Nu lyder jeg med garanti en smule gammeldags, med hvad med at supplere medikamenterne med naturlige midler til afslapning? f.eks. meditation, vejrtrækningsøvelser, læsning, træning, sport, udstræk, en afslappende hobby eller sund kost?
Kost, bevægelse og andre livstilsvalg kan have en kæmpe indflydelse på din funktionsevne generelt.
Jeg tænker, at det selvfølgelig er lettere at kyle en pille i gabet end at bruge sin energi på, ved eget ror, at mestre kunsten af slappe af og øget sin velvære, selvom det på sigt kan være en uundværlig gave, du kan tage med dig videre i livet.
- De de kompetencer du mestre i dine unge år, følger dig nemlig ofte igennem hele livet.
Personligt er jeg søgt mere i denne kurs med tiden, for at undgå følgevirkninger og bivirkninger af medicinen, for at blive mere uafhængig og få fjernet noget af den angst for hvad al denne medicin egentlig gør ved mig.
Jeg troede før at kemien var svaret på alle mine problemer, og at jeg aldrig ville kunne fungere helt uden, men jeg bliver mere og mere overbevist om at jeg har taget fejl, til en vis grad.
Det redskaber jeg nævner, er faktiske ligeså kemiske, som dem du benytter dig af. Det er bare kroppens egen kemi du bruger istedet for en udefrakommende kemi.
Jeg tænker at det måske er en smule fjollet at tage mere medicin, for at regulere bivirkningerne af den anden medicin, men medicinindustrien skal da nok klappe i deres hænder. Og desværre er flere læger tilbøjelig til ukritisk at udskrive mere medicin, istedet for at kigge på den nuværende behandling, samt patientens livstil.
Et alternativ kunne være at nedsætte dosen eller skifte til en anden type medicin.
Jeg kan ihvertfald fortælle dig at din søvn fortsat kommer til at lide under den cocktail af substanser du indtager for tiden og det vil højst sandsynligt ikke blive lettere med tiden. Doserne vil hele tiden skulle sættes op, da du opbygger en naturlig tolerance overfor de fleste sløvende medikamenter.
Jeg ved godt vi her på siden har et anderledes og mere frit forhold til indtagelse af forskellige substanser, men f.eks. at anbefale nogen at tage et opiater i cocktail med benzoer eller alkohol er på ingen måde i HR-ånden.
Udefrakommende kemi kan fungere som en krykke ved forskellige problemer, men vigtigst er alt, er vel at samtidig kigger på sin egen livsstil og tænker over hvorfor eller hvordan det kan være, at man netop har de problemer man har.
Hvad kan man selv få indflydelse på og hvad ligger uden for ens indflydelse.
Lav evt. en liste over disse ting, så kan du begynde på nogle små forandringer som virkelig kan gavne dig på sigt.
Det kan anbefales at tage udgangspunkt i dine egne interesser, eller hvad der nu end falder dig naturligt.
Vi kan ofte mere end vi tror. Jeg håber du vil tænke lidt over din situation.
Held og lykke.