Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 23:38


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 27 mar 2016 22:07 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 okt 2015 01:05
Indlæg: 19
Til info; har røget to joints, hvilket jeg dog ikke mener gør hvad jeg gerne vil diskutere mindre relevant.

Lige for tiden tænker jeg meget på eksistens og spørgsmål som, hvad er meningen med livet? Jeg har aldrig prøvet svampe, eller liggende endnu, så jeg mangler måske et par aspekter i forhold til jer som har det. Men igennem meditation og igennem den tid jeg har lagt til side til at tænke over livets store spørgsmål, er jeg nået frem til et par erkendelser, som jeg også gerne vil have udfordret igennem en god diskussion.

Lad mig starte med at sige, at jeg tror på en Skaber. At vi mennesker er skabt med et formål og ikke bare af ligegyldighed og tilfældigheder.
Hvad er bevidsthed? Jeg tror ikke det bare er neurologiske processor i hjernen der udgør bevidsthed som en helhed. Jeg kan sætte mig godt til rette, og virkelig komme i kontakt med mig selv. Jeg kan gå hen og blive helt euforisk i dette stadie, og mærke glæden af at leve. Men jeg kan selvfølgelig heller ikke modbevise at det ikke bare skulle være kemiske og forudbestemte processer oppe i hjernen der udgør bevidstheden.
Det kommer vel meget ned til, at jeg stadigt tror på magien i verden. Jeg tror at jeg som person, samt alle andre mennesker er Guddommelige på en eller anden måde. Hvis man udforsker den tankegang og rammes følelsesmæssigt, så bliver man boosted som et batteri til at sætte sin lid til den flamme.
Hvad er meningen med livet? Hvem er vi? Hvorfor er vi her? Hvad sker der efter døden, og findes der en Guddommelig morale og retningslinje for hvordan vi mennesker bør leve vores liv? Jeg er kommet frem til følgende konklusion, at de eneste etisk korrekte er at gå til vegansk kost, eller økologi, hvis man gerne vil have kød. Kødproduktionen er skadelig for naturen, skadeligt for os mennesker, og dyret selv.
Hvorfor er det at så mange mennesker lever i en tåge af ignorance, en slags tilstand der er påvirket alt for meget af instinktivt adfærds mønstre. Vi skal tilbage til vores indre væsen, vores sjæl, og derefter guide andre mennesker i en retning der gør de kan vækkes. Det skylder vi naturen, hinanden, og ikke mindst det enkelte menneske, således de kan leve et liv i fuld nydelse.

LazyDazy


Senest rettet af LazyDazy 29 mar 2016 13:42, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 mar 2016 22:41 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 okt 2015 22:00
Indlæg: 75
Geografisk sted: Verdens navle
Jeg mener stortset det modsatte af dig. Jeg tror ikke, der er nogen mening med livet. Alting er i det store hele fuldkommen ligegyldigt. Jeg er lige kommet hjem fra skiferie i dag, og jeg kunne ikke lade være med, at tænke over hvor meningsløst hvert enkelt menneske er. For eksempel den rødhårede dame som gik og gjorde rent i lufthavnen. Stortset ligemeget hvad der ville ske med hende, ville det aldrig nogensinde påvirke mig (medmindre hun blev til et eller andet urealistiskt stort, som alle ville høre om. Og selv hvis det skete, ville det ikke gøre nogen forskel i det store hele. Altså i universet.). Vi er 7 milliarder mennesker på den her klode, så hvilken foreskel gør det om man er her eller ej? Hvis du ligepludselig døde, lige nu, ville det heller ikke påvirke mig. De fleste af os påvirker kun den lille kreds af venner og familie, vi har. Jeg kan ikke på nogen måde se noget 'magisk' eller 'overnaturligt', ved hverken verdenen eller bevidstheden. Hvis der havde været sådan noget, havde det ikke været 'magisk', men bare normalt fordi vi ville være vandt til det. Alt hvad vi gør, og alt det vi tror er så 'menneskeligt', er bare instinkter om overlevelse, som er blevet skjult bag vores egne tanker og idéer, om at vi er så meget bedre og anderledes end dyr.
Med hensyn til økologi, så er det også det eneste jeg køber. Mest pga. den egoistiske følelse af, at man føler sig som et bedre menneske. Ligesom hvis man giver en 5'er til en hjemløs i toget. Det kommer ikke til, at gøre den store forskel for den hjemløse, men du vil have en fornemmelse, af at være et godt menneske, og glæde dig over din samvittighed, hele togturen hjem. Jeg hader egentlig 'etik', og jeg synes det er et åndsvagt emne, at diskutere. Om verden går under pga. menneskerne eller af at blive opslugt ad solen, kan egentlig være lige meget. Livet er for kort til, at spare på vandet, og holde sin krop fri for giftstoffer. Hvorfor bruge en masse energi, bekymringer og tid på, at udskyde det uundgåelige, når du kunne have brugt den på, at nyde livet, drikke dig i hegnet, og gøre alt hvad du eller har lyst til. Nu når det hele alligevel er ligegyldigt, kan man jo ligeså godt gøre hvad man har lyst til og have det sjovt. Jeg forstår virkelig ikke hvordan du kan leve er liv i fuld nydelse, hvis du går og bekymrer dig om du lever godt og sundt nok, eller om dine medmennesker gør det. Men alle har sin måde, at leve på, og jeg vil hverken hakke ned på junkier, bronies eller ludere. Alle mennesker skal vælge deres egen vej, og det eneste liv, som er fuld af nydelse, er det hvor man ikke fortryder noget, og ikke gør noget man ikke vil.
Hold da kæft en smørre. Og jeg er ikke engang skæv endnu... :peace:

_________________
Hvad er ingenting? Hvis der ingenting er så er der jo stadig noget. Nemlig ingenting.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 mar 2016 22:44 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Jeg oplever det sådan, at der er en guddommelig retningslinje for mig selv, og alle andre, men den er ikke den samme, det er noget man selv må finde frem til, hver dag, men det bliver nemmere. Det er der i den forstand, at der i alle givne tilfælde, altid er en bedste måde at handle på. Hvis det lykkedes bare et par gange i træk, fordi man gør sig umage, så får man det virkelig godt. Lad os sige der kommer en gammel dame, og spørger om jeg vil hjælpe hende over vejen. Så ville et klart nej, gøre ondt på mig, et henkastet nej, ville jeg fortryde senere, og et ja, ville jeg være glad for. Hvis jeg så også snakker med hende, og deler mit overskud, så hun går derfra endnu gladere, og jeg ikke føler at jeg kunne have gjort det bedre udfra mig selv, så har jeg ageret "perfekt" i situationen. Hvis så hun vil skændes, fordi hun har en dårlig dag, så begynder det virkelig at blive en udfordring at handle perfekt. Hvis man så går derfra med en øv følelse over hvordan man handlede, så kan man tænke over oplevelsen, og se hvad man kan gøre bedre næste gang, og har igen handlet "perfekt" udfra bedste evne, og hvad man havde at gøre godt med den dag.

Meningen med livet generelt, mener jeg heller ikke findes. En god start er at finde ud af hvem man selv er, og hvordan man fungere, og begynde at handle omkring det, så man får et udfald man kan leve med, eller måske endda er lykkelig over. Hvis du feks. har det dårligt med at spise kød, fordi de bliver behandlet skod, så er det klart det rigtige for dig, at være veganer. Personligt har jeg ikke noget problem med det. Så det rigtige for mig er at lade være. Hovedregelen er at ingen er ens, og at alting forandre sig konstant.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2016 18:29 
Offline
Coca-entusiast
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 dec 2015 00:35
Indlæg: 524
Geografisk sted: In your dreams, Pedro... In your dreams!
LazyDazy:

På mange punkter har jeg samme holdning til tingene som dig.

Jeg tror ikke på bibelens forklaring om at tingene blev skabt ved et trylleslag. Jeg tror på evolutionen og the big bang, MEN jeg tror også at der må have være noget der har startet the big bang. Noget må have lavet den gnist der skulle til.

Der er utroligt mange mennesker der lever i deres eget uvidende, egocentreret univers, hvor de ikke tænker meget længere end deres egen matrikel de bor på.

Så vidt muligt køber jeg økologisk, det er bare latterligt at det skal være så dyrt! Hvis prisen var den samme, købte jeg udelukkende økologisk.

Brugen af psychedeliske stoffer, kan medvirke at man får nogle oplevelser, hvor man opnår en klarhed omkring hvad der er vigtigt her i verden, og hvor meget vi mennesker egentlig skyder ved siden af. Vi lever i en hverdag, hvor vi konstant bliver overstimuleret med mad, smøger, sex, stoffer, alkohol osv. Derfor er der ikke meget tid til at sidde ned og tænke over hvad vi foretager os.

At være religiøs, eller ikke være det, er ikke spørgsmålet. Det handler om at forstå det logiske i at vores planet indeholder en bestemt mængde ressourcer, og når de er brugt op er vi alle færdige. Og med den hastighed vi forbruger og forurener for tiden, kombineret med at verdens befolkningstal vokser helt eksplosivt, er der ikke mange år tilbage, medmindre mennekets holdning ændrer sig.

Meningen med livet er for mig at have det godt, og sprede glæde og positivitet til folk omkring mig. Derudover at prøve at minimere de negative handlinger (hvad enten det er direkte eller indirekte) man som menneske uundgåeligt udfører.

Hvis alle var ligeglade kunne vi jo lige så godt smide skrald og svine alting til, "for der er jo alligevel nogen andre der gør det". Og det er generelt den holdning der spreder sig bland unge mennesker.

Min holdning er: Gør hvad du vil med dig selv og din krop, bare det ikke på nogen måde går ud over andre mennesker, og naturen.

"Mange bække små , gør en stor å" Alene kan det enkelte menneske ikke gøre det store, men sammen kan vi gøre en kæmpe forskel.

_________________
#DERUDAF!

-BILLED GUIDE: Sådan laver man kokain! Fra Blad til HCl: viewtopic.php?f=80&t=55695
-BILLED GUIDE: Oprensning af gade kokain til 99% Kokain HCl: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 80&t=51476
-Acetonevask af kokain: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 86&t=51577
-BOG: The Coca Homegrowers Guide: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... =1&t=51497


Senest rettet af Koalabjørnen 30 mar 2016 13:26, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2016 23:08 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Det er nogle pænt tunge spørgsmål du tager op og de er blevet diskuteret i bogstavelig talt tusinder af år, find nogle tråde her i forummet med anbefalinger til noget litteratur. Meditation er godt og jeg er helt sikkert en fortaler for den vej til erkendelse (qua min signatur..), men det kan ikke stå alene, hvis du ikke føler for at tage fat i et større filosofisk værk (har jeg aldrig selv magtet...) kan de også være givende at læse om psykologi og religion samt at opsøge foredrag af forskellige tænkere og teologer. Jeg er selv en stor fan af Alan Watts, hans tankerække trækker ofte og uden omveje tråde ind i tidløse tendenser i mennesket og samfundet, og tilbage til den simple oplevelse af ren væren, han er en fryd at lytte til.

Nå, det var lige et par anbefalinger. Jeg vil nøjes med at give dig mit svar på ét af dine spørgsmål: Hvad sker der efter døden?

I vaskeægte Alan Watts stil vil jeg forsøge at bruge par af hans billeder :P
Hvis vi skal forsøge at forestille os hvad der sker, kan vi prøve at forestille os hvad der skete før vi blev født. Vi blev til i vor moders skød, men vi har ikke haft en bevidst oplevelse af det, for der var ikke nogen bevidsthed til opleve det og ingen referenceramme at sætte oplevelsen op ad, ingen minder om tidligere oplevelser af at være til i en livmoder. Forestil dig et billede af dig, uden en baggrund, man ville ikke kunne fortælle nogen, at det var et menneske, for omridset eksisterer ikke, du er formløs og uden begyndelse og slutning. Jeg tror at livet er en bevidsthed der tager korporlig form og vokser og udvider sig fra fødslen, for derefter at miste formen igen efter døden. For hver gang denne proces finder sted udvider den fælles bevidsthed sig - så med et hurtigt smut over til ét af dine andre spørgsmål kan man sige, at meningen med livet er bidrage til den fælles bevidsthed. Hvordan man gør det tager vi lige en anden dag :D :eyes:

Min udlægning er noget kort og forsimplet, synes du skal tage at lytte til Alan, han gør det så elegant - og han gentager aldrig rigtig sig selv, der er altid slået en lille krølle på :)

phpBB [video]


Edit: Link - hvis nu videoen^ ikke virker... https://www.youtube.com/watch?v=L3MA0n4jEXk

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2016 20:06 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 okt 2015 01:05
Indlæg: 19
Psykemyggen skrev:
Jeg mener stortset det modsatte af dig. Jeg tror ikke, der er nogen mening med livet. Alting er i det store hele fuldkommen ligegyldigt. Jeg er lige kommet hjem fra skiferie i dag, og jeg kunne ikke lade være med, at tænke over hvor meningsløst hvert enkelt menneske er. For eksempel den rødhårede dame som gik og gjorde rent i lufthavnen. Stortset ligemeget hvad der ville ske med hende, ville det aldrig nogensinde påvirke mig (medmindre hun blev til et eller andet urealistiskt stort, som alle ville høre om. Og selv hvis det skete, ville det ikke gøre nogen forskel i det store hele. Altså i universet.). Vi er 7 milliarder mennesker på den her klode, så hvilken foreskel gør det om man er her eller ej? Hvis du ligepludselig døde, lige nu, ville det heller ikke påvirke mig. De fleste af os påvirker kun den lille kreds af venner og familie, vi har. Jeg kan ikke på nogen måde se noget 'magisk' eller 'overnaturligt', ved hverken verdenen eller bevidstheden. Hvis der havde været sådan noget, havde det ikke været 'magisk', men bare normalt fordi vi ville være vandt til det. Alt hvad vi gør, og alt det vi tror er så 'menneskeligt', er bare instinkter om overlevelse, som er blevet skjult bag vores egne tanker og idéer, om at vi er så meget bedre og anderledes end dyr.
Med hensyn til økologi, så er det også det eneste jeg køber. Mest pga. den egoistiske følelse af, at man føler sig som et bedre menneske. Ligesom hvis man giver en 5'er til en hjemløs i toget. Det kommer ikke til, at gøre den store forskel for den hjemløse, men du vil have en fornemmelse, af at være et godt menneske, og glæde dig over din samvittighed, hele togturen hjem. Jeg hader egentlig 'etik', og jeg synes det er et åndsvagt emne, at diskutere. Om verden går under pga. menneskerne eller af at blive opslugt ad solen, kan egentlig være lige meget. Livet er for kort til, at spare på vandet, og holde sin krop fri for giftstoffer. Hvorfor bruge en masse energi, bekymringer og tid på, at udskyde det uundgåelige, når du kunne have brugt den på, at nyde livet, drikke dig i hegnet, og gøre alt hvad du eller har lyst til. Nu når det hele alligevel er ligegyldigt, kan man jo ligeså godt gøre hvad man har lyst til og have det sjovt. Jeg forstår virkelig ikke hvordan du kan leve er liv i fuld nydelse, hvis du går og bekymrer dig om du lever godt og sundt nok, eller om dine medmennesker gør det. Men alle har sin måde, at leve på, og jeg vil hverken hakke ned på junkier, bronies eller ludere. Alle mennesker skal vælge deres egen vej, og det eneste liv, som er fuld af nydelse, er det hvor man ikke fortryder noget, og ikke gør noget man ikke vil.
Hold da kæft en smørre. Og jeg er ikke engang skæv endnu... :peace:


Meget interessant udtalelse. Jeg kunne godt tænke mig at spørge ind til, hvorfor du netop har valgt denne form for tilgang til spørgsmålet angående meningen med livet. Den påføre dig jo netop en masse negativitet dit sind omkring dine medmennesker og du værtsætter ligesom ikke de sociale begivenheder. Jeg kan kun forslå dig i at lysrive dig fra denne form for mentalitet som påvirker din måde at se verden ud fra, derved vil jeg inderligt ''booste'' dig til at vende dit sind mod troen på Gud. Det lyder ret kliché, men det har virkeligt hjulpet for mit eget vedkommende. Det påføre en masse motivation i ens hverdag og til at gøre en forskel, til at elske sine medmennesker, hvorigennem man for kærlighed retur eftersom kærlighed skaber en slags bølge effekt der sætter ringe i vandet. Kærlighed er nok den stærkeste kraft i vi kender til, den er ligesom tyngdekrafts loven der tiltrækker stof til sig. Det er ikke dermed sagt, at man ikke kan elske hinanden selvom man ikke tror på Gud, men troen på Gud tiltrækker den stærkeste form for kærlighed. Det lyder for godt til at være sandt, men har man et åbent sind og en form for nysgerrighed vil man med garanti kunne mærke kraften. Jeg kan bruge langtid på at snakke om hvorfor det lige er den bibelske Gud og ikke alle mulige andre, og hvorfor det lige er Jesus man skal vælge til sit liv. Samtidigt kan vi snakke om hvorfor det er så svært at tro på, men også hvad der kan styrke ens tro. Altså, hvis du har lyst.

Det var vidst lidt et sidespor, det beklager jeg. Du udtaler: ''Hvorfor bruge en masse energi, bekymringer og tid på, at udskyde det uundgåelige, når du kunne have brugt den på, at nyde livet, drikke dig i hegnet, og gøre alt hvad du eller har lyst til.'' Og der vil jeg egenligt gerne have lov til at vende tilbage til overstående igen, hehe. Fordi livet er egenligt en nydelse på en helt anden måde, når først man træffer hensigtsmæssige valg der styrker ens sundhed, som dermed påvirker dit humør, som bare gør dagligdagen så meget mere behagelig. Drikke sig i hegnet og gøre hvad man har lyst til, indebager netop det stik modsatte, nemlig skadelig ting for en selv og sine omgivelser. Fordi uden nogen etisk moral lever man i fuldtud synd. Hvis du en dag når til erkendelse af, at vi er unikke skabninger som er elsket af Gud, så vil du vide hvad jeg snakker om. Jeg håber det er okay jeg udfordre dine standpunkter og holdninger en smule, samtidigt med at jeg håber jeg har givet dig motivationen til at dykke ned i dit ego og se helt neutralt på hvad der vil være bedst for dig. Egoet er et af vores værste fjender, derfor er cannabis, svampe, you name it, utrolige i den forstand, at de virkelig løsriver dig fra den monotone og ignorante hverdag styret af vores 5 sanser, som vi bilder os ind er i stand til at give os et billede af virkeligheden. Virkeligheden er af en helt anden dimension, det er derfor fysisk umuligt at videnskabeligt bevise det, og nej, vi kan ikke finde det ultimative svar inde i os selv som mange New Age tænkende folk bilder sig selv ind. Den Ultimative kraft, kærligheden, som er universel og nedstammende fra Gud, skaberen bag universet, skaberen bag mig og dig og hele menneske slægten.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2016 20:17 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 okt 2015 01:05
Indlæg: 19
Fritzie skrev:
Jeg oplever det sådan, at der er en guddommelig retningslinje for mig selv, og alle andre, men den er ikke den samme, det er noget man selv må finde frem til, hver dag, men det bliver nemmere. Det er der i den forstand, at der i alle givne tilfælde, altid er en bedste måde at handle på. Hvis det lykkedes bare et par gange i træk, fordi man gør sig umage, så får man det virkelig godt. Lad os sige der kommer en gammel dame, og spørger om jeg vil hjælpe hende over vejen. Så ville et klart nej, gøre ondt på mig, et henkastet nej, ville jeg fortryde senere, og et ja, ville jeg være glad for. Hvis jeg så også snakker med hende, og deler mit overskud, så hun går derfra endnu gladere, og jeg ikke føler at jeg kunne have gjort det bedre udfra mig selv, så har jeg ageret "perfekt" i situationen. Hvis så hun vil skændes, fordi hun har en dårlig dag, så begynder det virkelig at blive en udfordring at handle perfekt. Hvis man så går derfra med en øv følelse over hvordan man handlede, så kan man tænke over oplevelsen, og se hvad man kan gøre bedre næste gang, og har igen handlet "perfekt" udfra bedste evne, og hvad man havde at gøre godt med den dag.

Meningen med livet generelt, mener jeg heller ikke findes. En god start er at finde ud af hvem man selv er, og hvordan man fungere, og begynde at handle omkring det, så man får et udfald man kan leve med, eller måske endda er lykkelig over. Hvis du feks. har det dårligt med at spise kød, fordi de bliver behandlet skod, så er det klart det rigtige for dig, at være veganer. Personligt har jeg ikke noget problem med det. Så det rigtige for mig er at lade være. Hovedregelen er at ingen er ens, og at alting forandre sig konstant.


Meget interessant tilgang du har, jeg synes altid det er spændende at høre andres meninger og syn på verden. Jeg er meget enig i, at vi skal respektere hinanden og den måde vi har vidt forskellige måder at leve vores liv på. Udfordringen er så, at når de to modsætninger til spørgsmålet angående, hvad meningen med livet er, tordner sammen, jamen så vil der opstå en slags konflikt. Fordi jeg mener jo, at vi skal vejlede hinanden til at følge den bedst mulige græsmark, både for vores egen skyld, alle andre skyld, miljøets skyld, samt dyrenes skyld. Fordi jeg mener samtidigt, at der findes en universel moralsk etik som vi skal følge, og at vi skal tage os af hinanden, samt skabe en robust samfunds struktur, der giver de bedste muligheder for det enkelte menneske.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2016 20:23 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 okt 2015 01:05
Indlæg: 19
Koalabjørnen skrev:
LazyDazy:

På mange punkter har jeg samme holdning til tingene som dig.

Jeg tror ikke på bibelens forklaring om at tingene blev skabt ved et trylleslag. Jeg tror på evolutionen og the big bang, MEN jeg tror også at der må have være noget der har startet the big bang. Noget må have lavet den gnist der skulle til.

Der er utroligt mange mennesker der lever i deres eget uvidende, egocentreret univers, hvor de ikke tænker meget længere end deres egen matrikel de bor på.

Så vidt muligt køber jeg økologisk, det er bare latterligt at det skal være så dyrt! Hvis prisen var den samme, købte jeg udelukkende økologisk.

Brugen af psychedeliske stoffer, kan medvirke at man får nogle oplevelser, hvor man opnår en klarhed omkring hvad der er vigtigt her i verden, og hvor meget vi mennesker egentlig skyder ved siden af. Vi lever i en hverdag, hvor vi konstant bliver overstimuleret med mad, smøger, sex, stoffer, alkohol osv. Derfor er der ikke meget tid til at sidde ned og tænke over hvad vi foretager os.

At være religiøs, eller ikke være det, er ikke spørgsmålet. Det handler om at forstå det logiske i at vores planet indeholder en bestemt mængde ressourcer, og når de er brugt op er vi alle færdige. Og med den hastighed vi forbruger og forurener for tiden, kombineret med at verdens befolkningstal vokser helt eksplosivt, er der ikke mange år tilbage, medmindre mennekets holdning ændrer sig.

Meningen med livet er for mig at have det godt, og sprede glæde og positivitet til folk omkring mig. Derudover at prøve at minimere de negative handlinger (hvad enten det er direkte eller indirekte) man som menneske uundgåeligt udfører.

Hvis alle var ligeglade kunne vi jo lige så godt smide skrald og svine alting til, "for der er jo alligevel nogen andre der gør det". Og det er generelt den holdning der spreder sig bland unge mennesker.

Min holdning er: Gør hvad du vil med dig selv og din krop, bare det ikke på nogen måde går ud over andre mennesker, og naturen.

"Mange bække små , gør en stor å" Alene kan det enkelte menneske ikke gøre det store, men sammen kan vi gøre en kæmpe forskel.


Jeg er helt enig i hvad du siger, dine holdninger er spot on, angående hvad jeg selv mener. Du sætter lidt et spørgsmåls tegn til hvorfor det lige skulle være Bibelen, hvilket jeg meget godt selv kan relatere til, eftersom jeg selv har gået med udfordringen i mange år, om at nå frem til et tilfredsstillende svar. Hvilket jeg har fundet, og en helt naturlig ting for mig er blevet at nå ud til andre med budskabet. Men jeg prøver samtidigt at gøre det på en så inviterende måde som muligt, og ikke bare stoppe det ned i halsen på folk xD.

Hvis jeg må have lov, så kunne jeg godt tænke mig at spørge, om du har prøvet at se på skrifterne og brevene i det Nye Testamente som historiske. Beviserne for Jesus opstandelse er faktisk overvældende, det som vi netop er blevet mindet om her i Påsken, selvom ingen pålægger det nogen værdig længere.


Senest rettet af LazyDazy 01 apr 2016 20:39, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2016 20:35 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 okt 2015 01:05
Indlæg: 19
Snoezel skrev:
Det er nogle pænt tunge spørgsmål du tager op og de er blevet diskuteret i bogstavelig talt tusinder af år, find nogle tråde her i forummet med anbefalinger til noget litteratur. Meditation er godt og jeg er helt sikkert en fortaler for den vej til erkendelse (qua min signatur..), men det kan ikke stå alene, hvis du ikke føler for at tage fat i et større filosofisk værk (har jeg aldrig selv magtet...) kan de også være givende at læse om psykologi og religion samt at opsøge foredrag af forskellige tænkere og teologer. Jeg er selv en stor fan af Alan Watts, hans tankerække trækker ofte og uden omveje tråde ind i tidløse tendenser i mennesket og samfundet, og tilbage til den simple oplevelse af ren væren, han er en fryd at lytte til.

Nå, det var lige et par anbefalinger. Jeg vil nøjes med at give dig mit svar på ét af dine spørgsmål: Hvad sker der efter døden?

I vaskeægte Alan Watts stil vil jeg forsøge at bruge par af hans billeder :P
Hvis vi skal forsøge at forestille os hvad der sker, kan vi prøve at forestille os hvad der skete før vi blev født. Vi blev til i vor moders skød, men vi har ikke haft en bevidst oplevelse af det, for der var ikke nogen bevidsthed til opleve det og ingen referenceramme at sætte oplevelsen op ad, ingen minder om tidligere oplevelser af at være til i en livmoder. Forestil dig et billede af dig, uden en baggrund, man ville ikke kunne fortælle nogen, at det var et menneske, for omridset eksisterer ikke, du er formløs og uden begyndelse og slutning. Jeg tror at livet er en bevidsthed der tager korporlig form og vokser og udvider sig fra fødslen, for derefter at miste formen igen efter døden. For hver gang denne proces finder sted udvider den fælles bevidsthed sig - så med et hurtigt smut over til ét af dine andre spørgsmål kan man sige, at meningen med livet er bidrage til den fælles bevidsthed. Hvordan man gør det tager vi lige en anden dag :D :eyes:

Min udlægning er noget kort og forsimplet, synes du skal tage at lytte til Alan, han gør det så elegant - og han gentager aldrig rigtig sig selv, der er altid slået en lille krølle på :)

phpBB [video]


Edit: Link - hvis nu videoen^ ikke virker... https://www.youtube.com/watch?v=L3MA0n4jEXk


Billede

Det mindblowede mig. Det var meget tanke provokerende, så jeg skal lige vende og dreje det oppe i hovedet. Jeg er lidt ude af stand til at se en video lige pt, men jeg ser den en af de kommende dage :)

Jeg kunne godt tænke mig at spørge, om du mener man kan finde frem til svar ved at opsøge den spirituelle verden?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2016 21:03 
Offline
Coca-entusiast
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 dec 2015 00:35
Indlæg: 524
Geografisk sted: In your dreams, Pedro... In your dreams!
LazyDazy skrev:

Jeg er helt enig i hvad du siger, dine holdninger er spot on, angående hvad jeg selv mener. Du sætter lidt et spørgsmåls tegn til hvorfor det lige skulle være Bibelen


Jeg er som sådan ikke i tvivl omkring biblen. Personligt er jeg selv protestant kristen, men jeg går som sådanikke i kirke (et par gange om året for hyggens skyld), da jeg ikke mener at man nødvendigvis behøver, at gå i kirke, da troen er noget man har indeni. Og som man så kan vælge at vise udadtil, så ofte som man har lyst til, men ikke at man bliver en "bedre" kristen af den grund.

Efter min overbevisning er der kun 1 Gud. Og det er den samme gud som Kristne, Jøder og Muslimer beder til. De har bare alle en forskellig opfattelse af hvordan den gud er. Og den opfattelse er baseret på hvordan deres tro oprindeligt er blevet "serveret" til dem. Dog tror jeg også på en del af de buddistiske og hinduiske principper som f.eks. shakra og chi (som i mine øjne er det samme)
I min verden er der et gran af sandhed i de fleste fredsbaserede religioner, og hvis man tog det bedste fra dem alle og satte sammen, var man nok ikke langt fra målet.


Folk der levede i Mellemøsten før Islam kom til, var et meget barbarisk, voldeligt folk, og derfor blev troen drejet i en retning der gjorde det lettere at trække folk væk fra de primitive afguder de tilbad. I og med at den "nye" tro ikke lå helt så langt fra deres nuværende tro, i forhold til f.eks buddisme eller kristendommen. Forstået på den måde, at hvis du vil have din stædige nabo til at male sit hus rødt, og hans hus pt. er gult, er det en hel del lettere at overtale ham til at male det orange, og så måske med tiden overtale ham til at male det rødt. Det er desværre bare ikke sket endnu i muslimernes tilfælde. Vi kristne var også voldelige engang, og tog på korstog, plyndrede og slog ihjel, men det er ved at være 700 år siden nu.

LazyDazy skrev:
Men jeg prøver samtidigt at gøre det på en så inviterende måde som muligt, og ikke bare stoppe det ned i halsen på folk xD.



Fornuftigt :) Det kommer man heller ikke langt med. Folk skal selv finde de svar der giver mening for dem


LazyDazy skrev:
Hvis jeg må have lov, så kunne jeg godt tænke mig at spørge, om du har prøvet at se på skrifterne og brevene i det Nye Testamente som historiske. Beviserne for Jesus opstandelse er faktisk overvældende, det som vi netop er blevet mindet om her i Påsken, selvom ingen pålægger det nogen værdig længere.


Jeg har læst det nye testamente for en del år tilbage, men jeg vil ikke sige at jeg tager alle historierne som faktuelle begivenheder. Jeg betragter mange af dem som metaforer for at få en pointe frem. Men jeg vil da meget gerne høre om disse "beviser" :)

_________________
#DERUDAF!

-BILLED GUIDE: Sådan laver man kokain! Fra Blad til HCl: viewtopic.php?f=80&t=55695
-BILLED GUIDE: Oprensning af gade kokain til 99% Kokain HCl: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 80&t=51476
-Acetonevask af kokain: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 86&t=51577
-BOG: The Coca Homegrowers Guide: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... =1&t=51497


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2016 21:51 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 okt 2015 01:05
Indlæg: 19
Koalabjørnen skrev:


Jeg er som sådan ikke i tvivl omkring biblen. Personligt er jeg selv protestant kristen, men jeg går som sådanikke i kirke (et par gange om året for hyggens skyld), da jeg ikke mener at man nødvendigvis behøver, at gå i kirke, da troen er noget man har indeni. Og som man så kan vælge at vise udadtil, så ofte som man har lyst til, men ikke at man bliver en "bedre" kristen af den grund.

Efter min overbevisning er der kun 1 Gud. Og det er den samme gud som Kristne, Jøder og Muslimer beder til. De har bare alle en forskellig opfattelse af hvordan den gud er. Og den opfattelse er baseret på hvordan deres tro oprindeligt er blevet "serveret" til dem. Dog tror jeg også på en del af de buddistiske og hinduiske principper som f.eks. shakra og chi (som i mine øjne er det samme)
I min verden er der et gran af sandhed i de fleste fredsbaserede religioner, og hvis man tog det bedste fra dem alle og satte sammen, var man nok ikke langt fra målet.


Folk der levede i Mellemøsten før Islam kom til, var et meget barbarisk, voldeligt folk, og derfor blev troen drejet i en retning der gjorde det lettere at trække folk væk fra de primitive afguder de tilbad. I og med at den "nye" tro ikke lå helt så langt fra deres nuværende tro, i forhold til f.eks buddisme eller kristendommen. Forstået på den måde, at hvis du vil have din stædige nabo til at male sit hus rødt, og hans hus pt. er gult, er det en hel del lettere at overtale ham til at male det orange, og så måske med tiden overtale ham til at male det rødt. Det er desværre bare ikke sket endnu i muslimernes tilfælde. Vi kristne var også voldelige engang, og tog på korstog, plyndrede og slog ihjel, men det er ved at være 700 år siden nu.


Jeg har læst det nye testamente for en del år tilbage, men jeg vil ikke sige at jeg tager alle historierne som faktuelle begivenheder. Jeg betragter mange af dem som metaforer for at få en pointe frem. Men jeg vil da meget gerne høre om disse "beviser" :)
[/quote]

Lad mig lige forstå korrekt, du er protestantisk kristen, samtidigt med du har en lidt New Age tilgang?
Jeg har gået med spørgsmålet længe, om Bibelen er den eneste vej, eller om andre trosretninger kan nå til frelse. Jeg er selv nået frem til den erkendelse, at kun igennem Jesus død på korset er vi mennesker frelst. Islam ser jeg som en meget fabrikeret fortolkning af hvem Gud er, og hvad han vil med os mennesker. Gud vil at vi skal elske vores næste, hvor i mod Allah kun elsker den troende. Igennem Koranen befaler Gud jo faktisk drabet på hedninge, og har indført universel Jihad på omverden. Det er jo tvang og ondskab i mine øjne. Indenfor Islam skal du gøre dig fortjent for at blive frelst, vægtskåls analogien. Jo mere godt du har udført end ondt, jo mere sikre du dig selv en billet til livet efter døden. Hvis du derimod har gjort meget ondt i dit liv, er der et Wild Card, hvis du igennem Jihad dræber modstandere af Islam. Det ser du jo intet af i Bibelen. Det var kun midlertidigt at Gud tillod Jøderne i oprettelsen af deres kongekrige. Om du synes det er retfærdigt eller ej, lad mig fortælle dig, at den civilisation der i forvejen levede i området havde en religion bestående af menneskeofringer. De lavede direkte sataniske ritualler og tilbedelser, at Gud simpelthen tillod udslettelsen af dem, fordi de med egen frivilje havde vendt Gud ryggen. Lidt ligesom en Paladin i Diablo, han er en velsignet man der har Auras i sit arsenal i bekæmpelsen af ondskab. Selvom han dræber andre skabninger, bliver det stadigt tilladt og han får alle de her buffs. Bibelen beretter ganske godt om, hvordan det som nation går Israel godt når de lever i overensstemmelsen med Gud, men så snart de går over til afgudsdyrkelse og andre ritualler går det dem skidt. Under kong David, og hans søn kong Salomon, gik det utroligt godt. Selvom det virker som en Gudsforladt verden, tror jeg på at Gud stadigt kan gribe ind, hvis vi altså opretholder kommunikationen. SÅ får vi Auras ligesom en Paladin, og hvem vil ikke det? Anyways, kommer totalt ud i nogle sidespring, er godt skæv lige nu, så tankerne flyver lidt afsted.
Men for at vende tilbage, Islam nedgradere Jesus fra at være Guds søn til en profet, som blot var et godt eksempel. De har omskrevet hele beretningen om Jesus død og opstandelse, til at han faktisk aldrig døde, og hele begivenheden mister fuldstændig sin betydning for os mennesker. Så opretholder troen på gerninger, og ikke nådegaven. Anyways nok om det, jeg prøver bare at sige at der er en stor kraft i bekendelsen i at bekende sin tro, for at den på den måde manifestere sig selv i vores sind, igennem Helligåndens kraft, som lader Gud kommunikere og vejlede os. Hvis man vælger ikke at tro på dette, og følger den islamiske, buddhistiske eller helt tredje måde at tænke på, jamen så tillader du ikke Guds ånd at arbejde igennem dig, og jeg er bange for at det kan have fatale konsekvenser for ens liv både på Jorden, og efterlivet. Men det ved kun Gud.

Hvis du føler dig motiveret til at dykke længere ned i det, hvilket jeg fra mit perspektiv helt klart synes du skal, så prøv at læs dette manuskript, eller se viden jeg linker linker til:
http://www.reasonablefaith.org/is-there ... aig-ehrman

https://www.youtube.com/watch?v=_NAOc6ctw1s

Han er filosof, kristen, tror på The Big Bang, universets udvidelse, kvantefysikkens love, evolution osv osv, men tror samtidigt tror han det er den kristne Gud der er skaberen af Universet, og kommer her med sin meget objektive tilgang til hvorfor han tror som han tror.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2016 22:44 
Offline
Coca-entusiast
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 dec 2015 00:35
Indlæg: 524
Geografisk sted: In your dreams, Pedro... In your dreams!
LazyDazy skrev:

Lad mig lige forstå korrekt, du er protestantisk kristen, samtidigt med du har en lidt New Age tilgang?


Jeg ved stort set intet om New Age tankegangen, så det har jeg svært ved at svare dig på.

LazyDazy skrev:
Jeg har gået med spørgsmålet længe, om Bibelen er den eneste vej, eller om andre trosretninger kan nå til frelse. Jeg er selv nået frem til den erkendelse, at kun igennem Jesus død på korset er vi mennesker frelst.


Jeg tror på at alle, der inderligt og oprigtigt, fortryder deres ugerninger, kan blive tilgivet, uanset religion. Uanset hvilken gud der er den rigtige og hvilken religion man har, er vi alle skabt af den samme skaber.

LazyDazy skrev:
Islam ser jeg som en meget fabrikeret fortolkning af hvem Gud er, og hvad han vil med os mennesker. Gud vil at vi skal elske vores næste, hvor i mod Allah kun elsker den troende. Igennem Koranen befaler Gud jo faktisk drabet på hedninge, og har indført universel Jihad på omverden. Det er jo tvang og ondskab i mine øjne.


Islam er en omskrivning af kristendommen, tilpasset et mere barbarisk folk. Derfor også en mere barbarisk version, med nogle mere brutale holdninger. Men husk at dengang vi blev omvendt fra Vikinger til kristne var det også med vold og tvang. Konverter til kristen eller dø. Sådan var det dengang. Men vi er heldigvis blevet klogere. Islam startede 700 år efter kristendommen, så de burde vel blive fredelige omkring år 2500, hvis de er lige så lang tid om at indse det, som de kristne var.

LazyDazy skrev:
Indenfor Islam skal du gøre dig fortjent for at blive frelst, vægtskåls analogien. Jo mere godt du har udført end ondt, jo mere sikre du dig selv en billet til livet efter døden. Hvis du derimod har gjort meget ondt i dit liv, er der et Wild Card, hvis du igennem Jihad dræber modstandere af Islam. Det ser du jo intet af i Bibelen.


I gamle dage var der noget der hed aflads breve, hvor man kunne købe tilgivelse af den romerske kirke for enhver synd man havde begået, så længe man havde penge nok. Det synes jeg godt man kan sammenligne lidt.


LazyDazy skrev:
Det var kun midlertidigt at Gud tillod Jøderne i oprettelsen af deres kongekrige. Om du synes det er retfærdigt eller ej, lad mig fortælle dig, at den civilisation der i forvejen levede i området havde en religion bestående af menneskeofringer. De lavede direkte sataniske ritualler og tilbedelser, at Gud simpelthen tillod udslettelsen af dem, fordi de med egen frivilje havde vendt Gud ryggen. Lidt ligesom en Paladin i Diablo, han er en velsignet man der har Auras i sit arsenal i bekæmpelsen af ondskab. Selvom han dræber andre skabninger, bliver det stadigt tilladt og han får alle de her buffs.


Hvis man tillader at dræbe andre folk, der tilbeder satan, er man vel lige så afstumpet som Muslimer der mener at det er OK at dræbe de vantro?


LazyDazy skrev:
Bibelen beretter ganske godt om, hvordan det som nation går Israel godt når de lever i overensstemmelsen med Gud, men så snart de går over til afgudsdyrkelse og andre ritualler går det dem skidt. Under kong David, og hans søn kong Salomon, gik det utroligt godt. Selvom det virker som en Gudsforladt verden, tror jeg på at Gud stadigt kan gribe ind, hvis vi altså opretholder kommunikationen.


Husk på at biblen blev skrevet flere hundrede år, efter at alle disse ting skulle være sket. Altså fortællingerne er gået fra mund til mund. Og vi ved alle sammen hvordan 1 fjer bliver til 10 høns, når man sidder rundt om lejerbålet og fortæller. Der er nok noget sandhed i det, men overdrivelse fremmer forståelse. Lige den her del af biblen, må jeg indrømme at jeg ikke skænker så mange tanker.


LazyDazy skrev:
Men for at vende tilbage, Islam nedgradere Jesus fra at være Guds søn til en profet, som blot var et godt eksempel. De har omskrevet hele beretningen om Jesus død og opstandelse, til at han faktisk aldrig døde, og hele begivenheden mister fuldstændig sin betydning for os mennesker.


Islam anerkender Jesus som en profet, og den eneste profet med overnaturlige kræfter. Der kan de tro hvad de vil for min skyld. Hvis de bare gad få de grundlæggende fundamentale freds værdier på plads, så skidt pyt med detaljerne ;)


LazyDazy skrev:
Så opretholder troen på gerninger, og ikke nådegaven. Anyways nok om det, jeg prøver bare at sige at der er en stor kraft i bekendelsen i at bekende sin tro, for at den på den måde manifestere sig selv i vores sind, igennem Helligåndens kraft, som lader Gud kommunikere og vejlede os.


Jeg tror og ved at der er en form for indre kraft man kan føle ved at bekende sin tro til gud. Men er det virkelig nødvendigt at bekende den i kirken? Er en bekendelse foretaget derhjemme ikke lige så ren og ægte? Jeg tror alle at vi får nogle tegn på hvad vi skal gøre, spørgsmålet er om vi opdager dem, og om vi følger dem.


LazyDazy skrev:
Hvis man vælger ikke at tro på dette, og følger den islamiske, buddhistiske eller helt tredje måde at tænke på, jamen så tillader du ikke Guds ånd at arbejde igennem dig, og jeg er bange for at det kan have fatale konsekvenser for ens liv både på Jorden, og efterlivet. Men det ved kun Gud.


LazyDazy skrev:
Hvis du føler dig motiveret til at dykke længere ned i det, hvilket jeg fra mit perspektiv helt klart synes du skal, så prøv at læs dette manuskript, eller se viden jeg linker linker til:
http://www.reasonablefaith.org/is-there ... aig-ehrman

https://www.youtube.com/watch?v=_NAOc6ctw1s

Han er filosof, kristen, tror på The Big Bang, universets udvidelse, kvantefysikkens love, evolution osv osv, men tror samtidigt tror han det er den kristne Gud der er skaberen af Universet, og kommer her med sin meget objektive tilgang til hvorfor han tror som han tror.


Jeg må indrømme at jeg ikke har tålmodighed til at se en halvanden time lang video, omkring beviserne på Jesu genopstandelse.

Nu er jeg lige nød til at hører dig ad. Er du Jehovas vidne?

_________________
#DERUDAF!

-BILLED GUIDE: Sådan laver man kokain! Fra Blad til HCl: viewtopic.php?f=80&t=55695
-BILLED GUIDE: Oprensning af gade kokain til 99% Kokain HCl: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 80&t=51476
-Acetonevask af kokain: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 86&t=51577
-BOG: The Coca Homegrowers Guide: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... =1&t=51497


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2016 23:13 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
LazyDazy skrev:
Fritzie skrev:
Jeg oplever det sådan, at der er en guddommelig retningslinje for mig selv, og alle andre, men den er ikke den samme, det er noget man selv må finde frem til, hver dag, men det bliver nemmere. Det er der i den forstand, at der i alle givne tilfælde, altid er en bedste måde at handle på. Hvis det lykkedes bare et par gange i træk, fordi man gør sig umage, så får man det virkelig godt. Lad os sige der kommer en gammel dame, og spørger om jeg vil hjælpe hende over vejen. Så ville et klart nej, gøre ondt på mig, et henkastet nej, ville jeg fortryde senere, og et ja, ville jeg være glad for. Hvis jeg så også snakker med hende, og deler mit overskud, så hun går derfra endnu gladere, og jeg ikke føler at jeg kunne have gjort det bedre udfra mig selv, så har jeg ageret "perfekt" i situationen. Hvis så hun vil skændes, fordi hun har en dårlig dag, så begynder det virkelig at blive en udfordring at handle perfekt. Hvis man så går derfra med en øv følelse over hvordan man handlede, så kan man tænke over oplevelsen, og se hvad man kan gøre bedre næste gang, og har igen handlet "perfekt" udfra bedste evne, og hvad man havde at gøre godt med den dag.

Meningen med livet generelt, mener jeg heller ikke findes. En god start er at finde ud af hvem man selv er, og hvordan man fungere, og begynde at handle omkring det, så man får et udfald man kan leve med, eller måske endda er lykkelig over. Hvis du feks. har det dårligt med at spise kød, fordi de bliver behandlet skod, så er det klart det rigtige for dig, at være veganer. Personligt har jeg ikke noget problem med det. Så det rigtige for mig er at lade være. Hovedregelen er at ingen er ens, og at alting forandre sig konstant.

Meget interessant tilgang du har, jeg synes altid det er spændende at høre andres meninger og syn på verden. Jeg er meget enig i, at vi skal respektere hinanden og den måde vi har vidt forskellige måder at leve vores liv på. Udfordringen er så, at når de to modsætninger til spørgsmålet angående, hvad meningen med livet er, tordner sammen, jamen så vil der opstå en slags konflikt. Fordi jeg mener jo, at vi skal vejlede hinanden til at følge den bedst mulige græsmark, både for vores egen skyld, alle andre skyld, miljøets skyld, samt dyrenes skyld. Fordi jeg mener samtidigt, at der findes en universel moralsk etik som vi skal følge, og at vi skal tage os af hinanden, samt skabe en robust samfunds struktur, der giver de bedste muligheder for det enkelte menneske.

Tak! :)

Du misforstod mig en smule. Jeg taler netop for at der ikke skal sættes en masse universelle regler, fordi alle er forskellige, og er forskellige steder i deres liv, og derfor kan man bedst selv vide hvad der er rigtigt for en. Personligt bestræber jeg mig også på at alle skal have det "godt"(for det er jo et vidt begreb), og hvis jeg møder nogen der ikke er enige, så diskutere jeg gerne mine synspunkter, men for det meste med det in mente, at min holdning ikke nødvendigvis passer til der hvor de er.

Kan lige komme med et karikeret eksempel igen: For mig er meningen med livet at realisere mig selv (det kan også indebære at behandle andre kærligt), overordnet set, for en fattig afrikaner i et tørkeramt område vil meningen nok snarere være at finde ud af hvordan familien skal overleve den dag. Om det så er ved at skyde et næsehorn, og sælge hornet, eller at gøre det på ærlig vis. I sidste ende, så tror jeg ikke det vil betyde meget for ham, hvis jeg sagde at det altså er bedst at overholde loven og være god ved andre, osv. hvis han dør af at tage det hensyn. Og sådan er vi alle forskellige steder, og forskellige ting giver mening.

Jeg mener ikke at holde nogen endegyldig sandhed og elsker at blive klogere (ikke altid med det samme), og på den måde, er jeg også naturligt garderet mod den konflikt du snakker om. Hvis jeg da forstår dig ret.

Overordnet set, så tror jeg vi er ret enige om målet for verden, men uenige om vejen dertil.

Vil lige tilføje at førnævnte Alan Watts fik en mastergrad i teologi, for at have trukket en rød tråd mellem kristendommen og nogle af de asiatiske filosofier som den første, så vidt jeg husker. Tænker at det er relevant i forhold til de diskussioner i er kommet ud i. Jeg vil forresten os' godt smide min stemme på at han er god (det samme gælder Snoezel for den sags skyld :hjerte:).

_________________
Tilgiv Tilbliv


Senest rettet af Ubrugtnavn 01 apr 2016 23:14, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2016 23:13 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 okt 2015 01:05
Indlæg: 19
Koalabjørnen skrev:

Jeg ved stort set intet om New Age tankegangen, så det har jeg svært ved at svare dig på.


Jeg tror på at alle, der inderligt og oprigtigt, fortryder deres ugerninger, kan blive tilgivet, uanset religion. Uanset hvilken gud der er den rigtige og hvilken religion man har, er vi alle skabt af den samme skaber.


Islam er en omskrivning af kristendommen, tilpasset et mere barbarisk folk. Derfor også en mere barbarisk version, med nogle mere brutale holdninger. Men husk at dengang vi blev omvendt fra Vikinger til kristne var det også med vold og tvang. Konverter til kristen eller dø. Sådan var det dengang. Men vi er heldigvis blevet klogere. Islam startede 700 år efter kristendommen, så de burde vel blive fredelige omkring år 2500, hvis de er lige så lang tid om at indse det, som de kristne var.

I gamle dage var der noget der hed aflads breve, hvor man kunne købe tilgivelse af den romerske kirke for enhver synd man havde begået, så længe man havde penge nok. Det synes jeg godt man kan sammenligne lidt.

Hvis man tillader at dræbe andre folk, der tilbeder satan, er man vel lige så afstumpet som Muslimer der mener at det er OK at dræbe de vantro?


Husk på at biblen blev skrevet flere hundrede år, efter at alle disse ting skulle være sket. Altså fortællingerne er gået fra mund til mund. Og vi ved alle sammen hvordan 1 fjer bliver til 10 høns, når man sidder rundt om lejerbålet og fortæller. Der er nok noget sandhed i det, men overdrivelse fremmer forståelse. Lige den her del af biblen, må jeg indrømme at jeg ikke skænker så mange tanker.

Islam anerkender Jesus som en profet, og den eneste profet med overnaturlige kræfter. Der kan de tro hvad de vil for min skyld. Hvis de bare gad få de grundlæggende fundamentale freds værdier på plads, så skidt pyt med detaljerne ;)


Jeg må indrømme at jeg ikke har tålmodighed til at se en halvanden time lang video, omkring beviserne på Jesu genopstandelse.

Nu er jeg lige nød til at hører dig ad. Er du Jehovas vidne?


Jeg er ikke Jehovas Vidner nej. Jeg er stor afstander af religiøse sekter, eftersom de er tilføjelser eller omskrivning af original teksten. Jeg tror vel egenligt bare på Jesus, men det nærmeste er nok kristen protestant. Jeg tager dog Bibelen for gode, og bare fordi den indeholder mirakler gør det ikke den en utroværdig kilde i mine øjne, hvilket William Craig også forklare godt i sin tale. Samtidigt med at de fleste akademikere indenfor det teologiske felt anerkender Jesus opstandelse.

Jeg synes ikke det er fair at sidestille Jødernes overtagelse af det nuværende Israel, med muslimernes Jihad. Jøderne var en midlertidigt, nødvendig begivenhed. Jihad er der for altid. Der står ikke noget om at det skal stoppe, men fortsætte indtil hele verden er under et og samme kalifat. Derfor ser du grupper som ISIS der udlever Koranen fuldt ud. Denne religion er skabt med politiske bagtanker om erobring.
Det med afladsbreve står der desuden ikke noget om i Bibelen, det er opfundet af den katolske kirke, fordi at selv indenfor kirken er der ulve. Der er ondskab i denne verden, og den sniger sig ind alle steder hvis man ikke passer på. Ondskab er en realitet og har kun et formål, at føre folk væk fra Gud. Det startede med Lucifers fald, pga han ved sit eget Ego ville være større end hans egen skaber. Mennesket fulgte af deres egen fri vilje med, og menneskets nedgang fik sin begyndelse. Men Gud forlod aldrig mennesket, men vi har nærmere forladt Gud. De ting du siger og mener gør dig til den du er, der er en utrolig kraft i dette. Bekender man derfor at Gud ikke er den han er, eller at Jesus ikke er den han er, jamen så har man selv fravalgt nådegaven og graver lidt sin egen grav.

Men som sagt, kun Gud ved hvad der sker, men Jesus siger trods alt, at han er sandheden og livet og at igennem ham kommer vi til faderen. Faderen er den retfærdige dommer, der bliver nødt til at dømme os til døden pga vores syndige liv, hvilket gør at vi ikke er i stand til at nå igennem nåleøjet til denne dimension af indre skønhed og kærlighed. Men ved Jesus død og opstandelse skete der noget som vi ikke rigtigt kan forstå eller forklare, men som har en stor betydning for efterlivet, ved at alt vores synd er blevet tilgivet igennem ofringen af Jesus. Og det synes jeg er noget af det smukkeste og mest kærlige jeg kan komme i tanke om. Men Bibelen indikere også, at du skal tro på det, ellers har det ingen kraft.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 apr 2016 23:47 
Offline
Coca-entusiast
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 dec 2015 00:35
Indlæg: 524
Geografisk sted: In your dreams, Pedro... In your dreams!
Hey Fritzie boy :D

Nu smider jeg også lige lidt i din retning, for jeg ved at du ka' ta' det ;)

Fritzie skrev:

Jeg taler netop for at der ikke skal sættes en masse universelle regler, fordi alle er forskellige, og er forskellige steder i deres liv, og derfor kan man bedst selv vide hvad der er rigtigt for en. Personligt bestræber jeg mig også på at alle skal have det "godt"(for det er jo et vidt begreb), og hvis jeg møder nogen der ikke er enige, så diskutere jeg gerne mine synspunkter, men for det meste med det in mente, at min holdning ikke nødvendigvis passer til der hvor de er.

Kan lige komme med et karikeret eksempel igen: For mig er meningen med livet at realisere mig selv (det kan også indebære at behandle andre kærligt), overordnet set, for en fattig afrikaner i et tørkeramt område vil meningen nok snarere være at finde ud af hvordan familien skal overleve den dag. Om det så er ved at skyde et næsehorn, og sælge hornet, eller at gøre det på ærlig vis. I sidste ende, så tror jeg ikke det vil betyde meget for ham, hvis jeg sagde at det altså er bedst at overholde loven og være god ved andre, osv. hvis han dør af at tage det hensyn. Og sådan er vi alle forskellige steder, og forskellige ting giver mening.

Jeg mener ikke at holde nogen endegyldig sandhed og elsker at blive klogere (ikke altid med det samme), og på den måde, er jeg også naturligt garderet mod den konflikt du snakker om. Hvis jeg da forstår dig ret.


Du mener ikke at der kan laves universelle regler for hvordan mennesker skal opføre sig, da vi alle er forskellige. Som jeg ser det er vi ikke så forskellige at vi ikke kan leve under der samme regler. Hvor mange forskellige problemer har vi egentlig, i forhold til hinanden, som mennesker? Jeg tror at de fleste mennesker kommer ud for nogenlunde de samme problemer og udfordringer i deres liv. Bortset fra alle ekstremerne som sult, drab, voldtægt og andre ting som ingen burde opleve, dem synes jeg ikke vi kan tælle med lige her.

Alle menneskers mål burde da være at realisere sig selv. Alene i at realisere sig selv, er der jo en masse andre små mål. Så at realisere sig selv, synes jeg faktisk ikke man kan bruge som et eksempel på hvad meningen med livet er. Det ville være det samme som at sige at meningen med livet var at leve.

Og meningen med livet for en fattig afrikaner er ikke at finde ud af hvordan han skal få mad. Det ville være det samme som at sige at meningen med livet var at arbejde for at kunne få råd til mad. At dræbe et næsehorn ville nærmere være et middel for at leve, efter som der bare er nogle ting der er nødvendige for at leve. Mad, drikke, og sex for at for at livet kan fortsætte.


Jeg tror da hurtigt at jeg her kan nedskrive et par hurtige universelle regler, som ville gøre ALLE menneskers liv bedre:

Du må ikke dræbe
Du må ikke voldtage
Du skal være god ved andre
Du skal så vidt muligt undgå at forurene

Kom eventuelt selv med flere :P

_________________
#DERUDAF!

-BILLED GUIDE: Sådan laver man kokain! Fra Blad til HCl: viewtopic.php?f=80&t=55695
-BILLED GUIDE: Oprensning af gade kokain til 99% Kokain HCl: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 80&t=51476
-Acetonevask af kokain: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 86&t=51577
-BOG: The Coca Homegrowers Guide: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... =1&t=51497


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 apr 2016 00:06 
Offline
Coca-entusiast
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 dec 2015 00:35
Indlæg: 524
Geografisk sted: In your dreams, Pedro... In your dreams!
LazyDazy skrev:

Jeg er ikke Jehovas Vidner nej. Jeg er stor afstander af religiøse sekter, eftersom de er tilføjelser eller omskrivning af original teksten. Jeg tror vel egenligt bare på Jesus, men det nærmeste er nok kristen protestant. Jeg tager dog Bibelen for gode, og bare fordi den indeholder mirakler gør det ikke den en utroværdig kilde i mine øjne, hvilket William Craig også forklare godt i sin tale. Samtidigt med at de fleste akademikere indenfor det teologiske felt anerkender Jesus opstandelse.


Det er ikke at jeg tror at Bibelen er utroværdig fordi den indeholder mirakler. Jeg tror bare ikke at alle historierne skal tages bogstaveligt ned til mindste detalje.

LazyDazy skrev:
Jeg synes ikke det er fair at sidestille Jødernes overtagelse af det nuværende Israel, med muslimernes Jihad. Jøderne var en midlertidigt, nødvendig begivenhed. Jihad er der for altid. Der står ikke noget om at det skal stoppe, men fortsætte indtil hele verden er under et og samme kalifat. Derfor ser du grupper som ISIS der udlever Koranen fuldt ud. Denne religion er skabt med politiske bagtanker om erobring.


Det var nu også mere til din referance om en paladin, der med tilladelse fra gud kunne dræbe de vantro, jeg lavede en sammenligning med jihad. Der er kun meget få referancer i Koranen der fortæller om drab af de vantro, og det er i et kontekst der primært handler om at forsvare sig selv mod ugerninger fra de vantro. Men ja, Muhammed var også en hærfører, og der er helt bestemt lagt en linje eller to ind i Koranen for at retfærdiggøre efobringer, og krig. Det kan vi sagtens blive enige om. MEN i forhold til ISIS, og andre ekstremistiske muslimer, er det primært fejlinformerede, uoplyste mennesker der søger disse mørke græs gange. Letpåvirkelige folk der lader sig forføre af had prædikanter der gør alt for at fremhæve de passager i Koranen der underbygger deres holdninger.

Hvis jeg gad bruge min tid på det, kunne jeg sikkert også finde en masse ting i biblen, der taget ud af kontakst, kunne bruges som opfordring til bål og brand.

LazyDazy skrev:
Det med afladsbreve står der desuden ikke noget om i Bibelen, det er opfundet af den katolske kirke, fordi at selv indenfor kirken er der ulve. Der er ondskab i denne verden, og den sniger sig ind alle steder hvis man ikke passer på. Ondskab er en realitet og har kun et formål, at føre folk væk fra Gud. Det startede med Lucifers fald, pga han ved sit eget Ego ville være større end hans egen skaber. Mennesket fulgte af deres egen fri vilje med, og menneskets nedgang fik sin begyndelse. Men Gud forlod aldrig mennesket, men vi har nærmere forladt Gud. De ting du siger og mener gør dig til den du er, der er en utrolig kraft i dette. Bekender man derfor at Gud ikke er den han er, eller at Jesus ikke er den han er, jamen så har man selv fravalgt nådegaven og graver lidt sin egen grav.


Nej det gør der nemlig ikke, men alligevel var det en almindelig praktiseret skik engang. Og ligesom den katolske kirke dengang kørte skræmmekampagne for at få folk til at skrabe hver en krone sammen til afladsbreve, fordi de var bange for at brænde i helvede, så de selv kunne få endnu flere penge i kassen, er der også Muslimske røvhuller der tager en religion, og vender og drejer den, til deres eget formål. Hvor omend deres formål synes at være noget mere ekstremt.

LazyDazy skrev:
Men som sagt, kun Gud ved hvad der sker, men Jesus siger trods alt, at han er sandheden og livet og at igennem ham kommer vi til faderen. Faderen er den retfærdige dommer, der bliver nødt til at dømme os til døden pga vores syndige liv, hvilket gør at vi ikke er i stand til at nå igennem nåleøjet til denne dimension af indre skønhed og kærlighed.



Lige præcis det du skriver herover, lyder i mine øjne meget dramatisk, og som om du har et behov for at der skal være konsekvenser? Vi skal alle dø på et tidspunkt, af den simple grund, at ellers ville jorden være blevet overbefolket for lang tid siden.


LazyDazy skrev:
Men ved Jesus død og opstandelse skete der noget som vi ikke rigtigt kan forstå eller forklare, men som har en stor betydning for efterlivet, ved at alt vores synd er blevet tilgivet igennem ofringen af Jesus. Og det synes jeg er noget af det smukkeste og mest kærlige jeg kan komme i tanke om.


Her mener jeg så ikke at bare fordi Jesus døde for vores synder, vil man blive tilgivet lige meget hvad man har gjort. Her kan man i mine øjne kun tilgives, hvis man inderst inde angrer og fortryder sine handlinger.


LazyDazy skrev:
Men Bibelen indikere også, at du skal tro på det, ellers har det ingen kraft.


Det mener jeg bestemt ikke at den gør. Det svarer til at du skal tro på noget før det omhandler dig. Det giver jo ikke mening. Så ville de "syndige" jo bare vælge ikke at tro, og så ville det ingen konsekvenser have?

_________________
#DERUDAF!

-BILLED GUIDE: Sådan laver man kokain! Fra Blad til HCl: viewtopic.php?f=80&t=55695
-BILLED GUIDE: Oprensning af gade kokain til 99% Kokain HCl: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 80&t=51476
-Acetonevask af kokain: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 86&t=51577
-BOG: The Coca Homegrowers Guide: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... =1&t=51497


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 apr 2016 00:45 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Først og fremmest, så går jeg groft udfra Maslow's behovspyramide. Jo mere tilgængeligt vand, mad og kærlighed er, jo mere plads er der til selv realisering i den forstand vi kender det i den vestlige verden. Jeg kan godt selv se, at det var lidt et far fetched eksempel. Men tror du virkelig at de fattige man ser i Røde Kors reklamer feks, går og tænker over de store spørgsmål i livet på samme måde som os? (det er et oprigtigt spørgsmål, for nu er jeg da i tvivl)

Billede

Synes desuden ikke at det med at målet med livet er at leve, er noget dårligt bud...

Mht. reglerne, nok ikke lige med voldtægt, der kan jeg ikke komme på noget. Men feks. så er jeg helt enig i at man ikke må slå ihjel, men samtidig ville jeg ikke klandre en 12 årig knægt for at skyde en mand, der lige havde myrdet hans forældre foran ham. Ikke at det helt fint så, men jeg synes umiddelbart ikke han bør straffes, og det er den svaghed jeg peger på. For hver gang der er en regel, så er der nogen der får det for godt, eller bliver underkuet, hvis de skal holdes til punkt og prikke. Man høre ofte i medierne at folk bliver behandlet uretfærdigt hos kommunen, plejebørn der bliver rykket rundt fra familie til familie, folk der ikke kan få penge, fordi de ikke snakker samme sprog som deres sagsbehandler (også selvom det er dansk), eller måske bare fordi der ikke er kemi. Du kan sikkert også selv komme med flere. Jeg synes regler er gode som vejledning pga. sprogets begrænsninger, men så er det jo netop heller ikke længere en lov eller regel, hvis det blot er vejledene. Personligt tror jeg slet, slet ikke at verden kunne køre rundt uden regler nu, men jeg synes heller ikke det er fejlfrit med, og jeg tror ikke på at institutionalisere. Hvis verden skal blive "bedre", så går det hånd i hånd med et bredt flertals ønske om det, ikke regler. Nu blander jeg det alligevel ind, men filosofien er tiltænkt til det personlige, og ikke det samfundsmæssige plan.

Udover det, så er jeg enig med dig i at vi er ens i den forstand at vi arbejder med mange af de samme menneskelige begrænsninger, men på den anden side, så er alle født med hver deres perspektiv af verden - en vinkel. Jeg har nogle problemer, og har derfor zoomet enormt ind på de perspektiver i min tilværelse, hvilket farver mit syn. Andre har andre, og sådan kan et ord betyde mere end én ting bla. Havde du ikke også en periode et sted i de sene teenageår, hvor det gik op for dig, hvor mange ord du troede du forstod, men så skete der noget der gav det mere dybde end du have forestillet dig?

Come at me bro! :rocking:

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 apr 2016 00:50 
Offline
Coca-entusiast
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 dec 2015 00:35
Indlæg: 524
Geografisk sted: In your dreams, Pedro... In your dreams!
Hopper af for idag, men smider en ordentlig smøre imorgen. God aften derude! :D

_________________
#DERUDAF!

-BILLED GUIDE: Sådan laver man kokain! Fra Blad til HCl: viewtopic.php?f=80&t=55695
-BILLED GUIDE: Oprensning af gade kokain til 99% Kokain HCl: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 80&t=51476
-Acetonevask af kokain: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 86&t=51577
-BOG: The Coca Homegrowers Guide: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... =1&t=51497


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 apr 2016 15:13 
Offline
Coca-entusiast
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 dec 2015 00:35
Indlæg: 524
Geografisk sted: In your dreams, Pedro... In your dreams!
Fritzie skrev:
Først og fremmest, så går jeg groft udfra Maslow's behovspyramide. Jo mere tilgængeligt vand, mad og kærlighed er, jo mere plads er der til selv realisering i den forstand vi kender det i den vestlige verden. Jeg kan godt selv se, at det var lidt et far fetched eksempel.


Jeg havde ikke hørt om Maslow's behovspyramide før. De "svar" jeg mener at jeg har, har jeg tænkt mig frem til, igennem adskillige, primært svampe-, trips. Jeg har flere gange siddet fuldstændig ristet af, og haft fuld, nærmest ned til mindste detalje, forståelse for, hvordan regeringer hænger sammen og hvordan hele samfund fungerer, hvordan hele verden fungere og hvordan den burde fungere. Det meste er glemt dagen efter, men noget af det hænger ved. Og det er primært de dyberer indsigtsoplevelser, kombineret med en seriøs gang logisk tænkning, der har givet mig de holdninger/viden jeg har idag. På forhånd undskyld hvis jeg her lyder som en selvglad idiot, der tror at han ved det hele. Det gør jeg ikke, men jeg ved en del :P hehe

Fritzie skrev:
Men tror du virkelig at de fattige man ser i Røde Kors reklamer feks, går og tænker over de store spørgsmål i livet på samme måde som os? (det er et oprigtigt spørgsmål, for nu er jeg da i tvivl)

Synes desuden ikke at det med at målet med livet er at leve, er noget dårligt bud...


Nej, jeg tror ikke at en fattig, udsultet afrikaner, eller en person der bor midt i en krigszone for den sags skyld, tænker over hvilke personlige mål han/hende godt kunne tænke sig at opnå. De lever på et eksistensminimum, og er i det man kalder survival mode, hvor kun de basalt nødvendigheder er i fokus. Så lige på det punkt giver Maslows Behovspyramide sindssygt meget mening.

MEN jeg ved også, at der er mange mennesker, her i den vestlige verden, der ikke går og tænker over livets store spørgsmål, i en sådan grad som denne samtale vi har kørende her. Og det er på trods af, at de ikke mangler nogen af de ting pyramiden indeholder. De lever bare deres liv. Kald det uvidenhed eller kald det at leve i nuet. Er glasset halvt tomt, eller halvt fyldt. Problemet kommer når man ikke tænker på de langsigtede konsekvenser, som rammer vores børnebørn, tipoldebørn, eller endnu længere ude.


Fritzie skrev:
Mht. reglerne, nok ikke lige med voldtægt, der kan jeg ikke komme på noget. Men feks. så er jeg helt enig i at man ikke må slå ihjel, men samtidig ville jeg ikke klandre en 12 årig knægt for at skyde en mand, der lige havde myrdet hans forældre foran ham. Ikke at det helt fint så, men jeg synes umiddelbart ikke han bør straffes, og det er den svaghed jeg peger på.


Det du siger her er paradoksalt. For hvis der var nogle simple regler som alle mennesker levede under, ville dette eksempel aldrig komme til at ske. Og de regler har vi jo faktisk, men der er som vi alle ved, nogen der ikke vælger at følge dem.


Fritzie skrev:
For hver gang der er en regel, så er der nogen der får det for godt, eller bliver underkuet, hvis de skal holdes til punkt og prikke.


Hvis man netop havde lavet nogle regler som vi alle levede efter, var der jo netop ikke nogen der ville blive underkuet, så her forstår jeg ikke hvad du mener? Nogle mennesker er mentalt svage, (undskyld udtrykket), psykisk syge, og de har oprigtigt brug for hjælp fra samfundet, men der er mange der udnytter det, og derfor bliver folk ofte mistænkeliggjort, og derfor tjekket i hoved og røv.

Og vi skal også huske på at der er "rigtige problemer", og så er der "luxusproblemer", som vi i høj grad i den vestlige verden lider af. Set 1/4 af et Kardashian afsnit og så er du ved at brække dig af at hører om luxusproblemer :roll:

Fritzie skrev:
Man høre ofte i medierne at folk bliver behandlet uretfærdigt hos kommunen, plejebørn der bliver rykket rundt fra familie til familie, folk der ikke kan få penge, fordi de ikke snakker samme sprog som deres sagsbehandler (også selvom det er dansk), eller måske bare fordi der ikke er kemi. Du kan sikkert også selv komme med flere. Jeg synes regler er gode som vejledning pga. sprogets begrænsninger, men så er det jo netop heller ikke længere en lov eller regel, hvis det blot er vejledene.


Min ven, du afviger konstant fra stien. Hvis der var disse regler som folk fulgte, ville der ikke være alle disse problemer som plejebørn, og masseindvandring. Hvis disse regler var udbredt og folk fulgte dem, ville samfundet ikke være på randen til kollaps, af den ene eller den anden grund, som det er flere steder i verden.

Jeg har været nogle år i et offentlige system, og som jeg ser det er det 90% af gangene lønmodtagerens egen skyld at der opstår problemer med kommunen, i form af mangel på udbetaling af kontanthjælp og uenigheder med sagsbehandler. Der er selvfølgelig nogle sagsbehandlere der ikke er helt egenet til at sidde bag deres skrivebord. Men ofte er den part der modtager offentlige ydelser, enten for doven, en hashryger der ikke overholder aftalerne til punkt og prikke, for selvglad/højrøvet til at tage et job de er overkvalificeret til, alkoholiker osv. Jeg har selv engang været en af ovenstående, og kender mange andre der stadig er sådan, så jeg har en smule inside knowledge.


Fritzie skrev:
Personligt tror jeg slet, slet ikke at verden kunne køre rundt uden regler nu, men jeg synes heller ikke det er fejlfrit med, og jeg tror ikke på at institutionalisere. Hvis verden skal blive "bedre", så går det hånd i hånd med et bredt flertals ønske om det, ikke regler. Nu blander jeg det alligevel ind, men filosofien er tiltænkt til det personlige, og ikke det samfundsmæssige plan.


Verden vil jo aldrig kunne fungere uden regler. Den vil måske kunne fungere med meget FÅ regler, men aldrig uden regler. Hvis der ikke var nogen regler, ville at jo være tilladt, og så var det den stærkeste der bestemte.

Fritzie skrev:
Udover det, så er jeg enig med dig i at vi er ens i den forstand at vi arbejder med mange af de samme menneskelige begrænsninger, men på den anden side, så er alle født med hver deres perspektiv af verden - en vinkel. Jeg har nogle problemer, og har derfor zoomet enormt ind på de perspektiver i min tilværelse, hvilket farver mit syn. Andre har andre, og sådan kan et ord betyde mere end én ting bla. Havde du ikke også en periode et sted i de sene teenageår, hvor det gik op for dig, hvor mange ord du troede du forstod, men så skete der noget der gav det mere dybde end du have forestillet dig?

Come at me bro! :rocking:


Ja, vi har alle samme perspektiv, og vi har alle sammen nogle forskellige start positioner her i livet. Men i bund og grund ønsker vi så ikke det samme slut resultat?? Det perspektiv du taler om, ser jeg mere som en stor sten på vejen til målet, og her er man så nød til midlertidigt at zoome ind på dette specifikke problem, for at komme forbi det.

Da jeg begyndte at tage mange psychedeliske stoffer i mine sene teenageår, skete der helt sikkert en masse ting oven i hovedet på mig, der udvidede mit før snævre syn på verden, som primært fokuserede på min egen hverdag, til et meget bredere mere kollektivt synspunkt, på verden.


Ud fra hvad jeg ved om dig og din situation, med kontanthjælp, og soven hele dagen, og være vågen hele natten. Kan jeg sagtens sætte mig ind i din tankegang, og også i sådan en grad, at jeg kan fortælle dig at du er for meget teoretiker, og for lidt ude i den virkelige verden. Det er på ingen måde et personligt angreb, og beklager hvis det på nogen måde fremstår sådan :) Synes du er en af dem herinde der er værd at tage sig tid til at skrive med :wink:

_________________
#DERUDAF!

-BILLED GUIDE: Sådan laver man kokain! Fra Blad til HCl: viewtopic.php?f=80&t=55695
-BILLED GUIDE: Oprensning af gade kokain til 99% Kokain HCl: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 80&t=51476
-Acetonevask af kokain: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 86&t=51577
-BOG: The Coca Homegrowers Guide: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... =1&t=51497


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 apr 2016 18:31 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Citat:
Jeg havde ikke hørt om Maslow's behovspyramide før. De "svar" jeg mener at jeg har, har jeg tænkt mig frem til, igennem adskillige, primært svampe-, trips. Jeg har flere gange siddet fuldstændig ristet af, og haft fuld, nærmest ned til mindste detalje, forståelse for, hvordan regeringer hænger sammen og hvordan hele samfund fungerer, hvordan hele verden fungere og hvordan den burde fungere. Det meste er glemt dagen efter, men noget af det hænger ved. Og det er primært de dyberer indsigtsoplevelser, kombineret med en seriøs gang logisk tænkning, der har givet mig de holdninger/viden jeg har idag. På forhånd undskyld hvis jeg her lyder som en selvglad idiot, der tror at han ved det hele. Det gør jeg ikke, men jeg ved en del :P hehe
Samme her, det kunne jeg bare ikke linke til, samt en ordenlig gang bøger. :eyes: (Jeg vil også på forhånd undskylde, hvis jeg lyder som en selvglad idiot)

Citat:
MEN jeg ved også, at der er mange mennesker, her i den vestlige verden, der ikke går og tænker over livets store spørgsmål, i en sådan grad som denne samtale vi har kørende her. Og det er på trods af, at de ikke mangler nogen af de ting pyramiden indeholder. De lever bare deres liv. Kald det uvidenhed eller kald det at leve i nuet. Er glasset halvt tomt, eller halvt fyldt. Problemet kommer når man ikke tænker på de langsigtede konsekvenser, som rammer vores børnebørn, tipoldebørn, eller endnu længere ude.
Nej mennesker der sagtens kan køre med klatten, og forsvare positionen, undre sig ikke over de samme ting, de har jo lært det. Jeg tror også der er nogen på det andet side af spektrummet, folk der ikke har alt hvad der skal til for at nå til øverste del af pyramiden. Der er da massere af mennesker med dårligt selvværd, ingen sexuel intimitet, begrænset kærlighed og berøring, eller et arbejde, i Danmark. Ting som gør, at de ikke træder op i den øverste del. Tænker at mange ikke har åbnet op for hvor mange anderledes tilgange man kan have til tingene end man har - noget som de psykedeliske stoffer kan hjælpe med. Selv følte jeg på et tidspunkt at jeg stod på en skillevej, skal jeg kvæle mig selv, og gå med strømmen, eller se om jeg kan finde en måde at omgåes det. Jeg valgte den sidste.
Lidt mere konkret; så tror jeg næsten alle bliver bekymret sig om, men jeg tror langt fra alle får så meget kærlighed som de har brug for, kærlighed som i varmt nærvær, opmærksomhed. Nogen havde måske os bare tralvt med at få stiftet familie, karrierer, eller hvad nu, og har bare levet med deres problemer. Det kan der sgu være mange grunde til. Jeg mener ihvertfald langt fra at alle danskere opholder sig i den øverste del af Maslow's det meste af tiden.

Citat:
Det du siger her er paradoksalt. For hvis der var nogle simple regler som alle mennesker levede under, ville dette eksempel aldrig komme til at ske. Og de regler har vi jo faktisk, men der er som vi alle ved, nogen der ikke vælger at følge dem.
Præcis.

Citat:
Min ven, du afviger konstant fra stien. Hvis der var disse regler som folk fulgte, ville der ikke være alle disse problemer som plejebørn, og masseindvandring. Hvis disse regler var udbredt og folk fulgte dem, ville samfundet ikke være på randen til kollaps, af den ene eller den anden grund, som det er flere steder i verden.

Jeg har været nogle år i et offentlige system, og som jeg ser det er det 90% af gangene lønmodtagerens egen skyld at der opstår problemer med kommunen, i form af mangel på udbetaling af kontanthjælp og uenigheder med sagsbehandler. Der er selvfølgelig nogle sagsbehandlere der ikke er helt egenet til at sidde bag deres skrivebord. Men ofte er den part der modtager offentlige ydelser, enten for doven, en hashryger der ikke overholder aftalerne til punkt og prikke, for selvglad/højrøvet til at tage et job de er overkvalificeret til, alkoholiker osv. Jeg har selv engang været en af ovenstående, og kender mange andre der stadig er sådan, så jeg har en smule inside knowledge.
Men det gør de ikke, og hvad kan man gøre ved det? Lave en ny regel der forbyder det mere? Du kan jo bare se hvordan det går med at lave regler mod indtagelse af stoffer feks. Hvis der er et behov, så kan det ikke undertrykkes for evigt på det samfundsmæssige plan.

I eksemplet med plejebørn, kan du da umuligt mene det er børnenes skyld? Det er i sidste ende dem det går ud over. Mht. at modtage overførselsindkomst, så er det nok de flestes egen skyld, men så igen, jeg tror os der er lige rigeligt med pres på at gøre folk "normale" for tiden. Det tror jeg mange reagere liiidt negativt på fra start. Og så er der nogen der ikke har lært, ikke at kalde en spade for en spade. Jeg er ikke meget for kun at give skylden til én part idag. ;)

Citat:
Ja, vi har alle samme perspektiv, og vi har alle sammen nogle forskellige start positioner her i livet. Men i bund og grund ønsker vi så ikke det samme slut resultat?? Det perspektiv du taler om, ser jeg mere som en stor sten på vejen til målet, og her er man så nød til midlertidigt at zoome ind på dette specifikke problem, for at komme forbi det.
Jeg tror at vi ønsker det samme, men jeg tror ikke alle kan blive enige om ordene der skal bruges om det, og derfor tror jeg ikke på et endegyldigt svar på spørgsmålet om hvad meningen med livet er. Desuden så mener jeg ikke at vi har samme perspektiv, alle har forskellige liv, og er inderst inde forskellige, og ser derfor forskelligt. Ihvertfald føler jeg ofte, især i intense diskussioner at begge parter snakker til hver deres mur, som er bygget af det vi ikke kan rumme.

Citat:
Ud fra hvad jeg ved om dig og din situation, med kontanthjælp, og soven hele dagen, og være vågen hele natten. Kan jeg sagtens sætte mig ind i din tankegang, og også i sådan en grad, at jeg kan fortælle dig at du er for meget teoretiker, og for lidt ude i den virkelige verden. Det er på ingen måde et personligt angreb, og beklager hvis det på nogen måde fremstår sådan :) Synes du er en af dem herinde der er værd at tage sig tid til at skrive med :wink:

Det er ikke til at komme udenom, og tak. 8) Hvis jeg skulle give dig et råd, må det blive, at kigge mindre på fingeren, og mere på hvor den peger hen. Du er selv inde på noget af det, med at læse biblen metaforisk.

Som det nok også fremgår af det skrevne, er jeg ikke overbevist om at jeg er forkert på den. Alle regler har undtagelser, selv den regel, og folk forstår tingene forskelligt. Jeg synes netop vores diskussion er en smuk illustration af det i sig selv i praksis. :hjerte:

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team