Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 00:50


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 16 nov 2018 22:53 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Kære alle!

Jeg gik i dag ude i det gode vejr og tænkte over hvordan man bedst muligt kunne bevare den fine tradition med at gå ud i naturen og plukke sine egne svampe her i efterårsvejret uden at skulle lyde belærende for de yngre, eller opmuntrende for de ældre.

Jeg er nemlig kommet frem til at det er bedst at vi passer godt på vores marker såvel som vores adfærd på dem, således at ikke der bliver tiltrukket for meget opmærksomhed eller ødelægger forholdene for svampene og andre plukkere. Jf. markerne tæt på Aalborg lufthavn (Blev lukket, overvåget og indhegnet grundet opsigt mm)

Derfor vil jeg lave en liste med dem jeg kom på, og opmuntre jer til at følge trop og skrive jeres egne på eller debattere og udpensle andre forhold ift. plukning som jeg ikke har tænkt på.

Here goes:

1. Saml dit skrald op efter dig og lad være med at efterlade tomme øl/sodavandsdåser eller madpapir som sviner og tiltrækker måger og sure landmænd eller Vej og Park som enten begynder og montere bænke og skraldespande eller sætter et hegn/skilte op.

2. Hiv ikke hele stænglen med op sammen med roden/myceliet. Alle som har dyrket svampe hjemme ved at der ofte er mange små som sidder i klynger og på den måde separerer du faktisk ofte de små som ikke er kommet op, fra deres næringskilde, og det betyder mindre svampe til dig eller den næste som kommer forbi. Knips dem af så langt du kan nå ned, og lad være med at whine over det halve gram du mister ud af ti, og sæt pris på at du har muligheden.

3. Pluk heller ikke helt små eksemplarer giv dem en chance for at vokse sig store nok til at kunne sætte spore og sætte deres "frø" i de lune kokasser til næste år. Selvfølgelig kan der gå lang tid før de sætter spore men hvis alle lod de helt små stå, er der større chance for at de forbliver usete og når at sætte sporer, inden en anden eller du selv får nosset dig sammen til at tage ud i kulden igen.

4. Lad vær med at trippe på selve marken hvis det er et sted andre også plukker eller der kommer folk og lufter hunde mm. Folk er weird nok i forvejen men er man på svampe sender man de mest creepy vibes til mugglere, og på nul komma fem har marken fået et skidt ry hos de lokale. En 15 årig som badtripper og skal hentes af en ambulance fordi græsset smelter, er rent guf for lokalsprøjten og et mareridt for andre plukkere som får en hær af mødre med sand i fissen op til kamp mod Narkosvampene!

5. Hvis man så er en ung knejt og plukker svampe og tripper et andet sted men stadig får badtrip og teer sig tosset, så skal andre ikke vide hvor man har plukket svampene eller hvem som hjalp en med at identificere dem (Psychedelia) Hvis man er gammel nok til at plukke og spise sjove svampe, er man også gammel nok til ikke at lede sine vrede forældre til den mark og lave en masse postyr omkring det, så andre mister muligheden for at plukke til sig selv. (Tys Tys)

6. Tag gerne en pose Gulerødder eller Æbler med til markens beboere, da det faktisk er deres efterladenskaber som lægger bestanddel for svampene vi plukker. Lad være med at fodre dem før du har ledt, da du ellers bliver yderst populær og ikke får tid til meget andet end at rende fra en flok fans der følger dig og potentielt tramper alt ned omkring dig inden du får set dig om.

7. Lad være med at komme i dit fulde psytrance outfit med glitter i håret og alle mulige farver i krydderen, fordi du lige følte dig psykedelisk da du skulle ud og samle svampe. Ikke for at pisse nogle af men hvis en helt flok slaskede hippier med joints i kæften og filtrede dreadlocks trasker marken igennem med en boomblaster, er det ikke svært at lægge 2 og 2 sammen. Det handler ikke om at tilpasse sig, det handler om at tænke sig om og vide hvornår det er smart at tiltrække opmærksomhed, og hvornår det ikke er. Hver ting til sin tid, da festivalopførsel med jordfed og trommecirkler, kan ødelægge det for alle de andre. Naturvejleder med en svampebog, er looket man aldrig går helt galt i byen med, såfremt man vil være stealth som en mofo. Ellers bare en hue over de farvede dreads og efterlad tjubangen derhjemme.

8. Hvis man er heldig nok at have mange marker man kan plukke fra, så lad være med at udhule de marker som andre også plukker på, man jo har mulighed for at finde en del fra de andre. Det handler om at sørge for at så mange som muligt kan få oplevelsen af at komme ud og nyde naturen og komme hjem med en fin lille fangst, ikke om hvem som kan plukke til flere års forbrug. (Medmindre selvfølgelig andre ikke frekventerer marken, i så fald det ville være spild ikke at gøre det) Det er heller ikke særligt svært at lave et par monotubs og blive selvforsynende året rundt hvis man er glad for svampe.

9. Hvis du ikke længere plukker eller bare er i dit gavmilde hjørne, så læg nogle af de steder op inde på SvampeAtlas, så de lokale kan se hvor de evt. kan findes. Hvert år er der tonsvis af SN som bare står urørt ude på Lars Tyndskids marker og rådner hen, fordi ingen plukker dem eller ved de er der. Lad os få opdateret siden med nogle nyere fund, da man hvert år ser en masse nybegyndere vandre rundt på steder der ikke har set skyggen af en SN i årtier.

10. Tag en noob under armen og vis dem hvordan man plukker, eller tripper. Det kan være en livsændrende oplevelse at blive taget under vingerne af nogle erfarne trippere og finde sine egne svampe og indtage en smule og se efterårsfarverne i skovene på denne årstid. Mange tør ikke eller tror ikke de kan finde ud af at identificere dem, så hvis man lige kan undvære en eftermiddag engang, så stil dig til rådighed og bryg noget kaffe og hav et par Valium i lommen hvis i skal indtage svampene.


Hvis der var en eller anden måde at etablere sporene på andre marker med gode forhold, som ikke involverede at grave rygbrækkende mængder jord op, ville jeg også have skrevet den på, men har hørt at det er ret svært at få til, selvom jeg har hørt om nogle, som det vist lykkedes for.

Er der flere forslag, modtages de med kyshånd og syntes egentligt bare at debatten er interessant, da trenden med psykedelisk terapi, heroic doses og microdosing mm. meget vel, gør at der inden få år, kommer meget trafik rundt på markerne i efterårsmånederne.

Vh. Nafets


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2018 00:52 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Det skal også nævnes at jeg faktisk har haft en rigtig pæn sæson i år i det Jydske, så der er ingen skjult bitterhed eller opsang på nogen måde. Kan dog ved nærmere eftersyn godt se at jeg kommer til at lyde lidt som folkeskole-pedellen der brokker sig over en kombination af hængerøve og stole der ikke er sat op, beklager på forhånd !


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2018 01:03 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 20 nov 2015 14:40
Indlæg: 88
Jeg får ikke indtrykket af, at indlægget får en pedel-agtig tone. Jeg synes, at det er et super fint indlæg, der lægger op til at man skal bruge sin sunde fornuft. Det kan jeg godt lide.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2018 11:20 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 08 okt 2013 23:10
Indlæg: 22
Vil ikke træde nogle over tæerne, men som ny uerfaren plukker bør du ikke gå hen der hvor de andre samler på marken. det er sku ikke rimeligt at andre skal lav det grove arbejde og så kommer du uden at have lavet en indsats og plukker det andre måske har brugt årevis på at perfektionere. syntes faktisk det er helt fint at ungdommen kommer lidt ud og væk fra pcen. vi andre gik og cyklede mange tusind kilometer for at kunne være selvforsynet med shrooms. tænk lige over det når du ser en person der plukker, hvis det ser nemt ud er det jo ikke sikkert det var det fra starten.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2018 12:08 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 dec 2016 14:21
Indlæg: 266
Geografisk sted: København
Tophat skrev:
Vil ikke træde nogle over tæerne, men som ny uerfaren plukker bør du ikke gå hen der hvor de andre samler på marken. det er sku ikke rimeligt at andre skal lav det grove arbejde og så kommer du uden at have lavet en indsats og plukker det andre måske har brugt årevis på at perfektionere. syntes faktisk det er helt fint at ungdommen kommer lidt ud og væk fra pcen. vi andre gik og cyklede mange tusind kilometer for at kunne være selvforsynet med shrooms. tænk lige over det når du ser en person der plukker, hvis det ser nemt ud er det jo ikke sikkert det var det fra starten.


Jeg forstår godt hvad du mener Tophat, men problemet som begynder er også at man render rundt uden at finde skyggen af en sn. Jeg synes i hvert fald det er frustrerende at have været ude over 10 gange i år uden at finde en eneste her i storkøbenhavnsområdet.

Jeg har så aldrig set én gå og plukke, så jeg har ikke været fristet, men synes måske ag folk er lidt rigeligt protektionistiske overfor de steder de plukker - det er trods alt ikke deres egen jord de plukker fra, så hvis en stakkel der ikke selv har været indsigtsfuld nok til at finde et sted, synes jeg måske skulle have lov til at lukrere lidt på at andre har været heldige/dygtige.

Hilsen Bluepill

_________________
"Klarsyn er som absolut gehør - bare med øjnene."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2018 12:25 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 18 aug 2017 06:54
Indlæg: 34
BluePill, det ikke kun dig der ikke kan finde dem i år.
Du kigger sikkert de helt rigtige steder.
Det simpelthen fordi der ikke er nogle i år.
I hvert fald ikke i kbh området.
Jeg har 3 spots. Fandt kun 1 ensom lille sjæl for en uge siden og har ikke set dens søskende og jeg er ude hver anden dag og tjekke.
Det bliver ikke i år desværre.


Senest rettet af MagicMirror 17 nov 2018 12:34, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2018 12:33 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 dec 2016 14:21
Indlæg: 266
Geografisk sted: København
MagicMirror skrev:
BluePill, det ikke fordi du ikke kan finde dem. Du kigger sikkert de helt rigtige steder. Det simpelthen fordi der ikke er nogle i år. I hvert fald ikke i kbh området. Jeg har 3 spots. Fandt kun 1 ensom lille sjæl for en uge siden og har ikke set dens søskende og jeg er ude hver anden dag og tjekke.
Det bliver ikke i år desværre.


Tak for info. Utroligt at året kan være så dårligt - det må skyldes tørke.

_________________
"Klarsyn er som absolut gehør - bare med øjnene."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2018 12:40 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 18 aug 2017 06:54
Indlæg: 34
Ja det også mit gæt.
For mig er det 2 sæsoner der er gået i vasken. Sidste år druknede de vist pga al den regn vi havde. Så det var en helt omvendt situation.
Men håber og krydser fingre for at den når at komme i år!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2018 13:25 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Rigtig god tråd, og grineren skrevet, kunne ikke holde masken ved punkt 7 :lol:
Ville det smarteste ikke være, set i lyset af de to sidste års tørhed, helt at undlade at plukke dem i år? Så de få der rent faktisk kommer op får mulighed for at sætte sporer til næste år, så der kommer en foenuftig population igen? Just a thought

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2018 14:19 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 08 okt 2013 23:10
Indlæg: 22
Shambhala skrev:
Rigtig god tråd, og grineren skrevet, kunne ikke holde masken ved punkt 7 :lol:
Ville det smarteste ikke være, set i lyset af de to sidste års tørhed, helt at undlade at plukke dem i år? Så de få der rent faktisk kommer op får mulighed for at sætte sporer til næste år, så der kommer en foenuftig population igen? Just a thought



Tror ikke at det måden de bliver høstet på, det skulle ikke betyde det store. har lige plukket på en mark der blev pløjet sidste år der kan man tale beskadiget mycelium. et lille trick i år er at de tit vokser helt tæt på høstletsvampe i får det nok lidt nemmere hvis det er skyet. foresten er en lille svamp vist lige så potent som den store og nemmere at sluge. en svamp har 400000 tusinde spore så det er vist ikke problemet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2018 14:49 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Interessant tanke, og støder også på marker som er helt fri for alt svampevækst som ligger klods op af andre som bugner med dem. Og det er på trods af at forholdene med kvæg, græslængde mm, er præcis de samme. Måske pesticider osv, måske fordi de er ret kræsne med deres medium, eller måske bondemændende har en metode til at holde dem i skak for netop at slippe for de uundgåelige luskepetere som flokkes til marken hvert efterår.

Kunne være man kunne gå og drysse det der grynede pulver og rester af stilke som altid kommer, ud på de friske kokasser rundt omkring kunne det potentielt være en mulighed. Men handler det om mediet og derigennem også hvad køerne bliver fodret og sprøjtet med, så kan det være de bare ikke får ordenlig ved på disse marker.

Jeg tror forresten at måden man høster dem på betyder meget, og den med ikke at hive svampen op med roden, er god nok, da jeg selv ved flere lejligheder har set helt små nede under/ved siden af, blive løsrevet og begynde derefter gå til. Går rent til spilde, da myceliet allerede har brugt næring på dem, og der er et begrænset antal gange det kan flushe.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2018 19:26 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 08 okt 2013 23:10
Indlæg: 22
nafets nu er jeg så en af dem der plukker alle typer af svampe og deltager i andre foras angående svampe og snakkker med andre folk der lever af at plukke svampe. så i skal ikke frygte det ødelægger det store. ok måske mister du en svamp eller 2 hvis du ikke lige tager de små med der vælter som skrevet tidligere stor eller lille de virker ens !! tror mere at det er tålmodighed og knofedt der er brug for husk nu at tænke over hvad der vokser rundt om dem og hvilken græslængde de foretrækker et givet år. ser tit folk lede steder med knæhøjt græs og har set folk finde dem i det høje men tror klart de fortrækker lidt lavere græs


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2018 20:35 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Tophat skrev:
nafets nu er jeg så en af dem der plukker alle typer af svampe og deltager i andre foras angående svampe og snakkker med andre folk der lever af at plukke svampe. så i skal ikke frygte det ødelægger det store. ok måske mister du en svamp eller 2 hvis du ikke lige tager de små med der vælter som skrevet tidligere stor eller lille de virker ens !! tror mere at det er tålmodighed og knofedt der er brug for husk nu at tænke over hvad der vokser rundt om dem og hvilken græslængde de foretrækker et givet år. ser tit folk lede steder med knæhøjt græs og har set folk finde dem i det høje men tror klart de fortrækker lidt lavere græs


Kan du have ret i bestemt. SN dog også en type som vokser på netop græs hvilket forringer området de skal penetrere for at komme fri. Det er en af grundende til at deres stængel kan sno sig sådan, såvel som at man ofte ser klynger med 2-6 svampe som står skulder til skulder. Var den første blevet hevet op med myceliet, er chancen stor for at de andre små også blev løsnet før de kiggede op. Dvs. der er ikke engang chance for at se dem, selvom de måske virker lige så godt som de store, da de ligger løsrevet nede under græsset og bliver nedbrudt. Prøv at trække græsset til side en dag du finder en lille klynge eller nogle stykker som gror sammen. Det er ret interessant at se hvor mange pins som faktisk ikke bliver til noget, ligesom i et indendørs grow, hvor temperatur og luftfugtighed svinger lidt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2018 13:09 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2010 23:00
Indlæg: 1268
Geografisk sted: Køleskabet
Tophat skrev:
Vil ikke træde nogle over tæerne, men som ny uerfaren plukker bør du ikke gå hen der hvor de andre samler på marken. det er sku ikke rimeligt at andre skal lav det grove arbejde og så kommer du uden at have lavet en indsats og plukker det andre måske har brugt årevis på at perfektionere. syntes faktisk det er helt fint at ungdommen kommer lidt ud og væk fra pcen. vi andre gik og cyklede mange tusind kilometer for at kunne være selvforsynet med shrooms. tænk lige over det når du ser en person der plukker, hvis det ser nemt ud er det jo ikke sikkert det var det fra starten.


Hvorfor ikke bare dele dit spot med den uerfarne? Det er jo ikke din mark - eller dine shrooms.

#11 - Ser du en gnaven hippie som Tophat, så vælt ham omkuld og løb af sted med hans svampe.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2018 18:38 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
det fanme #facts

:gud: :gud: :gud:

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2018 23:50 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Hindbærroulade skrev:
Tophat skrev:
Vil ikke træde nogle over tæerne, men som ny uerfaren plukker bør du ikke gå hen der hvor de andre samler på marken. det er sku ikke rimeligt at andre skal lav det grove arbejde og så kommer du uden at have lavet en indsats og plukker det andre måske har brugt årevis på at perfektionere. syntes faktisk det er helt fint at ungdommen kommer lidt ud og væk fra pcen. vi andre gik og cyklede mange tusind kilometer for at kunne være selvforsynet med shrooms. tænk lige over det når du ser en person der plukker, hvis det ser nemt ud er det jo ikke sikkert det var det fra starten.


Hvorfor ikke bare dele dit spot med den uerfarne? Det er jo ikke din mark - eller dine shrooms.

#11 - Ser du en gnaven hippie som Tophat, så vælt ham omkuld og løb af sted med hans svampe.



Både og, sure miner er der nok af ude i samfundet i dag og er selvfølgelig ikke fedt på markerne også, men hvis der er et stort areal ala dyrehaven eller lign. hvor newbies bare render i røven af ham den rutinerede og plukker svampene rundt om ham, fordi de ikke selv gider begynde at lede efter hotspots på marken, kan jeg godt følge tophat lidt. - Er man i tvivl så spørg vedkommende og få en sludder, måske er der endda en ny buddie at følges lidt med rundt og dele erfaringer og tips med. Men hvis man bare render i røven fordi man er doven og hverken gide spørge og være høflig og yde respekt, er det en anden sag. Det kan nemlig tage mange ture at finde de forskellige små klynger mm. hvor de popper op, og tror egentlig bare det handler om alm. pli og omtanke.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2018 10:19 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 08 okt 2013 23:10
Indlæg: 22
Hindbærroulade skrev:
Tophat skrev:
Vil ikke træde nogle over tæerne, men som ny uerfaren plukker bør du ikke gå hen der hvor de andre samler på marken. det er sku ikke rimeligt at andre skal lav det grove arbejde og så kommer du uden at have lavet en indsats og plukker det andre måske har brugt årevis på at perfektionere. syntes faktisk det er helt fint at ungdommen kommer lidt ud og væk fra pcen. vi andre gik og cyklede mange tusind kilometer for at kunne være selvforsynet med shrooms. tænk lige over det når du ser en person der plukker, hvis det ser nemt ud er det jo ikke sikkert det var det fra starten.


Hvorfor ikke bare dele dit spot med den uerfarne? Det er jo ikke din mark - eller dine shrooms.

#11 - Ser du en gnaven hippie som Tophat, så vælt ham omkuld og løb af sted med hans svampe.



he he det skal i sku bare gøre med jeres tændstikstynde pc arme, ville virkelig blive bange for sådan en curlingdreng som dig hindbær. har kørt langt over 20000km på cykel over de sidste 33 år hvor jeg har plukket , har mødt mange der går lige i røven på en . problemet er ikke i plukker , da de fleste ikke finder ret mange men problemet er i kun ser de mest åbenlyse af dem, hvilket gør det ret svært at finde sine hotspots. det er ikke kun med spids nøgenhat at det er et problem , når man plukker spisesvampe er det heller ikke anset som god stil at gå og spionere.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2018 16:22 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Go svampeplukker stil er: pluk kun dem du har tænkt dig og æde før næste sæson.
Plukker du flere end det så giv dem væk til værdigt trængende!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2018 17:09 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 nov 2018 16:30
Indlæg: 7
MagicMirror skrev:
BluePill, det ikke kun dig der ikke kan finde dem i år.
Du kigger sikkert de helt rigtige steder.
Det simpelthen fordi der ikke er nogle i år.
I hvert fald ikke i kbh området.
Jeg har 3 spots. Fandt kun 1 ensom lille sjæl for en uge siden og har ikke set dens søskende og jeg er ude hver anden dag og tjekke.
Det bliver ikke i år desværre.


Kan d ikke ha noget med den ekstremt lange sommer, hvor nattefrosten først kom sent....
Mindes en gammel anekdote : Danske 'Psylere' (SN) = "Plukkes lige efter den første nattefrost i september"? Er der noget om d!?
Sådan sagde 'de kloge' for 15 år siden..
Har dog kun selv plukket i d fri 2 gange, som var på græsarealer, hvor kreaturer græssede engang!!
Er hoppet på growth box-shrooms, bl.a fordi jeg bedre kan lide 'Cubensis'-trips... Der når jeg derud hvor alt er for :hjerte: ...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 nov 2018 12:34 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Den med nattefrosten har været en myte som åbenbart hænger godt fast, og har ikke noget med svampenes vækst at gøre. De kommer ofte frem i god tid før. Om det kan betale sig at lede efter dem der, svinger fra år til år.
Har også hørt en myte om at man ikke skulle plukke for tidligt om morgenen eller for sent da svampene trak sig ned og gemte sig i græsset om natten.. Folk har nogle livlige ideer om de Psylere dér!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 31 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team