Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 19:24


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 30 nov 2015 21:53 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Fedt, mange tak!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 dec 2015 01:44 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 okt 2015 22:00
Indlæg: 75
Geografisk sted: Verdens navle
Tak for svarende!

Altså det jeg også søgte efter fra starten af, var bare jeres yndlings filosoffer og titler.

Har fået massere af titler til at begynde med, men som Odden gjorde, vil jeg også gerne have nogle af de titler og filosoffer, i bedst kan lide og hvorfor. Det virker som om der er nogen herinde som har styr på det.

_________________
Hvad er ingenting? Hvis der ingenting er så er der jo stadig noget. Nemlig ingenting.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 dec 2015 13:14 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Et par til:
Den norske dybdeøkolog Arne Næss, samt den norske Goethe fortolker Andre Bjerke er interessante (se også Peter Norman Waage i denne sammenheng, ikke så filosofisk, men interessant: eksempelvis Jeg-Individets Kulturhistorie)

Fra muslimsk side er en del af mystikerne meget interessante. For eksempel Ibn al' Arabi - The Meccan Revelations, samt Suhrawardi - The Philosophy of Illumination.
Der er også en muslimsk mystiker der skrev et værk om græsk filosofi, som vandt stor anerkendelse, og derefter en bog der kritiserede hele den græske filosofi. Vanskelig for tilhængere og så sige at han ikke forstod græsk filosofi fordi han havde fået meget kudos for den første.. men husker ikke hvad han hedder.

(Alt dette skal ikke forstås sådan at jeg ikke har nogle meget kære filosoffer i den vestlige og mere traditionelle filosofi, for det har jeg bestemt, men de er som regel så almen kendte, og ikke værd at fremhæve her.. de står i oversigtsværkerne :))

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 dec 2015 17:35 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Er Sofies Verden blevet nævnt? Den synes jeg er en fin introduktion til filosofi.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 dec 2016 22:11 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 mar 2007 21:07
Indlæg: 691
Geografisk sted: KBH
spaffeh skrev:
Er Sofies Verden blevet nævnt? Den synes jeg er en fin introduktion til filosofi.


Synes det er en forfærdelig introduktion. Så vidt jeg husker, stopper den historisk omkring det tidspunkt hvor den egentligt interessante filosofi begyndte.

Mht. must reads: Freges Sense and Reference er helt klart stedet at starte. Derfra kan man bevæge sig til Russell (On Denoting), Whitgenstein (hvis man ikke har forudsætninger så en sekundærlitterær præsentation af hans Tractatus), Putnam (The Meaning of 'Meaning'), Kripke (Naming and Necessity), og alle de drenge der (bare lige en enkelt af hver af deres mest kendte artikler).

Vil man have lidt historisk baggrund er Kant kongen (fuldendt af Schopenhauer (og Schopenhauer skriver som en drøm og Kant mega bombastisk)). Helt tilbage til Aristoteles kan man da også gå.

Descartes må respekteres dybt for hans systematik, men hans filosofi skal man bare glemme. Så skal man hellere kaste et blik på Newton, Galieo og de drenge der.

_________________
The general form of a truth-function is [p¯,ξ¯,N(ξ¯)].
This is the general form of proposition.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 dec 2016 00:21 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Den er da fin til helt basic forståelse af Plato, Sokrates og lignende - pædagogisk og nem.

Altså, starter man med Kants Imperativer, bliver det måske lidt svært. Men det kommer selvfølgelig på niveauet, og jeg er enig i, at der er andre, som er en del mere interessante. Men den er hurtigt læs og fin, hvis man er helt noob til det..

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 dec 2016 10:00 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 789
Geografisk sted: Messier 45
Det er også en meget analytisk vægtet indgang som du skitserer, red pill :)
At sige, at Sofies Verden stopper historisk hvor al 'interessant' (analytisk?) filosofi starter er vel også at udelade, at der er forskellige indgangsvinkler til at læse filosofi. Fx idéhistorisk, hvor man læser teksterne ind i en kontekst og hvor fokus ikke er på om x filosof 'har ret' og hans argumenter gyldige, men på hvordan og hvorfor der er blevet tænkt som der er på et givent tidspunkt. Skolastisk tænkning kan da være meget værd at beskæftige sig med, hvis man vil vide mere om middelalderen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 apr 2017 21:43 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2017 23:17
Indlæg: 27
.


Senest rettet af von Nordatlanten 31 jul 2020 00:25, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 apr 2017 11:00 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 789
Geografisk sted: Messier 45
von Nordatlanten skrev:
Friedrich Nietzsche: Afgudernes Tusmørke – Eller Hvordan Man Filosoferer Med Hammeren


Det er en rigtig fed tekst, men jeg er i tvivl om jeg ville anbefale den som indgang til filosofi. Af den simple grund, at jeg synes det ville være synd, at ens første møde med fx Sokrates skal foregå igennem skæret af den filosofihistorie Nietzsche tegner op deri. :lol: Jeg ville vente med Nietzsche's sønderrivende kritik af traditionen, til jeg selv havde en vis fod indenfor traditionen.

Jeg sad forleden dag og bladrede i en af mine studiekammeraters filosofihistorier, 'Når mennesket undrer sig'. Den virker til at være af virkelig høj tekst-standard og er skrevet af en række af dansk humaniora/filosofis all-stars. Den tror jeg kunne fungere som et rigtig godt opslagsværk for en grønskolling, og for så vidt også for alskens andre filosofi-interesserede, der vil have et opslagsværk. Af andre gode overbliksværker, der trækker de store linjer og formidler klart og lettilgængeligt for noget nær enhver, udmærker Schanz' 'Europæisk Idéhistorie' sig særligt IMO. Derfra kan man dykke ned i det, man synes er interessant.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2017 22:22 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2017 23:17
Indlæg: 27
.


Senest rettet af von Nordatlanten 31 jul 2020 00:00, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2017 23:05 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 789
Geografisk sted: Messier 45
Nietzsche er nu langt fra den sværeste at læse, og det er ikke pga. utilgængelighed, at jeg ikke ville anbefale ham som indgang til filosofien. Det hænger mere sammen med det faktum, at han gennemgående filosoferer mod filosofien så at sige. Han kan da være skæg at læse for enhver, men man fanger måske ikke helt pointen i, hvad det faktisk er han 'gør', hvis man ikke har en eller anden footing indenfor den tradition han bestandigt piller fra hinanden. Ligesom man ikke får meget ud af at læse Heidegger, hvis man intet ved om vestlig ontologi forud for ham.

Selvfølgelig kan man læse hvad man vil, og i hvilken rækkefølge man ønsker. Jeg mener blot det giver mest mening at læse Nietszche i forlængelse af et forudgående engagement eller greb med traditionen. Og følgelig mener jeg, at det vil være synd at ens første engagement med traditionen skulle være i kølvandet på Nietzsche's kritik, siden det må efterlade sit spor og farve ens læsning på en eller anden vis jvf. det hermeneutiske princip.

Mit forslag til en kronologi for en ny, som vil 'ind i filosofien' er at starte ud med nogle af hovedværkerne fra Platon/Aristoteles og så ellers hoppe til tidlig moderne, med et par rationalister/empiricister, nok Descartes og Hume fordi de er de mest radikale udtryk af hver position IMO, og så Kant og evt. Hegel (hvis man har balls). Nietzsche ville følge bedre i trit hermed. Jeg synes ikke nødvendigvis nogle af disse tænkere er nemme, tværtimod er der meget komplicerede momenter i hver deres respektive filosofier. Men igen, jeg kan godt lide tanken om, at man orienterer sig i en filosofihistorisk fremstilling og derefter dykker ned, hvor man lyster. Men jeg vil holde fast i, at nogle ting skal læses til 'sin tid' og det ikke giver mening at starte ud med dem. Hvor meget mening ville det lige give at starte sin filosofivandring ud med førnævnte Heidegger eller Deleuze fx?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 apr 2017 00:03 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2017 23:17
Indlæg: 27
.


Senest rettet af von Nordatlanten 31 jul 2020 00:00, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 apr 2017 00:50 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 789
Geografisk sted: Messier 45
For det første, så ja. Du har helt ret i at det må rejse spørgsmål hos en uinitieret læser når Nietzsche skænder skikkelserne i filosofiens historie, og det giver forhåbentlig denne læser lyst/iver til selv at undersøge nærmere. Hvis man skal have det væsentlige ud af Nietzsche må ens læsning imidlertid være præget af en for-forståelse for den historicitet, der ligger bag hans særegne spørgemuligheder. Og det gælder for så vidt alle tænkere (Nietzsche er så en af dem, der bærer det eksplicit på sine ærmer). Det betyder IKKE nødvendigvis, at jeg er fortaler for, at man nidkært følger historiens kronologi fra Antikken til i dag i sit møde med filosofien.

For det andet, så er der forskel på kvalitativt gode læse-'oplevelser' (forfærdeligt udtryk) og at beskæftige sig med filosofi på et seriøst/akademisk (?) plan. Hermed ikke sagt, at noget skulle være bedre end noget andet, og man må for min skyld læse tingene akkurat som man vil.
Men du får mig aldrig til at gå med på, at man komplet uinitieret i den vestlige filosofi kan slå op i Sein und Zeit og udtrække og forstå det værks fulde betydning og signifikans.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jan 2019 00:52 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Necromancer lige med den her side - https://homepage.univie.ac.at/noichlm94/posts/structure-of-recent-philosophy-iii/

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 apr 2019 20:22 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Jean-Luc Marion: Being Given og God Without Being

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 apr 2019 21:28 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 789
Geografisk sted: Messier 45
Marion virker vildt spændende - har gerne villet læse ham i et stykke tid. En darling i mit personlige filosofiske pantheon er Lévinas, som han skulle arbejde meget i forlængelse af (so I’ve been told from people in the know). Var det i øvrigt ikke noget med, at hr. Jean-Luc skulle tale (talte??) i DK for ikke så lang tid siden til en eller anden konference, jeg ikke husker navnet på?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 apr 2019 11:08 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg ved det faktisk ikke. Jeg kom til kendskab om Marion gennem en ven, en ældre mand, der nu bor i Japan, hvor jeg også mødte ham på Nanzan Insititute for Religion and Culture. Han skriver også en del interessante bøger. Ham og Marion går vist way back.
Joseph S. O'Leary hedder han, og hans sidste bog er "Reality Itself" som tager Mahayane tekter op i dialog med vestlig teologi. Han har en trilogi: Questioning Back, Religious Pluralism and Chtistian Truth, og Conventional and Ultimate Truth - de virker gode. Plus bogen: Buddhist Nonduality, Paschal Paradox: A Christian Commentary on the Teaching of Vimalakirti.
De virker gode, men jeg har ikke læst så meget ind i dem endnu.

Ellers kan hans kollega James Heisig også anbefales (hvis ikke jeg gjorde det før): For eksempel: Nothingness and Desire, Jesus' Twin (en nylæsning af Thomas-evangeliet), og Dialogues at One Inch Above the Ground, som er en samling essays.
Han har skrevet en del om Kyoto-skolen, og har redigeret en god del, blandt andet serien Frontiers of Japanese Philosophy.
De er iøvrigt begge to gode folk at snakke og hænge med. Ingen snobberier eller elitisme, men istedet et ønske og opfordring til at "lægfolk" også deler deres tanker i skrift eller andet.

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 apr 2019 13:58 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 mar 2007 21:07
Indlæg: 691
Geografisk sted: KBH
Jeg vil gå imod mange herinde og sige: Start fra slut 1800-tallet med Frege, der startede hele den nutidige matematiske logiks skole.

Ej ok. Måske du kunne starte lidt tidligere med Hume. Og Kant for helvede! Og lige hurtigt Descartes. Og lige lidt Locke. [edit: OG NEWTON for satan da!] Ja ok..... det blev lidt mere kompliceret end jeg lige havde regnet med.

MIN POINTE ER: det er nice at kende sine gamle filosoffer, og det er desværre ofte nødvendigt for at forstå de nyere af slagsen. Men filosofien har klart været fedest de seneste 100 år. Hvis jeg nu kunne vælge, hvilke filosoffer, jeg ville have læst, ville jeg vælge inden for de seneste 100 år og skære alle de gamle fra! Men spørgsmålet er jo så, om jeg helt ville have forstået de nyere....

[EDIT: Når alt det er sagt, så er det tit de samme problemer, der går igen. I nyere tid er de bare blevet mere forfinede, og tager højde for den krop af viden, der er opbygget siden de gamle behandlede problemerne. Jøsses, ville bare lige slå et slag for nyere filosofi]

_________________
The general form of a truth-function is [p¯,ξ¯,N(ξ¯)].
This is the general form of proposition.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 apr 2019 17:09 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 okt 2018 11:52
Indlæg: 77
Geografisk sted: København
Hvis du vil have en helt anden og mindre skematisk (reduktionistisk) introduktion til filosofi, kan du læse vel nok danmarks pt. mest i udlandet anerkendte filosof, Dan Zahavis introduktion til fænomenologi.

https://www.gucca.dk/faenomenologi-bog- ... -8EALw_wcB

Jeg har fulgt ham på afstand på Center of Subjectivity Research, og det har været fantastisk. Der er fri adgang til en del af hans konferencer og seminarer (men det kan altså godt være lidt langhåret hvis ikke man er bekendt med stoffet)

Fænomenologi handler om en beskrivelse af "væren i verden" uden at reducere det til skemaer eller begreber. Det kendes også som en form for bevidsthedsfilosofi, hvad betyder "jeg" og "Du" i forhold til "Tingene/ verden" på et helt grundlæggende niveau.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 apr 2019 01:06 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
@the-red-pill
Hvilke nye filosoffer, og også gerne også artikler/værker, tænker du særligt på? Jeg synes ofte ny filosofi kan være lidt 'fladt' at læse, eller bruger for meget krudt på en særlig niche-læsning af gamle kerneværker, som så får lov at være grundpræmis for argumentet/argumenterne, og derfor kan være noget ustabil eller simpelthen ende ud med uinteressante og beskedne konklusioner. Jeg ville gerne se et slag blive slået for ny filosofi, men oftest ender jeg med lidt en meh oplevelse.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team