Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 17 jun 2025 13:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Hvordan synes I det ser ud?
Det ser OK ud. Skal nok blive godt. 100%  100%  [ 4 ]
Masser af uudnyttet plads endnu. Potentiale for mere udbytte. 0%  0%  [ 0 ]
Sorry dude.. Det render fra dig og er alt for tæt. 0%  0%  [ 0 ]
Afgivne stemmer : 4
Forfatter besked
Medlem

Jeg er nu på mit fjerde grow, og jeg har åbenbart ikke helt lært at vurdere hvordan det hele ender med at se ud. Jeg synes altid det starter med at syne af så lidt, og så ender det alligevel ret voluminøst. Denne gang vovede jeg at plante tre i stedet for de sædvanlige to planter, men nu er der sgu ret crowded på min 60x80 cm (og 250w CFL).

Jeg vil derfor gerne lige vise et par billeder og have et par tip fra jer flinke og kyndige mennesker. Generelle råd og kommentarer modtages også gerne.

Hermed mine spørgsmål:

1) Er dette for tæt? Risikerer jeg mug etc og burde jeg derfor tynde ud i det? Som I kan se, så er de bundet ret kraftigt ned for at skabe en jævn overflade, da jeg dyrker under CFL.

2) Bør jeg "lollipoppe" mine planter i nærværende setup? Når jeg bruger så meget nedbinding, så er der måske ide i at trimme de nederste grene helt væk eller hvad? Ville det være en god ide eller bare unødvendig stress for planterne?

3) Som det kan ses på det sidste billede, så er jeg faktisk komme til at ende med fem planter (!). Tre store som er cirka halvvejs i blomst og to autoer som er godt 1½ måned gamle (25-30 cm høje, står bagerst i hver side og lige sat ind i skabet under 12/12). Jeg plantede de to sidste, da jeg synes de tre originale så lidt skravlede ud, men nu kan jeg da godt se at der dårligt er plads. 250watt til 5 planter er vel også lige i underkanten?
Min plan er at høste de tre planter af to omgange, så de nederste mindre topskud kan få lov at blomstre færdige, når de primære colaer er høstet.. På den måde håber jeg at kunne få det fulde udbytte ud af, at de to autoer skal have fem-seks uger længere end de originale tre planter og samtidig frigive noget plads til de sidste to.

Lyder det til at være helt hen i hampen? Jeg har læst at man godt kan høste en plante af to omgange, hvis man vil.

På forhånd tak.

Billede

Billede

Billede

Moderator
Brugeravatar

1) Jeg synes det ser fornuftigt ud, hvis ellers der er styr på udsugningen, ser jeg ikke noge større risiko for mug, har set det langt tættere. Kan udmiddelbart ikke se nogen ventilation inde i skabet? Det er en god ide at have noget til ud over udsugningen der sørger for at luften bliver flyttet inde i skabet, så hvis der er plads til en lille bordventilator eller lign. ville det være en god investering.

2) Synes ikke der ser ud til at være det store behov for at trimme i bunden, men hvis der er blade der aldrig bliver ramt af lys kan det være en god ide. Jeg er dog mere tilhænger af at lade planten styrer sine energiressourcer, i mange tilfælde vil planten afskære de uunyttede blade når de er opbrugt som nærringslager.

3) Det lyder som en fin plan, men udfør den første høst så skånsomt som muligt og sørg for at beholde så meget bladmasse på planten som muligt, så planten ikke bliver fuldstændig rippet.

Medlem

Tak Bismann. Det med ventilationen lærte jeg på den hårde måde allerede første gang. Der sidder en lille ventilator lige over reflektoren. Man kan bare ikke se det på billedet.

Noget jeg glemte at spørge om, er om jeg kan hæmme væksten ved at binde det så meget ned. Jeg har læst at en plante nødig breder sig i bredden ud over potten, men her er de jo bøjet på kryds og på tværs og går flere længder ud over potterne. De vokser jo i realiteten nærmest vandret. Er det ok? Det er jo gjort for at kompensere for CFL pærens ringe lyspenetration... Jeg synes bare dette grow er gået meeeeeget langsomt. (Men måske hænger det sammen med at jeg løb tør for stash for en måned siden. :) )

Medlem

Jeg er måske paranoid, men hvordan starter mug? Det der er, er at der nogle steder er lidt for mange brune pistiller, men ikke på den der tørre brune måde.. Næh sådan lidt mere slatten-brun. Det er svært at fange det på billeder, men jeg har prøvet. Især det billede uden blitz viser hvad det er jeg mener. Det skal jo sammenlignes med den generelle modning på planten, og her skulle jeg mene at der er mindst en måned igen. Så er det sgu lidt tidligt at se brune pistiller.. Især når de er brune på den lidt ufede måde.
Det skal siges at nedbindingen indtil nu, mest har bestået i at flette nogle grene lidt sammen. Det kan være kontaktspor fra dér...

Anywho, ser jeg spøgelser eller er der noget jeg skal være opmærksom på. Måske er en enkelt fan i hjørnet ikke nok? Men det er jo trods alt kun 0,6 m2

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Senest rettet af Tjalde Smølf 08 sep 2014 23:57, rettet i alt 2 gange.

Moderator
Brugeravatar

Cool cool, kunne ikke lige husket om du havde inkluderet det i dit setup. :)

Der er ikke noget problem i at planterne bredder sig ud over potterne, tror mere det skal forstås som at potterne begrænser væksten, men selv hvis man ikke binder planterne ned, er det meget normalt at planten bredder sig ud over pottens areal. Det er også tilfældet ved SCROG, og andet LST. Du skal selvfølgelig være opmærksom på om planten kan holde sig selv oprejst, særligt i slut blomst, og så kan nedbinding godt forudsage en smule stress som kan nedsætte væksten/modningen nogle dage efterfølgende.

Mht. mulig mug, så synes jeg ikke det ser ud til det, men hold øje med det, men som sådan er hårene/pistillerne der bliver brune enten befrugtede eller tegn på overmodning af frøanlægget, så det giver god mening at det ser slattent ud. Hold øje med om topskud begynder at se visne ud, det er oftest sådan det starter.

Medlem

Tusind tak for hurtigt svar. Du kan tro jeg holder øje, og jeg flytter ventilatoren til den "kritiske" side i morgen tidlig.
Jeg forstår ikke hvorfor det er blevet sådan en rodebutik at se på denne gang. Jeg var vist bare heldig de to første gange, og har endnu ikke helt lært at lave en ordentlig plan med min toppning og LST.

Du siger at "overmodning af frøanlægget" kan gøre pistillerne brune før tid. Hvad betyder det? Google kommer mig til kort.
Undskyld jeg bliver ved med at spørge, men jeg vil utrolig gerne lære at forstå mine planter.

Moderator
Brugeravatar

Det jeg mente var at der er to mulige måder af pistillerne bliver brune/orange/lilla/anden farve end hvid. Den ene er at pistillen bestøves og pollen føres gennem pistillen ned i frøanlægget. Den anden er at pistillen overmodnes, i den forstand at den ikke længere kan bestøves og danne frø. Det er ikke overmodent ift. planten og høsten, men for plantens side er det overmodent da det ikke længere er et potentielt frøproducerende frøanlæg. Så det jeg ville frem til er at det er ret naturligt at de brune pistiller ser lidt slatne ud, da botanisk set er overmodne.
Så i den forstand så når man f.eks. høster når 70-80% af pistillerne har skiftet farve, så er det fordi det er en indikator for at planten er færdigblomstret at 70-80% af frøanlæggene ikke længere kan modtage pollen og producere frø. Det siger kun indirekte noget om hvor langt trikomerne er i deres modning.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]