Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 aug 2025 00:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej
Min ene podet peyote er blevet brun i bunden den er fra april sidste år.
Det brune er forholdsvist fast i det og derfor kan det ikke være råd.
Er der nogle at jer der kan fortælle mig hvad der er galt, om der er grund til bekymring og hvordan jeg skal forholde mig til det?

Her er et par billeder.
Billede
Billede

Tak!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Pereskiopsis underlaget ser jo sund og rask ud. Husker du at holde den fugtig? Du skal huske du ikke dyrker peyotetens rødder.
Måske er det brune helt almindelig forkorkning på Lophophoraen. Giv den noget 6500K lys, lystofrør, cfl, MH. Kaktusser kan gro sig ud af mange problemer. Pøj pøj

Junior medlem

Tak for svaret det halverede lige mit blodtryk!

Når du siger husker at holde den fugtig mener du så jorden eller luftfugtigheden? Jeg har den i vækstskab hvor luftfugtigheden ligger omkring de 70% men jeg lader tit jorden tørre ud inden jeg vander igen.. er det forkert?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Pereskiopsis elsker høj luftfugtighed, men når bladene er faldet af efter podningen (sker altid), er det mest jordens fugtighed der er vigtig. Det er altid en god idé at lade jorden tørre ud imellem vandinger, på den måde undgår man en masse problemer- bare ikke for længe ved pereskiopsis. De elsker jo gødning, men pas på med ikke at overdrive så lophophora revner.

Når jeg anvender pereskiopsis som podningsunderlag bruger jeg altid helt små lophophora frøplanter. 1½-3 mm. Når lophophora er 4-5 cm skærer jeg dem af og poder dem på en søjlekaktus, som regel pachanoi. Hvis jeg lader dem blive på pereskiopsis, bliver de for bøvlede at håndtere, den høje fugtighed giver som regel dødsfald og de revner for mig.

Skal vist have opdateret min gamle tråd om mine skærmysler: viewtopic.php?t=10425

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]