Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 18:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 144 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Så er der en lille update fra dag 47.

Har ikke lige fået slukket HPS'en da jeg skal hente en lampe fra stuen for at belyse dem uden.
Der er godt gang i alle planterne og kan se udvikling hver dag jeg kommer hjem :mrgreen:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Junior medlem
Brugeravatar

Det ser fint ud. De strækker sig lidt godt nok, men det har jeg også prøvet med Barney's Sweet Tooth :)

Nu ved jeg ikke hvor tæt på en 250Ws kan være på planten, jeg har kun brugt 400W. Og i det tilfælde ville det der være alt for tæt på. Men måske er det vinklen billederne er taget i? De bliver meget gule og lyse hvis de kommer for tæt på, så du kan nemt se det, og planten kan også finde på at stagnere lidt i vækst.

Nå, men ellers er der jo altid det her skema.. Som en tommelfinger regel..

Billede

For umiddelbart er du meget tæt på på den cooltube, men hvis der ingen skade sker, så er det jo fint nok :)

Medlem
Brugeravatar

Godt at høre at det ikke kun er mig der har problemer med at de strækker dig.
Tusind tak for charted, det vil jeg lige gemme :)
Ifølge det, kan de klare at være ~6cm væk fra cooltuben, så det vil jeg da lige tjekke op på og følge med i.

Medlem
Brugeravatar

Nope..
5 inches er acceptabelt fra pæren. Det er 127mm.
Går ud fra cooltuben er 150mm og pæren er 30.. Så hvis jeg siger 150-30=120/2=60mm fra pæren ud til tuben.
og så yderligere de 67mm eller 6.7cm fra cooltuben og ud til planterne..

Kan godt være at cooltuben er 140mm eller pæren er 40mm.. Men har ikke lige målt efter.

Medlem
Brugeravatar

Dag 49

I dag, fandt jeg ud af at man kan købe billige digitale EC og ph målere på ebay, så jeg bestilte en af hver.
Derudover bestilte jeg også en 400w pære, ballast og en mindre cooltube.. 900kr. i alt inkl fragt, det synes jeg ikke er galt.

Kom til at knække et af topskudende halvt i dag da jeg ville binde det yderligere ned... Håber den klarer den.
Ellers så synes jeg selv at det ser udemærket og lovende ud.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
det der skema kan vel ikke rigtig bruges når der er cooltube på, så længe at cooltuben er kølet er der samme temp om planten er 25 eller 2 cm fra tuben

kan heller ikke se ideen i at bruge et skema til sådan noget, skemaet aner ikke hvad temp man har i sit growroom så det vil altid være forskelligt hvornår de brænder sig, så hellere bruge en temp måler og selv stille ind : )

Medlem
Brugeravatar

På skemaet står der ellers tydeligt at det ikke tager højde for varme, men kun mængde af lys.
Skemaet går ud fra at man har den optimale temperatur.

Når det er sagt, så er der sikkert også en stor vairation i hvor mange foot-candles de forskellige sorter kan klare.

Junior medlem
Brugeravatar

Crime skrev:
det der skema kan vel ikke rigtig bruges når der er cooltube på, så længe at cooltuben er kølet er der samme temp om planten er 25 eller 2 cm fra tuben

kan heller ikke se ideen i at bruge et skema til sådan noget, skemaet aner ikke hvad temp man har i sit growroom så det vil altid være forskelligt hvornår de brænder sig, så hellere bruge en temp måler og selv stille ind : )

Hvis du læser skemaet står der så også at det intet har med temps at gøre, men er en indikator af foot candles. Altså lys styrke, ikke temperatur.

En tommelfinger regel som jeg sagde, men det har intet med temps at gøre.

Junior medlem
Brugeravatar

Nå, sinse beat me to it.. Men ja, der er mange årsager til at det er en tommelfinger regel det skema. HPS pærer kan også være forskellige selvom der står 400W på pakken f.eks., og en forskel på ~20W vil helt sikkert også give udslag i foot candles, osv osv.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

ja ved det godt, men jeg har altid hørt og set at det meste under 1000w kun er i stand til at brænde planterne på temperatur ikke lys styrke, men det passer måske ikke helt?

mine topskud/buds har ikke noget imod at være et par cm fra min 600w hps, de bliver kæmpe store og saftige i forhold til dem som er længere væk

Junior medlem
Brugeravatar

Et par cm fra din 600W?

Det hænger slet ikke sammen det der. Du kan jo bare sætte hånden "et par cm" fra din 600W og mærke efter. Mit hår bliver stegt lige så snart jeg stikker hovedet ind i et hps eller mh telt. Så det du siger der virker sq noget spøjst.

Medlem
Brugeravatar

Crime mener et par cm, fra den cooltube som 600w hps'en sidder i.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Som jeg hele tiden har sagt er der jo cooltibe på.. så et par cm fra min pære er der 24-25 grader...

Junior medlem
Brugeravatar

Det drejer sig om styrken af UV lys, har intet med cooltube at gøre.

Hvis man kan holde et topskud et par cm fra en cooltube med en 600W pære uden at få UV burn, så har man enten en meget stor cooltube, eller en defekt/udtjent hps pære.

Moderator
Brugeravatar

Der er ikke særligt meget UV lys i typiske HPS'er, og det der er, bliver taget af glasset i cooltuben - på samme måde som at man ikke bliver brun/solskoldet igennem et vindue, selvom solen skinder igennem. Tror mere det handler om at det bliver ineffektivt, altså at kloroplasterne ikke kan følge med og bruge alt den lys, og så giver det mere mening af forstørre afstanden og belyse et større areal.

Har set eksempler på 'light bleaching', men det har mest været under LED. For meget lys kan ødelægge kloroplasterne og gøre bladene helt hvide ligesom dette:
Billede

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg har lavet UV burn under en 400W hps. Det gjorde jeg så sent som i sidste grow fordi jeg satte lidt for sent i blomst.

Det her billede blev taget kort tid før skaden indtraf.

Billede

400W Philips Son-T + cooltube. Det er som om mine GiB hps og mh er lidt mere skånsomme, dem har jeg ihvertfald ikke lavet burn med endnu. Men kan så heller ikke huske om jeg har været helt så tæt på som jeg kom med Son-T pæren. Jeg endte med at fjerne to solide topskud og trække det væk jeg kunne med jo-jo's. Ret øv.

Medlem
Brugeravatar

Ud fra billedet ligner det ellers ikke at cooltuben er forfærdelig tæt på..
Hvor varm bliver din cooltube og hvor kraftig er din udsugning?
Det ligner heller ikke, ud fra billedet at dømme, at du har en eller anden form for blæser til topskuddene?

Synes det er mærkeligt at der er så mange forskellige holdninger og erfaringer på dette punkt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Crime skrev:
Som jeg hele tiden har sagt er der jo cooltibe på.. så et par cm fra min pære er der 24-25 grader...

ja det sgu sært... jeg har også kørt med 600watt og cooltube før, samt den ledeste industri kanalventilator der kølede pæren ned. Men et par CM fra pæren ? aaaargh du...... :D et par cm fra din pære sidder din cooltube, dvs at din planter stort set rør glasset eller? det kan da godt være dine planter mirakuløst ikke er døde af det men godt kan det da heller ikke være for dem.

men hvis det er sandt det du siger kunne jeg godt tænke mig lidt data hvis du har lyst til at give den, hvilken hps pære præcis bruger du ? Altså mærket, samt kanalventilatorens mærke/model ? og tja... en cooltube er vel en cooltube :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

et par cm fra pæren er måske også overdrevet, men til tider et par cm fra cooltuben, og der er ca 3-4 cm fra pære til tube, så 5-6 cm, før jeg tog jojoen af og hang tuben op i krogene for at få de sidste 10 cm med havde nogle af budsne kontakt med glasset

pæren er 600w fra gib lightning, glasset i cooltuben er rimelig tykt, det har måske noget at sige

en stor kanalventilator er ikke nødvendig for at holde tuben kølet, en simpel 12v blæser som bliver sat direkte på enden af tuben kan gøre tricket

Billede

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
okay, bruger selv gib extreme output 600watt, nok er en 12wat nok til at køle pæren men overall i hele rummet vil det hjælpe gevaldigt på temp (selv alt efter hvor man hænger sit kuldfilter/ indgangen til flexrørret tilsluttet kanalventilator. Jeg ville nu aldrig lade mine skud komme så tæt på, især fordi at jeg ikke prioriterer toppen af planterne først, jeg forstiller mig lidt at ligesom skyggen bliver større jo tættere på rykker en genstand foran en lommelygten vil der også overall i resten af teltet være en dårlige lys spredning, medmindre det hele self er LST/HST og man har været flittig til at fjerne ubetydelige skud - så har det jo nok ikke så meget at sige.

men temp eller ej - betyder det her så slet ingen ting ?
Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 144 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]