Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 23:25


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 16 apr 2018 12:46 
Hey Psychedelia

Jeg er pt. faldet mellem to stole i psykiatrien. Jeg venter på en second opinion hos en notorisk dårlig psykiater og det siges der kan gå op til seks måneder før jeg kan få diagnosen ADHD.

Jeg kan ikke vente så længe, så har i forvejen skaffet methylphenidat og lisdexamfetamin på det sorte marked. Efter at have lavet en meget, meget præcis selvmedicinering kan jeg konstatere at efter påbegyndt selvmedicinering, har mit funktionsniveau samt min livskvalitet taget kvantespring. For at give et billede på dette, kan jeg forklare hvordan jeg virker normalt og når jeg er medicineret.
Om morgenen tager jeg en lille gul post-it note og laver en to-do liste over ting jeg gerne vil have udført igennem dagen. Jeg skriver måske fem ting ned ig. ryd op, vask tøj, køb ind etc.
Umedicineret kan jeg måske lige klare at gøre en af tingene og derefter er jeg så mentalt udmattet jeg bliver nødt til at sove. På methylphenidat kan jeg overkomme at gøre dem alle og mere til. En ting er jeg nu har energien til at kunne fuldføre almene dagligdagsting. Men hvad jeg bedst kan lide jeg nu er i stand til at føre en samtale med mennesker uden af zone ud og ikke få fat i halvdelen af hvad der bliver sagt. Som forhen sagt er min livskvalitet forbedret mangedobbelt.

Nu er jeg beklageligvis kommet til det punkt hvor jeg ikke længere kan fremskaffe methylphenidat eller andre godkendte medikamenter til behandling. - Jeg har derimod fået fat i noget fedtet gade-speed.

Nu læste jeg lige op på amfetamin og dets virkning på symptomer på opmærksomhedsforstyrrelse. Dette lille udpluk fra Wikipedia's artikel om amfetamin lyder meget fængende.

[quote"Wikipedia"]Reviews of clinical stimulant research have established the safety and effectiveness of long-term continuous amphetamine use for the treatment of ADHD.[55][56][57] Randomized controlled trials of continuous stimulant therapy for the treatment of ADHD spanning 2 years have demonstrated treatment effectiveness and safety.[55][57] Two reviews have indicated that long-term continuous stimulant therapy for ADHD is effective for reducing the core symptoms of ADHD (i.e., hyperactivity, inattention, and impulsivity), enhancing quality of life and academic achievement, and producing improvements in a large number of functional outcomes[note 5] across 9 categories of outcomes related to academics, antisocial behavior, driving, non-medicinal drug use, obesity, occupation, self-esteem, service use (i.e., academic, occupational, health, financial, and legal services), and social function.[56][57] One review highlighted a nine-month randomized controlled trial of amphetamine treatment for ADHD in children that found an average increase of 4.5 IQ points, continued increases in attention, and continued decreases in disruptive behaviors and hyperactivity.[55] Another review indicated that, based upon the longest follow-up studies conducted to date, lifetime stimulant therapy that begins during childhood is continuously effective for controlling ADHD symptoms and reduces the risk of developing a substance use disorder as an adult.[57][/quote]



Nu kommer jeg til sagens kerne, eller mere hvorfor jeg henvender mig her: Hvordan fortsætter jeg denne selvmedicinering sikkert?
Husker jeg korrekt har dansk gade-speed en sølle renhed på mellem 4-14%. Til terapeutisk brug skal jeg ideelt set kun bruge en threshold dosis. Hvordan udregner jeg sikkert renheden af mit speed? Hvilke testkits skal jeg bruge? Jeg er ikke ude efter ugelange benders hvor jeg chaser eufori, jeg er derimod ude efter opretholdelse af en dagligdag hvor jeg kan fungere.

Hvad er jeres tanker omkring denne problematik jeg sidder i? Er det misbrugeren i mig der har taget overtaget og taler for jeg skal bombe speed to gange i døgnet? Eller er det rent faktisk mig der bare ønsker at fungere? Jeg har svært ved at styre misbrugeren i mig nogle gange og jeg vil ikke have den side af mig tager over igen. Jeg er tidligere turbomisbruger.

Er det verdens største bjørnetjeneste jeg er i gang med?

Alt input vil blive taget i mod med kyshånd.



Vedlagt er en meme.

Billede


Top
  
Svar med citat  
Indlæg: 16 apr 2018 16:46 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
Det er rigtigt svært at sige, da en bombe hurtigt bliver til to, bliver tre bliver etc.

Men da du siger at du tidligere har været misbrugere, er du nok ud på et gevaldigt sidespor. Hvad har dit misbrug tidligere bestået af?

Mindes umiddelbart om en artikel jeg læste forleden, der omhandlede Jokeren, hans kokain misbrug og (manglende) ADHD diagnose, hvilket har lagt til grunde for hans glæde for kokain (men altså, hvem er ikke glad for kokain lol...)

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: 16 apr 2018 21:01 
Læbepomaden skrev:
Det er rigtigt svært at sige, da en bombe hurtigt bliver til to, bliver tre bliver etc.

Men da du siger at du tidligere har været misbrugere, er du nok ud på et gevaldigt sidespor. Hvad har dit misbrug tidligere bestået af?

Mindes umiddelbart om en artikel jeg læste forleden, der omhandlede Jokeren, hans kokain misbrug og (manglende) ADHD diagnose, hvilket har lagt til grunde for hans glæde for kokain (men altså, hvem er ikke glad for kokain lol...)




Jeg har tænkt denne tanke og jeg ser det som det mindste af mine problemer. Misbrugeren er en del af mig jeg har brugt lang tid på at undertrykke, i det jeg har været clean. Der er mange faktorer i mit liv der gør at et tilbagefald til udelukkende rekreationel brug (eller rettere misbrug) ikke er en håndgribelig mulighed for mig. Jeg har for meget på spil til at kunne fucke op igen. Livskvaliteten jeg har i dag er ikke noget jeg vil bytte for en rus, ligemeget hvor god den er. Jeg så jeg kunne klare det med methylphenidat, noget man slet ikke ordinerer misbrugere. Her kan en enkelt pille også hurtigt blive til flere. Men jeg har holdt den til 2x20 mg dagligt igennem hele medicineringen. En bivirkning af medicinen i opstartsperioden er jeg ser "speedet" ud og taler på en "speedet" måde. Jeg er ikke meget for at ligne en speedfreak, det minder mig om hvem jeg var da jeg stadig tog stoffer rekreationelt. Det er heldigvis noget der går over efter et par uger. Hvad jeg egentlig prøver at sige er; jeg ser terapeutisk brug af stimulanter som et MEGET kraftigt redskab, der skal bruges med ynde om omhu. Vælger jeg at dosere tre gange dagligt efter min middagsdose er holdt op med at virke, kan jeg forvente at side vågen hele natten og det er efter min erfaring dette der gør jeg for nedtur dagen efter. Man skal have den dybeste respekt for det, ellers er det sikkert det tager røven på en.


Ja, som tidligere misbruger, kan man nærmest ikke lege med ilden mere end hvad jeg har gang i. Mit misbrug har været omfattende og mine præferencer inde for stofgrupper har skiftet over årene som misbruger. Det indbefatter cannabis, alkohol, benzodiazepiner, opiater, stimulanter. I hvert fald hvad jeg har følt mig afhængig af. Det er nok lettere at skrive en liste over ting jeg IKKE har taget.


Interessant. Ja, det er rimeligt åbenlyst hvorfor udiagnosticerede tilfælde af ADHD-lidende finder noget i illegale stimulanter. Fordi de hjælper. Jeg føler ærligt talt jeg bliver en bedre menneske af det, da jeg ikke konstant kæmper med at zone ud af en vigtig eller dybtfølt samtale. Jeg når aldrig til et særligt dybt niveau i en samtale fordi jeg ikke opfanger hvad fanden der bliver sagt. På en threshold dose stimulant kan jeg virkelig engagere mig i en samtale. Det får mig til at virke mindre... jeg ved ikke.. flad, you feel?

Tak for dit input :)


Top
  
Svar med citat  
Indlæg: 16 apr 2018 21:11 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Altså, hvis du fandt piller før, er det så ikke værd at vente på, at du kan finde dem igen? Det lyder til, at det andet vil blive en glidebane jvf dine egne reflektioner omkring amfetamin.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: 16 apr 2018 21:47 
spaffeh skrev:
Altså, hvis du fandt piller før, er det så ikke værd at vente på, at du kan finde dem igen? Det lyder til, at det andet vil blive en glidebane jvf dine egne reflektioner omkring amfetamin.



Jeg må sige at efter jeg løb tør for Ritalin, blev jeg meget desperat, idet jeg nu var handicappet på ny. Jeg har nu prøvet hvordan det er, at leve livet som "neurotypisk" og det er ikke et liv jeg vil være foruden. Jeg indser at mine år på jorden før medicineringen, har været spild. Som at padle uden en åre. Det har gjort jeg aldrig har fuldført noget som helst og jeg bliver ved med at fejle, i hvad end jeg prøver at give mig i kast med. Se det som om jeg er synshæmmet og stimulanten er mine endags-linser.
På grund af nogle kedelige omstændigheder i min kassebeholdning, har jeg været nødt til at skrabe sammen for at få fat i Ritalin. Nu er jeg nået til punktet hvor jeg ikke længere har muligheden for at skaffe medicinen. Ikke før næste måned hvor jeg på panikdagen vil forsøge mig, at skaffe en hel måneds supply af det. I morges var jeg desperat og nu kommer jeg til noget der er lidt paradoksalt. Jeg har ikke evnen til at begribe impulskontrol og risikoberegning, når jeg ikke er stimuleret. Så jeg fik derfor fat i speed i stedet. Nu sidder jeg her, stimuleret på speeden, i en ren lejlighed med rent køkken og har nu muligheden for at håndtere eftertanker af mine impulser og beregne risici. Jeg indser dette ikke er en holdbar løsning. Jeg håber bare det kan holde mig kørende indtil jeg får fat i en medicin bedre egnet til formålet.


Top
  
Svar med citat  
Indlæg: 17 apr 2018 00:09 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Lær at oprense dit amfetamin - der er en guide her på siden, så kan du lettere dosere.. Men du er ude på et fint sidespor, og du ved det!
Min farmor ville nok ha' sagt, "Hvad bli'r det næste, heroin??".

Jeg går ud fra at du ved købet af amfetamin, måske brød en regel du lavede, da du startede på din selvmedicinering? Jeg syntes der er mange ting i dine posts, der lyder som om, at din indre misbruger forsøger at overbevise dig om, at det er en god ting, det du har gang i..


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: 17 apr 2018 22:26 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Få en henvisning til et ADHD team istedet for en "normal" psykiater. Det gjorde jeg. Jeg er selv en clean addict og kunne aldrig finde på at begynde at rode med det der selv. Det at omgås mennesker der har adgang til den slags ting og ligefrem købe stoffer på den måde skriger langt væk af gammel adfærd og tilbagefald. Vent for faen med at selvmediciner og tag det stille og roligt.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: 17 apr 2018 22:37 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 dec 2011 03:39
Indlæg: 85
Jeg kan utrolig godt forstå din situation. Kender til psykiatrien, psykofarmaka og misbrug.

Ved du hvorfor du skal vente så længe på at få en udredning?

Og har du altid haft de samme problemer med koncentration? Tænker på før misbrugsproblemer osv.
For der er jo en del andre diagnoser der gør en ude af stand til at fuldføre dagligdagens opgaver - depression osv.

Hvis jeg var dig ville jeg nok så vidt muligt væbne mig med tålmodighed og krydse fingre for at psykiatrien kan være hjælpsom. Og så højst bruge stimulanser(ritalin eller speed) i situationer hvor du virkelig har brug for den ekstra energi - selvom det ikke ligefrem er god HR. Det er også værd at tage med at der kan komme nedtur efter ritalinen (og nok endnu værre med speed fra gaden - uanset om du renser det..) og så bliver du måske endnu mindre i stand til at gøre de ting du gerne vil. Især når du skriver at du faktisk er glad for dit liv som det er nu.

En sidste ting er at de fleste stoffer vel har en honeymoon-periode, hvor man føler de løser ens problemer, men den er sjældent permanent. Jeg føler mig f.eks. mere funktionel efter 10mg morfin(får mere fokus, mindre angst osv), men vil nødigt forsøge at bruge det som daglig medicin ;) lidt søgt eksempel, men håber du fortstår at det er god mening.

Håber ikke mit indlæg rammer helt ved siden.
Ihvertfald ønsker jeg dig det bedste.

_________________
Too weird to live, too rare to die.


Top
 Profil  
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan skrive nye emner
Du kan besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team