Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 00:33


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 27 sep 2001 04:45 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 13 jul 2000 01:01
Indlæg: 210
Geografisk sted: Sverige
Kære psy-venner,
er livet en bekræftelse for sig selv? Jeg tror ikke direkte på gud som en gammel mand i himlen, men der må vel være en højere magt som afbalancerer godt og ondt her på jorden? Til sidst er meningen med livet imho selve livet. Men vi moderne mennesker ville blive sindssyge hvis det var så enkelt, derfor må vi foretage os noget, og det er at kæmpe på ens egen måde for ens egne værdier. Siden der er så mange værdier som mennesker, er dette med til at afbalancere godt og ondt. Også efter WTC... hvad mener I?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2001 09:09 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 okt 2000 01:01
Indlæg: 604
Jeg synes at livet er en bekræftigelse i sig selv - livet er i bund og grund det eneste guddommelige!
Jeg er helt enig i at man skal kæmpe for sine egne værdier!
Problemet i dag, som jeg ser det, handler om at mange mennesker ikke opstiller/overvejer sine egne værdi normer, men istedet adoptere andre (ofte overfladiske, pluralistiske og fordømmende) værdisæt. Det er naturligvis også den nemmeste løsning, men jeg tror desværre også at det medfører i en stagnation af den menneskelige udvikling (ikke teknologiske).

(RygerSmiley)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2001 11:13 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 aug 2000 01:01
Indlæg: 362
Geografisk sted: det rager ?
zionboy sandt, alt for få folk gider til at "finde deres egne værdier" istedet vælger de bare hvad reklamer/hollywood bla bla bla siger at de skal-

tror livet går ud på at være lykkelig - selvom lykke kun er forklædt smerte - så måske "afklaring/oplysning" istedet for lykke

(hmmm nu går der helt buddah idet, men det er også nogle vise mennesker)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2001 15:21 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 apr 2001 01:01
Indlæg: 4843
Er sgu enig med jer 2, men old news, siger punk jer noget!

Smerte kan sgu også være godt, første gang jeg trippede og det blev bad trip (jeg troede jeg var blevet sindsyg og jeg kunne heller ikke tale).Hold kæft hvor var det guddomligt da jeg slog øjnene op næste morgen og kiggede min ven!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2001 15:28 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 apr 2001 01:01
Indlæg: 4843
Forresten går livet også ud på at beskæftige sig med hvad man nu kan li, man skal bare beskæftige sig med et eller andet ellers er det ikke sjovt, hvadend det nu er dope, tøser, eller frimærker (altså dem man sætter på breve) (jeg skriver ud fra egen erfaring, jeg siger ikke at det er "the meaning of life", så den er lidt forkert den første sætning)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2001 17:49 
Lykke er forklædt smerte - hvad fanden er det for noget pis at lukke ud....

At tro på at lykken er en illusion af livets smerte er at benægte sin egen eksistens...

Og det beviser jo osse bare hvor dårligt et liv man syntes man har - well - der er ingen smerte i mit liv - der er en ting og det er livet - et eneste aspekt - smerte findes ikke - kun for den svage der ikke kan klare det pres som der bliver lagt på ens skuldre af den gave kaldet livet - men der skal da osse være plads til de svage - et eller andet sted....


Top
  
 
Indlæg: 27 sep 2001 17:57 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 apr 2001 01:01
Indlæg: 4843
Hvis man aldrig føler smerte eller ikke føler det engang i mellem, så kan man ikke glæde sig over at man ikke føler den. Fx. hvis dit liv bare kører på skinner, så ved du det ikke fordi du tror ikke at dit liv kan være på andre måder, sådan er tingene selvfølgelig ikke.

Men der skal sgu være nogle dårlige ting nogle gange der skal gøre en opmærksom på at man lever og at man skal være glad for det, synd jeg ikke er det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2001 18:08 
Man er sin egen lykkes smed som et gammelt ordsprog siger...

Lever nok lidt efter det - jeg skrotter alt hvad jeg kan se der fører til nedtur inden jeg havner i nedturen - det er forholdsregler - det er at være realistisk - det er at eksitere og kende livet - fordi man så tit har set det ske og gider squ ikke se det ske for en selv - der skal man være den smarte og ikke personen der regner med at faren lurer lige omkring hjørnet - fordi det gør den ikke - og tro mig - hvis livet mener at man skal ned så skal man nok komme det - hvis man da ikke tager sig tid til at tænke over det - stoppe op på de rigtige tidspunkter og overveje om det man har gang i bliver grebet korrekt an - fordi hvis det ikke gør er man nød til at se det hele fra en anden vinkel og planlægge det om igen - sådan at man gør det på den mest korrekte måder - selvfølgelig er der noget der hedder tilfældigheder - men man kan se "toget" komme lang tid før det rammer en i fjæset - og det eneste det så gælder om at gøre er at undgå at blive ramt... Til tider bliver man ramt - og så er det synd - If life sucks get a fucking helmet....

Tag dine forholdsregler eller lev usikkert.


Top
  
 
Indlæg: 27 sep 2001 22:51 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 aug 2000 01:01
Indlæg: 362
Geografisk sted: det rager ?
nogen her der har læst noget om buddisme ??


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2001 23:15 
Nej jeg har ikke - har du - hvis du har - så fortæl lidt om det.....


Top
  
 
Indlæg: 28 sep 2001 01:26 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 20 sep 2001 01:01
Indlæg: 41
Geografisk sted: Inside
Så vidt jeg ved, er buddhisme udsprunget af hinduismen som en slags protest imod alle de guder der dyrkes i den hinduistiske tro.

Buddhister mener at alle de forskellige guder egentlig er inkarnationer efter det menneskelige stade, måske sammenlignelige med engle i den kristne tro.
Ifølge dem er der kun 3 'guder': Brahman,
Shiva og krishna, og de er endda i sig selv kun afspekter af den gudskraft der udgør al fysisk stof.

Stadig ifølge buddhisten (eller måske mere new-age udgaven af ham), er smerte en gave, dels som jensus siger; man er nødt til at have oplevet modsætninger for at kunne værdsætte dem, men også fordi at løsningen på det problem der giver smerten, gør at man bliver lidt stærkere.

Ikke at man ligefrem skal fare ud og forsøge at komme galt afsted, men at undlade at gøre ting blot fordi de muligvis kan fører til en masse kaos syntes jeg nu er lidt ærgeligt.
For jo mere besvær med at klarer en given opgave, jo større glæde ved at opleve resultatet.
Og det er vel egentlig glæden ved livet, lykken, vi er her for?

Hvem tænder den næste Jay.. [img]images/smiles/icon_razz.gif[/img]

[ 28 September 2001: Besked ændret af: WizKid ]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 sep 2001 11:23 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 aug 2000 01:01
Indlæg: 362
Geografisk sted: det rager ?
iflg mahayana og hinyana (og varjayana mener jeg) buddismen er hele livet smerte. vi er styret af føleser og lyster vi ikke selv har "kontrol" over (de 5 skandha'er) - selv glæde er forklædt smerte - det man stræber efter er derfor ikke lykke, men "oplsysning" -kun ved hjælp af oplysning kan man bryde livets hjul og opnå nirvana...

har desværre afleveret mine religionsbøger, ville ellers have nakket dem om buddisme - ret mig lige hvis jeg tager fejl, noget tid siden jeg har læst det, og dette var bare et ultrakort resume


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 sep 2001 11:05 
Livet er squ smukt - se fra nogle kiksesmadret hallu øjen - klart så er det smukt *gg*


Top
  
 
Indlæg: 01 okt 2001 23:10 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2000 01:01
Indlæg: 87
Geografisk sted: København
Elven fuck mand jeg havde sq ikke tænkt over tingene sådan, og jo det har jeg mange gange men jeg har glemt det igen......

rart nok jeg lige tjekede det her forum tror sq jeg skal til at lægge min stil lidt om ellers havner jeg på bænken.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 okt 2001 22:33 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 20 sep 2001 01:01
Indlæg: 41
Geografisk sted: Inside
Cactus> Jeg må indrømme, jeg ikke er voldsomt hård i den buddhistiske filosofi.
Men det er rigtigt nok med at de mener al væren er forbundet med smerte, hvorfor det højeste mål i tilværelsen er at udfri sig fra hjulet, via karma, og indtræde i Nirvana.
Men der findes en del forskellige retninger inden for religionen, fx er der nogle buddhister, Tantra-buddhister, der mener den reneste måde at nyde livet er ved at dyrke sex, mens der i den anden ende af spektret er nogle buddhister der mener at sex og alle andre måder at nyde livet på bør undgås fordi det binder én til illusionen og dermed gør det sværere at opnå Nirvarna.

Jeg syntes Buddhisme er den fedeste af de 3 verdens-religioner fordi der er plads til stort set hvilken som helst holdning omkring meningen med tilværelsen så længe den forholder sig til den overordnede struktur.
Kun er der et spørgsmål der runger i mit hoved og som jeg ikke har hørt buddhisterne svare på: Hvorfor? Hvorfor vælger man at lade sig føde ind i den fysiske verden til at starte med?
Iforhold til tanken om reinkarnation som buddhisterne ser den, er det en lineær udvikling og så må man jo starte fra scratch på et eller andet tidspunkt.

Tid giver ingen mening uden for den fysiske verden, så svaret "fordi det er din tur" dur ikke.. [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 okt 2001 19:32 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 apr 2001 01:01
Indlæg: 4843
Livet er ikke særligt smukt når det er umuligt for en at score piger!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 okt 2001 21:10 
Hvad er det osse lige at man skal bruge dem til


Top
  
 
Indlæg: 10 okt 2001 21:48 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2000 01:01
Indlæg: 7066
Geografisk sted: København
Kropslige fornøjelser og åndelig synergisk udvikling...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 okt 2001 22:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 11 jun 2001 01:01
Indlæg: 455
Geografisk sted: DK
Hmm det lyder anderledes end den tibetanske buddhisme jeg har læst om.. Men det er sq lang tid siden så jeg er ikke sure... Hvor mange buddhismeformer er der?? [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]
anyway så r jeg også enig i at det en fed religion.. Der er sq ingen der gør noget ondt for så får man dårlig karma og samsara og fortsætter livets vandring. Efter hvert liv er der en slags scoreboard der tæller dine minusser og plusser op, hvis du har overskud på plussiden rykker du op i hierakiet indtil du når til nirvana og bliver en del af livsstrømmen og opnår en budhhatilstand..
Dalai Lama er da også for cool, synes det er for nederen at Kina kan fucke dem så meget op som de gør...
Nå jeg r ude..... GOdnaaaaat


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2001 22:38 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 20 sep 2001 01:01
Indlæg: 41
Geografisk sted: Inside
Jeg har ingen ide om præcis hvor mange retninger der er, udover at der er MANGE!
Og hvis man tæller newage-udgaverne med, tja så er der endnu flere..( [img]images/smiles/icon_razz.gif[/img] )

Bortset fra det, så det med ikke at gøre ondt er relativt, nogle buddhistiske forældre brækker bevist deres børns lemmer og sender dem ud for at tigge, sådan at de mennesker der giver dem(børnene)penge og mad kan opbygge god karma.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team