove.. !

Ellers vil jeg stemme i med fysisk udfoldelse i løbet af dagen, og slukke for skærme 1-2 timer før sengetid + skifte til afdæmpet belysning i ens hjem, hvis det er svært med skærmene så kan jeg anbefale det lille program/app f.lux, som justere farverne/lyset på skærmen, så det følger solens lys, det er ret nice!

Podcast, læsning, og musiklytning gode aftenaktiviteter.
En spiller/sex inden sengetid er også dejligt, og giver en afslappende effekt bagefter ;)

Jeg har også prøvet alverdens guidede meditationer til søvn, med meget begrænset succes, med undtagelse af denne, som er værd at give et par forsøg:
Niels Larsen - Sov Når Du Vil, ta' og download den, så du slipper for reklamer og autoplay.
https://www.youtube.com/watch?v=J3fG6kF1zKo

Endnu et råd, og måske det vigtigste hvis det er et længerevarende/tilbagevendende issue, er at kigge bagved søvnproblemet og se om der er noget du kan arbejde med, både i eksterne og interne forhold - ofte er søvnproblemer et resultat af stressende omstændigheder i ens liv, måske har du nogle dårlig oplevelser i bagagen du trænger til at få bearbejdet, måske arbejder du for meget, sidder fast i nogle dårlig relationer, eller mistrives på job/uddannelse/derhjemme.
Det kan selvfølgelig også noget der er svært/umuligt at ændre på, f.eks. at miste venner/familie, eksamensperioder, jetlag osv, - og så er det godt med nogle gode råd/vaner omkring søvn :)

Der findes også nogle forskellige typer naturmedicin, du kan forsøge dig med, bl.a. baldrian og melatonin skulle have en ret god effekt, det er dog ikke noget jeg har erfaring med - dog kan jeg godt lide at drikke en enkelt godnatøl engang i mellem :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jan 2019 14:06 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
https://www.youtube.com/watch?v=pwaWilO_Pig

Cheleret magnesium er også fantastisk. evt melatoninpiller

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Senest rettet af spaffeh 10 jan 2019 02:32, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jan 2019 01:16 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 28 okt 2018 23:57
Indlæg: 108
jeg bruger baldrian og humle tabletter købt på apoteket eller køresygepiller som virker sløvene.-

motion er en god ide.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jan 2019 22:08 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2018 20:30
Indlæg: 63
I mine clean perioder har hård fysisk træning altid gjordt underværker for mig. Derudover som andre allerede har sagt er det en god ide at slukke alle skærme. Sæt din mobil på lydløs og lig den i et andet rum. Læs et kapitel i en bog og luk øjnene.

_________________
Jeg kan ikke foredrage politisk korrekthed.
Politisk korrekthed < idiotisk racisme.

I det mindste siger de hvad de mener og er ikke bare nikkedukker.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2019 14:07 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Da søvnløshed er en bred størrelse, som lader til at præsentere i fem klart forskellige typer, er det svært at sige, præcist hvad der hjælper dig og netop din type søvnløshed. Der er flere fine råd i tråden, og jeg vil blot supplere med min erfaring.

Melatonin hjælper lidt, men det er intet vidundermiddel. Det kan købes lovligt inden for EU, selvom det kræver recept i DK. Vær obs på hvad du bestiller, da det er 'urtekræmmere' der typisk sælger melatonin, kommer der nemt alt muligt uønsket med i - f.eks. høj-dosis vitaminer o.lign. Stærkere, receptpligtige præparater bør klart undgås og burde ikke være nødvendige, uden fysiologiske - eller meget stærke psykiske - symptomer.

For mit vedkommende handler søvn om meget stringente regler. Fast tid for søvn og fast tid for vækkelse, lige meget om det er weekend eller hverdag. Ingen lure i løbet af dagen. Det er en kunst at gå i seng og 'slukke hjernen', i hvert fald for mig. Hvis ikke det lykkedes at døse hen på 20 min, så stå op og læs noget ikke alt for teknisk, og gå i seng igen, når du føler dig træt. Nogle gange skriver jeg også, men husk det kræver en skærm uden blåt lys, da du ellers bliver ganske vågen. Det er også vigtigt at have et ritual om din seng: lad være med at ligge og læse / se på din laptop i sengen. Den er kun til søvn (søvn-forsøg) og sex. Hvis du ikke sover efter 20 min, er det ud af sengen og soveværelset.
Det giver let nogle seje og udmattede dage i starten, men når først rytmen kører, finder du hurtige at den naturlige træthed kommer regelmæssigt. Hvilket interval for søvn der passer dig bedst er svært at sige; her må du mærke dig frem.
Mht træning, kan jeg selv træne til min krop er ved at falde fra hinanden, uden det påvirker min søvn. For mig er det rent kognitivt et spørgsmål om at slukke.

Fordelen ved melatonin tilskud er, at du kan sidde foran en skærm helt frem til du går i seng. Om du så skriver, læser, spiller spil eller ser film/serier, er det jo nok foran skærmen de fleste moderne mennesker er.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2019 19:30 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
https://www.bog-mystik.dk/sov-nar-du-vi ... musik.html
Jeg har haft stor gavn af disse guidede meditationer og de skal snart bruges igen.
Har brugt dem hver nat i flere år, den kræver lidt indkøring, men det er det værd.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 jan 2019 16:57 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 jan 2019 11:53
Indlæg: 2
Tak for alle de brugbare råd.

Ham Niels Larsen er for vild, det er en kæmpe vinder!!!!
Dog som alt andet intet vidundermiddel, så der er nul skærm inden sengetid, baldrian, og så en duft lavendel ved hovedpuden.

træning virker opfriskende, så det er gårture i skoven istedet - har I flere gode råd, så lytter jeg :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 jan 2019 23:07 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2018 20:30
Indlæg: 63
Fremstillet melatonin er ikke noget vidunder middel. I sig selv er det et stof hjernen producerer for at gøre os klar til at lukke øjnene. Mit eget kendskab (pga. naturligt underskud) til det er ret dårligt da det selv i en høj dose havde en ubetydelig effekt på mig.

_________________
Jeg kan ikke foredrage politisk korrekthed.
Politisk korrekthed < idiotisk racisme.

I det mindste siger de hvad de mener og er ikke bare nikkedukker.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2019 14:00 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 okt 2018 11:52
Indlæg: 77
Geografisk sted: København
sleep skrev:
Så fik jeg endelig oprettet mig herinde :)

Jeg har problemer med at sove, og vil høre om der er andre der har erfaringer med midler til at afhjælpe søvnproblemer?
Cannabis er ikke en mulighed, ligesom lægen heller ikke er til nogen hjælp.


Hvis lægen ikke vil udskrive almindelige sovemidler som fx. zopiclon eller lignende, kan han eller hende ofte overtales til at udskrive Phernergan, en antihistamin, som var i håndkøb ind til fornyligt, men ikke længere. Jeg har prøvet alle de velmenende og for nogle meget virksomme råd som er nævnt her, men det er kun medicin der virker for mig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2019 01:08 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
Masse af fysisk hårdt arbejde og hvid støj til at falde i søvn på er det der virker bedst for mig. Og ja ingen skærme og indtage af stimulus i timerne op til jeg skal sove er også vigtig. Hjernen har brug for at kede sig, inden den skal sove tror jeg

Især den her hvid støj er jeg specielt glad for i øjeblikket, der er noget lækkert over mellemtone området der tricker noget inde i mig, som de andre i sværere grad gør:

https://www.youtube.com/watch?v=VjinO8gnxFg

_________________
Den røde knap →


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team