først, tak for svar!!
Ingen anledning til tak, det er jo et interessant emne (selvom selve skrumpelever delen måske er lidt svær at sige noget konkret om.)
Det er heller ikke fordi, jeg er den store kemiker - men lidt ved man vel. Jeg er klart nede med, at kemi blot er "valensfysikere" - men det gør ikke området hverken mindre interessant eller relevant. (som du jo også lader til at have erfaret)

Uden lige at have et klart billede af THC/CBN i hovedet, forestillede jeg mig en flyttet dobbeltbinding eller lignende i en cyklisk struktur, hvilket gav absolut ingen mening for mig (hvem går også lige, og husker på den strukturelle forskel på THC og CBN..).
Det viser sig så, at der sker en hel del mere end blot dette, da både en dobbeltbinding til et carbon atom brydes og dette bliver til en methylgruppe, en hydroxygruppe omdannes til en æter (til det carbon atom der før havde dobbelbinding, med det carbon der blev en metylgruppe). Om citronsyre har lav nok pKa ved jeg ikke, men det er da bestemt muligt at omdanne CBN til THC - om det er tilrådeligt er så en anden ting. En hurtig googling gav denne tråd:
http://www.rollitup.org/advanced-mariju ... so4-2.html - som egentligt kommer udmærket omkring det hele (undtagen citronsyren).
Tja, efter sigende skulle THCA have gode medicinske egenskaber og samtidig bliver det langsomt omdannet til THC under opbevaring, så jeg ville ikke bekymre mig stort om decarboxylering hvis det var til at lave en tinktur i ethanol eller glycerol. Det er selvfølgelig relevant, hvis man gerne vil strække effekten, men hvis forsyninger ikke er et problem, kan man jo altid tage et par dråber mere.

Man kan nok ikke se sig fri for, at et ekstrakt indeholder mange forskellige olier og cannabinoider og ikke alle disse har lige let ved at blive optaget gennem slimhinder. Ved at have det i et solvent, er det lettere for de stoffer der kan optages, at diffundere rundt. Om der reelt er en forskel ved jeg ikke, men når jeg læser, bruges der konsekvent ethanol eller glycerol tinkture til forsøg med sublinguale doseringer.
Lige for ethanol, kan det måske også øge optagelsen fysisk, da det øger gennemtrængeligheden af cellemembraner o.lign ved at opløse dem lidt. Jeg tror ikke, at glycerol har samme effekt - i hvert fald ikke i nogen nævneværdig grad.