Hej erfarne psykonauter.
Vi, min kæreste og jeg, har gennem et par år snakket om psykedelisk terapi mod depression.
Min kæreste har gennem omkring 6 år taget antidepressiver (SSRI, Sertralin, 100mg/dag), med en kort pause for omkring 2 år siden.
Ingen af os synes det er fedt, at hun tager antideprressiver, men det er en nødvendig hjælp for hende, for at kunne være i sig selv og fungere i job og hverdag.
Hun beskriver selv tilstanden, uden medicin, som mylder-tanker båret af følelse af tom-, modløs- og og utilstrækkelighed.
Vi har over det seneste 1½ års tid fået lidt mere forståelse for grundlaget for hendes situation, og har begge været i psykoterapi hos en super fantastisk terapeut.
Min kæreste har været udsat for følelsesmæssig incest. Det er kort fortalt en forælder-barn konstalation, hvor barnet indtager rollen som forælderens fortrolige partner. Der er altså ikke tale om traditionel incest, men en mere lusket form for følelsesmæssig misbrug.
Det har været noget af en øjenåbner for hende, da hun egentlig altid har tænkt hendes meget tætte barndomsforhold til sin far som noget positivt. Det viser sig nu at det faktisk har været ødelæggende for opbygningen af hendes personlighed og selvforståelse.
Om dette forhold ligger til grund for hendes depressionssymptomer, kan vi ikke være sikre på, men det lader til at passe som fod i hose.
Under terapiforløbet er hun blevet udfordret til at forsøge at mærke sig selv. At give de melankolske og smertefulde følelser plads. At lade tingene flyde og arbejde, i stedet for at dæmpe med alcohol og cannabis (og antidepressiva)
Hendes far er psykisk syg, og alle hendes søskende har udfordringer, der har krævet medicinering. Dog alt sammen depressive tilstande. Intet psykotisk eller manisk.
Vores forhåbning omkring psykedelisk terapi er at hun kan få åbnet op for nogle ting. Få bearbejdet og og forlige sig med følelserne.
Hun har meget svært ved at elske sig selv. Hun er allergisk overfor at føle sig til besvær, hvilket jo er en ond cirkel, i hendes situation.
Jeg er ikke i tvivl om at ordinær psykoterapi er gavnligt og kan hjælpe hende, men situationen virker bare så massiv, at det kunne være rart med en booster, så hun kan komme i kredsløb, få åbnet kanalerne, og blive klar til re-enrty (for at tage raketanalogien helt hjem
).
Vores forventninger til psykedelisk terapi er at hun kan opnå nogle dybere erkendelser, og bliver mere fortrolig med de følelser der gør så ondt, når hun giver dem plads. At vi kan få pillet nogle lag af løget, så hendes tilstand kan bedres. Helst uden antidepressiver, selvfølgelig.
Motivationen for at skrive her er at få input, gode idéer og kontakter, så vi kan begynde at gå mere seriøst til værks. Jeg aner simpelthen ikke hvor jeg ellers skal søge hjælp og erfaring.
Vi eksperimenterer selv med psykedeliske stoffer, men vi går meget forsigtigt til værks, og har ikke været i nærheden af en terapeutisk dosis endnu. Det føler jeg slet ikke vi er rustet til på nuværende tidspunkt.
Vi vil derfor gerne have konkret hjælp af en terapeut der har erfaring med psykedelisk terapi, og kan og vil forstå problematikkerne.
Det er muligt en erfaren tripsitter vil være fyldestgørende. Vi er åbne for forslag.
Jeg bad min kæreste om at skrive lidt, fra hjertet, om hendes situation:
Det er som om, at der altid er to fortællinger: Den ene handler om, hvordan det ER. Den priviligerede kvinde, der omgiver sig med børn, mand, hjem, venner, familie, musik, humor og intellekt. Som har til dagen og vejen, hvilket føles som nok. Som elsker projekter og finurligheder, leg og alvor. Og hverdagen.
Min mand vil mig det allerbedste og mine børn elsker mig og giver mig deres fortrolighed. Der er simpelthen ikke noget, jeg ønsker mig for jeg synes, jeg har det hele.
Den anden historie handler om, hvordan det FØLES. Og det hænger slet ikke sammen med fakta. Jeg er tungsindig, uglad. Det er som om der er en uoverskuelig klump eller masse af sorg i mig. Når jeg prøver at mærke mig selv, er det det eneste, jeg mærker. Jeg er heller ikke klar over, hvad jeg skal sætte i stedet for. Jeg ved ikke, hvordan selvfølelse føles og dermed ikke, hvad jeg skal pejle efter. Det er som om, der er et -ad åre - tilstoppet filter, som jeg mærker alt igennem.
Min far har lænet sig utilstedeligt meget ind over mig i min barndom. Jeg har været ansvarlig for hans følelsesliv og tilstand som deprimeret, i en grad, der har gjort, at jeg ikke har fået tid til at mærke mig selv. Samtidig har jeg lært at lade som om i så høj en grad, at jeg ikke ved hvad der er mig, og hvad jeg gør for at tækkes andre.
Jeg oplevede mit forhold til min far som særlig kærligt og positivt, og det har været lidt af et chok for mig at det ligesom har hvilet på et, måske ikke falsk, men nok egocentrisk og usundt grundlag.********************************
På forhånd tak. Og tak i øvrigt for et fantastisk fristed på nettet!
/priestie