:D skrev:
Hypnos skrev:
"Hæv den kriminelle lavalder fra 15 til 25 år'
Den nye lov – 'samfundets bud', som Flemming Balvig også kalder for en ’menneskelov’ i stedet for en straffelov – bør i øvrigt kun gælde voksne. Altså, rigtige voksne. Ifølge Flemming Balvig har hjerneforskere påvist, at hjernen først er rigtig udviklet i starten af 20’erne, og kriminalitetsstatistikkerne viser, at den kriminelles ’karriere’ typisk topper omkring de 20 år. Vi er med andre ord kriminelle, når vi er unge og dumme. Hvorfor skal det forfølge os resten af livet, når mange af os udvikler os til at blive bedre mennesker?"
Her synes jeg virkelig han har fat i den lange ende!
Det har sgu altid undret mig, hvorfor vi som samfund straffer og stempler små børn, det er jo netop... BØRN...
Jeg har fandme lavet nogle dumme ting med kammeraterne da jeg var knægt, og hold kæft jeg er glad for at jeg ikke blev taget af panserne den gang. Men jeg var jo netop blot en bette knægt, uden en eneste rationel tanke i omløb. Er det fair vi skal have et mørk skygge hængende over hovedet resten af livet, fordi vi dummede os i ungdommens ignorance? I think not.
Du siger, at du ikke var rationel, da du var 15 og derunder, og du ser god grund til, at den kriminelle lavalder skal hæves til 25? Dvs. at man ikke tænker rationelt og er voksen, hvis man er under 25? Klart.
Shit, jeg er under 25 år gammel, hvor ville jeg da supplere SU'en og studiejobbet ved at sælge stoffer big time, hvis jeg ikke ville blive straffet for det. Jeg er åbenbart ikke voksen endnu. Det bliver jeg åbenbart først, når jeg fylder 25. Lige nu er jeg fucking dum og irrationel.
Den store forskel ligger i, at du bevidst vil udnytte et "smut hul" i lovgivningen lavet for at beskytte børn, for at tilfredsstille din egen grådighed. I min verden er der stor forskel på, at lavet noget lort, erkende det og prøve på at genoprette balancen. Og bevidst udnytte/misbruge systemet til egen fordel.
Folk er forskellige, vi har forskellige overbevisninger, følelser, tanker, og vi modnes også i forskelligt tempo. For mit eget vedkommende følte jeg mig først relativ ansvarlig omkring 21-22 års alderen. Nogle er fornuftige som 16-18 årige, men for de fleste sker det som regel i 20'erne. Hvis du ikke føler du har udviklet sig som menneske siden du var 15 har jeg sgu ondt af dig, vil gå så langt som at sige der faktisk nok er noget fysiologisk galt med dig...
Personligt udvikler jeg mig stadig, jeg kan sagtens mærke forskel fra år til år, når jeg tænker tilbage (bliver 24 lige om lidt).
For det tredje kommer det også an på hvilken form for kriminalitet man har lavet IMO. Har du begået et indbrud som 20 årig, så synes jeg faktisk ikke du skal ind og sidde hvis det er første gang. Det ville være langt mere konstruktivt for personen at tage ud til ofrene og give dem en ordenlig undskyld, og finde ud af i fællesskab hvordan han kunne rette bod på missæren. 2 og 3 gang skulle der så nok "andre boller på suppen" uden at give et bud på hvad det ville være.
Har du derimod begået et mord, så er det selvfølgelig ikke nok med en advarsel og at sige undskyld til familien. Men om det rigtige er fængsel, er jeg faktisk heller ikke sikker på. Psykoterapi, samtale terapi, aftaler med kriminal forsognet eller what ever (er ikke ekspert) ville sikkert være mere gunstigt i det lange løb.
Men nu kører det vidst ud på et sidespor.
Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem.

Mvh.