Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 18:12


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Star Trek TNG
Indlæg: 09 feb 2017 09:41 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 feb 2017 09:14
Indlæg: 6
Er der andre end mig der lige er begyndt at se Star Trek, The Next Generation?

Jeg er her egentlig bare for at lovprise serien. Jeg er overbevist om at den har inspireret adskillige af mine foretrukne kunstnere og mennesker.
Kalder man Star Trek's filosofi noget bestemt, altså, er der mere af én slags filosofisk indflydelse af showet som former det?

Mvh. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 feb 2017 19:37 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg har set Star Trek TNG af og til i de sidste 10+ år. Og JA, der er fede filosofiske indslag i showet. Jeg tror ikke der er nogen egentlig trekkie-filosofi, men trekkie-livsstil er der.
Jeg bruger nogle gange Star Trek i undervisningen, i både religion og etik, og engelsk.

Hvis du er interesseret, så er der en bogserie der hedder Popular Culture and Philosophy, og en af dem er om Star Trek... De har også bøger om South Park, The Matrix, Breaking Bad, etc. and Philosophy. Den første er Seinfeld and Philosophy :D. Der er også en bog der hedder "Is Data Human - The Metaphysics of Star Trek" af Richard Hanley, som er ret interessant. Jeg har brugt noget af den til at diskutere AI i engelsktimerne.

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 feb 2017 01:11 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 feb 2017 09:14
Indlæg: 6
Hej Odden i Mulmehulen. :)

Hvem er "de"? Et forlag?

Jeg tror jeg vil "nøjes" med TNG filosofien, i så fald. Jeg kan slet ikke overskue alle de søde anbefalinger. Tak.
Jeg ville nyde en sådan bog. :)

Fedt at du underviser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 feb 2017 09:59 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Hmm, med "de" mente jeg nok egentlig "the editors" bag bøgerne. Forlaget er Open Court :)

Yes.. der er masser at hente i TNG. Det er også min favorit. Ser næsten ikke de andre ST serier. Er begyndt at se lidt på DS9, men det fanger mig ikke på samme måde som TNG.

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 feb 2017 12:42 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Elsker at man bare gør, hvad end man har lyst til, man skal aldrig tænke over penge, mad eller husly.

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 feb 2017 23:18 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 feb 2017 09:14
Indlæg: 6
Odden: Ja, jeg kan også mærke jeg mest er til TNG. Vi er faktisk et perfekt match. Mange har anbefalet, men det var, i sidste ende et samplemix (kærligheds"brev") til serien som fik mig vippet over. Thank fuck! :D Perfekt timing.
Jeg kan ikke love jeg får læst bogen med det samme, men jeg må lige skrive det ned på et tidspunkt.

Buttkraken: For det første så er jeg vild med dit brugernavn. Godt lavet! (Fjernt bifald)
Din kommentar kan jeg dog hverken finde hoved eller hale i, men jeg har set dig. Hej! Og så er det noteret at du også er på Soundcloud. Det skal da næsten tjekkes ud. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 feb 2017 03:03 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 dec 2005 14:32
Indlæg: 422
Geografisk sted: Steve Holt!..... land?
Odden skrev:

Ser næsten ikke de andre ST serier. Er begyndt at se lidt på DS9, men det fanger mig ikke på samme måde som TNG.


DS9 er milevis bedre en TNG, dog er den lidt rodet i de første 2 sæsoner..

Begge serier har mange af de samme folk bag kullisen, men TNG hænge desværre lidt for meget fast i Gene Roddenberry's paradis utopia, hvor mennesker har udvirklet sig ud over grådighed og krig og er en slags moralske vogter, der altid redder dagen.

Der er DS9 meget bedre til at vise et realistisk syn på menneskelig moral og bruge andre racer til spejle os op ad.
Race er også et emne der blive taget meget seriøst ift TNG hvor det stort set ikke kommer op.

Det alt sammen selvfølgelig min personlig mening, vil dog mene at man går glip af top klasse ST hvis man afskriver DS9 før man er kommet rigtig igang med den.

_________________
Nickname: Steve Holt!, Activities: Football, Quote: 'I'm out of here!'
Nickname: Steve Holt! Activities: Drama, Quote: ‘See ya, suckers!'
Nickname: Steve Holt! Activities: Food Services, Quote: ‘Study hard, guys — trust me.'


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 feb 2017 19:20 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Flovmand: Selv tak! Er begyndt at se lidt TNG igen nu :D. Match made in heaven!

Steve: Det lyder til jeg skal give DS9 en chance. Jeg er ikke kommet længere end halve 1. sæson. Men ser nu at jeg må igennem de to første sæsoner før det bliver godt. Jeg tjekker det igen.
Hvad synes du om Voyager?

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 feb 2017 19:23 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg tror dog en af grundene til, at jeg er så glad for TNG, er pga det som du kommer ind på (og også Buttkraken?) med at det er et utopisk samfund. For mig er TNG lækker, inspirerende eskapisme. Det er derfor jeg nyder en dose af det en gang imellem. Eftersom det er grunden vil jeg nok altid foretrække TNG selvom DS9 viser sig at være bedre end det jeg antager nu.

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 feb 2017 19:48 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 feb 2017 09:14
Indlæg: 6
Odden: Jeg ved ikke hvad du "selv takker" mig for, men jeg er glad for glæde, så hip hurrah! :P Hej til dig, også, Steve. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 feb 2017 18:19 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 dec 2005 14:32
Indlæg: 422
Geografisk sted: Steve Holt!..... land?
Bah, fuldstændig smidt denne her tråd ud af hoved, indtil idag hvor jeg tilfældigvis kom forbi en post på reddit der handler om den nye opkommende ST:D (star trek discovery) hvor jeg fandt et citat der rammer meget godt hvad jeg prøvede at sige om DS9 ift TNG.

Citat:
It felt like TNG applied the principles, whereas DS9 tested the principles.
Might be a pedantic or trivial differentiation, since you could say that the TNG crew found themselves in situations where their adherence to their principles were tested too, but with TNG it always felt like rising to the occasion solved all the problems, while DS9, with its more arc-based stories, showed that believing in your ideals wasn't going to magically make everything better.

https://www.reddit.com/r/startrek/comme ... d/de6zhnd/

Odden skrev:
Hvad synes du om Voyager?


Hvis man er meget sulten efter ST er der bestemt en masse fede afsnit..

Voyager har de dårligste karakterer, samtidig med den har nogen af de bedste.
Den samlet historie er til at overse, men fraværet give også plads til de små historier hvor Voyager virkelig skinner igennem og er bedst.

Det meget op og ned :)

_________________
Nickname: Steve Holt!, Activities: Football, Quote: 'I'm out of here!'
Nickname: Steve Holt! Activities: Drama, Quote: ‘See ya, suckers!'
Nickname: Steve Holt! Activities: Food Services, Quote: ‘Study hard, guys — trust me.'


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team