Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 14:38


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 13 jun 2018 09:21 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 jun 2018 09:07
Indlæg: 9
Hej er interasseret i at høre nogles erfaringer med led gro lys,
Er der nogen der har prøvet de 50w ufo led lamper, og kan sige om de virker. ?
Der er også de lidt dyre led paneler.
Men ville hjælpe meget med noget hjælp fra nogen som har prøvet og har noget erfaring med brug af led, og kan foreslå nogle der virker.
Takker på forhånd for alt hjælp.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jun 2018 12:58 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Cobs, Quantum Boards og Samsung Led strips virker til at være the shit lige nu mht. Lumen/Watt i forbrug og mht. lumen/kroner i indkøb. Jeg ville aldrig købe en UFO lampe, har aldrig set en der var pengene værd og som kunne hamle op med HPS. De er som regel fyldt med møgkomponenter og en køler der larmer og/eller er åndsvagt placeret så den er så ineffektiv som muligt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jun 2018 13:23 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 jun 2018 09:07
Indlæg: 9
Okay giver mening, har købt et led panel der hedder 220v 15w røde og blå diodepære, ingen køler eller andet, det skulle efter sigende være samme lysforhold eller udledning, som NASA har forsket sig frem til skulle virke bedst/godt på planter af forskellige slags, både vækst og Bloom.
Så er spændt på at prøve dette panel, da folk efter hvad jeg kan læse kun siger gode ting om dette, og at det skulle virke godt.
Det må så komme an på en prøve, skal nok skrive et indlæg om hvad jeg syntes om det, og hvad jeg ikke gør.
Grunden til at jeg ikke køber en hap lampe/pære og ja ballast, er det vildt høje strøm forbrug, og den mindre smule jeg skal bruge det til, og så er der den høje varme at tænke på.
Og efter hvad jeg kan læse mig til, er led ved at være så langt fremme at de kan give planterne de rigtige lys mængder i de rigtige farver. Hps pæren var jo fra starten aldrig tiltænkt dyrkning af planter, selvom den har vist sig at være god, dog med visse mangler.
Men ved ikke så meget om det andet end hvad jeg læser og får at vide.
Derfor jeg søger nogle personer der har haft vellykket grows med led lys, og kan fortælle om hvilke de har brugt, og tænker her på paneler eller lys amatører i pris klassen hvor alle kan være med, nybegynder som øvede.
Og giver dig fuldstændigt ret i at de ufo lamper der kan købes er vist nul værd, og skulle larme som bare faen.
Men er der ikke nogle der har haft nogle gode grows med led lys af en slags. ???


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jun 2018 15:48 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 31 maj 2018 10:17
Indlæg: 36
jeg er selv helt grøn. Det der gror udenfor "kører som det skal"..så købte jeg noget "kina" 45 watt LED til indendørs..Hmm lange og magre stilke som knap kunne bære 4 blade. I går fik jeg så instaleret en VIPAR 300, ( 136W forbrug)..Det er ikke optimalt til blomstring, men vil også sætte dem udendørs, når de får 2 sæt blade mere, (auto).. Vil tro du skal bruge noget 400-450 LED med "blomstrings" kontakt, hvis du skal køre dem fra frø til færdig


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jun 2018 16:11 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 jun 2018 09:07
Indlæg: 9
Painkiller2
Det jeg har købt skulle være 500w
Men 220v og 15w ved ikke om det er hver diode der er de 15w, for der er 497 pære ca. Tror jeg,
Der står at man skulle kunne bruge det til vækst og blomst også, pga de blå pære.
Men ved det ikke.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jun 2018 16:26 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 31 maj 2018 10:17
Indlæg: 36
15 W er ikke til noget 500 er..Hvis jeg skulle starte helt forfra (1 mdr,)..Vile jeg vælge en VIPAR spectra 450 eller en MARS II 400W.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jun 2018 16:36 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 jun 2018 09:07
Indlæg: 9
Som sagt ved jeg ikke noget om det 220v og 15w ved ikke om det er dioden eller andet, men selve panelet skulle være 500w
Må se hvad det kan og der precist står på panelet når jeg forhåbentligt får det i morgen.
Ellers er det 500kr den forkerte vej.
Hvad koster de lamper du snakker om. ??


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jun 2018 16:42 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 31 maj 2018 10:17
Indlæg: 36
Så er der omkring 1 watt pr. diode..Vil tro det er som at få 1 kg myg smidt i hovedet..So what... i forhold til 1 kg bly. ..Med det antal dioder tror jeg ikke rigtig det "batter"..Bare en fornemmelse.. Tror du skal op i 1500- 2000, (danske priser), som dem jeg skriver om, ( billigere i udlandet)..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jun 2018 17:05 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 jun 2018 09:07
Indlæg: 9
Sikkert ved det ikke,
Prøver det, og så har jeg kikket på et der efter gro butikkens mening overgår hps pærene flere gange, de havde desværre bare solgt den sidste med en pære. Den med en kostede 1800kr og 3800 for en med 2
Men jeg er ikke Pro, vil bare lave 5-6 stk gode planter af gangen.
Har i gamle dage lavet rigtige gode planter med gro rør, og diverse akvarie lystofsrør.
Og det virkede faktisk rigtigt fint.
Men nu må jeg se hvad jeg får ud af det, kender nogen der dyrker chili og tomater med dem, skriver dem da de ikke kun bruger 1 men 4 så om flere myg har noget at sige skal jeg ikke kunne sige, men de skulle have den rigtige lysmængde/insitet til plantevækst.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jun 2018 17:15 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 31 maj 2018 10:17
Indlæg: 36
ja flere watt er lig med mere vækst








Fordelen ved LED er at du kan placere panelet helt tæt på planterne, (mindre spild af lys/watt)..Har selv min VIPAR 300 hængende 30 cm over..
Med dine 500 watt fordelt over mange dioder, og sikkert også over 30x30 cm kan du sikkert høre den meget længere ned.. så er der bare hvor langt lyset rækker når planterne når 50-100 cm højde ? ..Da er der ingenting der hamler op med solen..Den er ligeglad med 1 mill. km +/-..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jun 2018 21:56 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 jun 2018 09:07
Indlæg: 9
Der har du ret, håber også på udplantning hvis vejret er til det, det er det forhåbentligt.
Kunne købe en hps pære for samme penge på 400w men har ikke lyst til at bruge så mange penge på strøm, selvom det er bevist de virker fint, selvom at deres lysspektrum ikke er idielt til planter.
Men glæder mig til at prøve det, det kan kun blive bedre end alle mine akvarie og gro-Lux rør, for ca. 8 år siden, og det gik faktisk ret godt, så lad os se.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jun 2018 01:03 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
500W LED til 500 kroner, giver ikke rigtig mening. Enten er det ikke 500W, eller også er det elendige dioder, eller også er det den lysmængde, de mener det svare til hvis det var HPS/CFL/glødepærer/anden wierd målestok. Tror desværre du har købt katten i sækken, men for 500 kr, er det selvfølgelig ikke det helt store sats.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jun 2018 05:47 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 jun 2018 09:07
Indlæg: 9
Har sikkert misforstået noget der står 220v 15w 253 pærer røde og blå, samme farve spektre som NASA har dyrket grønsager planter osv under, har læst om folk der har brugt dem med gode resultater til chili og tomater, men anyway jeg glæder mig til forsøget, heller dette end en ufo lampe.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jun 2018 11:39 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 jun 2018 09:07
Indlæg: 9
Panelet skulle svare til en pære på 500w
Man skulle så bare spare en hel del penge da det er led.
Jeg skriver lidt om min oplevelse med det, har lige hentet det, så bliver sjovt at se det in reel live.
Er det noget værd eller er det L.... nu må vi se.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jun 2018 11:03 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 31 maj 2018 10:17
Indlæg: 36
Jeg har selv plantet nogle 2-ugers ud for 16 dage siden. De trives. Ingen tab og god vækst. I går og idag har jeg prøvet at udplante nogle 1-ugers. Dem jeg plantede ud igår ser ud til at have nydt regnvejret.. Så hvis du ikke vil lade planterne gro indendørs "for længe". Så tror jeg ikke det betyder alverden hvilket grolys du bruger.. Indtil de er ca. 3 uger er "rigtig meget" lys lidt ligemeget.. så en på youtube som brugte 2x18W akvarie lys, (grolux) de første 3 uger...og så blev de ellers smidt ind i et "skab" og 3-400 Watt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jun 2018 11:15 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 jun 2018 09:07
Indlæg: 9
Det lyder faktisk fornuftigt, for har jo selv brugt akvarie rør og gro Lux med gode resultater.
Jeg har 2 lys på prøve nu. En pære, og et panel, så må vi se hvad der virker, hvis det gør.
Men har besluttet at jeg ikke vil købe nogle lamper til flere 1000kr, det er ikke indkøbet, men den store mængde strøm de bruger, en 500w bruger ca 2kr og 10 øre i timen, det bliver alligevel til en slat penge om måneden.
Så er naturen billigere ; )


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jun 2018 11:27 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 31 maj 2018 10:17
Indlæg: 36
ja. Enig, hvorfor bruge penge på noget du kan få gratis, ( ikke kun fordi jeg er jyde).. Her et tip til potter.
https://www.youtube.com/watch?v=-dIW3DhAd2s
Gratis er bedst..Men de er også svære at overvande. Når de plantes ud kan man lige rive op i siden så rødderne kan finde ud.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jun 2018 13:35 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 31 maj 2018 10:17
Indlæg: 36
PS ! har selv plantet ude på ren hede-jord, ( minder meget om det plante jord man køber i 25 L sække..Bare uden næringsstoffer..Så jeg har gødet og vandet kraftigt mens der var tørke i sidste uge..Ved ikke med ler jord. Men PH er måske lidt høj..så ville da gi en god klump "blomster-jord" med i hullet ved udplantningen..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2018 11:04 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 31 maj 2018 10:17
Indlæg: 36
Angående de avis papir potter jeg linkede til..Dem hvor bunden blev fjernet, samt siden revet op. Har klart klaret sig bedst. Det kan skyldes at vi har haft en umulig tør sommer. Under normale omstændigheder ville papiret sikkkert blive komposteret ret hurtig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2018 14:38 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
I har lidt misforstået mht. effektiviteten for LED. Køber man billige komponenter med et bestemt Wattforbrug, lad os sige 100W, så bruger den 100W per time. Køber man gode komponenter til mere end 1000 kroner, så får man (hvis man kigger sig om), nogle komponenter der stadig bruger de 100W per time, men producere mere brugbart lys, og man kunne måske nøjes med 60-70W for at kunne hamle op med de billige komponenter på 100W (hvis de da overhovedet er noget værd). Man gør sig altså en bjørnetjeneste ved at spare for meget ved indkøb af LED, da man ender op med et produkt, der ikke giver så meget lys ud af de Watt den bruger, og de penge man har sparet i første omgang bliver hurtigt indhentet af hvad man kunne have sparet på elregningen eller den større høst man kunne have opnået. Hvis ikke man køber ordentligt LED, så kan man lige så godt købe HPS, man får mere lys for pengene både i indkøb og i forbrug.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team