ZAPDR skrev:
Hej Psychedelia
Fokus på benyttelsen af psilocybin i psykiatrien bliver i øjeblikket større og større. Som behandling mod eksempelvis alkoholmisbrug, PTSD og depression.
Er det noget nogen herinde har erfaringer med? Tror i man kan 'selvmedicinere' sig ud af psykiske sygdomme?
Det korte svar er JA.
Psykedelisk terapi har vist sig uhyr effektivt ikke bare mod en lang række psykiske sygdomme/symptomer, men også i nogle tilfælde fandt man de havde en helbredende effekt på hvad der anses som fysisk sygdom som f.eks. psoriasis.
Hagen ved det er at det kræver en omfattende viden om dybde psykologi, og patologi for at kunne arbejde effektivt med det. I hvertfald hvis vi snakker traditionel psykoterapi med en terapeut.
Selvmedicinering med psykedelika er et ret subjektivt emne, da det er umuligt at svare på andres vegne. Personligt har jeg haft stor glæde ved mine psykedeliske oplevelser, der både har medført øget livsglæde, bedre selvtillid, øget empati, øget intelligens, spiritualitet, reduceret angst, reduceret vrede, reduceret depression, og meget andet.
Det største problem ved selvmedicinering uden en erfaren terapeut er som jeg ser det, risikoen for panik angst, og den medfølgende "ageren ud" der kan forekomme på høje doser. Grundet den meget subjektive, personlige reaktions natur ved oplevelsen, er det umuligt at give råd over nettet, og derfor de fleste råder en til at lade vær, hvis man har det psykisk skidt.
Men så igen, det KAN være en psykedelisk oplevelse man har brug for.
Men igen igen, kan man godt "flippe ud" selvom man er et følelsesmæssigt stabilt menneske uden psykisk sygdom. Der er mange faktorer der spiller ind, og kommer i høj grad an på ens mindsæt.
Det er et emne der kan skrives mange bøger om, hvilket der allerede er. Så jeg vil helt klart anbefale at læse Stanislav Grofs "Den indre rejse" hvis man er interesseret i emnet, hvad end det handler om psykisk sygdom, psykedeliske stoffers natur, eller generelt bare er interesseret i psykologi.
Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem.

Mvh.