Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 06:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Jeg har haft held med at dyrke mig nogen ganske flotte og potente cubensis b+ fra et growkit. 1. flush gav 107 g. våd vægt, ganske tilfredstillende for mig som svampekultiveringsjomfru.

MEN! Efter at jeg naturligvis ikke ville spise alle mine små venner friske, valgte at jeg tørre de resterende.

1. De blev lagt på flere lag af toiletpapir, og det blev skiftet 1-2 gange dagligt i et par dage.
2. Jeg havde læst mig frem til at man med fordel kan bruge en dessikant, til at tørre svampene med. Så dette valgte jeg at forsøge mig med. Jeg erhvervede mig 2 kg. kalciumklorid (CaCl2) for 40 kr. Jeg valgte så at lægge et lag CaCL2 i bunden af en stor og dyb tupperware (lufttæt) beholder. Og inden i den store bøtte, placerede jeg en mindre, hvor i svampene blev lagt. Dette har fungeret udover alt forventning, og svampene er blevet knastørre. De knækker bogstaveligt talt, når man forsøger at bukke dem.

DESVÆRRE: jeg ville så smage en af de tørrede svampe i dag, og den smagte forfærdeligt! Altså, ikke bare af svampe, (dem har mine smagsløg heller ikke verdens bedste forhold til) men disse smager meget kraftigt af kemikalier. Og jeg ved ikke om CaCl2 måske kan udlede dampe. Svampene og dessikanten har IKKE rørt hinanden på noget tidspunkt under processen.

Har I oplevet det samme? Eller har I et bud på hvad jeg har gjort forkert/ikke har gjort rigtigt. Og sidst men ikke mindst; kan svampene evt "vaskes", eller skal de bare smides ud?

Junior medlem
Brugeravatar

Hej.

Jeg ved ikke hvad jeg snakker om, i og med at jeg ikke har prøvet det.

Men jeg har kigget på; http://www.shroomery.org/10615/Desiccants-and-drying

Her skriver de om brugen af kalciumklorid;
Citat:
Toxicity: Non toxic (but the indicator is). Even though it is not toxic it does taste awful and will make you incredibly thirsty when you ingest it. None of this is very nice if you are about to trip, so take extra precautions to ensure that there is no contact between mushrooms and desiccant as this stuff really loves water and will stick to mushrooms at the slightest chance and get inside them.

Men ifølge den efterfølgende summery om kalciumklorid skriver de "bare"
Citat:
Bad taste

Så jeg tror umildbart du har gjort det rigtige og at en af de negative effekter ved sådan en tørring er at de smager dårligt. Måske har du lagt for meget kalciumklorid der i?! MEN DET VED JEG IKKE NOGET OM, så det er bare et gæt.

Hvis der er andre kilder, som siger god for at disse ikke er giftige, så kunne en mulighed være at knuse dine svampe og hælde det i gelatinekapsler. Derved undgår du smagen og at smide dem væk.

God fredag.

Junior medlem
Brugeravatar

Mange tak for svaret, jeg har dog også selv læst netop det emne og mange andre som jeg fandt frem til ved en umiddelbar googling. Men ja, jeg kan bare ikke forestille mig at nogen skulle bruge denne metode, hvis det altid vil afgive denne grimme smag. Det er selvfølgelig en mulighed at hælde dem i gelatinekapsler, såfremt det ikke er giftigt/forårsager kraftige gener.

Desuden er jeg meget intereserret i at høre fra nogen der evt har oplevet det samme/har forsøgt sig med kalciumklorid som dessikant, og umiddelbart ikke får den samme grimme smag i svampene. Hvis det så ikke er muligt at undgå, må jeg jo enten konkludere at jeg må forsøge mig med en anden metode til tørring eller benytte mig af gelatinekapsler fremover.
På forhånd tak.

Og god fredag til dig også :-)

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg vil lige tilføje noget jeg fandt i min søgen efter viden om giftigheden ved indtagelse af kalciumklorid:

Wikipedia siger:

Citat:
As an ingredient, it is listed as a permitted food additive in the European Union for use as a sequestrant and firming agent with the E number E509. It is considered as generally recognized as safe (GRAS) by the U.S. Food and Drug Administration.[15] Its use in organic crop production is generally prohibited under US National Organic Program's National List of Allowed and Prohibited Substances.[16] The average intake of calcium chloride as food additives has been estimated to be 160–345 mg/day for individuals.[17]

As a firming agent, calcium chloride is used in canned vegetables, in firming soybean curds into tofu and in producing a caviar substitute from vegetable or fruit juices.[18] It is commonly used as an electrolyte in sports drinks and other beverages, including bottled water. The extremely salty taste of calcium chloride is used to flavor pickles while not increasing the food's sodium content. Calcium chloride's freezing-point depression properties are used to slow the freezing of the caramel in caramel-filled chocolate bars.

In brewing beer, calcium chloride is sometimes used to correct mineral deficiencies in the brewing water. It affects flavor and chemical reactions during the brewing process, and can also affect yeast function during fermentation. Calcium chloride is sometimes added to processed milk to restore the natural balance between calcium and protein in casein for the purposes of making cheeses, such as brie, Pélardon and Stilton. Also, it is frequently added to sliced apples to maintain texture.

Men yderligere står der også på samme side:

Citat:
Calcium chloride can act as an irritant by desiccating moist skin. Solid calcium chloride dissolves exothermically, and burns can result in the mouth and esophagus if it is ingested. Ingestion of concentrated solutions or solid products may cause gastrointestinal irritation or ulceration.[24]

Other possible side effects of taking calcium chloride include:

A chalky taste in the mouth
Hot flashes
Lowered blood pressure
Loss of appetite
Feeling sick (nausea)
Being sick (vomiting)
Constipation
Stomach pain
Feeling weak
Mental disturbances
Extreme thirst
Passing a large amount of urine
Bone pain
Kidney stones
Irregular heart beat
Coma
Any of these may be a sign of overly high calcium blood levels (hypercalcemia).[25]

Calcium chloride salts also tend to contain a small amount of metals, especially aluminium. Over time these metals can accumulate in the body and have a toxic effect.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Calcium_chloride

Jeg læser det lidt som om at det bliver brugt i flere forskellige madvarer, men hvis du indtager det KAN det være farligt. Men jeg er så i tvivl om hvor meget der skal til før det kan være generende/farligt? Og i og med at man gå ud fra at svampene muligvis har "absorberet" noget kalciumklorid, vil jeg gerne have nogen meninger om hvor stor en mængde dette evt kunne dreje sig om.

Junior medlem
Brugeravatar

Selv tak!

Nu ved jeg ikke om du har set den her tråd; "Er kalcium klorid farligt hvis man har det over det hele?"http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=27822
Der er en som giver følgende bud;
Citat:
mener heller ikke kalciumklorid i sig selv er farligt, med mindre du spiser større mængder af det.

Men så kan det diskuteres hvad større mængder er... tror dog du er safe hvis de ikke har direkte rørt. Anywho, jeg ved ikke mere her.

God lørdag

Dedikeret medlem

Jeg har ikke gjort mig forsøget med at tørre svampe med et tørremiddel. Jeg har dog i almen nysgerrighed lavet forskellige vandige krystalisationer, og i disse oplevet, af hydrede ioner (vandige salte), har en evne til at vandre meget langt, hvis opløsningen er supermættet. Også uden nogen egentligt synlig vandbro. Jeg er ikke umiddelbart klar over nogen entydig underliggende fysisk mekanisme, men det kunne lyde som om, det der sker for dig er lidt i samme retning.

Du ville måske opleve en mindre dårlig smag, hvis du næste gang valgte en stor bedroller, satte en skål calciumchlorid i det ene hjørne og dine svampe i det andet. Så ikke de står lige oven i hinanden.

Mht giftigheden af CaCl2, er alle salte i en hvis udstrækning giftige. Det er et spørgsmål om koncentration. Jeg kan ikke forestille mig, at der skulle være nogen fysiologisk risiko tilstede ved at indtage et par g svampe der har opsuget lidt CaCl2. I følge dette datablad, er ld50 på 1000 mg / kg.
Både calcium og chlorid er helt normale elementer i cellulære processer, hvis man skulle få det ubehageligt, af den smule der kan være på dine svampe, skulle det være den hygroskopiske effekt CaCl2'en ville have i fordøjelseskanalen. Dette burde kunne løses ved at drikke et glas vand med svampene. (Jeg antager, at der ikke er synligt salt på dine svampe)

Hvorfor det smager så dårligt, undrer mig lidt, da CaCl2 blot burde smage salt og ikke kemisk. Men måske den salte smag kunne fremhæve nogle andre smage i svampen? Jeg fristes til at tage en smule bordsalt med svampene, næste gang jeg skal trippe. :lol:

Edit:

Mht dit spørgsmål om hvorvidt svampene evt kan vaskes, er de interessante stoffer i svampene desværre opløselige i vand, ligesom CaCl2. Du vil derfor ikke umiddelbart kunne separere de to ting, uden at skulle ud i den lidt længere proces det er, at ekstrahere og kystallisere psilocinen i dine svampe. (Hvilket jeg vil frafråde den uerfarne)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Metoden anvendes til at hive den sidste fugtighed ud af svampene.
Har du tørret dem et døgn eller 3 på avis inden du smider dem i bøtten, eller bare smidt dem i lige efter høst? Hvis ikke, så er det der hunden ligger begravet og ikke CaCl2.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]