Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 15:25


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 11 aug 2018 12:21 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 feb 2018 10:16
Indlæg: 103
.


Senest rettet af terribilis 31 jan 2019 21:16, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2018 13:49 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 aug 2012 19:57
Indlæg: 269
Kan sagtens genkende den skræmmende følelse af total afholdenhed, et dilemma jeg før har stået i.

Har selv haft succes med misbrugsbehandling, primært ift. cannabis, hvor jeg søgte hjælp til at opnå en kraftig reduktion. Der blev arbejdet en del med tilladende og ambivalente tanker.
Det som hjalp mig på den lange bane, var en længere pause(116 dage), hvor jeg ikke røg. Derefter var jeg meget bevidst om mit handle- og tankemønster i forhold til den efterfølgende trang der ville opstå, når jeg røg igen. I den længere pause, brugte jeg meget mental energi, på at gøre mig selv bevidst om, at jeg ikke ville tilbage til det gamle forbrugsmønster.
Motivationen efter jeg havde røget igen, var derfor høj, og jeg mener jeg holdte en yderligere pause på 40 dage. Denne pause er efterfølgende blevet kortere og kortere, men jeg har ikke på noget tidspunket, nærmet mig mit maks, hvor jeg røg i gennemsnit 4 dage i ugen og konsekvent fredag, lørdag, søndag.

Jeg bruger en app der hedder habitscore, der tæller de dage jeg ikke ryger og man kan se hvor mange dage man har holdt i streg. Det har været en kanon motiverende faktor, som har gjort det lettere at fortsætte den gode stime af dage uden røg. Samtidig giver det et visuelt overblik over fx. den seneste måneds forbrug, hvilket har været godt til den refleksive proces.

I forhold til dit misbrug, er det svært at sige om det rigtige er total afholdenhed eller kraftig reduktion. Men du kan som det første lave et SMART mål om kraftig reduktion, så slipper du for at slås med tankerne om total afholdenhed. Hvis du ikke er bekendt med SMART mål, vil jeg gerne hjælpe dig med at uddybe eller opstille et. Herefter vil det være smart at offentliggøre det i denne tråd, så vil du føle dig mere committed til at gennemfører, hvilket skaber mere motivation.

Du er velkommen til at skrive pm hvis det er :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2018 14:51 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
Det er forskelligt hvad der virker for mennesker. Har haft perioder med tung røg, hvor jeg kunne stoppe så let som ingenting (dvs hver aften til K.O., langt fra nær så hårdt som så mange andre), hvilket jo var let og dejligt, men jeg har fks. Altid haft let ved at sove, så kunne godt se folk med søvnproblemer have rigtigt svært ved at lade være, men samtidig have det rigtigt problematisk med at være frisk dagen efter.

Ting som opiater og benzoer burde trappes ud af generelt vil jeg sige. Kold tyrker er godt hvis man kan klare det, men forestiller mig mange bliver skræmt og fastholder det helt samme mønster som før. Stimulanter ved jeg ikke helt med, udover at jeg tror godt med mælk er ret godt Tila t komme ovenpå igen.

Hvilke stoffer døjer du med at kontrollere?

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2018 15:26 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 feb 2018 10:16
Indlæg: 103
.


Senest rettet af terribilis 31 jan 2019 21:16, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2018 15:31 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 feb 2018 10:16
Indlæg: 103
.


Senest rettet af terribilis 31 jan 2019 21:16, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2018 23:20 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 aug 2012 19:57
Indlæg: 269
Synes det er en skam, at du har formodningen om at du ikke bliver særlig gammel. Kommer du ud på den anden side, så har du masser af år at leve i. Kroppen er utrolig modstandsdygtig og med en sund livsstil, vil den med tiden altid skabe balance, medmindre man er syg selvfølgelig. Så se ikke på dit misbrug, som om du har lavet permanente fysiske skader, sådan forholder formodentlig ikke.

ift. SMART målet, så står det for: Specifikt, Målbart, Attraktivt, Realistisk, Tidsbestemt.
Et eksempel for dig kunne være.

Specifikt - kraftig reduktion af samtlige stoffer du indtager.
Målbart - det målbare er hvor meget du så må indtage stoffer, kunne være at du satte dig for, at du må ryge én joint om aftenen til at falde ned på.
Attraktivt - det attraktive ligger i, at du gerne vil ud af din mistrivsel - her kan du skrive en længere liste, hvorfor målet er attraktivt for dig.
Realistisk - her ser man overordnet på målet, om det du har stillet op er realistisk - vigtigt ikke at sætte baren for højt.
Tidsbestemt - for ikke at sætte baren for højt, ville jeg afprøve 10-14 dage, måske kortere, alt efter hvad du føler er realistisk.

Gennemfører du målet, ville jeg evaluerer perioden og opsætte et nyt. Beløn gerne dig selv, dog ikke med stoffer.
Håber det giver mening.
At komme ud af et misbrug er ikke let, men ved at opstille de rette rammer for dig selv, så øger du chancerne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 aug 2018 15:55 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 feb 2018 10:16
Indlæg: 103
.


Senest rettet af terribilis 31 jan 2019 21:16, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 aug 2018 16:09 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 aug 2012 19:57
Indlæg: 269
Ja det er en meget anvendt metode.

Det er nemlig meget bedre at få skrevet det ned. Det er alt for let at afvige fra det man har aftalt med sig selv, hvis tingene holdes i hovedet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 aug 2018 21:55 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 20 nov 2015 14:40
Indlæg: 88
Jeg røg næsten hver dag i 1 år. Jeg gad virkelig ikke stoppe. Jeg hadede at være ædru - festen måtte ikke have en ende. Min omgangskreds røg dagligt. Jeg tænkte, at det var normalt at være skæv hele tiden, fordi de var det. Indtil nogen sagde, at jeg havde gang i et misbrug. Så det er første step - selverkendelsen.
Da jeg fik selverkendelsen og ville stoppe, fejlede jeg adskillige gange... Men pauserne blev længere og længere. Bare 3 dages afholdenhed var flot. Derefter 5 dage blev til 14 dage og jeg var så pavestolt. Så man skal være i stand til at være stolt af sig selv og være i stand til at håndtere, at man kommer til at fejle. Derudover er det vigtigt at fravælge venner, der misbruger. Misbrugere holder ofte på hinanden. Ingen gider være fucked op alene. Så jeg ryddede op i min omgangskreds. Det tog mig 3-4 måneder at stoppe. Ja, der var koldsved, kvalme og appetitbesvær undervejs.

Dagen i dag ryger jeg et par gange om året. Desværre er det ikke særlig hyggeligt for mig at være skæv mere, fordi det minder mig om dengang, hvor jeg mistede kontrollen.
Jeg fører en kalender, hvor jeg sætter X, når jeg har røget. Jeg lyver aldrig i den kalender. Den kalender giver virkelig et overblik over, hvor graldt/positivt mit rygestop var dengang. Hvis du ønsker det, kan jeg sende et screenshot af kalenderen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 aug 2018 13:01 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 feb 2018 10:16
Indlæg: 103
.


Senest rettet af terribilis 31 jan 2019 21:17, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 aug 2018 19:52 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2005 01:27
Indlæg: 427
terribilis skrev:
Jeg befinder mig desværre (fortsat) i et ret alvorligt misbrug og jeg tænker på hvad der har virket bedst for jer der er kommet ud af misbruget. Er det total afholdenhed eller en reduktion af indtaget?


For mig har det der har virket bedst været reduktion af indtaget. Jeg ser på det, som at det er bedst at vænne krop og hjerne langsomt til at undvære den givne substans.

Min tanke har været, hvad hvis jeg kan finde noget det giver den samme ro og velvære som at ryge en stor fed pind ? Man vil jo nok desværre aldrig finde noget der virker 100 % på samme måde men uden de negative bivirkninger. Men man kan måske finde noget der er tæt på.

Kan du eventuelt finde en sådan aktivitet ?

_________________
"In many shamanic societies, if you came to a medicine person complaining of being disheartened, dispirited, or depressed, they would ask one of four questions: When did you stop dancing? When did you stop singing? When did you stop being enchanted by stories? When did you stop finding comfort in the sweet territory of silence?"
-Gabrielle Roth


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 aug 2018 20:55 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Helt klart også en anbefaling at lave nogle SMART mål.

Må jeg spørge, om du har nogle forskellige hobbier at give dig til?

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 aug 2018 00:38 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 feb 2018 10:16
Indlæg: 103
.


Senest rettet af terribilis 31 jan 2019 21:17, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 aug 2018 17:02 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 07 jul 2011 21:14
Indlæg: 807
terribilis skrev:
Jeg har faktisk flere sunde hobbyer, problemet er bare at jeg ikke kan finde glæden ved dem mere. Det er som om jeg har opgivet. Så kan onde tunger måske spørge hvorfor helvede jeg så ikke bare drikker eller sniffer mig selv ihjel i stedet for at sidde herinde og klynke. Men der er jo nok en del af mig som alligevel skriger på hjælp trods mit depressive livssyn.


Og det er der overhovedet intet galt eller underligt i ! Du skal aldrig gøre dig selv forkert. Jeg har brugt en del år i behandling efterhånden og jeg tror aldrig jeg er stødt på en som ikke siger som du gør. Det er meget normalt at der er 2 sider inde i en - den ene siger at det her burde stoppe inden det går helt galt mens den anden side siger noget i retning af at du har fuldstændig styr på det og det typisk er alle andre den er gal med.

Se det som 2 hunde - den ene hund (den trælse side af dig) har du fodret så længe nu at den er meget stærkere end den anden hund (den gode side af dig) som ikke er blevet fodret særlig meget - det er jo ikke så underligt at den som har fået mest foder vinder :)

Op med hovedet og tro på dig selv !


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 aug 2018 21:48 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 26 mar 2018 00:15
Indlæg: 28
1. Først tak for din ærlige refleksion i dette indlæg, og med risiko for at virke "corny" vil jeg rose dette forum og dets brugere for at skabe rum og støtte uden fordomme eller forhastede konklusioner til et indlæg som dette.
2. Terribilis -"fuck de unge tunger, hvorfor i alverden skulle du drikke eller sniffe dig selv ihjel, når du netop har et forum som dette,- og jeg tænker du er kommet næsten halvejs på en rejse, kun du kan tage, når du skriver som du gør.
3.Afholdenhe vs kontroleret indtag med nogen smuttere men ingen at stå til direkte ansvar for - Den er svær - Jeg tænker det ville være nemmere hvis man havde børn så ville der være en tydelig mening. Mistede selv en kæreste gennem 7 år i mit forsøg på kontrolleret indtag hvor vi havde forskellige oplevelser af hvem der havde kontrollen.
Jeg har bestemt ikke svaret på skal / skal ikke, men at dykke lidt ned i hvad man forsøger at opnå/mangler/erstatter med disse fantastiske stoffer kan hjælpe i vores søgen efter et mere sundt forbrug
beklager hvis dette indlæg blev lidt for dybt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 aug 2018 23:31 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 feb 2018 10:16
Indlæg: 103
.


Senest rettet af terribilis 31 jan 2019 21:17, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 aug 2018 23:38 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 feb 2018 10:16
Indlæg: 103
.


Senest rettet af terribilis 31 jan 2019 21:18, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 aug 2018 17:19 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 07 jul 2011 21:14
Indlæg: 807
Hej igen :)
Jamen jeg vil sige jeg har et meget afslappet forhold til rusmidler. Jeg har haft perioder i mit liv hvor jeg intet havde med den slags at gøre, dog er det ikke det jeg ønsker mig. Jeg vil gerne lære at kunne beherske mig og det syntes jeg faktisk går rigtig godt. Har valgt at holde mig fuldstændig fra nogle enkelte stoffer specielt dem som har sendt mig i behandling flere gange der må jeg erkende at jeg ingen kontrol har overhovedet så snart jeg er gået igang så det er ikke en mulighed længere.
Men at tage en tur på noget MDMA for at feste igennem eller noget ligende har jeg intet problem med overhovedet og sådan ønsker jeg gerne det skal blive ved med at være.
Total afholdenhed er ikke noget jeg ønsker mig men det virker for nogle det kommer an på den enkelte person.
Skriv endelig hvis du vil vide mere en PB er os velkommen hvis du skulle ha brug for det.
Held og lykke.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 sep 2018 14:11 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Total afholdenhed virker for mig. Har ikke taget stoffer eller drukket i over 4,5 år nu.

Det er den bedste beslutning jeg nogensinde har taget for mig selv. Det liv jeg har nu, kontra det jeg havde da mit forbrug udviklede sig til et misbrug - er ikke til at sammenligne!
Mistede med tiden alt. Venner, familie, økonomi, arbejde, kæreste og til sidst min egen tilregnelighed og psykiske helbred.

Jeg endte med at tage i behandling, ikke for min skyld men for min families skyld. Det var selvfølgelig ikke nogen succes. Jeg var af den opfattelse at jeg bare skulle ud af opiater og benzoer, så kunne jeg fortsætte med at feste hvis jeg undgik de her to stofgrupper. Halvanden måned efter jeg var kommet ud af første behandling sad jeg for første gang i mit liv med en nål i armen. Og så tog det fart. Lidt over 11 måneder senere var jeg så heldig at den kokain OD jeg tog, indtog jeg på sygehuset fordi at jeg var blevet opereret for fejlfix. Da jeg vågner op ligger jeg på intensiv og havde været ved at dø af hjertestop, dybt psykotisk de første par dage og fik døgnvagt på min stue, så jeg ikke smuttede derfra igen.

Det var først der jeg indrømmede overfor mig selv at jeg var en elendig bruger/misbruger af stoffer. Blev kørt direkte fra sygehuset og i døgnbehandling hvor jeg var i 7 måneder. Der fik jeg åbnet op for de her dybe emner omkring sorg og svigt som gjorde det muligt for mig at komme ud på den anden side - clean.

Er snart færdig med min drømmeuddannelse, har verdens dejligste kæreste, lejlighed og venner. Har fået en økonomi igen, har fået tillid igen fra familien og ja... listen fortsætter. Selvfølgelig kæmper jeg stadig med min stædighed ift det med at jeg aldrig skal drikke eller tage stoffer igen. Men jeg er heldigvis kommet så langt og reflekteret så meget over hvad jeg gik igennem, at jeg lettere og lettere kan se at den ene streg eller den ene bajer ikke er risikoen værd. Jeg er så afhængig i min adfærd at jeg misbruger alle nydelsesmidler, om det er sukker, sex, træning og sport, at jeg slet ikke er i tvivl om at jeg ikke vil kunne styre det, hvis jeg begyndte at bruge rusmidler igen.

Håber du gør det op med dig selv, hvad du gerne vil med dit liv. Jeg ved i hvert fald at da jeg begyndte at ryge tjald som 12 årig, havde jeg ikke set i krystalkuglen at jeg vil ende 12 år senere med det liv fuld af abstinenser og kriminalitet som jeg gjorde.

P.S... Dem der arbejder i døgnbehandlinger er ofte selv gamle misbrugere, så de ved ligesom hvad du går igennem. Synes du burde overveje døgnbehandling hvis du tror det er det rigtige for dig.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 sep 2018 21:53 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
“Total afholdenhed virker for mig. Har ikke taget stoffer eller drukket i over 4,5 år nu.
:gud:
Det er for sejt Obama


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: moby og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team