Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 01:32


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 01 feb 2016 00:22 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007 08:48
Indlæg: 41
Geografisk sted: Wonderland
Hey Flux og alle andre :)

Og tak for guiden.

Jeg har et spørgsmål ang. glassene - kan man banke 4 små huller i et syltetøjsglaslåg, skrue låget tæt, lægge et lag sølvpapir hen over og derefter sterilisere dem? Skal låget overhovedet skrues tæt, eller skal der kunne komme luft ind og ud af glasset under steriliseringen?

Jeg er lidt forvirret, siden dine billeder ikke er tilgængelige længere - plus at jeg har set for mange guides på youtube, hvor de bruger glas med en slags låg jeg ikke har set før. Og, jeg vil helst minimere chancen for luftkontamination. Og/eller eksploderende glas i gryden :stupid:

Mvh


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2016 01:16 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 okt 2009 13:41
Indlæg: 2369
Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Så længe at kagen kan komme ud igen. Derfor du skal have en konisk form.
Jeg brugte helt normale drikkeglas. 6 for 50 kr tror jeg? Låg er ikke nødvendigt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2016 17:55 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2008 09:49
Indlæg: 1407
Geografisk sted: Wonderland
st0rk skrev:
Jeg har et spørgsmål ang. glassene - kan man banke 4 små huller i et syltetøjsglaslåg, skrue låget tæt, lægge et lag sølvpapir hen over og derefter sterilisere dem? Skal låget overhovedet skrues tæt, eller skal der kunne komme luft ind og ud af glasset under steriliseringen?

Ja, det både kan og bør du gøre. De 4 huller bruger du til at inokulere igennem. Dog er drikkeglas, som Flux bruger, også gode.

st0rk skrev:
Skal låget overhovedet skrues tæt, eller skal der kunne komme luft ind og ud af glasset under steriliseringen?

Nej, det er ikke nødvendigt.

st0rk skrev:
Jeg er lidt forvirret, siden dine billeder ikke er tilgængelige længere - plus at jeg har set for mange guides på youtube, hvor de bruger glas med en slags låg jeg ikke har set før. Og, jeg vil helst minimere chancen for luftkontamination. Og/eller eksploderende glas i gryden :stupid:


Ved PF tek fungerer det øverste lag af tør vermiculite som filter. Det er derfor at det er vigtigt at tørre de øverste cm af glasset godt af inden du hælder det tørre verm i. Hvis der sidder vand eller noget af den BRF/verm blanding deroppe, så kan fremmede sporer eller bakterier få fodfæste eller bruge det som en vej ned til godterne.
Hvis du bruger trykkoger, så bare lad den miste trykket stille og roligt, så springer glassene ikke i stykker. Hvis du bruger alm. gryde, så skal du ikke være bange for eksploderede glas. :)

_________________
Jo mere man ved; jo mere ved man, man ikke ved..

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 feb 2016 15:00 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2016 14:59
Indlæg: 45
Flux: Står faktisk kun med et sprøgsmål tilbage, efter at have læst din guide, hvordan får du svampe-spore? for at viderdyrke dem?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 feb 2016 16:44 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2016 14:59
Indlæg: 45
Fedt, så fik jeg vist svar på et af mine sprøgsmål fra en anden tråd mega fedt, kan jeg opbevare disse spore i et sterialt glas i form af jeg gerne vil vente med at dyrke dem eller bliver de så dårlige?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 feb 2016 15:11 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 okt 2009 13:41
Indlæg: 2369
Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Det skulle ikke være noget problem. Det er nemmest at skære hatten af den friske svamp og pakke den ind i sølvpapir, eller lign. Så du får det velkendte cykelhjul :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 apr 2016 13:22 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 apr 2001 01:01
Indlæg: 1149
Fik endeligt nosset mig sammen til at læse den her. Super god guide, der gør de nogen gange lidt kokset udtrykte engelske PF-Teks utroligt tilgængelige på dansk. 2 thumbs up!

_________________
Problemer med misbrug af stoffer? Giftlinje, hjælp osv. her.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 nov 2016 19:03 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 okt 2016 15:56
Indlæg: 10
Er det muligt at lave et substrat med lutter biologiske materialer, som man også kan få til at virke som nybegynder? Dvs., kan man bruge samme fremgangsmåde med hele korn, så længe man har nogenlunde samme fugtighed og luftighed?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 nov 2016 20:58 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2008 09:49
Indlæg: 1407
Geografisk sted: Wonderland
Nej, desværre. BRF og verm er vejen frem.
Man kan selvfølgelig altså lege med det, men brun rismel og vermiculite virker 100% og ved denne tek er trykkoger ikke et must. Hvis du vil bruge hele korn, så er du nødt til at anskaffe en trykkoger til formålet. :)

_________________
Jo mere man ved; jo mere ved man, man ikke ved..

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 nov 2016 19:42 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2009 19:49
Indlæg: 622
Geografisk sted: Neden under min kat
persson skrev:
Er det muligt at lave et substrat med lutter biologiske materialer, som man også kan få til at virke som nybegynder? Dvs., kan man bruge samme fremgangsmåde med hele korn, så længe man har nogenlunde samme fugtighed og luftighed?


Prøv at se Lets grow mushrooms eller tage fat i growing gourmet and medicinal mushrooms af Paul Stamets, der er der masser af viden om kort.

Og forøvrigt kan jegi kke se at verm ikke skulle være økologisk, deter jo bare et mineral

_________________
"Har festen varet for længe?"-knappen: Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
Hvad bobler for tiden:
Mjød


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 jan 2019 23:01 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 dec 2016 14:21
Indlæg: 266
Geografisk sted: København
Nu hvor der ikke er billeder i tråden længere, så kunne jeg godt tænke mig at vide lidt mere om hvad i gør i praksis når kagerne er koloniserede.

En anden guide jeg har læst er ude i ultralyds fugter med et kompliceret setup. Det må kunne gøres simplere.

Nogen der kan hjælpe?

Hilsen BluePill

_________________
"Klarsyn er som absolut gehør - bare med øjnene."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 apr 2019 22:32 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 okt 2009 13:41
Indlæg: 2369
Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Jeg havde en stor bedroller lignende boks som jeg holdte på den optimale temperatur, og så vådt vermaculilte i bunden. Så dumpede jeg bare de koloniserede kager ud i kassen, og lagde låg på. Fungere fint :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 feb 2023 23:39 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 03 aug 2010 20:12
Indlæg: 25
Geografisk sted: Lige bag dig
Xenofanes skrev:
Flux, ingen tvivl om du har lavet en smuk og nem guide at gå ud fra, men der er allerede en herinde, men der er billederne dog udløbet, så fin gennemgang :)



Jeg har prøvet at finde den anden guide, er der en som har mulighed for at linke til den?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 mar 2023 16:37 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 20 mar 2007 15:12
Indlæg: 204
Geografisk sted: på toppen.
Håber der er et par erfarne folk der kan hjælpe mig.
Hvad ville i gøre i tilfælde af at kager er ekstremt langsomme om at kolonisere tror de har været i gang i 3-4 uger og er stadigvæk ikke koloniseret hele vejen rundt i bægerne, der er konstant 22grader i rummet. Jeg tror der er flere grunde, det var ikke fugtig nok da jeg lavede blandingen og jeg "pakkede" det nok lidt for hårdt i glasset.
1. Ville i give det lidt længere tid for at se om der sker mere?
2. Kunne jeg i realiteten dumpe dem i 12 timer, for derefter at stille dem i "shotgun fruiting chamber"og håbe på jeg får bare et par stykker så jeg kan lave et nyt sporeprint?

Billede af kolonisering:
https://imgur.com/yXrdOx5
https://imgur.com/LED3V2E

til info har jeg fulgt denne guide + ham her indtil videre:
https://www.youtube.com/watch?v=2jkZKbip3Po

Edit; Tak for en god guide :rocking: :D


Senest rettet af psytaihai 04 apr 2023 15:10, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 mar 2023 16:48 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Myceliet ser umiddelbart sundt ud - men din substrat ser ret tør ud - kan du ikke trykkoge noget demineraliseret vand i en kanyle og så gøre det lidt mere fugtigt? Tror det er risikabelt at dunke, før at hele kagen er koloniseret. Test det evt med en enkelt kage og så vurder bagefter om det skal gøres ved de resterende..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 mar 2023 18:28 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 20 mar 2007 15:12
Indlæg: 204
Geografisk sted: på toppen.
HopIFjordeN skrev:
Myceliet ser umiddelbart sundt ud - men din substrat ser ret tør ud - kan du ikke trykkoge noget demineraliseret vand i en kanyle og så gøre det lidt mere fugtigt? Tror det er risikabelt at dunke, før at hele kagen er koloniseret. Test det evt med en enkelt kage og så vurder bagefter om det skal gøres ved de resterende..


Jo det kan jeg nok godt, er der en grund til det skal være demineraliseret og ikke blot postevand?

Tak for hurtig respons :D
Edit, har fået købt noget, får det kogt og kølet ned også får de lidt mere vand ca. 5-10ml.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 mar 2023 20:18 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 jun 2022 12:34
Indlæg: 132
Du ville godt kunne spawne det i et substrate af cococoir du har dampet i en bucket tek spand og så riv det med et rivejern ned i substratet eller bare smulre de stykker der er koloniseret ned i coiret og bland det godt i dit tub og afvent at det koloniserer det hele og så frut det. Sørg for at spraye det dagligt (miste) så der dannes små vanddråber der fordamper på overfladen når du fruiter det da hyphal knots dannes af fordampning og de danner pins som starter fruitningen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 apr 2023 15:20 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 20 mar 2007 15:12
Indlæg: 204
Geografisk sted: på toppen.
Yo beklager det lidt sene svar, endte med at købe noget cococoir (eller hvad jeg tror er cococoir) og har lavet en 60/40 blanding med vermaculite, smidt i et tub sammen med 2 mycelium af 2 kager jeg viste billeder af før. Ved heller ikke hvorfor det endte med at blive en smule orange efter jeg gav det demineraliseret vand- :roll:

Der er gået noget galt med min PF TEK kage, fordi den var helt porøs og slet ikke fast da jeg tog det ud af bægeret, så var myceliummet samlet i små klumper de som vist her:
Billede
https://imgur.com/4iKExnT

Jeg håber det lykkedes men har nok allerede nu indstillet mig på at det er en ommer :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 apr 2023 19:14 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 03 feb 2023 17:11
Indlæg: 6
psytaihai skrev:
Yo beklager det lidt sene svar, endte med at købe noget cococoir (eller hvad jeg tror er cococoir) og har lavet en 60/40 blanding med vermaculite, smidt i et tub sammen med 2 mycelium af 2 kager jeg viste billeder af før. Ved heller ikke hvorfor det endte med at blive en smule orange efter jeg gav det demineraliseret vand- :roll:

Der er gået noget galt med min PF TEK kage, fordi den var helt porøs og slet ikke fast da jeg tog det ud af bægeret, så var myceliummet samlet i små klumper de som vist her:
Billede
https://imgur.com/4iKExnT

Jeg håber det lykkedes men har nok allerede nu indstillet mig på at det er en ommer :)


Jeg er ikke ekspert, men generelt er farver der ikke er hvid eller blå et dårligt tegn, da det betyder der er kommet en form for kontaminering (kunne være "lipstick mold" på grund af farven).

Men har læst om andre, hvor myceliumet har overvundet muggen/bakterierne så man ved aldrig :)

Håber det lykkes!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 apr 2023 09:24 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 20 mar 2007 15:12
Indlæg: 204
Geografisk sted: på toppen.
Mogens skrev:
psytaihai skrev:
Yo


Jeg er ikke ekspert, men generelt er farver der ikke er hvid eller blå et dårligt tegn, da det betyder der er kommet en form for kontaminering (kunne være "lipstick mold" på grund af farven).

Men har læst om andre, hvor myceliumet har overvundet muggen/bakterierne så man ved aldrig :)

Håber det lykkes!


Jeg valgte også at skære det fra og ikke benytte mig af det.. Jeg tvivler dog stadigvæk på det bliver til noget, er der et nogenlunde fingerprej til hvornår man burde begynde at se noget i ens tub? snakker vi uger eller måneder?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team