Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 23:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psychedelia
Fokus på benyttelsen af psilocybin i psykiatrien bliver i øjeblikket større og større. Som behandling mod eksempelvis alkoholmisbrug, PTSD og depression.
Er det noget nogen herinde har erfaringer med? Tror i man kan 'selvmedicinere' sig ud af psykiske sygdomme?

Medlem
Brugeravatar

Tror det er ret risikabelt hvis man ikke ved hvad man laver, eller har en tilstede der ved hvad han laver.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Agrabah
Vil ikke afvise at det kan virke, er faktisk ret sikker på at psychedelisk terapi er mega effektivt mod depression, men jeg vil helt sikkert også stille mig på den sikre side og sige det ikke skal gøres af folk uden træning, om det så er en psykolog, shaman eller noget tredje skal jeg ikke gøre mig klog på.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tryptamine lane
Som jeg har forstået det, er én af de styrker ved psykoaktive tryptaminer, det giver dig muligheden på lang sigt at genoprette de forbindelser i øverste etage som man har brudt af alle de grunde du kan komme på-

Men tager man aldrig fat, på de rødder der gør ondt, og kommer ud på den grønne eng på den anden side... har rødderne stadigt ondt.

"Dream, experience, acknowledge, in undefinable love and light"

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Personligt kan jeg tydeligt mærke en positiv effekt overfor min tendens til depression omkring svampe. Synes at jeg har lettere ved at adskille alle de ting som gør livet uoverskueligt i uger og måneder efter et trip. Dette mærkede jeg før jeg nogensinde hørte om brug af psykedeliske stoffer til behandling af depression.

Jeg vil dog på ingen måde anbefale at eksperimentere med det alene. Slet ikke første gang, en hver der bare har været i nærheden af et badtrip vil kunne skrive under på at det absolut ikke er behageligt, og jeg kan let forestille mig at de situationer hvor det er gået galt for folk (selvmord, vold osv), kan være fordi de har haft et badtrip som bare skulle stoppe nu.

Junior medlem

Jeg kan også tydeligt mærke en hel klar forbedring på min bevidsthed efter jeg er begyndt med de ting. Helt klart langt tid efter. Man kan få løst en masse udfordringer, og få svar på en masse ting i sit liv. Hvis man tør og handle ud fra det, kan ALLE fjerne depression, psykiske sygdomme, og meget meget mere. Både med LSD, Svampe og Ketamin.

Junior medlem

Og jeg vil hellere ikke mene at der er noget der præcis hedder "badtrippe" - hvis du er i de rette omgivelser, med de rette mennesker. Så kan man netop få vendt den sag ;) Gør det nu med respekt. Det er ikke 6 øl nede fra køleren! Alle kan ha´ godt af en tur på LSD 1 gang om måneden.

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Selvmedicinere sig ud af psykiske sygdomme.. jeg ville satme passe på.
Personlighedsforstyrrelser / bipolare affektive sindslidelser / skizofreni har i al fald ikke godt af at blive fodret med stoffer, der opløser grænserne mellem ego og omverdenen..

Kan til gengæld godt forestille mig, at psilocybin har stort potentiale i forhold til angst og depression. De skaber et mentalt rum, hvor du kan åbne dig op overfor de bagvedliggende årsager og giver mulighed for at få forløsning. Men det er ikke nødvendigvis en 'behagelig' omgang, og jeg ville ALDRIG foreslå en deprimeret/angst person at tage psykedelika for at kurere sig selv. En professionel psykolog/psykoterapeut eller en erfaren tripsitter må være til stede, så tripperen kan guides i gennem følelserne uden gener eller forværring af sin mentale tilstand.

Jeg vil helt sikkert heller ikke kalde psykedeliske stoffer for en kur mod svære følelser.. De kan være supplement til en menneskelig proces, hvor man lærer sig selv bedre at kende og konfrontere tidligere ubevidst materiale. De sætter skub i nogle mentale processer, de kurerer ikke symptomer.

Jeg vil ikke anbefale folk med psykiske 'lidelser' at selvmedicinere med stærk psykedelika.

Insane psychedelia user!

"Hvis man tør og handle ud fra det, kan ALLE fjerne depression, psykiske sygdomme, og meget meget mere. Både med LSD, Svampe og Ketamin."

Ah det er vist lige i overkanten det der :D

Medlem
Brugeravatar

Kan kun snakke på vegne af mine egne erfaringer her.

Men man skal prøve at bruge det trippet giver dig af klarsyn positivt i dit liv. Så hvis man lider af depression kan jeg anbefale et trip, det gav mig personligt et helt andet syn på min situation.
Start i små doser og lad være med at tage det mere end 1 gang om måneden.

Tag ud og pluk dine egne svampe og nyd naturen :)

Junior medlem

Jeg har gode erfaringer med det, og jeg er igang med at pønse med idéen om at skrive et indlæg. Lidt om min tilstand, og hvad jeg har været igennem - og derefter hvad jeg gør nu! For jeg er på vej ind i et andet stadie, med smertefrie tilstande, og en anden glæde i livet. Jeg har selv dyrket svampe et par gange, og er igang igen nu. Jeg vil prøve at komme med en guide til hvad jeg gør, og hvor lang tid man skal blive ved med at gøre det. Jeg lider af hortons hovedpine, og har gjort det sidste 4-5 år. Derudover har jeg mange led og muskel smerter, som svampe og LSD faktisk har vist sig en virkning på. Her er jeg nød til at skynde mig at sige at det ikke hjælper direkte på led og muskel smerter, men det er lettere at komme ind, hvis du f.eks. er i besiddelse af en fysioterapeut - mens du er på et trip. Som i mit tilfælde. Du kan meget nemmere mærke din muskulatur, og dermed nemmere sige hvad der går ondt, og hvad der ikke gør ondt. Derefter kan fysioterapiout hjælpe. Dette kan efter min mening gøres ved nærmest alle lidelser. Hvis man har et miljø hvor det tillades. At man kan tale åben til sin "læge" eller hvem det nu er. Dermed kan han lettere afhjælpe. Eller hun selvfølgelig ;)

Men som sagt. Jeg vil gerne komme med en længere artikel om dette, fordi jeg har fået et par henvendelser her. Jeg har også set gavnlig effekt mod depression, og jeg har mange venner der fortæller mig det samme - efter de også har prøvet ;)

Men det skal være den rette dosering, det rette miljø, og med de rette mennesker (hvis ikke man gør det alene...) for "settings" er altafgørende ved sådan en session.

Har ikke læst indlæggene her, men så hurtigt mht. badtrip. Jeg vil gerne skrive under at man ikke kan badtrippe. Ganske kort. Du laver dine egne oplevelser, og selv den slemmeste oplevelse, som andre nok vil tegne som et badtrip, kan ha´ stor gavnlig effekt på en. Det handler om hvad din hjerne kan karpere, og hvad du er villig til at lade slippe, og i stedet bruge som visdom. Her taler jeg kun af egen erfaring. Der er mennesker der har bad trippet, og fået evigheds psykose. Men det mener jeg ikke er stoffernes skyld direkte! Det ligger SÅ meget andet bag. Og det er ikke noget man bare lige kan gøre noget ved, hvis ikke man kender til personen. Og her findes ikke en brugsvejledning man kan læse nogle steder på nettet. Erfaring erfaring erfaring!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
ZAPDR skrev:
Hej Psychedelia
Fokus på benyttelsen af psilocybin i psykiatrien bliver i øjeblikket større og større. Som behandling mod eksempelvis alkoholmisbrug, PTSD og depression.
Er det noget nogen herinde har erfaringer med? Tror i man kan 'selvmedicinere' sig ud af psykiske sygdomme?

Det korte svar er JA.

Psykedelisk terapi har vist sig uhyr effektivt ikke bare mod en lang række psykiske sygdomme/symptomer, men også i nogle tilfælde fandt man de havde en helbredende effekt på hvad der anses som fysisk sygdom som f.eks. psoriasis.
Hagen ved det er at det kræver en omfattende viden om dybde psykologi, og patologi for at kunne arbejde effektivt med det. I hvertfald hvis vi snakker traditionel psykoterapi med en terapeut.
Selvmedicinering med psykedelika er et ret subjektivt emne, da det er umuligt at svare på andres vegne. Personligt har jeg haft stor glæde ved mine psykedeliske oplevelser, der både har medført øget livsglæde, bedre selvtillid, øget empati, øget intelligens, spiritualitet, reduceret angst, reduceret vrede, reduceret depression, og meget andet.
Det største problem ved selvmedicinering uden en erfaren terapeut er som jeg ser det, risikoen for panik angst, og den medfølgende "ageren ud" der kan forekomme på høje doser. Grundet den meget subjektive, personlige reaktions natur ved oplevelsen, er det umuligt at give råd over nettet, og derfor de fleste råder en til at lade vær, hvis man har det psykisk skidt.
Men så igen, det KAN være en psykedelisk oplevelse man har brug for.
Men igen igen, kan man godt "flippe ud" selvom man er et følelsesmæssigt stabilt menneske uden psykisk sygdom. Der er mange faktorer der spiller ind, og kommer i høj grad an på ens mindsæt.

Det er et emne der kan skrives mange bøger om, hvilket der allerede er. Så jeg vil helt klart anbefale at læse Stanislav Grofs "Den indre rejse" hvis man er interesseret i emnet, hvad end det handler om psykisk sygdom, psykedeliske stoffers natur, eller generelt bare er interesseret i psykologi.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Flyttet til "Medaljens bagside" ;)

Junior medlem

LSD og andre psykedeliske stoffer kan bestemt astedkomme positive forandringer i personligheden og ens udsyn. Potentialet er der imidlertid også til at at få en latent lidelse til at gå i fuld udbrud, så det er tilrådeligt at sætte sig godt ind i emnet før man kaster sig ud i det og starte småt og i sikre omgivelser. Der findes masser af brugere der synes de er blevet hjulpet af LSD men der findes også et ikke ubetydeligt antal som påstår at det har ødelagt deres liv.

Personligt mener jeg at ikke at LSD er en kur mod noget og heller ikke at det er egnet til rekreativt brug, dertil er det alt for kraftfuldt og uforudsigeligt.
Det skal snarere betragtes som et værktøj til selvindsigt og der er ingen garanti for at man kan lide, hvad man bliver vist. Ind imellem kræver det nogen bearbejdning.

Medlem

Geografisk sted: Snurrestrup
Ingen kan sige, om du kan lindre/helbrede dine sindslidelser vha. psykedelika. Det hurtige svar herfra er NEJ.

Dog vil jeg bede dig lægge fokus på disse gyldne ord:

SuperGreen skrev:
Det skal snarere betragtes som et værktøj til selvindsigt og der er ingen garanti for at man kan lide, hvad man bliver vist. Ind imellem kræver det nogen bearbejdning.

"..og der er ingen garanti for at man kan lide, hvad man bliver vist"

Hvilket, efter min mening, er kortfattet og dog stadigvæk fuldkommen spot-on.

Dine sanser VIL blive forstærket; dine tanker, bekymringer, glæder i livet, eventuelle traumer. Alt sammen vil synes og virke kraftigere på eks. LSD.
Inden du begiver dig ud i et så seriøst projekt, synes jeg, du skal gøre op med dig selv, om du er klar på at acceptere disse forstærkninger. Hvis ikke, så lad være. Selv holder jeg en god pause fra psykedelika, da jeg brændte nallerne og endnu ikke føler mig klar (1-2 år har dette stået på).

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Hej ZAPDR, jeg kunne godt tænke mig at vide om du spørger sådan generelt, eller om du selv har en psykisk sygdom som du kunne tænke dig at behandle med LSD? Det er altid nemmere at svare, hvis man ved konkret hvad du vil bruge det til.
Jeg vil dog langt hellere anbefale dig psilocybinsvampe, hvis du vil møde det psykedeliske univers. Der er i øjeblikket forsøg igang, som viser lovende resultater over for f.eks. folk med depression. Psilocybin er i mine øjne også mere sikkert end LSD, da den oftere bringer brugeren hen til en følelse af at være forbundet med naturen og dermed føler en meningsfuldhed.

Hilsen Fanny

Jeg er helt enig med dig Fanny. Dog vil jeg lige nævne, at forsøg viser altså lige så lovende resultater for LSD, som det gør ved brug af Psilocybin. Derudover kender jeg flere der har nemmere med LSD, end med Svampe, nemlig fordi at Svampene virker lige mystisk nok for deres vedkommende.
Personligt har jeg det lige nemt ved begge stoffer, og jeg har brugt Psilocybin imod depression, uden at jeg er blevet depressiv siden, men jeg har også brugt LSD imod PTSD, som jeg også er kommet igennem.

Fordelene ved at bruge LSD fremfor Psilocybin psykoanalytisk er, at halveringstiden er længere, og derved har man længere tid til at grave dybt og bagefter forstå tingene, da comedown er langt at evaluere på. Fordelen ved Psilocybin er at det giver mig en næsten ustyrlig lyst til at leve, da mystikken/magien rammer lige hvor den skal, på mig.

Men som du også siger Fanny, har det meget at sige, hvad formålet er.
Selv bruger jeg psykedeliske stoffer til "selvmedicinering" næsten heletiden, og der er bestemt et ubegrænset potentiale, hvis man ved, hvad man laver.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]