Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 12:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej!

Så prøver jeg igen for andet år, jeg har lært af mine fejl fra sidste år så nu er jeg klar på at prøve igen.
Kort, så havde jeg nogle great outdoor's, den ene fik min kæreste ødelagt :evil: og den anden døde af for meget varme da vi anskaffede os et minidrivhus og glemte at tage den ud på de aller varmeste dage hvor vi var på roskilde festival :cry:
- Mine fars planter derimod, de blev gode - ikke så flotte men mændene fik en smagsprøve!

I år har vi købt 3 billige sorter, fordi jeg ikke gider spilde 300 kr på et frø som måske går i vasken fordi jeg er en kvajpande.
de er følgende:
Blue Dwarf, Dane's Candy samt Dane's fruity.

jeg har desuden lavet en shoppinglist til gødning etc som jeg gerne vil bestille, vil bare lige være sikker på jeg misser noget!
på den liste er der:
Biobizz Grow, Biobizz Bloom, Biobizz Topmax, Biobizz Rootjuice samt biobizz leaf coat spray.

Er nogle overflødige eller mangler jeg nogle vigtige til at få tilfredsstillende resultat?
Jeg har også spekuleret i om det er biobizz man bør bruge, eller om den billige GHE er ligeså god? og hvis den er, hvilke fra den serie er så et most?

Jeg har desuden heller ikke rigtig kunne finde svar på hvornår jeg bør bruge hvad af gødning, de fleste steder siger man bare skal bruge det hele fra planten er en uge, men min logik siger mig bare at Topmax burde kun bruges i blomstrings fasen?
Og skal man have gødning i sit vand hver gang man vander eller kun nogle gange?

Jeg ville også hører hvornår i har planer om at gå i gang med de udendørs? jeg er helt spændt på at komme igang igen, men frygter det stadig er for koldt. (Vi havde 1cm sne i haven i nat :shock: )
Min plan er self. at først lade frøene spire i en tallerken med vådt papir, og så sætte den i små potter så den kan få low til at spire indendørs og så komme ud når jeg føler den er klar.

Sidst men ikke mindst, hvad ville i anbefale mht. til hvilke der skal plantes, en sort afgangen, eller et mix? satser ikke på at skulle have flere end 6 planter ad gangen.
Og mine frø er self regulære, for de havde dem ikke som femi, men har også hørt regulær giver bedre end femi. så har da overvejet at lade hannerne stå så jeg får frø ud af det, for har ladet mig fortælle hunnen stadigkan bruges hvis bare man tager frøene fra inden brug.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Det er en god idé ikke at poste for mange penge i frø. Jeg ved ikke om du behøver alle gødningsprodukterne. Grow og bloom er i princippet nok. Topmax formoder jeg svarer til de andre producenter kalder PK-13-14 eller noget i den stil, og er et tilskud fosfor og kalium du giver planten nogle inde i blomstringen. De andre ting ved jeg ikke hvad er. Der følger et skema med gødningen, der viser hvornår du skal bruge de forskellige produkter og hvor meget. Men grow gødningen til den vegetative fase og bloom gødningen til blomstringen er de to vigtigste.

Og ja, det er stadig ALT for koldt. Vent halvanden måned endnu og se hvordan vejret er.

Hvis du vil lave frø, så fjern alle pånær en enkelt han, vent en uges tid til den har godt med blomster, hiv den op og lad den ligge og tørre lidt, så pollensækkene åbner sig, og ryst den udover hunnerne. Så får du en rimelig mængde færdigudviklede frø, i modsætning til hvis du bare lader hannerne stå, så får du en masse ikke færdigudviklede frø og meget mindre rygbart materiale.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem

Hey! Jeg kan godt forstå at du ikke vil bruge penge på dyre frø, men hvorfor så bruge dem på dyr gødning?

Hvordan skal de dyrkes dine planter? I potter eller i blomsterbedet? Gødning er vigtigt, ingen tvivl om det, men jeg ser mange der gøder deres planter alt for meget, og det eneste resultat er at deres topskud smager af pis, så pas på med overgødning :)

Hvis du dyrker i potter er en flydende gødning et fint valg, jeg kender ikke Biobizzs produkter men deres "standard" vækst gødning er sikkert udmærket. Alle de special gødninger er et salgstrick! Det er ikke nødvendigt at gøde hver gang du vander nej, følg vejledningen på flasken.

Hvis du dyrker i urtehaven så sørg for at jorden er i god gødnings stand. Giv jorden Rigeligt kompost, hvis du gider at anskaffe dig det, og en håndfuld kalk. Eller køber en "almindelig" havegødning og følg vejledningen på posen (Jeg vil foretrække organiske gødningspiller)

Hvad angår spiring af frø så vil jeg foreslå dig at så direkte i potterne. Jo mindre man forstyrre de unge spirer/planter jo bedre. Men det er jo smag og behag.

Held og lykke !

Junior medlem

Hej Bubber, og tak for at du igen svare. (det var også dig som besvarede mine spørgsmål sidste år ;-) )

Jeg havde planer om at starte spiring af 6 frø, men jeg ved så ikke om det skal være 2 af hver slags vi bestiller hjem, om de alle 6 skal være den samme, eller en anden kombination.
Rootjuice er til styrkelse af rødder, leaf sprayen skulle hjælpe imod skadedyr.
Har kigget på Biobizz' skema online, men synes bare de vil have man giver bloom og grow igennem alle faser.

- Satans, jeg kan ikke vente med at komme igang! og halvanden måned virker bare så længe :(

Hej Jon.
Det skyldes at jeg har fået en idé i hovedet om at Biobizz er bedst fordi det er det mest omtalte når man søger internationalt. Hvilket mærke bruger du selv i gødning?
Og de skal plantes i potter.

Mht. spiring, så skyldes det at jeg gerne vil vide om frøet er i live før det kommer i en potter, de som ikke spire kommer også i potter, og så er jeg kun glad hvis de ender med at komme frem, hvilket jeg har set ske før med frø vi havde opgivet.

Moderator
Brugeravatar

Haha, jeg syntes faktisk dit navn lød bekendt. Godt du kan bruge mit input til noget.

Er de sorter du har valgt autoblomstrende? For ellers kan du ikke nå flere grows hen over sommmeren, da de alligevel først vil gå i blomst til efteråret. Har du en vindueskarm at have dem i eller gider du flytte dem ind og ud hver dag, så kan du godt starte tidligere.

Junior medlem

Det kan jeg!

- De er auto, 60-67 dage ca, men skal lige være sikker på hvad du mener, når det er auto, kan jeg så nå mere end et grow, eller ikke? synes din sætning er lidt misvisende :)
og Ja, både vindue samt 2x have dør, og skal alligevel have hunden ind og ud flere gange om dagen, så det chikanere mig ikke, men hvis man gør det, hvornår tror du så man kan gå igang? om en måned?

Moderator
Brugeravatar

Med autoer kan man godt nå to omgange, men efteråret er ret vådt og fugtigt hvilket autoer ikke rigtig kan håndtere, så anden omgang har en vis risiko for at mugne væk. Midt-slut april plejer at være et udemærket ridspounkt at komme igang. Meget før det ville jeg ikke starte medmindre du har kunstbelysning. Første del af autoers liv er ret væsentligt for resten, så hvis de får begrænset lys her i starten (hvilket der er i startem af foråret) så bliver det nogle små kravl af nogle planter.

Moderator
Brugeravatar

Ja, det kan du godt. De 60-67 dage må udelukkende være blomstringen. De tager nok nærmere omkring 90-100 dage i alt, fra spiring til høst. Så du kan jo regne fremad, og eventuelt lade dem overlappe, så du sætter et nyt hold over med f.eks. 60 dages mellemrum. Så kan du godt nå 2 hold, hvis du f.eks. sår midt 1 april og midt i juni. Bismann har en god pointe i det med de våde efterår, så du skal heller ikke sætte dem for sent igang.

Junior medlem

Hvordan hjælper man bedst til med at det er meget vådt?
Umildbart tænker jeg mindre vanding? andre muligheder?

ifølge Sitet jeg køber fra, der siger den 9-10 uger for blue dwarf fra frø, og seedfinder siger ~63 dage fra "seeding to haverst" på blue dwarf.
Det er netop nogle ret hurtige planter, de giver heller ikke et udbytte meget større end 40g, og bliver under en meter høje.

Men det lyder meget fornuftigt med at lade dem overlappe!

Moderator
Brugeravatar

Nej, det er ikke så meget fugten i jorden, som den store mængde regn og dug, der giver mulighed for mug kan udvikle sig. Hvis du kan have dem under et halvtag hjælper det på det. Ellers er der ikke så meget at gøre.

2 måneder lyder af meget lidt. Jeg synes altid de tager længere end der står på pakken. Men det skal du nok få endeligt svar på hen over sommeren.

Moderator
Brugeravatar

Enig med Bubber, autoer tager typisk også et par uger mere om at blive færdige udendørs, end de ville indendørs. Ud over halvtag så sørg for at bud-strukturen ikke er for tæt, tynder du mere ud i det så kan der komme mere luft omkring. Sørg også for at holde øje med dem i efteråret og fjern evt. døde blade og især hvis fjern områder der skulle mugne, så resten ikke også mugner.

Medlem

Citat:
Hej Jon.
Det skyldes at jeg har fået en idé i hovedet om at Biobizz er bedst fordi det er det mest omtalte når man søger internationalt. Hvilket mærke bruger du selv i gødning?
Og de skal plantes i potter.

Mht. spiring, så skyldes det at jeg gerne vil vide om frøet er i live før det kommer i en potter, de som ikke spire kommer også i potter, og så er jeg kun glad hvis de ender med at komme frem, hvilket jeg har set ske før med frø vi havde opgivet.

-Biobizz er sikkert ganske udmærket :) Har kun brugt en flydende gødning, også en organisk, den hedder Bio Bact.

Jeg ved at der er mange der forspirer deres frø, har også selv gjort det med gode resultater :) Men jeg vil foreslå at så din spire direkte i den potte den skal vokse sig færdig i. Omplantings chok er hårdere for autoer en regulere planter, pga. autoers korte livscyklus.

Junior medlem

Tak for alle jeres tilbagemeldinger! det er simpelthen så rart at der sidder flinke folk der ude som er klar på at hjælpe!

Jeg har undersøgt mulighederne med gødning, og tror jeg prøver GHE i stedet for Biobizz, koster kun det halve, dog har jeg læst mig from til, at man skal passe mere på med overgødning med GHE end med Biobizz, men det føler jeg ikke kommer til at blive det største problem.
Et andet plus, er at rootjuice er med i deres produkter, hvilket er en god ting når man omplanter.
Jeg sidder så og overvejer om deres FloraMicro (5-0-1) er noget værd? som jeg forstår det, så hjælper den til at holde på Ph-værdien, men den kan jo ikke både hæve og sænke ph-værdien, så giver det ikke det samme hvis man selv justere den?

Vi har planer om at opsætte et billigt festtelt, så de kan sagtens stå halv tag. og så vil jeg gøre mit bedste med at fjerne visne blade og tynde ud i den.

Nu læste jeg lige en anden tråd i havde skrevet i også, omkring såning for drivhus, min plan er nu, at om 2-3 uger vil jeg sætte dem til spiring, og så have dem i vindueskarmen til de første kimblade er fremme, og så kommer de i et fælles drivhus som jeg deler med naboen, hvor jeg så tager dem ind i vindueskarmen om natten, så ryger de ud i mit eget minidrivhus (tror det vil være for kold i det til at starte med), når de begynder at tage form. :)

Jon, det må blive den dag jeg har noget meget plads til at gøre godt med! for så meget vindues plads har jeg ikke endnu :D
Desuden, så sidste år, der havde vi en plante som knækkede da den hun havde fået 4 blade, den var ikke helt knækket, men det var tæt på. jeg fik bundet den op med nogle grillspyd, og den overlevede, fik en flot tyk stamme og var den plante vi så mest potentiale i, så et par tæv kan også styrke dem.
Ligesom hvis du har en plante som står inde hele tiden, og pludselig kommer ud og oplever vinden, den kan du risikere ikke er ligeså modstandsdygtig som de som har været ude hele tiden.
Ret mig gerne hvis min tankegang er helt ude i hampen :)

Junior medlem

Så er mine planter 2 uger gamle !
De får al Den dagslys som muligt og om aften får de et tilskud kunstigt lys.
De vokser godt! Og man kan se fremgang for hver dag! De har allerede 2 sæt blade!

Nå men jeg er gået igang med at planlægge indkøb, og er nået til jord hvor jeg er lidt forvirret! Har fundet frem til jord, leca og sand - men nogle siger så sand er skidt?? Hvad skal man tro på?
Og så går jeg og overvejer hvordan man bedst blander jordet når det skal i potterne, hvordan gør i???

Medlem

Hey Winnie, det er da godt at al gror som det skal :)

Jeg kan ikke se hvorfor sand skulle være skidt, så længe det ikke bliver for meget og at det er en god, lidt grov, sand. Jeg har selv brugt sand (strandsand) en enkelt gang, i spirebakker, og det fungerede fint.

Hvad angår blanding af jord, kan du jo anskaffe dig en mindre murerbalje, dem burde man kunne finde til en fornuftig pris. Ellers kan du bruge en stor skål, det kommer selvfølgelig til at tage lidt længere tid dog. Og husk at vaske den godt bagefter :)

Junior medlem

Jeg endte med sand og lecasten og så fandt jeg den helt perfekte jord med den helt rette PH-værdi. (og så kun til 6kr pr 40l!)
Desuden købte jeg 10 spande af 12 liter, som jeg bare borede drænhuller i, (har kun 6 planter, men de 4 andre skal laves til kartoffelspande da de spande kun kostede 3kr stykket!).
I alt blev dette kun 113 kr. og jeg har både leca og sand til i hvertfald næste år!

dog er mine planter ikke sat i endnu, da det stadig er for koldt til at de har ordenlige forhold udendørs! Men jorden er blandet op, og vandet igen, skal lige have et lag mere da det faldt ret meget sammen efter en god omgang vand, og endte med at stikke lapperne i og blande det i hver enkelt spand. :)

Men en opdate på mine planter: De har stort set alle sammen 4 sæt blade (dvs. 8 blade) eksl. kimbladene, og man kan se næste sæt blade er på vej! og så er de nok allerede 10-15 cm høje!

Medlem

Fedt held og lykke !

Junior medlem

Jeg tror en af mine planter er Hermo!? :o
Billede

Den har både kugler samt de hvide stænger....

pt er jeg 100% sikker på en dreng, og to piger. og så nok en hermo også nu :o

Det er dumt at bruge en hermo til at lave frø med, ikke sandt? tænker det vel bare giver flere hermo planter..

Medlem

Præcis.

Af med hovedet til hermaen!

Jeg mistede selv en stor del af min udendørshøst sidste år på grund af de sataner

og ja, frøer af hermaer bærer kun de svage gener videre.

af med hovedet!!

Junior medlem

Så er det sådan det bliver!!
Når man køber regulær frø, hvor stor er chancen for at man også får hermaer?
Overvejer lidt at købe feminized til næste år nemlig, for man kan få 7 frø for 150-100 kr, hvor med reg. er det 10 for 110 kr. men som jeg nu har oplevet, så er 2 ud af 4 hunner, og 2 som endnu ikke har vist køn.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]