Fso skrev:
Den grimmeste bivirkning jeg oplevede gennemgående var hvor opslidende det var for psyken og være kronisk paranoid, hvilket resulterede i både indlæggelser og selvmords forsøg.
Det er også en af de bivirkninger som jeg er mest opmærksom på.
Ikke fordi jeg har oplevet nogle problemer endnu men det ligger til min person at være en smule paranoid i det hele taget så jeg holder nøje øje med en eventuel udvikling på den front.
Hypnos skrev:
Det største problem ved amfetamin er efter min mening den lange halveringstid. Det er et kæmpe minus set ud fra et fysiologisk skades potentiale i relation til det kardiovaskulære system.
Som rusmiddel kan ren amfetamin være ret lækkert. Men en god potion selv disciplin er nødvendig hvis man skal i seng i nogenlunde tid uden brug af benzodiazepiner eller lignende - igen grundet halveringstiden.
Amfetamin som medicin? Njaa, måske i små mændger i nogle ganske få tilfælde.
Methamfetamin er tilgengæld lækkert og trumfer uden tvivl alm. amfetamin. Men er svært at finde i DK - desværre.
Jeg er i tvivl om hvorvidt at der er så konsekvent en sammenhæng i mellem halveringstiden og så den tid hvor stoffet har en aktiv funktion i kroppen. Det er ikke noget jeg ved noget om som sådan, jeg ved bare at der er en del stoffer hvor der ikke kan trækkes en særligt tydelig linje her imellem. Et godt eksempel er Phenibut hvis virkning er langt længere end dets halverings tid eller Diazepam som peaker i meget kortere tid end hvad man som udgangspunkt skulle kunne forvente af et stof med så lang en halveringstid, selv hvis vi ikke regner de aktive metabolitters halveringstid med.
Med hensyn til Amfetamin som medicinering så er der selvfølgeligt ikke tale om medicin som feks en antibiotika kur som kurerer en sygdom, der er udelukkende tale om symptom behandling i Amfetaminens tilfælde. Så om der er tale om medicinering når man indtager det i små doser for at behandle specifikke symptomer vil jeg lade være op til den enkelte at vurdere. Det terapeutiske potentiale er der i hvert fald.
Med hensyn til meth, så er jeg ikke et sekund i tvivl om at det trumfer dexamfetamin, som rusmiddel. Jeg har ikke selv prøvet det men har da læst en smule om det. Men til trods for at de to stoffer er nært beslægtede på et molekylært plan, så er der alligevel en meget afgørende forskel i den farmakologiske profil.
Meth har nemlig en langt større affinitet for de Serotonerge receptorer, hvor det stimulere frigivelsen af Serotonin. Dette gør Amfetamin kun i store doser og i langt svagere grad end hvad meth er i stand til.
Dette gør det umildbart mere egnet som rusmiddel, men det skaber også nogle nye forhold som man bør være opmærksom på.
For det første, så vil jeg som udgangspunkt sige at stoffet er mindre egnet til hyppigt brug, selv i små doser, end hvad der er tilfældet for Amfetamin, simpelthen pga udskillelsen af Serotonin, der er Dopamin/noradrenalin alligevel en helt del mere tilgivende i min optik.
Der udover så har meth et yderligere problem i forhold til hjertet som Amfetamin ikke har, nemlig det at stoffet også fungere som en 5-HT2B agonist, hvilket i meths tilfælde nok ikke er noget der betyder det helt store hvis man kun bruger det en gang i mellem, men det er bestemt relevant hvis man indtager det ofte.
Hindbærroulade skrev:
Whatever. Jeg har ikke adgang til dextroamfetamin, og jeg har aldrig brugt mere end 0,5 gram gadeamf. Stadig det klammeste jeg har udsat min krop for til dags dato, og jeg vil resten af mit liv fraråde folk at tage det.
Men jeg er da glad på dine vegne, og håber det vil fortsætte med at fungere for dig.
Det er klart at hvis du har dårlig erfaring med stoffet, selv i forsvarlige doser, jamen så er det selvfølgeligt hensigtsmæssigt at holde sig fra det. Men konsekvent at fraråde andre det, på baggrund af personlig erfaring, er mindre smart.
Fso skrev:
Det var guld værd med lidt cuttet meth, til min kræftsyge far. Han fik energien til det han ellers ikke havde fået gjort nemlig hans helt store passion fiskeriet.
Hældte det i en energierik første gang, han var meget overrasket over hvor godt sådan en Faxe kondi virkede. Dagen efter fortalte jeg ham sandheden.
Han blev ikke sur men glad for at han fik valget til selv at bestemme over sit energi niveau.
Brugte meth 6-10 gange ca, så gik vi over til ritalin, for ikke at tappe kroppen for meget.
Det udskrives faktisk også til terminale patienter, i hvert fald i USA, er lidt i tvivl om Danmark også gør det men det mener jeg faktisk er en mulighed i de tilfælde hvor livskvaliteten er voldsomt forringet og patienten vurderes til ikke at kunne reddes.
Ret langt ude at give ham meth uden hans samtykke syntes jeg, men det endte da heldigvis som en succes historie.