Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 10:43


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 21 nov 2017 12:45 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Hej psy.
Jeg har i nogen tid efter psykedelisk symposium gået og bearbejdet, og integreret oplevelsen af sådan et event, og er på baggrund af det kommet nærmere et mere uudtalt aspekt af hvad end proces bevidstheden kan knyttes til - nemlig det transformative, der er afsat af integrationsarbejde.
Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre andres tanker om, og opfattelse af, den transformative proces som navnlig stoffer katalyserer (hvis ikke inducerer).

Rent overordnet er vi underlagt hvad end følgeslutninger der naturligt udspringer af de analyser vores bevidsthed processerer. Hvormed alt essentielt er transformativt, hvorfor det derfor er umuligt at konkretisere ét elements påvirkning af bevidsthedens udvikling, uden at konkretisere dem alle. Derved opstår plastiske kommunikative barrierer da man jo ikke kan sige alt på en gang.
Tages der udgangspunkt i de psykedeliske stoffer, besidder de ikke mindst et enormt transformativt potentiale for mennesker med PTSD, depression eller destruktiv-adfærd etc., men i lige så høj grad for ”raske” eller normalemennesker. Samtidigt er det hele jo præget af modsætninger, hvorfor nogen transformationer kan anses som værende negative, hvilket ikke kun skyldes konteksten som man anskuer dem i, da det derved bliver kulturrelativt, hvormed årsagen igen er umulig at fremskrive, da forudsætningen for forandring kan spores til universets begyndelse osv.. Transformation er ændringen af en tilstand til en anden, og sker uafbrudt og er ikke afsat og forbeholdt et enkelt delelement da alt elementet omgives lige ledes påvirkes, men ikke nødvendigvis i samme retning. Altså kan en ”positiv” påvirkning af A resultere i at A & B ’s forhold negativt påvirkes, osv.

Men hvad jeg egentligt forsøger at sige er at jeg godt kunne tænke mig at høre hvordan stoffer ændrer opfattelsen af nuet, hvordan opfattelsen ændre nuet, og vores hukommelse af det der passerede, og mere generelt bevidsthedens selvregulerende adfærd, og nærmere egen-korrektionen af ”sygelige” adfærd.
Jeg ved godt jeg kører lidt i cirkler, men håber det er til at forstå =)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 dec 2017 23:39 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 sep 2003 01:01
Indlæg: 3460
Geografisk sted: Nord for københavn
Hej Alf´n
jeg har smidt din tråd ned i Filosofi, da det mere passer der :)
Jeg er ikke helt sikker på hvad det er for svar du søger.. men prøver lidt her:

Jeg oplever at det er bevidstheden som transformerer. Vores sind/krop er bygget op af vaner og automatiske kredsløb af følelser, tanker og kropsreaktioner. For at transformerer disse kredsløb kræver det bevidsthed. Der kan være mange automatiske reaktioner hvor bevidstheden slet ikke indvoldverer sig i visse handlingsmønstre - ofte pga angst på et semi-ubevidst plan, og det holder fast i de ukonstruktive handlingsmønstre. I det øjeblik man overvinder sin angst, og kigger på sine handlingsmønstre og mærker det der ligger bag, bliver man i stand til at transformerer dem.
Det er her at psykedeliske stoffer kommer ind, fordi de booster bevidsthed - oplevelsen i nuet. Man lægger simpelthen mere mærke til det der foregår i en selv, og derfor virker det transformativt.

Jeg er vist ikke så velformuleret idag, efter julefrokosten og kun 5 timers søvn, men jeg håber mit svar kan bruges til noget :eyes:

Hilsen Fanny

_________________
Carpe Diem ~ Memento Mori
Mere rugbrød - mindre LSD! - Velmendende råd til psykedelisk ekstremsportspiller


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 dec 2017 22:28 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Hej Fanny - Tak, var lidt i tvivl om hvorhenne det passede bedst.

Dit svar kan helt bestemt bruges til noget, for jeg er helt enig i hvad du skriver; kan genkende det i mig selv og synes at det virkelig godt formuleret. Det har i hvert fald givet mig lidt at tænke over.
Jeg synes at det er helt ubeskriveligt fascinerende hvordan vi igennem bevidstgørelsen af årsager til eksempelvis ængstelige handlinger, kan ændre på vores vaner og handlemønstre i sådan en grad, at det ændre på både vores inderste og yderste proces. Fordi et eller andet sted må bevidsthedens selvregulerende indsigter være lige så automatiske, som selve ens handlemønster og adfærd, og alligevel ikke, eller hvad? Det er den der mærkelige vekselvirkning mellem selvkontrol og galskab (i mangel på bedre ord). Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal formulere det, men ét er adfærdsændrende indgreb fra det omgivende miljø, noget andet er adfærdsændrende indgreb fra det inderste - og selvom de to utvivlsomt er sammenspundet i en højere enhed, så er der en verden til forskel på vilje og tvang. Eksempelvis kan man med viljen, tvinge sig selv til at nedbryde eller sænke sine barrierer og udføre hvad man ønsker. Ligesåvel som man kan være nødsaget til det samme, men hvor man er uvillig. Selvom det i sig selv kan være en underbevist vilje der er årsag bag den følte nødsagethed.

Jeg tror heller ikke at der er et endegyldigt svar da det i sig selv må være foranderligt, og altid vil kunne uddybes yderligere. Dit svar er værdsat :hjerte:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 dec 2017 10:18 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Jeg håber at det er i orden at jeg deler det følgende. Da det følgende for mig består i bevidstgørelsen af et helt markant og grundlæggende problem i mig selv, som jeg føler nødvendigt at få delt, eller italesat, for at vise at jeg er bevidst om min inderste drift og generelle adfærd, da det er igennem den jeg barrikaderer mig. Jeg vil vise at jeg egenhændigt kan håndtere og forandre min adfærd, således at jeg får fremmet det sande i mig selv, med ønsket om at kunne være til, for mig selv, men også for andre.
Jeg har en dybtfølt kærlighed overfor alt liv, og særligt for ét.
Problemet er at jeg ruminerer; jeg bliver ved med at sidde fast i den samme problemstilling. Bliver ved med at lade mig begrænse uden at gå til grænsen (i hvert fald den rigtige -pga. smerte (fysisk og psykisk)), og har i lang tid ladet mig drive af had og fordømmelser, mod en anden, og selvom jeg har været i stand til at forandre meget af den drift i det forløbne år, kommer det fortsat til udtryk, og ofte i de forkerte sammenhænge, da det er en simpel projektion - der i virkeligheden grunder i et dybtfølt had til mig selv.
Den oplevelse jeg ruminerer har gennemsyret mit væsen i dets grundsten (hvilket ikke nødvendigvis er skidt, da jeg et eller andet sted, ikke ville kunne være foruden, da det i tiden var hvad jeg søgte - jeg fik i hvert fald et 'svar' og syn for sagen), og ændret mig for altid. Jeg skal lære at acceptere mig selv, og være tilstede for mig selv, og ikke projicere mig selv over i andre, jeg skal lære at åbne op, og tale om det der er svært, om det jeg ikke forstår, om det der gør ondt.
Den selvdestruktive, uærlige og ulykkelige alf, der ikke vil have hjælp fra andre, må se sig nødsaget til at acceptere hjælp fra andre.
Den glade, ærlige og konstruktive alf, der vil klare det hele selv, må indse fællesskabet og samarbejdets styrke, og biddrage til det.
Og samtidigt være i stand til at gøre ting alene, for mig selv, men i særdeleshed for andre.

Jeg har været i stand til at arbejde meget med mine stofvaner, fik lagt ketaminen på hylden da jeg begyndte at misbruge den, har mindsket al kontakt til den ven jeg røg crack og dope med, da jeg indså at han var pisse ligeglad med mig, da han konstant og heletiden brændte mig af, og løj. Fra mange, og mange gange er jeg blevet opfordret til at droppe kontakten til ham, men har været modvillig, da han til tider har været en god ven, og været der for mig, og jeg for ham. Det har aldrig for mig været stofferne der har været det afgørende i det venskab, da det ofte har gået mig på at det for ham var omdrejningspunktet. Don't get me wrong, jeg elsker stoffer, men crack og heroin er ikke på den liste.
Hellere vil jeg sidde på en bjergtop og leve af luft.

Jeg har flere vaner og tendenser jeg skal bryde, og vil begynde at klatre. Og efter store omvæltninger i min tilværelse på mindre end en måned, føler jeg at mine fødder står på den rette sti, og føler mig faktisk hjemme! For første gang i rigtigt mange år! Føler mig i stand til at komme videre, og komme igang!
Mange af de brikker jeg har rykket er verdslige, og føler at jeg har fået dannet et tydeligere billede af min selvfølte psykospirituelle krise, og er i stand til at transformere mig selv til det ønskede; En mere fattet, rar og meningsgivende entitet.

Hvis du som læser dette har nogle råd eller øvelser relateret til hvad jeg gennemgår, høre jeg dem gerne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 dec 2017 14:56 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 sep 2003 01:01
Indlæg: 3460
Geografisk sted: Nord for københavn
Det gør mig glad at læse at du føler at du er ved at komme videre! Da du skrev om din passion for at bestige bjerge og mærke luften, fik du det helt til at rykke i hjertet på mig. Det er den rigtige vej du er på, det er jeg sikker på. At gribe ud efter naturens storhed og samtidig bygge sin krop op med træning, så man kan bevæge sig i den og opsøge smukke og øde steder, rykker ved alle de der vane-handlingsmønstre :wink:

Jeg tror din styrke er, at du er alt for bevidst om din egen situation til at sidde fast i rumineringen for evigt. I længden ville du bare kede dig alt for meget, hvis du gik ned med et stofmisbrug.

_________________
Carpe Diem ~ Memento Mori
Mere rugbrød - mindre LSD! - Velmendende råd til psykedelisk ekstremsportspiller


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 dec 2017 20:25 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Tak for de pæne ord. Er glad for at du forstår mig :hjerte:
Jeg bukker og nejer. :P


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team