http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/11/13/085453.htmFeeeedt Fanny!

Knap så fedt at journalisten bruger netdoktor som kilde og KUN nævner at man kan DØ af det...

It's getting better...
Citat:
Af Louise Damløv
Fanny Brandt er 42 år gammel. Siden hun var 17 år, har hun taget både svampe og det ulovlige, psykedeliske stof LSD på jævnlig basis.
- Jeg får nogle oplevelser ud af det, og det får mig til at mærke verden dybere. For mig er det en bedre rus end alkohol, siger hun til DR Nyheder om det stof, der ifølge læger kan give alvorlige psykiske og fysiske bivirkninger.
- Nogle gange tager jeg det med en uges mellemrum, andre gange går der en måned imellem, og jeg kan sagtens få en hverdag til at hænge sammen, fortsætter Fanny Brandt, der til daglig er meditationsinstruktør.
Forskerne vil lære Fanny at kende
Fanny Brandt er en af de mange danskere, der lever med stoffer i sin hverdag. Og hun er en af dem, forskerne bag en ny stor undersøgelse gerne vil blive klogere på.
Undersøgelsen hedder Global Drug Survey og er onsdag blevet lanceret i Danmark. I undersøgelsen spørger forskerne blandt andet stofmisbrugerne og stofbrugerne om, hvorfor de tager stoffer, hvor de køber dem og hvilke effekter stofferne har.
LÆS OGSÅ Ny stor narkoundersøgelse lanceres i Danmark
- Med den her undersøgelse tager vi stofbrugerne i hånden og får forhåbentlig svar på nogle af de ting, vi faktisk ikke ved i dag, vi kan i sidste ende mindste antal dødsfald og alvorlige bivirkninger, siger forsker ved Center for Rusmiddelforskning, Jakob Demant.
Han forklarer, at resultaterne forhåbentlig vil blive brugt af både myndigheder, behandlingssteder og rusmiddeleksperter.
Sætter pris på undersøgelse
Og den holdning vækker begejstring hos Fanny Brandt.
- Vi kan kun sætte stor pris på, at den her undersøgelse er gået i gang, fordi man prøver at indhente ærlige oplysninger om, hvordan folk bruger stoffer. Det vil give et mere realistisk billede af en stofbruger, mener hun.
Fanny Brandt skriver jævnligt på debatforummet Psychedelia, der er et internetforum for danskere, som bruger narkotika. Og her har man valgt at gøre reklame for undersøgelsen, så flere finder ud af, at den findes.
Skal holde sig indefor med mange svampe
Fælles for flere af brugerne på Psychedelia er, at de lever med stoffer i deres hverdag. For Fanny Brandt går det hverken ud over job eller socialliv, at svampe og LSD fylder en gang imellem, siger hun.
- Det er selvfølgelig vigtigt, at man tager sine forholdsregler, hvis man tager rigtig mange svampe - så skal man holde sig indendøre. Men ellers kan man sagtens gå en tur og hilse på folk, siger hun og tilføjer:
- Hvis du drikker dig fuld en lørdag aften, tager du måske heller ikke telefonen, hvis din chef ringer. Og det gør jeg heller ikke, hvis jeg vil have et trip en aften, siger hun.
Weekendnarkoman?
Men er du ikke sådan en slags weekendnarkoman?
- Ja, narkoman, siger Fanny Brandt og griner:
- Det kan man godt kalde det. Så kan man jo også kalde dig alkoholiker, fordi du drikker en gang om ugen. Det er et meget stigmatiseret udtryk. Men ja, jeg bruger illegale stoffer på weekendbasis.
Stofferne kan være dødelige
Både LSD og svampe kan ifølge Netdoktor fremprovokere angst og kan i værste fald koste et menneske livet.
Stofferne kan nemlig give akutte skader som hjerneblødning, hjerterytmeforstyrrelser og blodprop i hjertet, som kan betyde pludselig død, skriver Netdoktor.dk. Stoffet kan også give de såkaldte danseskader - det vil sige udtørring og forhøjet legemstemperatur på grund af længerevarende fysisk aktivitet.
Global Drug Survey har kørt i udlandet i flere år, men bliver for første gang nu lanceret i Danmark.