Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 mar 2024 06:17


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 24 okt 2018 08:37 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Nogen der kan sige nogen noget om hvorfor eller er der nogen der synes noget om, at når man ser/kigger 'tiden' i et uvilkårligt display (fx et digitalt-/analogt-rundt-ur..(et decideret ur!!)) under påvirkelse af psykedeliske 'ting', hvorfor (dét) føles fælt/usmukt provokerende?

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 okt 2018 09:06 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2735
Fordi selve begrebet tid handler om at ting har en ende.. og dit trip derfor ikke vil vare ved. Plus den ensformige struktur i tid er det modsatte af trippets hoppen rundt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 okt 2018 09:18 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg synes det er sådan lidt op og ned! Har prøvet på et svampe trip at være sikker på at jeg var ved at være normal igen, så kiggede jeg på klokken og der var kun gået to timer. Det var en meget glædelig overraskelse for det måtte jo betyde at jeg havde mindst to timers trip tilbage og lige da det gik op for mig peakede jeg igen! Der var uret altså en katalysator for at jeg gav min hjerne lov til at trippe igen.

Jeg kan dog godt nikke genkendene til det du siger, men for mig handler det om at jeg generelt ser noget usmukt i menneskets systematisering af alting. Det er ufedt at stå i en kø, det er ufedt at være på facebook, det er ufedt at se fjernsyn osv. Tilgengæld er alt fra naturen smukt pga. den dynamiske struktur og tilfældigheden i hvad man oplever. For mig at se handler den psykedeliske oplevelse om at nedbryde afhængighed af systemer og opbygge barnet i en selv. Der er sku ikke mange børn der synes ure er the shit.

Jeg ved ikke om det giver mening, det er lidt noget lommefilosofi i hvert fald :)

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 okt 2018 09:28 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Fso skrev:
Fordi selve begrebet tid handler om at ting har en ende.. og dit trip derfor ikke vil vare ved. Plus den ensformige struktur i tid er det modsatte af trippets hoppen rundt.


Men er tid ikke netop '''noget'' uden 'ende'? Dvs 'noget' aldrig stopper.

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 okt 2018 09:53 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Hector Salamanca skrev:
Jeg synes det er sådan lidt op og ned! :)


Det kan man altså ikke sige om 'tiden'. Beklager, min fine ven.. :eyes:

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 okt 2018 11:14 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Provokerer tiden dig? Skal vi fucking smadre den eller hvad?

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 okt 2018 11:32 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Tror vi skal have fat i Demolition Master of Time!

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 okt 2018 12:19 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
En hurtig tanke er, at tid er en arbitrær størrelse. Vores normale komception af tid, er en rytme der giver mening i hverdagslivet. Når du tripper, er din rytme markant anderledes. Det er derfor "irriterrende", eller "forstyrrende" at observere en rytme (dit ur) som ikke harmonerer med din egentlige rytme (dit trip).

Ofte er min oplevelse, at tid enten passerer meget langsomt, eller fremstår helt meningsløst, under et trip. Det er derfor måske lidt provokerende, at se hvor langsomt tiden 'normalt' går. Som at prøve at holde en rytme med 427 sekunders interval. Det bliver blit et frustrerende "dunk", fremfor en rytme.

Dertil er der selvfølgelig en masse psykologiske aspekter og konnotationer man selv propper i oplevelsen, der kan spille ind.

Beklager slåfejl - skrevet i hast på smartphone


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 okt 2018 18:13 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2735
Bo Dega skrev:
Fso skrev:
Fordi selve begrebet tid handler om at ting har en ende.. og dit trip derfor ikke vil vare ved. Plus den ensformige struktur i tid er det modsatte af trippets hoppen rundt.


Men er tid ikke netop '''noget'' uden 'ende'? Dvs 'noget' aldrig stopper.


jo men alt har en ende, når det bliver målt i tid.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 okt 2018 18:44 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2002 01:01
Indlæg: 2454
Geografisk sted: Sjælland
Tempus fuckit

_________________
All perverts may not be marijuana smokers, but practically all marijuana smokers are perverts.
Colonel Garland Williams, former head of U.S. Narcotics Enforcement


Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 okt 2018 19:28 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
Måske psykedelika smelter de distraktioner, vi i vores hverdag gør, som fjerner os fra at være til stede i nuet - såsom at være meget tæt knyttet til diverse elektroniske apparater (smartphones især

Pfffff mega ja! Har hvert fald oplevet at mit ego bogstaveligt talt har siddet i den forpulede firkant.

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2018 00:04 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Det er også nice at opleve samme slags tab af tid uden at være på drugs. Nogle gange er jeg helt fordybet i <thing>, kigger på uret og får samme sådan fuuck-fornemmelse. Så kan jeg kun lave <thing> i 30 minutter endnu, fordi jeg skal i seng osv, og det mega provokerende. fuck you time. men det er også nice nogle gange at kigge på uret og se, at man har 5 timer tilbage at lave <thing> i.

v ik hvorfor j skriver sådan her stop mig pls
heh

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2018 14:03 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Tak for svar fellas. Kan især godt følge det som reandomname og andre skriver med at man kommer ind i 'en anden rytme', hvor tiden som vi kender/fornemmer den ikke længere hører til/giver mening.

spaffeh skrev:
Provokerer tiden dig? Skal vi fucking smadre den eller hvad?


Det er helt sikkert! Den kan bare komme an(d) på en prøve.

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2018 16:01 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Tid er bare irritererende, også i filosofien hvor man i flere tusinde år har diskuteret hvad tid er for en størrelse. https://plato.stanford.edu/entries/time/
Den første jeg kan komme på, der har forsøgt at begribe tiden var Parmenides og Zenon omkring år 500 fvt.

Der er også dem der hævder at tid er den fjerde dimension, på linje med de rummelige dimensioner (højde, længde og bredde). Det har jeg aldrig abonneret på, synes det virker ret absurd/tilfældigt at gruppere tiden som dimension, den adskiller sig markant fra de andre i gruppen, og har ikke rigtig nogen sammenfald i karakteristika, ud over at være en betingelse for eksistens.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2018 00:28 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Bismann skrev:
Der er også dem der hævder at tid er den fjerde dimension, på linje med de rummelige dimensioner (højde, længde og bredde). Det har jeg aldrig abonneret på, synes det virker ret absurd/tilfældigt at gruppere tiden som dimension, den adskiller sig markant fra de andre i gruppen, og har ikke rigtig nogen sammenfald i karakteristika, ud over at være en betingelse for eksistens.


^^Det er så vidt jeg husker dét filmen Interstellar fx prøver at beskrive. I øvrigt er det en virkelig god film efter min mening. Ved dog heller ikke hvor stor tilhænger jeg er af dén teori. Det lyder for overdrevet i mine ører. Men ikke desto mindre, så ku' det være overdrevet sejt hvis det passer/passede. :roll:

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2018 13:35 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Jeg beklager, at jeg både genopliver tråden, og samtidig kører den lidt off-topic, men jeg synes det kunne være interessant at dykke ned i, hvad der er galt med billedet af tid som en 4. dimension. Altså, hvis der er andre der vil dykke med..
Bismann skrev:
Der er også dem der hævder at tid er den fjerde dimension, på linje med de rummelige dimensioner (højde, længde og bredde). Det har jeg aldrig abonneret på, synes det virker ret absurd/tilfældigt at gruppere tiden som dimension, den adskiller sig markant fra de andre i gruppen, og har ikke rigtig nogen sammenfald i karakteristika, ud over at være en betingelse for eksistens.

Jeg synes, at noget af charmen ved det billede, du beskriver er, at hvor vi normalt tænker på bevægelse som et objekts bevægelse langs en, eller flere, akse(r), kan tid beskrives som en akse alle objekter kollektivt bevæger sig langs. Vi tænker på dimensioner som noget man kan bevæge sig i. I den relation, er tid vel blot en dimension, hvor det kun er muligt at bevæge sig én vej(?). Jeg kan umiddelbart ikke se, hvilke karakteristika der adskiller de "normale" tre dimension fra en 4. tids dimension. Rent subjektivt er der selvfølgelig en enorm forskel forbundet med, hvordan man interagerer med forskellige dimensioner. Men er der så stor forskel på tid og rum, hvis man f.eks. er en sten? Alle 4 dimensioner lader til, at være noget man er udbredt i - hvilket netop også er hvad fysikken fortæller os.

Anyway, egentligt er jeg nysgerrig, fordi jeg altid har tænkt denne model / tanke som værende meget intuitiv - specielt ifht f.eks. B-teorien om tid. Den påstår, at al tid findes hele tiden - altså at alt eksisterer samtidigt og at fortid/fremtid og nutid er lige virkelige. Derved også at begreber som "nutid", "datid" og "fremtid" essentielt er meningsløse. Dét synes jeg, er noget mindre intuitivt og ret fortænkt.

De eneste, som jeg kan tænke på, der vil afskrive tid som en 4. dimension, er fysikere der mener, at der er 4 rumlige dimensioner - men ingen tid. Jeg er ikke sikker på, at det er specielt bedre i relation til formålet her, men nærmere en generel konceptionel pointe. Se evt. Dette link for en lettere populær artikel)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2018 19:20 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Jeg synes problemet med den tilgang er at man betragter/teoretisere tid som noget lineært, som så derfor kan blive afbilledet i et koordinatsystem som en lineær linje/akse, eller som du siger en fjerde akse som de andres flyttes af, hvorved det gøres rummeligt. Det er derfor fristende at lade måden man matematisk teoretisere/afbilleder tid på, f.eks. som variabel eller akse gøre tiden "rummelig målbar" og i en forstand fysisk. Men man laver en teoretisering af tiden (der kan være nok så brugbar) for så at bruge teoretiseringen som værende ensbetydende med tiden, altså at tiden er rummelig fordi teoretisering er det. Jeg er helt med på at man kan tænke tiden, som var den rummelig, men der er forskel på det og så opfatte det som en rummelig dimension i ontologisk forstand. For mig at se er tiden fundamentalt af en anden beskaffenhed end de rummelige dimensioner. Tid er både konkret og i overført betydning 'uhåndterbart'. Man kan ikke pege på tid. Tid er mere af metafysisk end fysisk beskaffenhed. Tid er mere oplevet end det er en faktisk værende entitet. Alene det, at når man matematisk forsøger at afbillede tid, er man nødt til at gøre det indenfor de tre andre dimensioner/akser, er nok til at jeg har vanskeligt ved at opfatte tid som dimension, på linje med de rummelige dimensioner.
Jeg har også lidt svært ved at forstå dit eksempel med stenen, er der noget som helst (i hele Verden), der ville gøre en forskel hvis man var en sten?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2018 20:28 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Pointen med eksemplet var blot det simpleste scenarie hvori det subjektive aspekt ikke skulle betragtes. Pointen er, at for at dit argument holder, er det nødvendigt at demonstrere hvordan tid askiller sig fra rum. De fleste ontologier, der beskriver tid, gør det gennem relativitet og "space-time worms", eller f.eks. "spotlight". Begge disse konceptioner, må da siges at betragte tid som en lineær dimension. Der er derfor, til syneladende, ikke nødvendigvis metafysiske problemer forbundet, med tid som en lineær dimension. Det kan man selvfølgelig være uenig i, men jeg ser ikke hvor du har retfærdiggjort, at der er nogen forskel på dimensionen tid, og dimensionen rum - andet end at du mener at tid og rum føles anderledes. Her kommer stenen ind i billedet. Den føler ikke, den er bare. Den udstrækker sig i rum, og den udstrækker sig i tid. Jeg ser ikke hvor du viser forskellen på, at udstrække sig 10 cm og på at udstrække sig 2000 år.

Som f.eks. en "space-time worm", er tid vel heller ikke uniformt lineær, men måske nærmere en ujævn flade, der repræsenterer "nu", og en komplet samling af alle konfigurationer af masse bag sig. Så linearitet er nok ikke nødvendigvis et krav for, at kunne tænke på tid som en dimension.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 okt 2018 00:40 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Min pointe er at måder man har forsøgt at anskueliggøre et metafysisk vanskeligt begreb som tid, har gjort at man har konkretiseret og gjort tiden fysisk, for nemmere at forsøge at begribe, hvad det er for en størrelse. Om det er linjer, plader, spiraler, donuts eller hvad nu man har forestillet sig tiden konkretiseret som, er mindre relevant i den sammenhæng. Det er for mig at se mere en abstraktion, som er ledsaget af hvordan man kan behandle diverse variabler matematisk.

Der er et utal af metafysiske problemer med tid, både som lineær dimension, og i øvrigt, tid er et af de største emner indenfor metafysikken.

Jeg tror stadig ikke jeg forstår helt hvad dit eksempel med stenen skal bruges til, er det ikke bare bevidst at lukke øjnene for de sanser og øvrige måder vi har at erkende tid og rum som, hvis vi skal forestille os at vi er foruden dem. Jeg mener i øvrigt også, at der er ret stor forskel på hvordan noget kan siges at udstrække sig i rum, og udstrække sig i tid. Udstrækning i tid er er imo.også på kanten til concept stretching.

Jeg mener da jeg har nævnt nogle forskelle på tid og rum, der gør at tid afviger for meget for at kunne grupperes blandt de ellers meget homogene dimensioner, længde, bredde og højde. Jeg tænker da også at en naturvidenskabsfyr som dig, kan se at enhederne er markant forskellige. Man kan ikke måle tid i meter og man kan ikke måle højde i sekunder..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 nov 2018 01:28 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Uafhængigt af "et utal af metafysiske problemer" tror jeg, at langt de fleste filosoffer, der beskæftiger sig med metafysik, tilslutter sig B-teorien for tid i en eller anden grad. Derved også, at tid er en form for rumlig dimension (i.e. spacetime). Det gælder i hvert fald de filosoffer, jeg kender. Det betyder ikke, at du tager fejl - ej heller er det min mening, at du skal ændre mening. Jeg tror helt klart, at tid er et af de steder hvor metafysik bare ikke har en chance for, at gøre meget andet, end at spekulere, mens vi venter på data.

Ideen med stenen er egentligt blot, at en metafysik der forsøger at forklare tid fænomologisk, allerede har fejlet. Det at sanse og tænke, kan ikke være en faktor for, at forstå tid, da det vil gøre tid til et mærkeligt begreb i relation til ting, der -ikke- sanser. Tid må altså være en kvalitet som er uafhængig af, hvordan man tager den ind. Effekten af tid er den samme på os, som på f.eks. på en sten, og derfor er dette perspektiv langt mere relevant, end et fra et menneskeligt perspektiv. Ellers snakker vi ikke tid, som et fysisk begreb, men derimod som et koncept.

Det at der er forskellige enheder, gør mig ikke så meget; både længde og tid er størrelser der kan ses på en skala, måles i bidder og bruges som målestok. Måske kunne man endda argumenterer, at da meteren nu er defineret ud fra et antal svingninger af lys med en bestemt bølgelængde, er meteren knyttet intimt til tid, da lys med en bestemt bølgelængde også har en bestemt svingningstid. Ligeledes er sekundet en fast enhed, defineret udfra antallet af emissioner fra et bestemt grundstof ved 0K. Antager vi, at lysets hastighed reelt er en fast størrelse, er der altså en fast sammenhænge mellem sekundet og meteren, selvom de ikke måler samme ting. Som en "naturvidenskabsfyr" giver 4. dimensionalisme også god mening, da det er den position fysikken understøtter bedst. (Ikke derved, at den forståelse er ultimativt rigtig)

Det med udstrækning i tid, synes jeg nu ikke er så abstrakt. Du kender nok visualiseringer, men her er alligevel en. Tænk f.eks. på, hvordan alle celler i din krop, set som en "spacetime worm", danner en ubrudt linje hele vejen tilbage, til den tidligste celle. Hvis ikke det er udstræking i tid, hvad er det så?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team